Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tashaken maar dan dubbel - Forum Wereldfietser

Tashaken maar dan dubbel

Geen idee of er behoefte is aan deze tip. Zo niet, snel overheen lezen. Maar de afgelopen tijd zijn we heel wat fietsers tegen gekomen met tassen die langs de kant van de weg liggen. Welke (Duitse) tassen je ook neemt, ze hebben er allemaal last van. Dingen lijken gebouwd te zijn voor een rustig reisje langs de Rijn of een tochtje naar Santiago. Niets mis mee maar als je even lekker onverhard wil rond crossen vallen die tassen als rijpe appels van de boom. Hoe goed de tashaken ook zij. Probleem zit in de onderste haak. Die ‘floept’ nogal eens van de drager af. Fietsers met een beetje natuurkunde knobbel begrijpen dat wel. Op een plek vast gehouden gaat mis. Iets met centrifugale kracht. Uitleg kan ik geven maar sta liever stil bij de oplossing.
128BCAA9-DA0B-4937-9BF3-32AD9AB94B02.jpeg
Op een been kan je niet lopen dus twee haken. Alle kracht bij het vol in een gat belanden met je fiets wordt keurig verdeeld. De tas kan geen kant op. Heel wat onverharde trails mee gereden. Tassen blijven keurig zitten.
Ik dacht dat meer mensen dit deden die de bush op zoeken maar al sprekend met andere fietsers leek het alsof wij het ei van Columbus hadden uit gevonden. Kan haast niet. Dus even gedeeld. Wellicht hebben jullie er wat aan.
Ja, zoiets heb ik ook sinds IJsland 2007. Op de eerste dag over wasbord floepten de tassen er al af. Met spanbandjes opgelost. Bij terugkeer gelijk extra haken erop gezet icm tuinslang om de dragers. Probleem weg.
Tweede optie is een borgveer of -pen gebruiken in de bovenste haak, tenminste bij Vaudé-tassen. Daar past een 4 mm. dikke staaf in, die het openklikken blokkeert.
IMG_7799.JPG
Hoi Eric, ook een goed idee. Maar heb je dan niet het probleem dat de tassen aan de onderzijde van de drager afkomen? Volgens mij geeft dat een instabiel gevoel juist om het moment dat je stabiliteit op een trail nodig hebt. Of heb je daar geen last van?
Marco Meijerink schreef:
do 17 mei, 2018 21:47
Hoi Eric, ook een goed idee. Maar heb je dan niet het probleem dat de tassen aan de onderzijde van de drager afkomen? Volgens mij geeft dat een instabiel gevoel juist om het moment dat je stabiliteit op een trail nodig hebt. Of heb je daar geen last van?
Ga het van de zomer ervaren. Ik ken het probleem. Meestal blijft de tas wel aan één haak hangen. Ik vermoed dat de tas eerst boven losraakt en pas daarna helemaal.

Ik ga van een stukje koperdraad (4mm rond) een pen maken. Een ondiepe groef in de pen moet er voor zorgen dat de pen op z’n plek blijft. Want het veertje van de tashaak loopt door/in het gat.
Bij Ortlieb hadden ze die dubbele haken al wat langer geleden ontdekt:
3.jpg
Uit ervaring weet ik overigens dat je helemaal zonder haken ook prima over zeer slechte wegen kunt fietsen.
Bij de hele oude Ortliebs had je in plaats van die haak een spanband met haak die je onderaan je bagagedrager haakte. Mits op voldoende spanning was dat ook een goede manier om je tassen op zijn plaats te houden.
Op de foto van ericplan kun je nog net zien dat Vaude die mogelijkheid mogelijk ook had. Bij de nieuwe Ortliebs zie ik de mogelijkheid niet terug.
Goed te lezen dat er nog een oplossing is voor mensen met nieuwe tassen.
Vanwege de dubbele haken bij de Ortlieb-bikepack-tassen zelf ook al over nagedacht. Gelukkig zijn de benodigde onderdelen makkelijk te krijgen.

Echter niet bij elke drager (vooral de voordragers bieden weinig mogelijkheden) zijn twee haken goed (breed) toepasbaar, dus bij ruige tochten toch maar een spanbandje er omheen.
Net m’n borgpennen gemaakt, geen idee of het bevalt en goed werkt, maar dan is er nog niet veel geld weggegooid.
6B29C5C5-A05E-4E7A-A6B6-7F4B8EF4B292.jpeg
9D974D60-6015-4609-B3F8-22FD4B68533A.jpeg
8212ADBF-F9A9-4338-8E5E-712F2B3B8205.jpeg
Leuk! Hou ons op de hoogte of het goed werkt. Mooie oplossingen.
Ook wij hebben last gehad van losspringende haken. De ene haak is de andere niet. Sommige zijn van zachter materiaal. Nu alle haken van hard plastic zijn en een zo goed als haakse hoek op de drager stang hebben geen last meer gehad, met één onderhaak per achteras.
Ik heb mijn Brooks panniers met Ortielb ophangsysteem extra vastgemaakt met 3 ty raps aan elke kant. Twee aan de bovenkant en een ty rap onder daar waar de onderste haak zit ter voorkoming van diefstal en zodat de onderste haak op zijn plek blijft zitten.

Je hebt die kunstof rail waarover je de haken kunt verstellen. Ik doe tussen de tas en die rail een ty rap en maak die vervolgens vast aan de bagagedrager van m’n brommer. Zo zijn de tassen er niet snel ff vanaf te halen door gespuis wanneer ik in de supermarkt ben :lol:

Ook is loskomen van de tassen tijdens het rijden zo onmogelijk geworden , maar dat is mij zoiezo nog nooit gebeurd.
Het nadeel van tie-wraps is dat je het voordeel van de tassen (gemakkelijk af te nemen) volledig wegneemt. ik zie me niet elke nieuwe kampeerdag nieuwe wraps plaatsen.
Eigenijk wel gek.
De haken van de tassen, van welk merk dan ook, zouden eigenlijk veel beter moeten zijn. Ook voor mensen die off road gaan. We lossen het met elkaar wel op maar dat zou ik eigenlijk verwachten van de rassenfabrikanten. Heb dat ook bij hun neergelegd. Hopelijk doen ze er wat mee.
Helaas is de grote groep fietsers wel tevreden omdat die nooit al stuiterend een tas verliest. Tja, en dan ben je helaas als stuiterende fietser in de minderheid. Het is niet anders.
Toch snap ik dit niet helemaal. Als je bovenste haken goed om de drager klemmen (als in: zonder ruimte tussen drager en haak, dus de juiste diameter dmv inzetstukken of een stuk rubber om de buis) kan er toch eigenlijk nooit genoeg speling ontstaan op de onderste haak? Zeker niet als die vrij ver over de drager geschoven zit?

Wat ik me wel weer kan voorstellen is dat de tas naar voren en naar achteren kan bewegen, aar ook dat moet door de haken juist te plaatsen te voorkomen zijn? Ik heb toch best wat off-road gereden, maar misschien ga ik vanwege de kar met kind erachter, niet hard genoeg.
Door zijdelingse krachten kan de haak ombuigen en daardoor schiet de tas los aan de onderzijde. Gebeurt vooral als de drager niet zo dicht mogelijk bij de basis van de haak zit (daar kan de haak de meeste krachten aan), maar soms lukt het niet om de tas zo goed te plaatsen.
Ah zo. Dan zal hij bij mij net goed / goed genoeg zitten.
Travelmaster schreef:
do 24 mei, 2018 20:07
Ah zo. Dan zal hij bij mij net goed / goed genoeg zitten.
Onze oudere Vaude tassen hadden de onhebbelijke neiging om gewoon los te springen, vandaar de borgpen oplossing.

Met Ortlieb heb ik minder issues... op 1 tas na die een week na aanschaf in Amsterdam van mijn fiets stuiterde terwijl ik het niet door had :cry:

Dus ja, dit gebeurd. Ongetwijfeld zat er een haak niet goed genoeg, maar toch, met twee haken ben je veel beter uit.
Travelmaster schreef:
do 24 mei, 2018 17:52
Ik heb toch best wat off-road gereden, maar misschien ga ik vanwege de kar met kind erachter, niet hard genoeg.
Goed stukje off-road afdaling waarbij regelmatig beide wielen van de grond komen...

Ik haal van mijn Ortlieb Classic tassen de extra riem altijd nog even door de bagagedrager heen. Zo blijven ze altijd nog hangen als de haken niet meer meedoen...
Ben ik blij met de elastieken haken aan de Arkels - heb er gelukkig nog geen problemen mee gehad.