Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Leertje + filter vervangen Primus Multifuel, hoe? - Forum Wereldfietser

Leertje + filter vervangen Primus Multifuel, hoe?

Al jaren gebruiken we naar tevredenheid de primus multifuel brander.

Laatst nieuwe leertjes gekocht en afgelopen vakantie was het tijd om het leertje te vervangen.
Wat een gehannes. Je moet het leertje over het 'schroefje' trekken. Dat gaat niet ineens maar is duwen en trekken. Het leertje gaat helemaal uit zijn model en 'rekt uit'.
Is er een andere simpelere manier om dit te doen?

We hebben de brander veel gebruikt met autobenzine. Het kleine witte filtertje is verstopt en aan vervanging toe. Dat is het topje dat in de fles gaat. We hebben hier een reserve van. In de gebruiksaanwijzing staat dat dit aan vervanging toe kan zijn, maar er staat niet bij hoe je het moet vervangen. Wie weet hoe dit werkt?
Naast dat je de handleiding alleen op de amerikaanse site kan downloaden, vindt ik de europese site verre van gebruikersvriendelijk, maar dat is mijn mening. De handleiding van de 3288 (ik denk dat dat het typenummer is) is nu ook niet echt duidelijk nee. Ik zou naar een buitensportzaak gaan waar ze de brander verkopen en vragen of ze je kunnen helpen.
Misschien dat er ergens op youtube een filmpje te vinden is hoe een en ander in elkaar steekt.
Filmpjes over het leertje vervangen heb ik niet kunnen vinden.
Ben inderdaad van plan de brander mee te nemen naar een winkel zodat ze het me kunnen demonstreren.
Toen ik het leertje kocht zeiden ze in de winkel: 'je trekt het er gewoon overheen'. Maar dat lukt ons dus niet.
karinh schreef:
zo 09 sep, 2018 21:19
Filmpjes over het leertje vervangen heb ik niet kunnen vinden.
Geen filmpje gevonden?
Ik vond een aantal filmpjes met een DuckDuckGo zoekopdracht "changing leather gasket primus"
Gebruik wat gereedschap voor grip plus silicone smeermiddel dat je sowieso al in huis moet hebben voor het onderhoud.

Dit filmpje wat?
https://youtu.be/ykrPPqsgKuk
De manier van het leertje vervangen kan wellicht verschillen en is afhankelijk van welke pomp je precies hebt. Er zijn pompen die onderaan de pompstok een moertje hebben. Die moer houdt het leertje op zijn plek. De moer losdraaien en je kunt het leertje vervangen. Wees voorzichtig met het los- en aandraaien van de moer want de pompstok is van zacht aluminium. Er kan ook nog een ringetje bij het leertje zitten. Plaats alles weer op zijn oorspronkelijke plek terug. Het leertje kan worden ingevet met olijfolie. Gebruik geen zonnebloemolie of dergelijk.
Bedankt voor de tip(s).

Dat moertje aan het uiteinde kon inderdaad los.
Zo konden we het leertje vervangen.

Wat de filter betreft. We hebben contact opgenomen met Primus en zij hebben (gratis) de filter voor ons vervangen. Goede service!