Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wie heeft ervaring met de Nordisk (Oppland 3) LW tent? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Wie heeft ervaring met de Nordisk (Oppland 3) LW tent?

Edwin* schreef:
za 06 aug, 2022 13:35
En let wel mensen, het was 22 augustus 2018 (bijna 4 jaar geleden) dat ik schreef dat de tent in een Ortlieb backroller past.

Ik merk dat dit nu opgevat wordt als dé oplossing om je tent mee te kunnen nemen en er allerlei bezwaren genoemd worden (natte tent, broeien, wel of niet in de regen kamperen, allerlei mooie bestemmingen afstrepen door de regen, etc.) om de tent op die manier mee te nemen.

Het is inmiddels 4 jaar later waarbij ik het nog steeds als een mogelijkheid beschouw en niet als de meest ideale manier in elke omstandigheid.

Ik pak dan ook geen zeiknatte tent in om vervolgens te laten broeien in een waterdichte tas.

Het is best wel weer even wennen op het forum na een tijdje niet actief te zij geweest. Ik krijg weer het gevoel dat ik elk woord op de waagschaal moet leggen en het dan alsnog uit zijn verband wordt gehaald. Zal wel aan mij liggen… bij deze mijn excuses als ik het niet goed omschrijf.
Daar ben ik te oud voor, om niet meer te nuanceren 😉 En alles letterlijk nemen doe ik ook niet meer.

Dank voor de ervaringen, het wordt een Nordisk Oppland 3 SI.
Zijn er ondertussen al mensen die wel de LW-versie hebben van deze tent en hun ervaringen over bijvoorbeeld duurzaamheid, kwaliteit en gemak willen delen? ik wil graag een wat grotere tent (heb nu een Quick Hiker van Decathlon) waar ik normaal in kan zitten en met een voorportaal waar ik eventueel overdekt kan koken (uiteraard met de deur open).

Ik ben vooral geïnteresseerd vanwege de pakmaat van de 2-persoonstent (de LW past tussen mijn stuur en de andere varianten niet), maar het lage gewicht is natuurlijk altijd mooi meegenomen.

In de reviews kom ik een paar keer tegen dat de regen verneveld binnenkomt via het tentdoek, maar ik las in dit topic ook terug dat dat bij de SI-variant gebeurt.
MarijeB schreef:
do 25 aug, 2022 10:15
Zijn er ondertussen al mensen die wel de LW-versie hebben van deze tent en hun ervaringen over bijvoorbeeld duurzaamheid, kwaliteit en gemak willen delen? ik wil graag een wat grotere tent (heb nu een Quick Hiker van Decathlon) waar ik normaal in kan zitten en met een voorportaal waar ik eventueel overdekt kan koken (uiteraard met de deur open).

Ik ben vooral geïnteresseerd vanwege de pakmaat van de 2-persoonstent (de LW past tussen mijn stuur en de andere varianten niet), maar het lage gewicht is natuurlijk altijd mooi meegenomen.

In de reviews kom ik een paar keer tegen dat de regen verneveld binnenkomt via het tentdoek, maar ik las in dit topic ook terug dat dat bij de SI-variant gebeurt.
Met de LW heb ik geen ervaring, wel met de SI, zoals je eerder in het topic kunt lezen. Toch hoop ik met onderstaande misschien wat antwoord te kunnen geven op je vragen.

Over duurzaamheid is bekend dat zulk dun tentdoek kwetsbaar is, het is immers maar 10 denier. Dat vraagt dus wat extra aandacht bij het uitpakken, opzetten, inpakken en bewaren van de tent. Bij de 7 denier dunne MRS tent die we ook hebben valt dat in de praktijk eigenlijk best mee, maar misschien zijn wij sowieso wat oplettend van aard bij dit soort dingen.

Wat kwaliteit betreft kan ik me beperken tot de SI versie en die is wat mij betreft prima. De tent is netjes afgewerkt, ritsen lopen goed, stokken zijn goed, kortom een kwalitatief goede tent.

Het gemak is echt heel fijn, het is een ruime tent voor twee personen. We hadden dit jaar onze trouwe viervoeter mee in de Burley Tail Wagon. Deze stalde we 's avonds als soort van bench in het voorportaal, naast al onze fietstassen. Zo kon onze hond vrij van de (koude) grond slapen. Ruimte genoeg dus.
Opzetten gaat super eenvoudig en is zelfs goed te doen als je 'm in je eentje moet opzetten.
De hoogte van de tent is ook iets hoger dan andere tenten in zijn soort en dat geeft ook iets meer gevoel van gemak en comfort.

Dan over regen wat verneveld binnen komt. We hebben bij de eerste keer regen inderdaad ervaren dat het binnen in wat nevelde. Ik denk dat de oorzaak was dat wij toen niet voldoende ventileerden en daardoor de regendruppels op het tentdoek de condens aan de binnenzijde van de tent deed vernevelen(, zoals Fedor omschreef).

Deze zomer hebben we een aantal dagen in o.a. Chamonix op een camping gestaan, waarbij we een nacht en een ochtend regen hebben gehad. Vanwege de warmte in die dagen ervoor hadden we alle ventilatieopeningen goed open staan. Dit leidde ertoe dat er ook nauwelijks condens aan de binnenkant van de tent was tijdens de regenbui.
De binnenkant van de tent is helemaal droog gebleven en van een nevel aan de binnenkant hebben we geen last gehad.

De LW versie heeft een tentdoek van 10 denier, de MSR Carbon Reflex 2 waar onze zoon in sliep heeft een tentdoek van 7 denier, maar ook hij hield het droog in Chamonix.

Aandachtspunt bij zulk dun tentdoek is eerder het na spannen. Als het tentdoek vochtig/nat wordt, wordt het wat slapper en moet je het even na spannen. Ingeval van condens is dat niet zo'n probleem, maar in een hevige stortbui is het wat minder als je daarvoor de tent uit moet.

Mocht onze SI ooit op zijn, dan overweeg ik toch de LW variant te nemen. Dat dunne tentdoek (die van de MSR althans) valt me tot nu toe niet tegen en het geringe gewicht en de relatief kleine pakmaat bieden zo z'n voordelen.
Het wordt anders als we naar landen willen reizen die er om bekend staan dat het er veel kan regenen. Dan zou ik geen LW versie kiezen, maar dat is meer gevoel dan wijsheid.
Dank voor je uitgebreide reactie, Edwin, daar heb ik zeker wat aan. Het klinkt allemaal goed, maar ik ga er nog wel goed over nadenken want het blijft een hele uitgave. En mijn huidige tent is ook nog goed, dus dat vind ik ook wat dubbel. Maarja, iets meer comfort is ook wel weer fijn :)
MarijeB schreef:
do 25 aug, 2022 10:15
Zijn er ondertussen al mensen die wel de LW-versie hebben van deze tent en hun ervaringen over bijvoorbeeld duurzaamheid, kwaliteit en gemak willen delen?

In de reviews kom ik een paar keer tegen dat de regen verneveld binnenkomt via het tentdoek, maar ik las in dit topic ook terug dat dat bij de SI-variant gebeurt.
Ik heb de LW versie van de Halland.
Zeer licht, goed ontworpen, excellente ventilatie ... maar kwetsbaar.
Een extra grondzeil (Tyvek of zo) is zeer aanbevolen.
Het lage gewicht is ten koste gegaan van de duurzaamheid.

Dat van die verneveld regen herken ik niet. Een paar dagen mee in stromende regen gestaan maar het doek was perfect dicht.
Ik denk dat er iets anders aan de hand is. Er kan condens ontstaan aan de binnenkant. Als de regen daarop roffelt, kun je de indruk krijgen dat er vernevelde regen binnenvalt.
Dank je. Ik neem eigenlijk altijd een grondzeil mee, heb er voor mijn huidige tent één uit een soort anti-worteldoek geknipt. Vind het toch wel iets meer comfort en zekerheid toevoegen.
MarijeB schreef:
za 27 aug, 2022 10:53
Dank je. Ik neem eigenlijk altijd een grondzeil mee, heb er voor mijn huidige tent één uit een soort anti-worteldoek geknipt. Vind het toch wel iets meer comfort en zekerheid toevoegen.
Ook de binnen- en buitentent van die Halland LW zijn kwetsbaar.
Als je de tentstokken met te veel kracht in de sleuven duwt, bestaat het risico dat je een gat boort in de sleuf (is me overkomen ...). Ook de binnentent moet je met liefde behandelen.
Ik wil niet overdrijven: als je voorzichtig bent, doet mijn Halland perfect wat hij moet doen. Waterdicht, goed geventileerd, goed windvast etc. Het gat in de stoksleuf vermindert de functionaliteit bijvoorbeeld niet.
Ik heb een tweede tentje, van Decathlon. Dat is heel aardig. Maar bij rotweer bovenop een berg boezemt die Halland meer vertrouwen in. Zolang je maar voorzichtig bent ...
derdekeer schreef:
za 27 aug, 2022 20:06
Ook de binnen- en buitentent van die Halland LW zijn kwetsbaar.
Als je de tentstokken met te veel kracht in de sleuven duwt, bestaat het risico dat je een gat boort in de sleuf (is me overkomen ...). Ook de binnentent moet je met liefde behandelen.
Ik wil niet overdrijven: als je voorzichtig bent, doet mijn Halland perfect wat hij moet doen. Waterdicht, goed geventileerd, goed windvast etc. Het gat in de stoksleuf vermindert de functionaliteit bijvoorbeeld niet.
Ik heb een tweede tentje, van Decathlon. Dat is heel aardig. Maar bij rotweer bovenop een berg boezemt die Halland meer vertrouwen in. Zolang je maar voorzichtig bent ...
Daar was ik al een beetje bang voor. Ik weet eigenlijk niet of dat voor mij zo geschikt is, ben niet altijd even handig 🫣 In ieder geval bedankt! Ik ga er nog eens goed over nadenken en ook wat verder oriënteren.
Eerste twee nachten in de SI geslapen.
Opzetten vergt iets meer aandacht door de dunnere stof dan bij de vorige tent.

+ruimte in de tent
+donker groene kleur.
+aantal hoeveelheid scheerlijnen
+grondzeil/ bodem van de binnentent, stevig doek.
+ventilatie mogelijkheid aan de kop van de tent.

-instekhoesjes in de binnentent zijn bereikbaar vanaf de zijkant aan de deurzijde. Vind van bovenaf logischer.
-Mis lichtgevende ritsrunnertrekkoordjes.
Beste
Wij hebben de oudere versie van deze tent en persoonlijk vind ik de tent geweldig.
Mijn vrouwtje , ons hondje en ik gebruiken deze voor fiets vakantie enz...
We passen er lekker met alles en nog wat in !
Beste
Ik denk dat je misschien beter eens op YouTube kan gaan kijken , vermits niemand hier een antwoord voor u heeft.
Groetjes Ed