Additionally, paste this code immediately after the opening tag: vraag over Jack Wolfskin koepeltentje - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

vraag over Jack Wolfskin koepeltentje

Ziet eruit als een toffe tent - ben benieuwd naar je gebruikersvervaringen.

Moet wel zeggen dat ik erg blij ben dat mijn 2/3 persoonstent ,maar ca 2100gram weegt.
Blanche schreef:
di 12 jun, 2018 11:22
Dan had ik zelf toch eerder voor een tunneltent met drie stokken gekozen, die zijn zeer windbestendig.

En als het dan toch een dure dome constructie moet zijn dan toch liever een expeditietent die zich al vele jaren bewezen heeft.
Die laatste (de expeditietent van North Face) heb ik zeker ook bekeken. Enkele maanden geleden maakte iemand mij er op dit forum al op attent. Hij weegt 4,3 kilo (volgens het internet), en de kans lijkt me reëel dat hij inderdaad nog sterker is dan de tent die ik nu gekocht heb. Als ik van plan zou zijn om op bergtoppen van 4000m of nog hoger te kamperen bij de echt extreme windsnelheden die daar voorkomen (of bij -51 Celsius, een temperatuur die in de specs genoemd wordt), dan zou ik wellicht hiervoor gaan. Maar zo bont maken wij het ook weer niet. Wij willen de tent bijvoorbeeld kunnen gebruiken voor trektochten in de zomer in Ijsland. De weersomstandigheden zijn daar vrij heftig (wind), maar ik schat in dat de tent die ik nu gekocht heb daarvoor ruim voldoende zal zijn. Dit, icm het feit dat die tent van the North Face nog minstens een hele kilo zwaarder is, heeft mij doen kiezen voor de Fjallraven Abisko Dome. Daarnaast speelt ook nog eens een (kleinere) rol, dat ik die van the North Face lelijk vind. Ik kies dus niet voor een echt extreme expeditietent, maar in feite toch voor een compromis. Dat dan wel wat groter en veel sterker moet zijn dan mijn vorige tent, de Vaude Power Taurus UL.

Een tunneltent (zo een waar je naar linkt) zou mogelijk ook voldoen. Maar het komt op mij minder stevig over, de stokken ondersteunen elkaar niet, het ziet er een beetje uit als een lichaam met ribben zonder ruggengraat. Het zal zeker zo zijn dat een goede tunneltent met behulp van de scheerlijnen ook een heel eind komt in de harde wind. Maar op lastig terrein waar haringen moeilijk te plaatsen zijn, is zo'n tunnel niet in het voordeel lijkt me. Kortom, intuïtief denk ik dat een klassieke koepel (dus zonder luchtstokken), bij vergelijkbare materiaal- en bouwkwaliteit nog wat steviger is en op meer verschillende terreinen inzetbaar. Ik begrijp heus dat mijn overwegingen voor discussie vatbaar zijn, maar daarom heb ik hier nu voor gekozen.

Nu ik hem tweemaal heb opgezet lijkt de bouwkwaliteit mij dik in orde, vooral zwaarder en degelijker uitgevoerd dan mijn vorige tent. En net als bij the North Face hoop ik dat ik ook bij Fjallraven mag verwachten dat zo'n tent zich jarenlang heeft bewezen. Natuurlijk moeten we nog in de praktijk gaan ondervinden of hij echt zo goed is als ik denk.

Hans
Tom vds schreef:
di 12 jun, 2018 12:43
Mooie tent, kun je veel plezier aan beleven!

Dit vind ik wel grappig:
javb2812 schreef:
di 12 jun, 2018 00:05
... twee overbodige haringen...
Had ik nog niet eerder vernomen.
Normaal zitten er maar net genoeg haringen bij om de tent bij mooi weer op te zetten, en moet je er vaak nog een paar bij kopen om ook de scheerlijnen (als die er al bij zitten) vast te zetten.
Bij mij komt er sowieso nog een setje haringen bij voor verschillende terrein soorten (zand- of rotsgrond), wat extra lijntjes, klein spul...

Groet,
Tom.
Ik telde: zes hoekpunten, zes scheerlijnen, en vier benodigde haringen om de twee ventilatiepunten strak op te zetten. En in de zak zitten 18 haringen. Voor de zekerheid zal ik de eerste keer alle 18 meenemen, voor het geval ik nog iets over het hoofd heb gezien.

Hans
Inge1 schreef:
di 12 jun, 2018 13:45
Ziet eruit als een toffe tent - ben benieuwd naar je gebruikersvervaringen.

Moet wel zeggen dat ik erg blij ben dat mijn 2/3 persoonstent ,maar ca 2100gram weegt.
Zolang je er goed in kan slapen is alles best. :wink:

Hans
Ook bij deze tent zit weer de onvermijdelijke tube Seamseal.

Is het nu wel of niet aan te bevelen om hiermee de naden (hoe vaak en op welke manier) in te smeren?

Hans
Gebruiksaanwijzing?
Zijn er ook lichtgewichttenten met een waterdichtgrondzeil/kuip?
ja

edit een week later: dat weet ik niet zeker.

Hans
Fedor schreef:
za 26 mei, 2018 08:48
Niet extreem waterdicht maar ruim voldoende. Gewicht is netjes maar ook niet extreem licht. Ik denk niet dat je er een buil aan kan vallen voor die prijs. Jack Wolfskin is een prima middenmoter en in Duitsland erg populair.

...
En de stokdelen zijn aan de lange kant.

[Edit]: typo ;)
Wij slapen nu al een week in de skyrocket Dome 3, na een nacht zware regen is er wel wat vocht in de binnenkant van de tent. Hij is dus niet extreem waterdicht. De tentstokken zijn wat onhandig mee te nemen door de lengte.
Maar voor de rest zijn we heel tevreden over de indeling en het gebruiksgemak van de tent. Over de kwaliteit weten we na deze trip weer wat meer..:)
Dat vocht kan ook condens zijn.
Wim schreef:
ma 18 jun, 2018 17:13
Dat vocht kan ook condens zijn.
Was geen condens.. vocht kwam van het grondzeil, we stonden in een plas tegen de ochtend, na die nacht regen.
Ok. Helaas zijn grondzeilen vaak een sluitpost bij goedkopere tenten. Als ze moeten kiezen kiezen ontwerpers daarvan vaak voor licht plaats van echt waterdicht. Licht is wat de klanten willen.
Om over de grondzeilen verder te gaan:

In mijn vorige tent de lichtgewicht Vaude Power Taurus is het onder onze matrassen áltijd vochtig of een beetje nat geweest na ochtenden met regen of douw. Ook toen de tent nog nieuw was. Als je je knie even op de bodem zette, kwam daar altijd meteen een vochtige plek.

Dit weekend hebben we voor het eerst gekampeerd met onze nieuwe Fjallraven Abisko Dome, geen lichtgewicht met een duidelijk dikker grondzeil. We werden 's ochtends wakker en het gras om de tent heen was vochtig, maar onder de matrassen in de tent was het nu kurkdroog. Alle ventilatiepunten (die er veel meer zijn dan in onze oude Vaude) stonden overigens de hele nacht open.

Het lijkt er dus op dat hier in de praktijk inderdaad opgaat dat de oude lichtgewichttent minder waterdicht is geweest (en/of minder ventilerend). Mijn nieuwe tent moet nog onder zware omstandigheden getest worden, maar de ervaring van een volledig droge tentbodem in de ochtend had ik bij mijn oude tent eigenlijk nooit, tenzij de omgeving echt kurkdroog was (droger dan nu in Nederland).

Hans
Wim schreef:
di 19 jun, 2018 22:39
Ok. Helaas zijn grondzeilen vaak een sluitpost bij goedkopere tenten. Als ze moeten kiezen kiezen ontwerpers daarvan vaak voor licht plaats van echt waterdicht. Licht is wat de klanten willen.
Volgens mij is waterdicht wat de klanten willen, maar licht waar ze voor betalen. ;)

Carl
javb2812 schreef:
di 19 jun, 2018 23:55
Om over de grondzeilen verder te gaan:

Dit weekend hebben we voor het eerst gekampeerd met onze nieuwe Fjallraven Abisko Dome, geen lichtgewicht met een duidelijk dikker grondzeil. We werden 's ochtends wakker en het gras om de tent heen was vochtig, maar onder de matrassen in de tent was het nu kurkdroog. Alle ventilatiepunten (die er veel meer zijn dan in onze oude Vaude) stonden overigens de hele nacht open.

Hans
Heb je ook de footprint gebruikt ?

Jan
Nee, de footprint heb ik niet.

Hans
Een ondergrondzeil is toch wel verstandig. Ik herinner me een vakantie in Kroatie. Na afloop zaten er tientallen gaatjes in de footprint van de bijna nieuwe Hillberg en ditto bij een Helsport. Dat had ik niet in het ingenaaide grondzeil willen hebben.
Wim schreef: Een ondergrondzeil is toch wel verstandig. Ik herinner me een vakantie in Kroatie. Na afloop zaten er tientallen gaatjes in de footprint van de bijna nieuwe Hillberg en ditto bij een Helsport. Dat had ik niet in het ingenaaide grondzeil willen hebben.
en zou zo'n standaard doorschijnend dun plastic zeil onder de tentbodem volstaan, of moet je dan eerder voor het echte bij de betreffende tent passende merk - ondergrondzeil kiezen?

Hans
Hier staat een redelijk uitgebreide discussie over footprints.