Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vlamverdeler multifuel brander - Forum Wereldfietser

Vlamverdeler multifuel brander

Naar aanleiding van een ander topic dat melding maakte van een accessoire voor een multifuel brander en de belofte dat deze er veel stiller van werd, heb ik een vlamverdeler van BernieDawg besteld. Hij heeft verschillende varianten ontwikkeld voor verschillende branders.

Ik heb er een voor mijn Optimus Polaris besteld via Shapeways (3d print). Hij is na even wachten verzonden vanuit Eindhoven.

Ik heb hem net op het balkon uitgeprobeerd en het verschil in geluid is enorm! Mijn vriendin vond de Polaris toch wel lawaaiig en ik moet toegeven dat het luide geluid van een benzinebrander de charme van het koken wel wat teniet doet. Dit dingetje verandert dat toch wel aanzienlijk. Verder is de vlam ook beter regelbaar. Hoe dat in de praktijk gaat werken moet nog blijken.

Voor alle eigenaren van een multifuel brander zeker het overwegen waard!
https://www.shapeways.com/shops/berniedawgshop
Fijn, dat je 1 indruk positief is.

Ben benieuwd naar je praktijk ervaringen - de mijne zijn erg positief zoals je weet.
De filmpjes hierover gaven al duidelijk het verschil aan. Jammer dat de fabrikanten dit zelf niet al doen (bij de Polaris hoeft bijv. niets vervangen te worden bij een andere brandstof), al speelt het extra gewicht (60 gram) misschien ook wel een rol. Nu is zo'n vlamverdeler een los onderdeel.

Ik voelde me iig altijd toch wat bezwaard met een herriebrander, zowel op de camping als bij wildkamperen. Dus het is sowieso een handig ding.
Het is in 1e instantie jnderdaad een los item maar eenmaal gebruikt zit het rotsvast in de brander en is het dus weer 1 geheel. Ben het wel met je eens dat het fijn zou zijn als de fabrikant het zelf zou aanbieden.
Verwijderd - dubbel.
Inge1 schreef:
za 02 jun, 2018 13:06
Het is in 1e instantie jnderdaad een los item maar eenmaal gebruikt zit het rotsvast in de brander en is het dus weer 1 geheel.
Dat is volgens mij afhankelijk van brander en dus de vorm van de verdeler. Die voor mijn Polaris ligt er los in en is daarna niet vast gaan zitten. Dus zal hij los bij de brander vervoerd of met een klein ijzerdraadje vast gezet moeten worden.
Ok, wist ik niet. In de Dragonfly zit hij muurvast.
Dank voor deze post.

Ik zit al een aantal jaar na te denken om dit te kopen.
Net toch maar de stap gezet en via Shapeways besteld, ben benieuwd.

Ik hoop wel dat de Omnifuel versie NIET muurvast komt te zitten,
we wisselen regelmatig van brandstof en dan moet je toch bij de sproeier kunnen komen...
Inge1 schreef:
za 02 jun, 2018 13:06
Het is in 1e instantie jnderdaad een los item maar eenmaal gebruikt zit het rotsvast in de brander en is het dus weer 1 geheel. Ben het wel met je eens dat het fijn zou zijn als de fabrikant het zelf zou aanbieden.
Is dat de bedoeling, dat-ie vast komt te zitten...? Lijkt me raar - ook de Dragonfly vraagt onderhoud aan de sproeikop.
Is de bedoeling dat hij vast komt te zitten maar met verhitten en ene tang te gebruiken kan hij er redelijk makkelijk weer uit. Kijk voor filmpjes op u-tube.
Ja, dat filmpje had ik ook al gevonden.
Toch hoop ik dat 'ie niet te vast komt te zitten, het is makkelijker om bij wisseling van brandstof direct te kunnen wisselen van sproeier, dan om eerst de kop te moeten verhitten, en weer te laten afkoelen, alvorens de 'juiste' sproeier te kunnen installeren.
Maar aangezien we ook weer niet elke dag wisselen is het geen groot probleem.
Ik heb o.a.naar aanleiding van dit topic een vlamverdeler besteld voor mijn MSR Dragonfly (DragonTamer3).
5 juni besteld en 12 juni ontvangen. Meteen een paar keer proef gedraaid. Het geluid is inderdaad een heel stuk minder en hij brandt mooi. Na 4 keer een tijdje branden is de vlamverdeler niet vast gaan zitten bij mij. Heb ook gelezen dat dat bij nieuwe types niet meer het geval is. Manier van voorverwarmen is iets anders maar het instructiefilmpje is duidelijk genoeg. Ik ben er blij mee.
jjv schreef:
wo 13 jun, 2018 17:59
Ik heb o.a.naar aanleiding van dit topic een vlamverdeler besteld voor mijn MSR Dragonfly (DragonTamer3).
5 juni besteld en 12 juni ontvangen. Meteen een paar keer proef gedraaid. Het geluid is inderdaad een heel stuk minder en hij brandt mooi. Na 4 keer een tijdje branden is de vlamverdeler niet vast gaan zitten bij mij. Heb ook gelezen dat dat bij nieuwe types niet meer het geval is. Manier van voorverwarmen is iets anders maar het instructiefilmpje is duidelijk genoeg. Ik ben er blij mee.
Ik kan het bovensteende geheel beamen. Na de enthousiaste berichten van anderen ook een DragonTamer3 besteld voor een DragonFly.
Erg tevreden mee en hij gaat inderdaad niet vastzitten.
Ben benieuwd naar wat er veranderd is t.o.v. die van mij. Heb het nog niet kunnen vinden - uiterlijk ziet er hetzelfde uit.
Begreep ik nou uit een of andere vergelijkende test dat water ook sneller aan de kook raakt met dat ding erop?
Dat ben ik nog niet tegen gekomen maar misschien omdat het mooier/ gelijkmatiger brand is het water eerder aan de kook.
Ook onze nieuwe vlamverdeler is aangekomen, deed het prima bij een eerste testje met een oud gasblikje.
Inderdaad een stuk stiller, performance heb ik nog niet naar gekeken, want tijdens het testje bleek dat de brandstofleiding lek is.

Gelukkig komen we daar nu achter, en niet pas in Kirgizië.
Wat dan wel weer jammer is; je kunt dat ding niet makkelijk repareren (in het veld is het zeker een uitdaging).
Zoals deze persoon ook al constateerde: Primus Omnifuel - Lightning does strike twice
Ook wij hebben maar een nieuwe leiding besteld (duur!) en gaan kijken of we de oude nog kunnen herstellen als reserve.