Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wie heeft ervaring met de Nordisk (Oppland 3) LW tent? - Forum Wereldfietser

Wie heeft ervaring met de Nordisk (Oppland 3) LW tent?

We zijn verwend met de leefruimte van onze Vango Omega 350, een ruime 3 persoons-tent met voldoende hoogte.
Het gewicht van 5,15 kg is tot nu toe acceptabel gebleken, maar we willen toch een wat lichtere tent.
En dan niet een tent van 3 à 4 kg, maar eentje die fors lichter is en tóch de leefruimte biedt die we nu gewend zijn.

Na het internet af te speuren naar tenten van Hilleberg, Nigor, Helsport en Nordisk, zijn we uiteindelijk op de Nordisk Oppland 3 LW gestuit, een tent met vergelijkbare afmetingen, maar significant lichter in gewicht met een gewicht van slechts 1,98 kg.

Kijk, dat is nog eens een besparing op gewicht. Eén puntje van twijfel en dat is de dikte van het tentdoek van de buitentent, die is namelijk dun, heel dun, 20 denier (net zo dun als een panty, volgens mijn vrouw).

Wie heeft er ervaring met deze tent, of met een andere (Nordisk LW) tent met een buitentent van 20 denier?

Is mijn twijfel terecht, of kan het tentdoek wel een stootje hebben? We zijn nog niet in de gelegenheid geweest om zo'n tent te bekijken. We wonen namelijk in het gedeelte van het land waar het weliswaar onmeunig mooi is, maar het met tentenshows en buitensportwinkels met een keuze aan showtenten dun gezaaid is.
https://www.google.com/amp/s/crossingao ... ght-2/amp/

Hier een echtpaar die de Reinsfjell SuperLight hebben getest. Zij waren er erg tevreden over.
Geen ervaring mee. Het doek zal wel sterk genoeg zijn gezien de ervaringen (iig qua trekkracht), maar wel erg doorschijnend. Uitslapen zal lastig worden ;)

Heb wel naar de 2-persoonsversie gekeken maar ik vond de stokdelen wat aan de lange kant.
Er zijn nog geen ervaringen met de duurzaamheid op de langere termijn van dit heel dunne materiaal. Ook ik heb mijn aarzelingen. Zelfs onze Hilleberg Keron en Nammatj hebben het hoogstens 10 jaar uit gehouden. Veel minder zou ik echt niet acceptabel vinden.
Duurzaamheid is bovendien niet het enige probleem. Dit dunne materiaal is veel temperatuur gevoeliger en moet je dus nog meer steeds bijspannen. Je kunt het ook niet overdag laten staan vanwege het UV licht. Verder klappert het veel meer. Tot slot moet je je realiseren dat zulke ontwerpen verder ook overal op gewicht besparen door het weglaten van kleppen achter gaasdeuren, onbruikbaar kleine haringen, minder scheerlijnen etc.
Ik heb net een nieuwe tent gekocht als examencadeau voor mijn zoon: het werd een Helsport Lofoten Camp 3 pro. Het is een pracht tent maar het materiaal is duidelijk lichter dan onze Hilleberg Nammatj. Lichter dan dit ga ik echt niet doen als we volgend jaar zelf weer wat gaan kopen.
Met ultralight materiaal kun je iets van een kg pp besparen op je tent maar je levert wel flink in denk ik. Voor velen zal gelden dat het makkelijker is die kilo elders te besparen. Je tent is per slot je enige bescherming als het echt slecht weer wordt.
Wim schreef:
ma 18 jun, 2018 06:49
Dit dunne materiaal is veel temperatuur gevoeliger en moet je dus nog meer steeds bijspannen. Je kunt het ook niet overdag laten staan vanwege het UV licht. Verder klappert het veel meer.
Ik weet van andere tenten met extreem dun doek dat het doek echt "stretched" waardoor het idd bij temperatuurwisselingen en vooral bij vocht bijgespannen moet worden... soms ook 's nachts.

Maar zelf dus geen ervaring mee. Ben wel benieuwd hoe de ervaringen zijn want je krijgt wel heel veel ruimte voor die twee kilo :)
Fiets-avontuur schreef:
ma 18 jun, 2018 06:08
https://www.google.com/amp/s/crossingao ... ght-2/amp/

Hier een echtpaar die de Reinsfjell SuperLight hebben getest. Zij waren er erg tevreden over.
Mooi om te lezen. Maar als ik dan deze foto zie uit het verslag, dan krijg ik toch weer mijn bedenkingen....
image.jpeg
Wim schreef:
ma 18 jun, 2018 06:49
Er zijn nog geen ervaringen met de duurzaamheid op de langere termijn van dit heel dunne materiaal. Ook ik heb mijn aarzelingen. Zelfs onze Hilleberg Keron en Nammatj hebben het hoogstens 10 jaar uit gehouden. Veel minder zou ik echt niet acceptabel vinden.
Duurzaamheid is bovendien niet het enige probleem. Dit dunne materiaal is veel temperatuur gevoeliger en moet je dus nog meer steeds bijspannen. Je kunt het ook niet overdag laten staan vanwege het UV licht. Verder klappert het veel meer. Tot slot moet je je realiseren dat zulke ontwerpen verder ook overal op gewicht besparen door het weglaten van kleppen achter gaasdeuren, onbruikbaar kleine haringen, minder scheerlijnen etc.
Ik heb net een nieuwe tent gekocht als examencadeau voor mijn zoon: het werd een Helsport Lofoten Camp 3 pro. Het is een pracht tent maar het materiaal is duidelijk lichter dan onze Hilleberg Nammatj. Lichter dan dit ga ik echt niet doen als we volgend jaar zelf weer wat gaan kopen.
Met ultralight materiaal kun je iets van een kg pp besparen op je tent maar je levert wel flink in denk ik. Voor velen zal gelden dat het makkelijker is die kilo elders te besparen. Je tent is per slot je enige bescherming als het echt slecht weer wordt.
Je noemt hier een aantal van mijn andere twijfelpunten: duurzaamheid, temperatuurgevoeligheid (waardoor bijspannen, zie foto in mijn bovenstaande reactie), overdag (liever) niet laten staan, klapperen, kleine haringenwaar je wellicht niks aan hebt, etc.

De Nordisk Oppland 3 SI met 3,3 kg lijkt mij een stuk duurzamer en met ca. 1,3 kg meer veel van deze nadelen niet te hebben.
Hilleberg, Helsport en Nigor tenten vind ik dan kleiner en duurder dan de Nordisk, maar die hebben wel weer een bewezen duurzaamheid en kwaliteit.

Tijd voor heroverwegingen dus...
Ben het eens met Wim, en zeker over het tentdoek.

Let bij het kopen van een tent ook op de kwaliteit van de stokken en haringen. Daar wil men nog wel eens op bezuinigen.
Fedor schreef:
ma 18 jun, 2018 07:20
Ik weet van andere tenten met extreem dun doek dat het doek echt "stretched" waardoor het idd bij temperatuurwisselingen en vooral bij vocht bijgespannen moet worden... soms ook 's nachts.
Dat is voor mij een ook belangrijke reden om er toch vanaf te zien.
Fedor schreef:
ma 18 jun, 2018 07:20
Maar zelf dus geen ervaring mee. Ben wel benieuwd hoe de ervaringen zijn want je krijgt wel heel veel ruimte voor die twee kilo :)
Die ervaringen zal ik dus niet gaan opdoen... :wink:

Ik laat het maar aan een "early adopter" over dan.
willem.m schreef:
ma 18 jun, 2018 08:29
Ben het eens met Wim, en zeker over het tentdoek.

Let bij het kopen van een tent ook op de kwaliteit van de stokken en haringen. Daar wil men nog wel eens op bezuinigen.
Ik kan me ook vinden in de punten van Wim en heb besloten om toch maar van deze tent af te zien. Aan de ene kant best jammer, want het gewicht spreekt mij erg aan, maar er kleven voor mij nog te veel nadelen/bezwaren aan.
Wim schreef:
ma 18 jun, 2018 06:49
.....Ik heb net een nieuwe tent gekocht als examencadeau voor mijn zoon: het werd een Helsport Lofoten Camp 3 pro. Het is een pracht tent maar het materiaal is duidelijk lichter dan onze Hilleberg Nammatj....
Deze tent is bij ons ook de revue gepasseerd. Voor ons gebruik net te klein, want het kan voorkomen dat onze zoon van 11 nog een paar jaar bij gelegenheid bij ons in de tent slaapt en dan worden dit soort afmetingen (ook van bijvoorbeeld de Hilleberg Anjan 3 GT) te krap.
Onze zoon slaapt voornamelijk in een Vaude Hogan UL, maar bij bijvoorbeeld echt slecht weer kiezen we er vaak voor om alleen onze tent op te zetten en die van hem niet. En dan is het fijn als je genoeg ruimte hebt om 3 rechte slaapmatjes naast elkaar te leggen.

Verder viel het mij op bij de Helsport Lofoten Camp 3 (ook een prachtige tent van minder dan 2 kg) dat het materiaal van de buitentent met 15 denier nog dunner is dan de Nordisk Oppland 3 LW met 20 denier.

Ik ben heel benieuwd naar de ervaringen van je zoon.
Voor de duidelijkheid, mijn zoon heeft de versie van 3.4 kg. Hij mocht kiezen tussen deze en de Fjellheimen camp 3 Pro. Die laatste heeft een duidelijk ruimere binnentent waar je wel precies 3 matjes naast elkaar in kunt leggen. Mijn zoon koos voor de Lofoten omdat daarvan de voortent helemaal open kan.
De Fjellheimen Camp 3 Pro weegt overigens ook maar 3.6 kg. Alles exclusief ondergrondzeil (450gr bij de Lofoten).
Helemaal duidelijk.

Hoe meer ik ga spitten in het aanbod, hoe meer ik tot de conclusie kom dat we misschien onze 2 jaar oude Vango tent maar gewoon moeten "opmaken", d.w.z. kijken hoeveel jaar hij het nog volhoudt.
Wellicht hebben wij tegen de tijd dat hij aan vervanging toe is geen ruime 3-persoons tent meer nodig, maar volstaan dan de afmetingen van de Hilleberg, Nigor en Helsport 3-persoons tenten als ruime 2-persoons tent.

Om te beginnen laten we het standaard meegeleverde kuipzeiltje in het voorportaaltje en wat overbodige scheerlijnen en haringen maar eens thuis, waarmee we dan in ieder geval onder de 5 kg uit kunnen komen.
Dat kuipzeiltje is toch aardig overbodig gezien de footprint die we gebruiken.

Houden we die € 800,- tot € 1.000,- budget nog even in de knip :wink:

Wel ga ik de komende tijd met belangstelling de ervaringen, tests, reviews, etc. met belangstelling volgen over het soort (super) ultra light tenten met 20 denier tentdoek of dunner.
Klinkt als een goed plan. Mijn beleid is eigenlijk altijd geweest om spullen op te gebruiken en als ze versleten zijn pas weer te kijken naar het huidige aanbod. Bij outdoor spullen betekent dat vaak een flinke gewichtsbesparing. Tusendoor is dat verschil vaak veel minder groot en relatief prijziger omdat je eigenlijk nog niet aan vervanging toe was.
Wim schreef:
ma 18 jun, 2018 06:49
Met ultralight materiaal kun je iets van een kg pp besparen op je tent maar je levert wel flink in denk ik. Voor velen zal gelden dat het makkelijker is die kilo elders te besparen.
Bij velen zal zelf gelden dat ze 'makkelijk' een kilo op zichzelf kunnen besparen :wink: (Al zal die 'makkelijk' door velen niet zo worden ervaren.)

Renaat
We zijn toch overstag gegaan... :oops:

We hebben onze Vango tent en Vaude Hogan UL voor een nette prijs kunnen verkopen op Marktplaats en hebben de Nordisk Oppland 3 gekocht, maar dan wel de SI uitvoering i.p.v. de LW. Ik heb nog niet zo heel veel vertrouwen in dat hele dunne tentdoek van 20 denier van de LW.

De Nordisk Oppland 3 spreekt ons erg aan vanwege zijn formaat, pakmaat en gewicht. Door de aanschaf van deze tent besparen we ca. 1,9 kg in gewicht en winnen we in pakvolume. Dat betekent dat ik geen rol meer achterop de fiets heb waar de tent in zit, maar de nieuwe tent in mijn ene achtertas meegaat, samen met wat andere spullen.

Ik ben de uitrusting nog eens doorgelopen en tot de conclusie gekomen dat niet alleen een andere tent, maar ook het thuis laten van een aantal (achteraf overbodig gebleken) spullen ook de nodige gewichtsbesparing en besparing in pakvolume oplevert. En zelf moet ik nog een kilootje of twee kwijt zien te raken voor de vakantie :wink:

We hebben de Nordisk Oppland 3 SI in de tuin opgezet en zo op het eerste gezicht voldoet hij aan onze verwachtingen. Alleen de footprint is wat aan de volumineuze kant, die had wat mij betreft wel wat dunner gemogen.
Als het echt hondenweer is kunnen we er met ons drieën in en zetten we één tent op, anders kan ons zoontje in zijn eigen tentje slapen en beschikken wij over een ruime tent voor ons tweeën.

Ons zoontje komt in een Vaude Power Lizard UL 1-2 van ca. 1 kg terecht. Deze hebben we geschikt van Marktplaats geplukt. De besparing op de Nordisk tent (de SI i.p.v. de LW) hoeft natuurlijk niet meteen op aan een nieuwe tweede tent. Vandaar dat dit een gebruikte is.

Na onze fietsvakantie kunnen we wellicht meer vertellen over de tent(en).
Dat klinkt allemaal heel goed. We zijn benieuwd naar de ervaringen, inclusief die van het reduceren van de bagage.
Edwin* schreef:
di 26 jun, 2018 22:12
En zelf moet ik nog een kilootje of twee kwijt zien te raken voor de vakantie :wink:
Als dat niet vanzelf gebeurt tijdens de vakantie, sleep je te weinig bagagegewicht mee! ;)

Veel plezier gewenst met de nieuwe tent,

Carl
Wim schreef:
di 26 jun, 2018 22:42
Dat klinkt allemaal heel goed. We zijn benieuwd naar de ervaringen, inclusief die van het reduceren van de bagage.
Ik laat zeker weten of de tent bevallen is.

Vanuit mijn alpinisme achtergrond was ik gewend om zo weinig mogelijk mee te nemen en wat je meeneemt zo licht mogelijk. Het klimmateriaal weegt immers al genoeg en alles moet op de rug mee naar boven.
Daarna jaren gekampeerd met het gezin met opgroeiende kinderen en daarbij verwend geraakt om niet op gewicht te hoeven besparen.
Sinds het fietskamperen weer de uitdaging aangegaan om zoveel mogelijk lichtgewicht te gaan en daarbij goed op te letten op wat vooral niet mee hoeft tijdens de fietsvakanties.
Carl schreef:
wo 27 jun, 2018 00:07
Edwin* schreef:
di 26 jun, 2018 22:12
En zelf moet ik nog een kilootje of twee kwijt zien te raken voor de vakantie :wink:
Als dat niet vanzelf gebeurt tijdens de vakantie, sleep je te weinig bagagegewicht mee! ;)

Veel plezier gewenst met de nieuwe tent,

Carl
Dank je! Tijdens de fietsvakanties van twee weken val ik meestal ook een kilootje of twee af. Misschien nu wat minder, nu we wat minder gewicht aan de fiets hebben hangen. Daarom vòòr de vakantie nog maar even een paar kilootjes kwijt raken. Bij een lengte van 175 cm vind ik 76 kg net iets teveel... :oops:

We zien in ieder geval uit naar onze vakantie (via de Jutlandroute naar Denemarken) en hopen dat de tent goed gaat bevallen...