Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaringen met deze 'ultralight' spullen van de Decathlon? - Forum Wereldfietser

Ervaringen met deze 'ultralight' spullen van de Decathlon?

Ik ben eigenlijk best onder de indruk van deze EENPERSOONSTENT VOOR TREKKING ULTRALIGHT van de Decathlon

Super licht, super compact en dat voor maar € 120,-- Ben benieuwd of er al mensen ervaringen met dit tentje hebben. Is het inderdaad zo'n buitenkansje of zijn er bevindingen die anders doen verwachten?

Tekst uit de advertentie:
3 in 1 = scheidbaar, om enkel de delen mee te nemen die je nodig hebt.
Minimaal gewicht (buitenzeil + kamer + bogen + haringen): 1,3 kg.
Gewicht buitenzeil: 515 g
Gewicht slaapcompartiment: 405 g
Gewicht bogen: 265 g
Gewicht haringen (10 stuks): 120 g
Gewicht uitneembaar grondzeil (bijgeleverd): 165 g
Gewicht hoes: 66 g
Reparatieset (huls, patch): 33 g
Compacte compressiehoes: 6 liter.
Afmetingen hoes: 40 cm * 12 cm * 12 cm
Afbeelding
..
En dan deze slaapzak voor € 99,-- Combinatie van dons en veren. Slaapzak 10°C in dons (800 cuin). 690 g in maat L

https://www.decathlon.nl/p/slaapzak-tre ... W_TURKOOIS

Uit de advertentie:
  • Maat M 610 g, voor mensen tot 1,70 m. Afm. opgevouwen: Ø 34 x 12,5 cm Volume 4 l. 260 gram veren.
  • Maat L 690 g, voor mensen tussen 1,70 m en 1,85 m. Afm. opgevouwen: Ø 34 x 13,5 cm. Volume 5 l. 300 gram veren.
  • Maat L 740 g, voor mensen tussen 1,85 m en 2,05 m. Afm. opgevouwen: Ø 34 x 14,5 cm Volume 6 l. 340 gram veren.
vulling : 85.0% Grijze eendendons, vulling : 15.0% Grijze eendenveren Voering : 100.0% Polyamide Hoofdstof : 100.0% Polyamide
Afbeelding
En om 't af te toppen dit matje voor € 40,--

https://www.decathlon.nl/p/slaapmatje-v ... 395&c=OKER

Afmetingen 180x52x5,5 cm
gewicht 510 g.
voor temperaturen (10-20°C)

D'r is trouwens ook nog een grotere versie voor € 45,-- Afmetingen 195x60x5,5 cm (590g).

Afbeelding
Ik heb deze spulletjes dus even bij de kop gepakt omdat ik onder de indruk ben van de prijs in combinatie met de geboden functionaliteit. Ik vind het daarbij ook wel interessant om deze voordelige oplossingen aan het licht te brengen. Een andere reden om dit te posten is dat ik erg benieuwd ben naar de ervaringen met deze voordelige spullen.

NB. Ik heb geen zakelijke belangen bij Decathlon :wink:
Mijn ervaringen met tenten van Decathlon zijn erg goed. Ook met kleding. Het is denk ik erg persoonlijk. Zo hebben ze bijvoorbeeld waardeloze kajakpeddels, redelijke fietsen (voor het geld) en goede en goedkope rugzakken.

Ik ben wel blij met deze zaak, en vindt het jammer dat ik er niet wat dichter bij woon. Voor de meeste buitensportartikelen wil ik graag zelf ervaren wat de kwaliteit is. Soms is goedkoop goed genoeg en soms moet je echt duur (voor mij: wandelschoenen).
Ik heb laatst voor 89 euro voor mijn zoon een tweepersoons Quickhiker festivaltentje van de Decathlon gekocht. Ik was nieuwsgierig en heb hem dus zelf een weekje uitgeprobeerd en was niet ontevreden. Dit tentje was wat zwaar (2,7 kg) maar zal je niet in de steek laten. Zoals steeds, ruim voor een persoon, maar erg krap voor twee.
Die ultralight serie is nog weer een ander verhaal. De kwaliteit is zeker een stuk hoger dan van die Quickhiker - er worden zelfs DAC Featherlight stokken gebruikt. Op de Fiets en wandelbeurs sprak ik de productmanager, en die vertelde dat ze hier echt veel ontwikkelingstijd in gestopt hebben en ook de productie langzaam hebben opgestart om zeker te zijn dat er geen kinderziektes zouden zijn. Je kunt immers je reputatie best snel verknoeien. Er zijn ook gerenommeerde externe ontwerpers bij betrokken geweest.
Dat eenpersoons tentje vind ik overigens op papier wel erg smal, en de tweepersoons weer wat laag.
Wim schreef:
do 12 jul, 2018 18:25
Dat eenpersoons tentje vind ik overigens op papier wel erg smal, en de tweepersoons weer wat laag.
Ik heb deze tent bij de winkel zien staan en vond hem wel heel klein. Er is ook een grotere versie die veel fietsers zal aanspreken, al is de grijze kleur minder. Een paar jaar geleden hadden ze een prettigere kleur.
Grappig is dat er ten zuiden van de grote rivieren nauwelijks een goede vakantiefietsenzaak is maar Decathlons hebben we hier zes binnen een straal van 35 km.

(Edit: het zijn er zes binnen 35 km en negen binnen 50 km. )
In Leeuwarden is er al een Decathlon en in Groningen komt er binnenkort eentje.
Is het inderdaad zo'n buitenkansje
Dat zou zomaar waar kunnen zijn...!

Ik heb zelf de iets grotere 2-persoonsuitvoering quickhiker ultralight 2 en ben NIET teleurgesteld. De tent had zelfs nóg wat lichter gekunt door hier en daar wat extra's weg te laten. De constructie is behoorlijk doordacht en goed uitgekiend, gebruikte materialen, opzetgemak, stormvastheid, gewicht, ventilatie alles top. Prijs en kwaliteit dus inderdaad een buitenkansje. Bovendien ook nog gemaakt van materialen die deels gerecyceld zijn.

Of je van de grijze kleur houd is inderdaad persoonlijk. Enig nadeel van mijn tent is dat binnen- en buitentent in-/aanelkaar vastzitten waardoor alleen de binnentent opzetten moeizaam en tijdrovend word.

O ja, wellicht ook interessant; in de wandelgangen word er gesproken dat Decathlon aan een nieuwe reeks vakantiefietsen gericht op de gravel racers en mogelijk ook bike-packing markt werkt...
Ik kan dat laatste bericht bevestigen!
Decathlon komt inderdaaf met een vakantiefiets op de markt!!
Onlangs heb ik vier franse studenten ontmoet in Tadzjikistan die op prototype vakantiefietsen van Decathlon daarheen waren gefietst en er bijzonder tevreden over waren. De voors en tegens koppelden ze terug naar Decathlon en die hadden mede op basis daarvan alweer een vervolgversie gemaakt die ze in Oezbekistan hebben ontvingen.
Ze hebben de prototype fiets uitgebreid laten zien en mij vervolgens zelfs geinterviewd voor Decathlon met de vraag hen te vertellen wat ik van de fiets vind.
Het ziet er echt veel belovend uit!

Overigens ben ik groot afnemer van Decathlon zonder er aandelen te hebben. Goede produkten voor een lage prijs waarbij ook nog naar sustainability wordt gekeken.
Nooit teleurgesteld, maar heb de betreffende tent, slaapzak en matras nog niet geprobeerd.
Ik heb het gelinkte tentje en luchtmatje laatst aangeschaft en tot nu toe één lang weekend gebruikt, voor drie nachten. Ik vind het in ieder geval erg mooi licht en compact spul, tent zette makkelijk op en matje sliep lekker. Maar ik vind mijn ervaring nog niet voldoende voor een echt oordeel, en ik heb ook geen duurder spul geprobeerd om mee te vergelijken.
Ik heb een paar jaar geleden de Quickhiker Ultralight gekocht (€ 130,-). Heb er inmiddels ruime ervaring mee, en ben zeer tevreden. Licht genoeg (1,96 kg), bijzonder snel op te zetten doordat de binnen- aan de buitentent vastzit en twee stokjes geïntegreerd in de stof zitten, en ook bij wat slechter weer comfortabel genoeg, al kun je niet echt rechtop zitten. Het heet een 2-persoons tent, maar dan moet je wel erg veel van elkaar houden :D
En met een binnenzak en een stuffbag ook nat prima op te bergen.

Afbeelding

Gee
Voor wie een zeer betaalbare lichte tent zoekt heeft naturehike ook mooie tenten!
Ik heb er zelf geen, maar ken wel iemand die ruim vier maanden in zo’n tent gewoond heeft tijdens haar trekking van noord naar zuid noorwegen. Het is een mooi ding en hij heeft haar niet in de steek gelaten gedurende deze intensieve tocht met pittige weersomstandigheden.
Ik zag dat er nu een nederlandse website is van het merk.
Gee schreef:
vr 13 jul, 2018 10:43
Ik heb een paar jaar geleden de Quickhiker Ultralight gekocht (€ 130,-). Heb er inmiddels ruime ervaring mee, en ben zeer tevreden. Licht genoeg (1,96 kg), bijzonder snel op te zetten doordat de binnen- aan de buitentent vastzit en twee stokjes geïntegreerd in de stof zitten, en ook bij wat slechter weer comfortabel genoeg, al kun je niet echt rechtop zitten. Het heet een 2-persoons tent, maar dan moet je wel erg veel van elkaar houden :D
En met een binnenzak en een stuffbag ook nat prima op te bergen.

Afbeelding

Gee
Ist dat de variant met de witte bolletjes aan het eind van de boogstok? Die is bij mij kapot gegaan, heb hem wel onder garantie terug kunnen brengen. Ik was totaal niet tevreden over het ontwerp van de bevestigingspunten van de boogstok, daar lag ook de oorzaak van het probleem.
Het matje heb ik hier liggen 3 dagen gebruikt totdat mijn nieuwe exped werd afgeleverd.
Met het matje is niks mis mee hij slaapt lekker, pakvolume is klein.

Wij slapen samen onder een dekenmodel slaapzak en dan zijn rechthoekige matjes toch handiger.
Goedkope fietsbrillen (€5, binnen jaar toch bekrast of stuk) en goedkope fietsshirtjes en hardloopbroekjes vind ik de Decathlon ook fijn voor.
De tenten zijn zeker interessant maar zullen voor ons denk ik momenteel net niet handig zijn. De eenpersoonstent die ik nu heb mag kleiner maar dat heeft alleen zin als ie dan substatieel onder 1kg gaat wegen. Ik zoek nog wel een nieuwe tweepersoons maar daarvan is weer fijn als ie iets ruimer is dan de Quickhiker (Ultralight) 2, en ook dan wil ik voor fietsen liever iets lichters dan de 2,7kg van de 3 persoons versie.
@Ivo
De boogstok heeft een wit bolletje aan één kant.

Ik heb de tent nu 8 weken gebruikt (waarvan 5 in de afgelopen 2 maanden). Tot nu toe geen enkel probleem, en alleen maar positieve ervaringen.

Hiervoor had ik een Hilleberg Akto. Die kost 4 maal zoveel en gebruikte ik voor wat extremere touren, bv op IJsland. Maar nu ik met mijn "brommer" (dixit Berger) niet meer kan vliegen en me focus op Europa, vind ik dit tentje een prima en goedkoop alternatief.

Gee
Gee schreef:
zo 15 jul, 2018 08:01
@Ivo
De boogstok heeft een wit bolletje aan één kant.

Ik heb de tent nu 8 weken gebruikt (waarvan 5 in de afgelopen 2 maanden). Tot nu toe geen enkel probleem, en alleen maar positieve ervaringen.

Hiervoor had ik een Hilleberg Akto. Die kost 4 maal zoveel en gebruikte ik voor wat extremere touren, bv op IJsland. Maar nu ik met mijn "brommer" (dixit Berger) niet meer kan vliegen en mefocus op Europa, vind ik dit tentje een prima en goedkoop alternatief.

Gee

In het begin ging dat nog wel maar na ongeveer 2 jaar waren bolletje en houder niet meer goed met elkaar te combineren. uiteindelijk lieten ze niet meer los met als gevolg dat de stok onbruikbaar werd.
Het model uit 2004 van deze serie was ik heel tevreden over. Mochten ze dat een keer opnieuw uitbrengen dan sta ik voor de deur om het te kopen. Die heeft het bij mij dik 10 jaar volgehouden.
De fietsen van Decathlon kwamen uit Azië, maar tegenwoordig heeft dit buitensportbedrijf een eigen fietsenfabriek in Rijsel.
Ik kom in Frankrijk bij Decathlon om gastankjes met schroefdraad te kopen. Deze zijn in Frankrijk behalve de Decathlon moeilijk verkrijgbaar. Gelukkig zit Decathlon in Frankrijk overal. Niet altijd op de prettigste plaatsen voor fietsers tussen de megawinkels langs de drukke uitvalswegen.
Ik zag bij Decathlon zeer goedkope binnenbandjes. Gaan deze net zo lang mee als Schwalbe?