Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tassen voor en achter? - Forum Wereldfietser

Tassen voor en achter?

Aan alle experts hier de vraag van een beginnend fietser, deze zomer gaan we vier weken in Vietnam fietsen. Wij zijn ervaren backpackers (Afrika, Azie) en gewend om een tas van 50 liter, een tas van 60 liter en een kleine rugtas mee te nemen. We realiseren ons dat fietsen anders is en dat de bepakking nog verder geminimaliseerd kan worden.

Wat is jullie advies?

Zijn alleen achtertassen genoeg? Ortlieb 40liter pp?
Of voor de balans en meer comfort in uitrusting en (rerserve) materialen ook voortassen?
Stuurtas, hoeveel liter?

Natuurlijk snap ik dat iedereen eigen manieren en voorkeuren heeft, maar jullie verhalen en ervaringen zullen me als onervaren fietser vast helpen keuzes te maken.

Dankjewel alvast.

Groetjes, Sabi
Ik kies eigenlijk altijd voor tassen achter en voor. Als ik in Azië fiets heb ik geen kampeer/kookspullen bij me. Dat betekend daf de tassen een stuk leger zijn dan in Europa. Maar de gewichtsverdeling een beetje voor en de rest achter vind ik prettiger.
Mijn advies is alleen achtertassen, stuurtasje en wellicht een roltas voor achterop.
Zo heb ik 3 maanden door Vietnam gefietst incl. tentje (is niet nodig) en matje.
Matje was af en toe erg fijn omdat de bedden meestal een plank met een stofje eromheen zijn.
Qua gewichtsverdeling niet ideaal maar met je stuurtas compenseer je een beetje. Ik vond het prima te doen.
Veel plezier en voorpret gewenst.
Loes
Sabi schreef:
ma 04 jun, 2018 21:56
Vietnam
Zijn alleen achtertassen genoeg? Ortlieb 40liter pp?
Of voor de balans en meer comfort in uitrusting en (rerserve) materialen ook voortassen?
Stuurtas, hoeveel liter?
Wat ik persoonlijk doe lijkt me niet zo interessant voor jullie, maar de meeste vakantiefietsers hebben wel een stuurtas, vooral om de belangrijkste spullen bij je te hebben als je even wegbent van de fiets. Hoe groot zo'n tas moet zijn hangt af van je spullen. Als je er een spiegelreflexcamera in wilt hebben moet hij best groot. Anders zijn de stuurtassen die je in de winkels ziet wel een goed uitgangspunt. In principe moet je natuurlijk eerts kijken wat je mee moet hebben en dan een tas gaan kopen, maar dat is lastig.....

Vervolgens is het goede praktijk om tot een totaal van ongeveer 20 kilo (gewogen inclusief tassen en voortas) eerst de achtertassen te vullen en een tas(je) achter bovenop te doen.

Daarna pas komen voortassen. Voortassen hebben namelijk als nadelen de kosten en gewicht van drager en de voortassen en daarbij dat je twee extra dingen bij je hebt op het moment dat je in vliegtuig, trein, bus of hotel gaat sjouwen met de boel. Een ander nadeel is dat voortassen wind vangen en dat de rijeigenschappen er meestal niet prettiger op worden.

Nu heb ik nooit in ZO-Azië gefietst maar als je voortassen nodig hebt in zo'n warm land en zonder dat je een tent bij je hebt heb je wel erg veel spullen bij je.

Alles bij elkaar: kijk eerst swat je mee wilt, probeer dat achterop te doen en doe een testweekend.
Zelf zou ik de eerste fiets-vakantie ooit, en dan nog wel in Viet Nam ook, niet gebruiken om te experimenteren met bagage.
Een eerste keer eens een weekje in de buurt of desnoods Spanje o.i.d. lijkt me daar beter voor geschikt.
(Maar misschien zijn jullie al in de regio?)

Voor de praktische kant zullen achtertassen in combinatie met een stuurtas voldoende zijn. Jullie hebben ervaring in Azië, dus je weet ongeveer wat je nodig hebt aan kleding, wellicht met uitzondering van de fietskleding. Tent en kookspullen zijn niet nodig. Klamboe, matrasje en iets van een slaapzak/-laken zou ik wel meenemen. Dat zou allemaal in achtertassen moeten passen.
Het zal ook van je fiets afhangen of dat goed gaat.
Toch echt even uitproberen zou ik zeggen.

Groet,
Tom.
De eerste tas die ik kwijt wil als minder spullen heb als normaal is voor mij de stuurtas ik vind dit de grootste aanslag op het rij/stuurgedrag.
In een voortas heb ik dan meestal een tasje met portemonnee/camera/paspoort enzo
Er kan ook gekeken worden naar bikepacking tassen ter vervanging van een eventuele stuurtas. Een zadeltas, of bijvoorbeeld tussen de bovenbuis en de bidonhouder(s). Voor kleine spulletjes kan een stembag uitkomst bieden.

http://www.bikepacking.com/plan/guide-t ... king-bags/
http://bikepacker.com/beginners-guide-t ... king-bags/
Hoi,
Als je niet gaat kamperen en niet zelf gaat koken, zouden twee grote tassen achter meer dan genoeg moeten zijn. Stuurtasje is altijd handig voor kleine spulletjes, die anders in de grote tas verdwalen.
En spannend om meteen ver weg je eerste grote fietsreis te doen: zo ben ik ook begonnen :D (in Nieuw-Zeeland in mijn geval, met tent).
Veel fietsplezier!
Groet, Petra.
Ik fiets al jaren zonder voortassen, ook in koude streken als Noorwegen. De tent heb ik dan bovenop de drager. Mijn brandstof heb ik in een fles onder de onderbuis en het kleine spul als geld, telefoon etc in een niet al te grote stuurtas.
Voor een land als Vietnam heb je nog minder bij je en zijn voortassen nog minder zinvol.
Als je erg veel achterop laadt zonder voortassen raakt de fiets inderdaad uit balans, maar als het geheel onder de 15 kg blijft zie ik geen probleem, al is geen fiets hetzelfde. Bij mijn zeker niet ultra stijve stalen m-gineering ligt de grens bij ongeveer 18 kg. Dat was in Noorwegen en was nog net ok. Overal elders in Europa heb ik minder bij me. 12-15 kg moet lukken. En voor Vietnam al helemaal.
Zelf heb ik voor mijn solotochten de grote 40 liter Ortlieb achtertassen ingeruild voor veel lichtere Altura tassen van 33 liter per paar. Ook dat is meestal genoeg.
Zelfs als m'n spullen in een set grote achtertassen zouden passen dan heb ik nog liever een set medium achtertassen met een set kleine voortassen. Op die manier is het gewicht op m'n fiets veel beter verdeeld en stuurt m'n fiets prettiger.
Ja, ook voor 3 daagse tochten door Nederland of Belgie met mooi weer neem ik voor- en achtertassen mee. Verdeling van het gewicht is inderdaad iets prettiger en je hebt nog wat ruimte over in je tassen voor b.v. een souvenir of een fles bier. Ik heb liever wat ruimte over dan ruimte tekort.
Wij hebben een week in Vietnam gefietst (van hotel/hostel naar hostel) met alleen achtertassen en een stuurtas, ruimte genoeg. En 3 weken door Thailand en Cambodja van hotel naar hotel en toen ook alleen met 2 achtertassen en een stuurtas. Als je geen tent en kookspullen mee hoeft te nemen is dat naar mijn idee voldoende.
Er zijn twee verschillende beoordelingen:
-Past alles wat je nodig hebt in de hoeveelheid tassen
-Rijdt je fiets prettig met de bagageverdeling.

Over punt 1 zijn we denk ik het bijna allemaal met elkaar eens. De gevraagde hoeveelheid bagage zal in een stel achtertassen passen.
Of dat het enige criterium is, daar zijn de meningen over verdeeld. De voorstanders van voortassen betwijfelen niet dat het zal passen maar wel of het prettig fietst met alle gewicht achterop.
M'n laatste tochtje was maar kort dus alleen de achtertassen gebruikt (en een zware stuurtas vanwege de camera). Had onderweg een aantal mulle zandwegen en vroeg me af of dit nu beter rijdt zonder of met voortassen.

Met voortassen zit er meer gewicht op het voorwiel, dus meer kans op "ingraven" in het zand. Staat tegenover dat met meer gewicht op het voorwiel de fiets wel "koersvaster" is, wat juist weer een voordeel kan zijn in mul zand.

Ik merkte dat met alleen achtertassen het voorwiel wat meer neiging had tot driften, maar misschien trapt het in zulke omstandigheden verder wel een stuk lichter.
De ondergrond is idd ook van invloed. Op asfalt rij ik met een gewichtsverdeling van bijna 50/50 voor en achter. Op zand is het minimaal 33/66 of nog liever 25/75. Dit inderdaad ivm het ingraven. Wat ik jaren geleden al merkte bij het fietsen op een zanderig deel van de Krim is dat een bredere voorband en smalle achterband op zandige stukken beter werkt dan een smalle voorband en brede achterband.
Er is misschien nog een aspect: alternatief vervoer ter plaatse. Ga je met trein, bus, andersoortig OV, taxibusjes, weetikveel? Dan is het sowieso praktisch om zo min mogelijk tassen te hebben, lijkt me. Beter in de gaten te houden, en makkelijker sjouwen in het geval de boel van de fiets moet.

Edit: deze open deur hadden jullie zelf al ingetrapt - maar daarmee is het niet minder waar. Eenmaal op de fiets maakt het allemaal niet zoveel uit. Maar als je geregeld bagage eraf wil halen en ermee moet sjouwen, wordt het een ander verhaal.
Ivo Miesen schreef:
wo 06 jun, 2018 22:54
De voorstanders van voortassen betwijfelen niet dat het zal passen maar wel of het prettig fietst met alle gewicht achterop.
Jouw een beetje kennende denk ik niet dat wij tweeën voorstanders dan wel tegenstanders zijn van voortassen. Zoals ik conferencier Pieter Derks laatst hoorde zeggen hebben wij geen verschil van mening maar alleen een verschil van feiten: jouw fiets fietst, in jouw omstandigheden, kennelijk vaak lekkerder mét voortassen en die van mij zonder.

(Waarmee ik niet zeg dat iedereen met een mening zich baseert op alle relevante feiten.)
Leon schreef:
do 07 jun, 2018 09:20
Ivo Miesen schreef:
wo 06 jun, 2018 22:54
De voorstanders van voortassen betwijfelen niet dat het zal passen maar wel of het prettig fietst met alle gewicht achterop.
Jouw een beetje kennende denk ik niet dat wij tweeën voorstanders dan wel tegenstanders zijn van voortassen. Zoals ik conferencier Pieter Derks laatst hoorde zeggen hebben wij geen verschil van mening maar alleen een verschil van feiten: jouw fiets fietst, in jouw omstandigheden, kennelijk vaak lekkerder mét voortassen en die van mij zonder.

(Waarmee ik niet zeg dat iedereen met een mening zich baseert op alle relevante feiten.)
Voordat ik mijn Bob Jackson liet ontwerpen vroeg de ontwerper om een foto van een beladen fiets. Dit om idd het ontwerp van mijn fiets aan te passen aan de manier waarop ik mijn bagage op de fiets verdeel. Maar deze manier is in de loop der jaren op diverse andere fietsen uitgetest, en daar, op 3 andere frames, beviel me dat ook heel goed. Dus het is voor een fors deel onafhankelijk (bij mij) van de fiets die ik gebruik.
Maar 4 frames? We gaan toch niet opbieden he? :wink:
Leon schreef:
do 07 jun, 2018 21:50
Maar 4 frames? We gaan toch niet opbieden he? :wink:
Voor vakanties sinds 1991 ;).