Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Grote zadeltas van Arkel - Forum Wereldfietser

Grote zadeltas van Arkel

Een grote zadeltas zoals de Carradice Camper Longflap is al heel lang een beproefde manier om ultralight te reizen op een snelle fiets. Zonder steuntje/dragertje zoals de Nitto R10 ging dat nooit. Arkel komt nu met een moderne incarnatie met waterdichte roltas van 25 liter en geïntegreerd verstelbaar dragertje: https://www.arkel-od.com/en/rollpacker- ... t-bag.html. Het is een goed voorbeeld van de gewichtsbesparende mogelijkheden van een integratie van tas en drager: tas en drager wegen samen ruim 900 gram. Goedkoop is anders, dat wel.
Wim, ik heb de Carradice Pendle en zat er ook mee dat het support stuk niet onder mijn zadel ging, met als gevolg het doorhangen van de tas. Ik heb 2 zwarte tiewraps, zie je toch nauwelijks want de tas is ook zwart, gespannen van de zadelrails naar de pootjes van de achterdrager. De tas zit nu alleen aan de zadel oogjes vast en met het extra bandje om de tiewraps en hangt nu mooi recht naar beneden tegen de tiewraps aan. Misschien een idee
kosten en gewicht 0,0
Ik denk toch dat dit alleen geschikt is voor de laagste niveaus van erkende slopers. Ik moet er niet aan denken wat er gebeurt als ik met die tas volgepakt door een gaatje rijdt met de toegestane 7 kg er in. Hij zit o.a. nogal ver naar achteren, dat is erg goed voor de hefboom.
Met een tas aan die dingetjes achter aan brookszadels heb je daar allemaal geen last van.
Het kan inderdaad met die Pendle, maar dat is een kleine tas. Zodra je een grote Camper Longflap of Super C wilt gebruiken moet je toch echt zorgen voor een rekje of steuntje zoals hun eigen Bagman of de veel stabielere Nitto R10. Zelf heb ik zo'n R10 op mijn veldrijfiets (samen met een vrij grote Carradice tas van een model dat niet meer gemaakt wordt) en dat rekje is 390 gram (en bloedmooi). Met een Camper of Super C kom je dan samen uit op 1300-1400 gram. Persoonlijk vind ik zo'n Carradice tas met Nitto rekje veel mooier, maar dat komt omdat ik wel een beetje hou van zulke retro dingen. Voeg er een grote Berthoud stuurtas aan toe en je hebt een stijlvolle combinatie van rond de 35 liter. Dat is zeker genoeg voor een B&B tour, maar voor de echte hardcore ultralight kampeerders zie ik ook wel mogelijkheden. Voor hen is er nu dit lichtere en modernere alternatief.
Of Leon gelijk heeft met zijn scepsis weet ik niet. Arkel is wel erg degelijk merk. Ik zou het systeem inderdaad niet gebruiken op een zadel met een titanium frame of met een carbon zadelpen. Als je kijkt naar de plaatjes kun je ook zien dat het systeem nogal verstelbaar is om de tas zover mogelijk naar voren te krijgen en zo laag mogelijk. De Carradice/Nitto combinatie zal zeker heel blijven.
Ik heb zelf sinds enige tijd een bikepacking zadeltas Afbeelding (inhoud 10 l en gewicht 300 gr) en dit bevalt mij erg goed. Zwiebert een stuk minder als alles wat ik hiervoor probeerde.
Ziet er strak uit, maar het is slechts 10 liter. Daarmee kun zelfs jij je kampeerspullen niet kwijt.
Echt wel!
Je ziet hier een evolutie die ook al zichtbaar was na de ultralight-revolutie in het backpacken.

Volgens de originele ultralighters mocht die tent de deur uit, een zeiltje (een "tarp") was alles wat je nodig had.

Niet zo volgens de consument.

En dus begon dat zeiltje langzaam te evolueren naar ... een tent!
Met binnentent, tentbodem enzovoort.
Je kunt nog altijd tarps kopen, maar verschillende ultralight-aanbieders verkopen nu onderkomens die je eigenlijk beter een tent kunt noemen. Soms zijn ze lichter dan de tenten van klassieke aanbieders. Maar die hebben ook niet stil gezeten, en het verschil is behoorlijk klein geworden.

Ik zie ook hier niet veel verschil meer - tenzij misschien wat het gewicht betreft - met een ordinaire bagagedrager die je aan de zadelpen vastmaakt, in combinatie met een waterdichte zak.
Wat nog een mogelijkheid is, Rixen & Kaul heeft een verlengde houder voor de zadelpen met een klick fix aansluiting. Hieraan kan je ook een stuurtas hangen of een rugzakje. Rixen heeft zelf rugzakjes met een klick fix bevestiging ingebouwd.
Die Arkel tas is een aardige aanvulling op wat bestaat, maar de prijs in verhouding tot wat je daarvoor krijgt is, om het mild uit te drukken, "niet concurrerend". Wat dat betreft is Carradice heel voordelig, en veel mooier (ik weet het, een kwestie van smaak).
De Arkel tas zit wel op twee punten goed vast zo te zien, dus het hefboom-effect lijkt dan binnen de perken te blijven.

Wat lichte tenten/bikepacking betreft; ik heb laatst nog eens uitvoerig alle opties op dat gebied onderzocht, en ik kom tot de conclusie dat er de volgend mogelijkheden bestaan:
- een "echte" (1-p) tent voor nog redelijke bedragen weegt rond de kilo.
- de lichtste "echte" tenten zijn rond de 500 gram, erg krap en heel duur. (er is ook nog een tussencategorie van rond 700-800 gram in het krappe solo segment)
- er is nog de categorie "rond de 500 gram en niet te duur"; de enkeldaks/wandelstokkers: condens +++ en krap.
- de combi solo tarp, muggennetje en grondzeil, al dan niet i.c.m. bivakzak: rond 700-1000 gram en redelijk betaalbaar maar aanzienlijk minder makkelijk opzetten, veel losse onderdelen en minder bescherming.

Mijn conclusie is dat je met een 1kg tent het meeste voor je geld krijgt bij nog een behoorlijk gering gewicht en een hoop gemak. Mag het kleiner en duurder dan komen de 500 grams tenten in zicht, maar dan voor veel geld heel weinig comfort. En wat is nu 500 gram? Een flesje water.

Maar goed, dit terzijde.
De conclusie dat een tent van 1 kg (voor mij) het meeste waar voor zijn biedt had ik ook al getrokken: daarom heb ik onlangs mijn Terra Nova Laser Competition vervangen door, jawel, een Terra Nova Laser Competition. Een “ordinaire” bagagedrager die je aan de zadelpen vastmaakt heb ik ook geprobeert. Was of erg zwaar of erg zwieberig. De Klick Fix oplossing van Rixen&Kaul was voor mij een goede oplossing, totdat ik een fitnesfiets met carbon zadelpen kocht. Nu redelijk tevreden met mijn bikepack zadeltas. In combinatie met mijn “klassieke” Ortlieb stuurtas kan ik daar aardig mee uit de voeten, mits ik niet te veel kleding voor wisselende weersomstandigheden hoef mee te nemen. In deze zadeltas kon ik tent, slaapzak, matje, kookspullen, avondkleding incl donsjasje, handdoek en toiletspullen kwijt. In de stuurtas zat regenjas, reparatiespullen, boek, eten etcetera. Thuislaten moet ik dan o.a. regenbroek, overschoenen en –handschoenen, been- en armwarmers, slippers, zwembroek en reservefietsbroek. Ook het meenemen van extra water of eten voor meerdere dagen is lastig.
Als je je Backrollers wilt thuislaten is volume van je uitrusting meer een issue dan het gewicht. En mijn ervaring met Arkel (Dry-Lite) is dat het praktisch bruikbaar volume achterblijft bij het geadverteerde volume...

Bert: is die zadeltas echt maar 10 liter? Hij lijkt langer dan bijv. de 17 liter (geadverteerd) Big Papa van Alpkit.
Net even vol laten lopen met water. Met 11 l gaat hij nog net (water) dicht.
Het fietst natuurlijk ook heerlijk, van die kleine, afgemeten tasjes. De gedachte alleen al. Zoevend over de uitgestrekte wegen, door schier verlaten dorpen, zonder winkel of terras.
Tot daar, ergens in de middag, in het uitgestrekte landschap een grote doos opdoemt; een flinke supermarkt, dat is handig, voor de fourage, want vanavond, en morgenochtend moet er ook nog gegeten worden. En eigenlijk heb je al een flinke trek ontwikkeld met al dat rijden door verlaten streken, dus er mag nog wel wat meer mee.
Al snel blijkt bij de kassa het mandje al flink vol te zitten.
Bij het racemonster met de snelle kleine tassen aangekomen blijkt het een crime te zijn om alles aan boord te stoppen, wat waren die extra liters ruimte nu van pas gekomen, van die heerlijke grote backrollers, die maar 3/4 vol zouden zitten met al die fraaie lichtgewicht spullen!

Moraal: geef mij maar tassen met lekker wat ruimte over voor dit soort momenten, naar mijn idee is er weinig irritanter dan kleine tassen die tot de nok toe gevuld zijn zonder ruimte voor boodschappen of souvenirs. Die paar extra onsjes gewicht daar merk ik niets van. (over het belang van gewicht bij het fietsen, of eigenlijk over het relatieve onbelangrijke ervan zijn al veel zinvolle en goed onderbouwde teksten geschreven).
Zo heeft iedereen zijn eigen irritatie.
Brooks zadelrails willen wel eens breken lees ik vaker. Volgensmij verhoogd die Arkel zadelrailbevestiging die kans dat dat kan gebeuren alleen maar. Die 7 kilo hangt erg ver naar achteren en rust gedeeltelijk op de zadelrails. Het hefboom effect en slecht wegdek geven meer kans op metaal vermoeidheid.

Misschien valt het mee , maar ik zou er niet gerust op zijn. Je dondert zo van je fiets af met een beetje pech :lol:
Ik heb destijds uitgebreid gezocht naar zadelrailsbreuk bij gebruik van een zgn Carradice Bagman Support; ik kon er niets over vinden, dat zal naar ik verwacht ook gelden voor deze Arkel-bevestiging.