Additionally, paste this code immediately after the opening tag: lek in matje vinden. - Forum Wereldfietser

lek in matje vinden.

Ik heb een 4 jaar oude Thermarest Neoair Trekker mat, dat lek is.
D.w.z. hij loopt zo langzaam leeg dat ik 'm eén keer per nacht beetje moet bijblazen. Probleem is dat ik het lek niet kan vinden.

Niet in een bad, superhard opgeblazen. En ook niet middels schuim.
Uiteraard extra aandacht aan ventiel besteed. Ook temperatuurverschillen zijn niet de oorzaak.

Zijn er nog andere manieren om een (klein) lekje te traceren?
(behalve natuurlijk de suggestie het matje naar importeur/fabrikant te sturen)
Ik las op deze site over het speciale bad bij Zwerfkei. Helaas daar niet gekocht, bovendien ver weg.
Iemand een suggestie?
Ik heb ook menigmaal zitten klooien om een miniem gaatje te vinden. Inderdaad van het allooi 1 à 2 keer per nacht bijblazen.
Standaard uitrusting is bij bij een grasveldje (camping, tuin), water met een beetje (zo weinig mogelijk eigenlijk) afwasmiddel, hard opblazen en er op gaat zitten met de knieën om de druk nog verder te verhogen tijdens het zoeken. In de tent zit je er ook wel op met de knieën dus daar moeten ze tegen kunnen.
Standaard plek waar zulke lekken zitten in mijn geval zijn altijd de naden waar het oppervlak van het matje een vouw maakt. Die moet je dus handmatig opensperren en nazoeken. Desondanks heb ik wel eens een vakantie afgemaakt zonde het lek te kunnen vinden.
Ik vind het wel vreemd dat dat lek niet met schuim is te vinden. Ik had een mat die twee maal per nacht opgeblazen moest worden en hoewel het met het bad niet lukte en ik in eerste instantie dacht dat schuim ook niet werkte was er na een uur er toch een duidelijkheid hoopje schuim, met, omdat het een klein lek is, kleine belletjes.

Ik heb het in de badkamer gedaan en de de zeep/water oplossing er met een plantenspuit op gespoten.
Mij is het een keer als volgt gelukt:

- matje stevig opblazen
- douchebak vullen met warm water (zodat je nog net niet je handen brand)
- matje dubbelvouwen en er in de douchebak op gaan zitten (op je knieën)
- op deze wijze al de vier vlakken die je na dubbelvouwen kunt krijgen zorgvuldig nalopen

Zo vond ik een plek onder water waar steeds heel langzaam een blaasje ontstond

Wel de fysieke grenzen van het matje in de gaten houden :-)
Een tip om dergelijke lekkages te voorkomen:

Onder mijn binnentent leg ik een vel Aquafolie, dat is een harde dunne folie die voorkomt dat stekeltjes van planten en struiken door het grondzeil van je tent je matje lekprikken. De folie weegt bijna niets en heeft als bijkomend voordeel dat je binnentent schoon blijft.

Destijds verkocht Bever dat van de rol, misschien is dat nog steeds zo.
WillemT schreef:
vr 21 sep, 2018 16:21
Een tip om dergelijke lekkages te voorkomen:

Onder mijn binnentent leg ik een vel Aquafolie, dat is een harde dunne folie die voorkomt dat stekeltjes van planten en struiken door het grondzeil van je tent je matje lekprikken. De folie weegt bijna niets en heeft als bijkomend voordeel dat je binnentent schoon blijft.

Destijds verkocht Bever dat van de rol, misschien is dat nog steeds zo.
Zulke folie nemen we standaard mee. Ik neem toch aan dat de meeste kampeerders een extra laagje gebruiken om de tent langer te laten meegaan, en in koude streken levert het extra isolatie op. Folie van Bo-Camp kun je overal op internet vinden.

Vorig jaar stonden we in Peru op een plek waar ook die folie niet hielp. De stekels waren scherp en vooral erg stevig. Dus die folie biedt geen garantie in alle situaties. (Uiteindelijk konden we wel een plekje zonder stekels vinden.)
Wie zegt dat het hier om een lek door iets prikkends van buitenaf komt? Ik verwacht juist van niet, op grond van mijn ervaringen. (n ­= ca. 10 van 10).
In de tent kan ook. Altijd goed schoonhouden dus. Theoretisch kan er zelfs iets in de mat zelf zitten. :wink:
Ik had ook precies zo'n geval met mijn NeoAir. Ik ben naar Bever gegaan, waar ik het gekocht had, en vroeg om reparatie. Als ze het lek zouden vinden en plakken, dan zou dat wat geld kosten, zo kreeg ik te horen. Maar het liep anders. Ik kreeg een vervangend matje, nieuw in verpakking, van de importeur, gratis. En dat matje past qua kleur veel beter bij de rest van mijn spullen :-).

En ja, ik gebruik ook van dat prikarme plastic onder mijn tent.

Bijlagen

Zulke matjes hebben ook nog een luchtdichte coating. Als het matje heel langzaam leeg loopt zou er ook iets met die coating kunnen zijn.
Onze Neo air liep ook heel langzaam leeg.ook in de nacht een maal weer bijblazen.
Kon ook geen aanwijsbaar lek vinden middels een waterbad etc. De coating bleek uiteindelijk poreus te zijn. Via Bever van Thermarest een nieuw exemplaar gekregen onder garantie.

Ben
Terugkoppeling.
Na lang treuzelen matje uiteindelijk naar importeur (CJ Agencies) gestuurd. Die het door stuurde naar Thermarest Ierland.

Daar werd vastgesteld dat er bij mijn Neo Air Trekker, op de naad tussen de banen, een minuscule lekkage optrad. Dus kennelijk niet poreus, hoewel het effect hetzelfde was.
(poreusheid komt volgens importeur eigenlijk alleen voor bij matjes van zeer respectabele leeftijd)"

"Bij jouw mat heeft de machine die verantwoordelijk is voor de verbinding tussen de banen een fractie te heet gestaan bij het lassen van de verbinding, waardoor de stof iets teveel beschadigd raakt en na verloop van tijd door gaat laten."

Omdat de oorzaak geen van-buiten-af-lekkage betreft (i.t.t. de meeste gevallen): garantie. Ondanks de leeftijd van 4 jaar (intussen zelfs vijf jaar). Vanuit Ierland een nieuw exemplaar toegezonden gekregen.
Wat mij betreft een dikke chapeau voor fabrikant en importeur! Mag ook wel eens gezegd worden.

(minpunt: verzending is niet goed gegaan. Pakketje lag op enig moment op 100 meter van mijn huis, zonder dat ik het wist, terug naar Ierland, en toen van de radar verdwenen. Beloofde 3 weken werden er uiteindelijk zo'n acht. Probleem speelde bij DPD, Royal Mail icm Postnl ging prima)
Hier ook, zelfs tweemaal, een Thermarest-mat via Bever geretourneerd, en tweemaal een nieuwe terug-gekregen.

De tweede maal was de nieuwe wel van een ander, moderner, model ... een slimme marketing, want toen maar een tweede van die toen laatste versie erbij gekocht.

Inmiddels al een eeuwigheid geen problemen met de extra lichte (en dus dunne) Thermarest.
Voor de luxere situaties om te beginnen goedkopere self-inflatables gekocht, en daarna nog eens iets duurder, en uiteindelijk een duurder (maar niet Themarest) merk bij Bever, en ook die gaan al weer jaren mee.

Het lek zoeken gaat overigens relatief gemakkelijk in zo'n Franse (of Zwitserse, of ...) "fontaine" met waterbak.
Het water blijkt dan overigens best koud, want het onderwater houden vraagt wat persoonlijke inzet.

Groeten BSM

PS   Posterijen blijken vaker pesterijen: pakketjes die niet goed zijn aangemeld en zo zonder dat de geadresserde er iets van weet liggen te wachten en daarna dus terugreizen (dat gebeurt al na een maand), pakketten die gewoon niet bezorgd worden ook al worden ze digitaal wel "afgemeld", of post die gewoon niet aankomt. En het lastigste is dat de verzender moet klagen, niet de ontvanger ... en als verzender moet je dan ook nog weer vasthoudend zijn ... uiteindelijk krijg je dan bijv. de verzendkosten terug (met een 40 kilo pakket naar Zweden kan dat toch aantikken).