Additionally, paste this code immediately after the opening tag: USB-lader aansluiten op naafdynamo - Forum Wereldfietser

USB-lader aansluiten op naafdynamo

Hoi!

Het lijkt mij handig om de naafdynamo te kunnen gebruiken voor het opladen van mijn mobiele telefoon. Ik heb een naafdynamo van Shimano, dus die zou sterk genoeg moeten zijn. Nou vind ik systemen van Busch en Muller (USB werk) en van Cycle2Charge. Het kost 80-100 euro. Kan het ook goedkoper of is dit wat het is?

Groetjes,
Zoefies
zoefie schreef:
do 24 mei, 2018 14:50
Hoi!

Het lijkt mij handig om de naafdynamo te kunnen gebruiken voor het opladen van mijn mobiele telefoon. Ik heb een naafdynamo van Shimano, dus die zou sterk genoeg moeten zijn. Nou vind ik systemen van Busch en Muller (USB werk) en van Cycle2Charge. Het kost 80-100 euro. Kan het ook goedkoper of is dit wat het is?

Groetjes,
Zoefies
Het kan in ieder geval wel duurder, zie: https://www.wereldfietser.nl/phpbb/view ... =8&t=31342

Over Cycle2Charge kan ik melden dat mijn iPhone 5S er niet blij van wordt. Mijn oplossing hiervoor is om een powerbank tijdens het fietsen op te laden en mijn iPhone aan de volgeladen powerbank op te laden.

Dat werkt vooralsnog wel. Kanttekening hierbij is dat ik 's avonds in de sanitaire ruimte van een camping mijn powerbank alsnog oplaad/bij laad en nog niet in de situatie ben geweest dat ik volledig afhankelijk van de Cycle2Charge ben geweest. Ik heb daarnaast nog een (kleinere) volgeladen powerbank op reserve.
Ik heb ook de Cycle2Charge maar ik kan mijn iPhone 6s prima aan de praat houden tijdens het fietsen.
Ook bij sommige lampen zoals AXA Luxx 70 Plus USB kun je andere devices opladen. Ergens anders op het forum wordt dat ook besproken..
De batterij van mijn Motorola loopt sneller leeg als ik hem op de Cycle2Charge aansluit. Ik kan deze dus niet aanraden.
Ik heb ook een Shimano dynamo en heb daar de https://www.conrad.nl/p/fiets-laadregel ... rt-1007807 apparaten op te laden. De prijs van dit ding is rond de €30. Het werkt goed. Ik laad mijn powerbanks op waarmee ik vervolgens mijn telefoon, mp3 speler, ereader en ledlampjes mee oplaad. Wanneer ik de telefoon direct aan de omvormer hang, gaat het opladen echter erg traag. Met de powerbanks werkt het prima. De opgeladen powerbank koppel ik ook aan mijn gps zodat ik op batterijen bespaar.
De Kemo omvormer is een vierkant doosje wat je met tie-raps aan de fiets kunt zetten. Ik heb hem in een klein frametasje zitten. De kleine, goedkope powerbanks van de action passen er ook in.
Blanche schreef:
do 24 mei, 2018 15:54
De batterij van mijn Motorola loopt sneller leeg als ik hem op de Cycle2Charge aansluit. Ik kan deze dus niet aanraden.
Dat is raar. Dat zou betekenen dat hij stroom zou verbruiken bij het genereren van stroom... Lijkt me dat er iets niet goed zit.
Het kan ook goedkoper, maar daar wordt het niet betrouwbaarder van. En betrouwbaarheid is (vind ik :D ) erg belangrijk.
Blanche schreef:
do 24 mei, 2018 15:54
De batterij van mijn Motorola loopt sneller leeg als ik hem op de Cycle2Charge aansluit. Ik kan deze dus niet aanraden.
De Zzing had daar met nieuwere mobieltjes een aantal jaar geleden ook last van, dat heeft de maker toen netjes opgelost in een nieuwere versie van het ding. Mogelijk is hier net zo iets aan de hand.
Het kan idd goedkoper met bvb de reeds genoemde KEMO omvormer of een koplamp met ingebouwde USB lader zoals de AXA Luxx 70 plus / Spanninga Nomad XDAS.

Hoe betrouwbaar deze oplossingen zijn geen idee maar ze zijn in ieder geval goedkoper 8)

De B&M USB-Werk zou ik persoonlijk afraden omdat deze bij mij al 3x direct of na kortdurend gebruik defect is geraakt en ik hier op het forum ook meerdere mensen ben tegengekomen waarbij het apparaat er al na enkele maanden mee ophield (misschien dan beter kiezen voor de E-Werk?)
Volgens de specs levert Spanninga 1 A en AXA 0,5 A ... Op papier ben je dan met de Spanninga beter af...
Niall schreef:
do 24 mei, 2018 19:59

[...]
De B&M USB-Werk zou ik persoonlijk afraden omdat deze bij mij al 3x direct of na kortdurend gebruik defect is geraakt en ik hier op het forum ook meerdere mensen ben tegengekomen waarbij het apparaat er al na enkele maanden mee ophield (misschien dan beter kiezen voor de E-Werk?)
Dat is de bekende forum-bias. Mensen zonder problemen melden zich niet.

Hier een tevreden gebruiker van de B&M USB-Werk. Het ding gaat zo z'n derde grote fietsvakantieavontuur beleven. Afgelopen twee jaar geen problemen gehad. Probleemloos opladen van m'n iPhone SE.
Tevreden met USB-WERK, al 2 jaar.
Idd makkellijk een produkt te bashen door te zeggen 'dat meerdere mensen hier ontevreden zijn' ' is m.i. ongefundeerde uiting.
Is geen ongefundeerde mening, maar een mening gebaseerd op eigen ervaring (n=1). Hoeft dus geen slecht product te zijn, maar is wel slechte ervaring met een product waardoor deze gebruiker het product niet aanraadt. Meer zegt hij niet.
Bedankt allemaal voor de reacties!

Goed om te zien dat het goedkoper kan. Het is niet van levensbelang dat het werkt, maar het zou wel fijn zijn, daarom past een goedkope oplossing wel bij mij voor nu!

Ik wil nagaan of mijn huidige voorlamp toe is aan vervanging of niet, en afhankelijk daarvan schaf ik een lamp of de KEMO aan.

Bedankt!
ik heb ervaring in Frankrijk en in Nederland met de Cycle 2 charge icm de Son naafdynamo. :D

alles netjes weggewerkt in het balhoofd, geen losse draden :D 8)

mijn samsung s4 kon ik er goed mee opladen (kleine accu) :D :lol:

bij mijn nwe motorola (grote accu) geldt:
met volle accu vertrekken = met volle accu aankomen, loopt dus niet leeg bij gebruik navigatie onderweg en telefoneren mits aangesloten op de cycle2charge

halve accu idem, laadt niet op, loopt ook niet leeg 8)

werkt ook prima om losse accupacks op te laden
al met al, niet ontevreden
Het zou handig zijn als je een powerbank hebt die tegelijk kan opladen en ontladen. Helaas kunnen de meeste dat niet. Ik ken ze iig niet.

Heb je zo'n powerbank, kan je met een goedkope omvormer uit en zal de powerbank als buffer de pieken en dalen opvangen.

Bijkomend voordeel is dat je op de camping zo'n powebank aan één USB lader zou kunnen hangen en tegelijk aan verbruikers als telefoon/fototoestel/lamp en zo het hele zootje oplaadt.
Vandaag even gemeten: de Cycle2Charge blijft bij mij op 0,148 A hangen, in plaats van de beloofde 1 A. En bij de rating van 3 W van de dynamo, had ik toch minimal 0,6 A moeten zien.

Heeft iemand enig idee waaraan dat zou kunnen liggen?

De dynamo is een Shimano DH-3N72 in een 26" wiel, en de snelheid snelheid bij meten was ver boven de dertig.
Ik had een kemo, maar die laadt niet op bij lagere snelheden en kent alleen een mini-usb aansluiting.
Ik heb hem nog, stuur maar een pb, dan stuur ik hem naar je op.
Heb nu een Axa 70 usb lamp samen met een xiamo powerbank die kan laden en tegelijk de stroom kan doorgeven. Werkt prima.
fbosman schreef:
za 26 mei, 2018 22:30
Ik had een kemo, maar die kent alleen een mini-usb aansluiting.
Er zijn meerdere versies van de KEMO omvormer; degene met typenummer M172N heeft een “gewone” USB-A uitgang waar alle gangbare smartphones gewoon op aan te sluiten zijn.

Sympatiek dat je je omvormer wil doneren aan Zoefie; met een verloopstukje naar micro-USB kan hij / zij dan alsnog makkelijk een Android telefoon oid aansluiten.