Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ortlieb MountainX 31 - Forum Wereldfietser

Ortlieb MountainX 31

Wie heeft ervaring met de Ortlieb MountainX 31 rugzak?
Heb al bij diverse winkels gekeken maar nergens hebben zij een exemplaar in de winkel.
Wel te bestellen bij diverse internetwinkels maar wil hem eerst in het echt zien en voelen hoe hij zit.
Zeker gezien het formaat van 31 liter.
Daarom mijn vraag wie heeft deze rugzak en zo ja bevalt hij?
12696989.jpg
Geen idee. Mijn enige ervaring is dat je met rugzakken, net als bij schoenen, gewoon zelf moet passen. Online kopen werkt niet.
Ik bestel de dingen die Wim noemt gewoon online. Soms in 2 maten, en retourneer wat niet past. Dat werkt bij mij prima.

Anyway, in jouw situatie zou ik m gewoon bestellen en passen. Past-ie niet, dan ben je hoogstens een paar euro verzendkosten en pakketinpakenwegbrengtijd kwijt. Twijfel je tussen meerdere modellen, bestel die in 1x en stuur terug wat niet bevalt.
Hoe een rugzak bevalt merk je pas na een paar weken gebruik.
Ik kan hem uiteraard wel bestellen bij een webwinkel maar ervaring leert pas hoe de rugzak in werkelijkheid is.
Kan moeilijk na een paar weken gebruik een rugzak retour sturen.

Dus daarom mijn vraag wie heeft gebruikerservaring met de Ortlieb Mountain 31
Ik heb er geen ervaring mee. Op het oog lijkt het mij een vrij lomp ding om mee te fietsen (ik ga er van uit dat dat het gebruiksdoel voor jou is). Het ziet er niet naar uit alsof het zwaartepunt laag rond de heupen zou liggen, en voor een 31 liter model oogt ook de heupband wat aan de ielige kant. Kan bijvoorbeeld ook niet zien of er een drinkzak in zou gaan, of dat bijvoorbeeld het rugpand in lengte verstelbaar is. Die elementen deden mij uitkomen bij Ergon - maar die maakt ze niet in 31l, denk ik.

Zal wel goed waterdicht zijn.
Rob53 schreef:
do 05 jul, 2018 07:42
Hoe een rugzak bevalt merk je pas na een paar weken gebruik.
Ik kan hem uiteraard wel bestellen bij een webwinkel maar ervaring leert pas hoe de rugzak in werkelijkheid is.
Kan moeilijk na een paar weken gebruik een rugzak retour sturen.

Dus daarom mijn vraag wie heeft gebruikerservaring met de Ortlieb Mountain 31
Ok, je hebt een punt.

Heb je nog betrouwbare (=niet gesponsorde) reviews en testen kunnen vinden?

Zelf denk ik ook dat 31 liter fors is. Maar goed, het hangt af van wat je ermee wilt doen en of andere tassen (bijv stuurrol, zadeltas) een beperking zijn. Je zult er goed over hebben nagedacht.
Geen ervaring met deze rugzak, wel met de Packman Pro2.

Voor wat het waard is:
Draagcomfort is goed, zolang de rit niet te lang is. Ventilatie is redelijk goed: na een uurtje nog geen echt natte rug, maar voel ik de tas aan de rug, niet aan de schouders. (Het “gepolsterde draag systeem” van de Packman heeft meer vetilatie kanalen dan de MountainX.) De schouderriemen zijn mooi breed en niet te zacht. Ik gebruik de rugzak overigens nooit tijdens wandelingen, dus de tas ligt meer op de rug en hangt minder aan de schouders. Heupriem gebruik ik nooit. Die hangt er dus altijd los bij te bungelen of zit min of meer opgerold op een lastige plaats tussen tas en rug. Het binnenvak voor klein spul zit mij meer in de weg dan dat het nuttig is.

Geen idee of het van waarde is, en uiteraard is het slechts een (mijn) ervaring. Ik zou er niet aan moeten denken om de hele dag met de Packman te moeten rijden, laat staan de Alpen over te gaan. (Maar daar schijnt de MountainX dan weer voor gemaakt te zijn :) )

Groet,
Tom.
Tom bedankt voor jouw reactie.

Ik had verwacht dat iemand hier op het forum in bezit zou zijn van deze Ortlieb rugzak en zijn/haar ervaring wilde delen.
Maar helaas, hier word ik ook niet veel wijzer.
Je moet even naar het Duits schakelen maar hier is een naar mijn idee goed testverslag.

Zelf heb ik een Elevation rugzak voor wandelen maar zoals al in het verslag wordt geschreven valt de rugzak "vreemd" ("etwas unförmig") wanneer hij niet vol is. Dat geldt natuurlijk voor alle rugzakken maar toch vind ik het bij deze rugzak storender, misschien komt dat omdat hij relatief smal is en dat is deze MountainX niet. Wat dat betreft zou ik de rugzak niet snel kopen als je de 31 liter niet nodig hebt.
Daulagari bedankt voor jouw reactie met de link.
Het blijft lastig ....
Het vreemde vind ik dat outdoor winkels deze Ortlieb niet in de winkel hebben.
Mag ik een tegenvragen stellen? Waarom ben je juist van deze rugzak gecharmeerd? Ik snap dat je een gebruikerservaring prefereert, maar je zult je interesse hebben gebaseerd op bepaalde aannames en/of overwegingen. Een beetje zoals ik de mijne verwoordde :P
Natuurlijk mag dat Travelmaster.
Deze rugzak lijkt mij geschikt voor meerdaagse tochten met mijn Idworx Mountain Rohler.
Alléén wat kleding en wat spulletjes mee in de rugzak.
Misschien past er zelfs een tent in.
Daarom mijn vraag naar ervaring.
Ik snap het, dank. Niet dat ik je direct op andere gedachten wil brengen, maar zo'n Mountain Rohler leent zich ook prima voor wat bike-packingtassen toch? Meer bewegingsvrijheid, lager zwaartepunt...
Klopt, maar dan gebruik ik mijn Santos Travelmaster wel als ik met bepakking wil gaan fietsen.
Voor een dagtocht op mijn Idworx MR gebruik ik nu een Vaude 14+3 rugzak.
Maar voor een meerdaagse rit op de Idworx MR is deze te klein.