Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke slaapzak(ken) bij verschillende temperaturen - Forum Wereldfietser

welke slaapzak(ken) bij verschillende temperaturen

Eind februari vertrekken we van huis richting Indonesie. Eerder alleen in de zomer gefietst, maar nu zullen we met verschillende temperaturen te maken gaan krijgen 's nachts. We twijfelen erg waar we goed aan doen qua slaapzak.
De voorkeur heeft dons. We kijken o.a. naar de Therarest quilt double down hd, waar we samen onder kunnen liggen + bijvoorbeeld de Comforter L500 quilt dons van Cumulus. Of misschien 2x de Therarest quilt double down hd, zodat we die over elkaar kunnen doen als het kouder wordt.
Voorkeur gaat uit naar een 2 persoons quilt/deken, omdat we denken dat het in gewicht scheelt.
Maar alle tips/adviezen zijn welkom.
Dank alvast!
Het lijkt mij logisch om te gaan voor een combinatie voor een niet al te dikke donzen slaapzak (bijv 400gr) en een waterafstotende zak eromheen die aan alle kanten enkele graden extra isoleert, en dan ook nog een lakenzak om het dons schoon te houden. Zo kun je varieren. Een zijden lakenzak is licht, maar ook kwetsbaar. Ik heb geen ervaring met een duoversie of quilt.

Het ligt natuurlijk ook wel een beetje aan de route. Ga je tot 4000-5000 meter kamperen dan kun je in de zomer minus 10 gr C meemaken (en kouder buiten dat seizoen). Maar blijf je laag en buiten de bergen, dan is het waarschijnlijk overkill om een heel arsenaal mee te nemen.
Mijn ervaring is dat een tweepersoonssysteem (alleen ervaring met aan elkaar geritste staapzakken) kouder is als een individueel systeem. De reden zou kunnen zijn dat er bij een tweepersoonssysteem meer op te warmen lucht in de slaapzak zit.
Bert van Sprang schreef:
vr 05 okt, 2018 16:00
Mijn ervaring is dat een tweepersoonssysteem (alleen ervaring met aan elkaar geritste staapzakken) kouder is als een individueel systeem. De reden zou kunnen zijn dat er bij een tweepersoonssysteem meer op te warmen lucht in de slaapzak zit.
Dat is ook mijn ervaring, 1 x gedaan bij min 6 en onze conclusie was, dit doen we niet weer. Het kwam met name door het tochtgat wat ontstaat tussen je in. Een 1 persoonszak kun je zo heerlijk vast om je heen wikkelen. Ik denk dat de reden die Bert noemt ook meespeelt.
Mijn vrouw en ik hebben die Vela Double Down Quilt van Thermarest, en gebruiken hem in combinatie met de NeoAir Trekker en de Down Coupler, allebei ook van Thermarest. Dit systeem is voor ons comfortabel bij nachttemperaturen vanaf 6 graden (dan wel met lang ondergoed aan) en tot zo'n 22 graden, daarboven wordt het wel erg warm.

Wij vinden een tweepersoonsdeken inderdaad heel fijn vanwege het gewicht, en ook omdat we daardoor tegen elkaar aan kunnen liggen. Maar specifiek deze lijkt me inderdaad niet heel bruikbaar als het vriest. Een bedrijf als Enlightened Equipment maakt wel tweepersoonsdekens die geschikt zijn voor lagere temperaturen.
Wij hebben een samen met Tatteljee ontworpen tweepersoons topbag systeem. Aan de onderkant geisoleerde matjes - het model afhankelijk van de temperatuur. Alleen aan de bovenkant en de zijkanten zit er een (donzen) slaapzak. Aan de kant van mijn vrouw zit er flink extra dons in. In mijn ervaring is ons systeem licht en efficient. De extra ruimte is op zich wat kouder maar fijn en omdat je er samen in ligt warm je elkaar weer wat op. Per saldo is het voor hetzelfde gewicht als mijn solo zak iets warmer en zeker comfortabeler. Vergeleken met een quilt heeft ons systeem met ritsen minder tocht/lekkage langs de randen.
Al heel wat nuttigs hiervoor gemeld ,lijkt me.
Wij fietsten dit zelfde stuk en verder maar hadden op 3400 mtr. in Maart in China -15 dus -8 in de tent.
Nou was onze opzet een jaar wild te kamperen dus onze materialen waren daar ook op afgestemd.
Zelf koos ik voor een Cumulus zomerslaapzak en een goedkoop oud ding om er de eerste 2 maanden overheen te trekken, zo bespaarde ik 10 maanden lang een kilo.En een kilo merk je op een tocht van 20000 km. Jose koos voor een winterslaapzak maar die slaapt daar bij 10 graden nog lekker in.
Onze ervaring is; wordt het echt koud dan telt een warm matje net zo hard mee als de kwaliteit van de slaapzak.
En inderdaad , twee mummies zijn warmer dan 1 groot tweepersoonssysteem.
Indonesie is ver weg dus neem ook het volume en gewicht in overweging, zo concluderen wij dat als je een jaar lang kampeert een hoge 3persoons tent met ruime luifel onontbeerlijk is maar wel 3 kilo weegt. Oke , wij zijn 60 jaar.
Heel veel plezier bij de voorbereiding !!
Groetjes Pier.
Bedankt voor alle bruikbare tips! We zijn van plan om ieder een eigen slaapzak te nemen. Met daarbij een tweepersoons quilt voor de koude nachten. Dat scheelt toch weer in gewicht.
Wij hadden tijdens onze wereldreis ook door Tibet e.d., ieder een warme winter slaapzak, weet de waarde niet maar geen waarde voor poolgebieden.

Ik zou absoluut geen quilt meenemen dat is niet multi inzetbaar. Ga voor een dikke set thermokleding. Bij extra kou deden we gewoon onze thermokleding aan als pyjama. Net voor de reis extra warme thermobroek en hemd gekocht. Aan het eind van de dag trokken we onze fietskleding uit en de thermokleding aan als de zon wegtrok. Zo koelden we niet af tijdens het tent opzetten, koken en voor het slapengaan. Later als we dan warm waren trokken we deze uit in onze slaapzak. En soms ook niet als het extreem koud was, maar dat is geloof ik maar een handvol keren gebeurd. Het voordeel van thermokleding boven een quilt is dat je deze ook overdag kan dragen indien nodig. :wink:

Laagjes, laagjes en nog eens een keer laagjes, is het devies voor een grote reis door verschillende seizoenen en gebieden. Fijne reis!
Wij hebben 2 mummymodellen, een Yeti V.I.B. 400 en een Bever Talvi mummy die we aan elkaar kunnen ritsen.

Is tot nu toe zowel in Noorwegen met -5C als in Texas met 30+ prima geweest. Al hebben we in Texas er wel voor gekozen om tijdens de wandeltocht door de woestijn alleen mijn slaapzak mee te nemen en deze opengeritst samen te gebruiken om gewicht te besparen. (We hadden al 10L+ per persoon aan water op onze rug)

Voor Indonesië zou ik zelf eerder een zijden lakenzak meenemen en een model slaapzak uitzoeken die je ver genoeg open kan ritsen dat je er samen onder past. Of koop ter plekke iets.
Ik ga wel mee met het advies van Willem maar wel met een extra aanvulling.
Stel jezelf de vraag of je een slaapzak wilt hebben die in alle situaties goed is. Of koop een slaapzak die in 80% van de gevallen voldoet en accepteer je een minder comfortabele nacht zo nu en dan.

Vroger kozen we voor optie 1. Nu heel bewust voor optie 2. Met kleding aan in je slaapzak liggen overleef je prima. Minder gewicht en volume meenemen tijdens de rest van je tocht vinden wij wel een erg mooi groot voordeel. En omdat je de keuze bewust hebt gemaakt accepteer je zo nu en dan ook de ongemakken.
Aan verschillende kanten wordt de combinatie van een "dunnere" slaapzak i.c.m. met een lakenzak aanbevolen, zodat je meer inzetmogelijkheden hebt bij bepaalde temperaturen.

Van de Fietsvakantiewinkel:
"Binnenzakken voor in de slaapzak zijn echt geweldig. Ze werken natuurlijk extra isolerend, de slaapzak blijft schoon en bij warmere nachten slaapt u alleen in de binnenzak, of legt de slaapzak er als een deken overheen."

Daarnaast zijn er sowieso veel mensen die in een lakenzak slapen in hun slaapzak, om zo de (dure) slaapzak schoon te houden.

Jullie ervaringen hiermee? Als ik kijk naar een zijden lakenzak (gewicht 125 gram, dan zou dat 5,3 graden schelen in het temperatuurbereik van de slaapzak. De combi van laken- en slaapzak zou dan goedkoper zijn (dan de warmere slaapzak), én meer variatie bieden (OK de temperatuur van de warmere slaapzak wordt dan niet helemaal gehaald).
slapen bij verschillende temperaturen:

> 15 graden: lakenzak katoen/zijde, ooit gekocht bij Xenos.
5 - 15 graden: slaapzak Cumulus X-lite 200 zonder rits
- 5 - 5 graden: slaapzak + lakenzak
-10 - -5 graden: slaapzak + lakenzak + donsjasje

Verder slaap ik met niet-thermisch ondergoed, gebruik ik een Exped Synmat UL Lite M en laat ik de ventilatieopeningen van de tent graag open. Ook heb ik nog een aluminium reddingsdeken voor onder het matje, of dat veel doet weet ik niet?
Fedor schreef:
do 26 nov, 2020 21:04
...
Jullie ervaringen hiermee?
...
In of onder een donzen slaapzak slaap ik altijd in een lakenzak. Daardoor hoef ik de slaapzak nooit te wassen, en gaat het dons lang mee. No brainer wat mij betreft.

Een zijden lakenzak is het meest compact maar ook kwetsbaar. Als je een keer onvoorzichtig draait, heb je er zo een scheur in. Ik koop elke vier jaar ofzo een nieuwe. En dat is dan met misschien gemiddeld drie weken gebruik per jaar.

Als ik nu een nieuwe donzen slaapzak voor gebruik tot het vriespunt zou kopen, zou dat een 300 grams versie zijn in combinatie met een wat steviger lakenzak die beter isoleert dan een zijden lakenzak. Dan kan je goed variëren van 0 tot 20°C.

Verder is het natuurlijk wel zo dat ervaringen subjectief zijn. De een ligt prima in een lakenzak, terwijl een ander het maar niks vindt. Ook kan ik eigenlijk geen advies geven over temperatuurbereik, want mensen verschillen enorm, en ook kan leeftijd een rol spelen.
Fedor schreef:
do 26 nov, 2020 21:04

Jullie ervaringen hiermee? Als ik kijk naar een zijden lakenzak (gewicht 125 gram, dan zou dat 5,3 graden schelen in het temperatuurbereik van de slaapzak.
Dat lijkt me wel heel erg onwaarschijnlijk. Een slaapzak goed tot -5 °C zou plots door dat dunne laagje zijde goed zijn tot -10 °C? En met drie van die lakenzakjes tot -20 °C?
Het komt natuurlijk niet door het extra laagje stof, maar door het extra laagje lucht.
Fedor schreef:
do 26 nov, 2020 21:04
Jullie ervaringen hiermee? Als ik kijk naar een zijden lakenzak (gewicht 125 gram, dan zou dat 5,3 graden schelen in het temperatuurbereik van de slaapzak.
Ik gebruik ook zo'n zijden lakenzak.
145 gram (220cm bij 85cm, geen mummy). En, hoe toevallig, het bewaarhoesje spreekt ook over precies 5,3 graden extra isolatiewaarde!

Maar ik geloof er eerlijk gezegd weinig van. Het is naar mijn beleving veel minder. Geen idee hoeveel minder, wan dat is namelijk nogal moeilijk te testen. En te bepalen. Maar 5,3 graden komt mij zeer onwaarschijnlijk over.

Ik denk dat het een fabel is. Of gebaseerd op zonder iets slapen, tegenover met een lakenzak.
Helaas slaap ik niet lekker in zo'n lakenzak. 'k Heb het eens een lang weekend geprobeerd, en dat kwam m'n nachtrust niet ten goede.

'k Vind een mummy slaapzak al niet al te ruim, maar met een lakenzak erin heb ik het idee in een Houdini-act beland te zijn. Wel jammer, want ik snap het gebruik van zo'n lakenzak wel.

Overigens zelf twee verschillende slaapzakken, een Rab Neutrino Endurance 600 en een Cumulus Excuistic 1200 voor als het echt koud wordt. Heb ook nog een zomerse, maar die bleek zwaarder dan m'n Rab. Daar staat nu een vacature voor open. ;)
Bert van Sprang schreef:
do 26 nov, 2020 23:58
Het komt natuurlijk niet door het extra laagje stof, maar door het extra laagje lucht.
En waar zou dat extra laagje lucht zich verborgen houden?