Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Route omkeren op etrex 30x - Forum Wereldfietser

Route omkeren op etrex 30x

Is er een manier om met de garmin etrex 30x een route in omgekeerde volgorde te rijden? Ik vind geen functie of optie die biedt wat daar op lijkt. Kan dat uberhaupt op dit type? Zo niet, dan hoef ik niet verder te zoeken.
vincent schol schreef:
ma 14 mei, 2018 19:31
Is er een manier om met de garmin etrex 30x een route in omgekeerde volgorde te rijden? Ik vind geen functie of optie die biedt wat daar op lijkt. Kan dat uberhaupt op dit type? Zo niet, dan hoef ik niet verder te zoeken.
Geen idee of het op de eTrex30 kan (volgens GPS-Wijzer wel: menuoptie "Keer route om").

Anders importeren in Basecamp, Route omkeren (RMK op route) en weer exporteren.
Kwam gisteren bij het nalopen (virtueel) van een omgekeerde route wel een dingetje tegen. Wel grappig waren rotondes, die linksom genomen moeten worden, maar er waren ook een paar stukken éénrichtingsverkeer bij. Daar moet je wel op bedacht zijn. Dit was een smalle weg in een Franse stad, waar ik (na een blik op Google Streetview) beslist niet ga fietsen.
In plaats van een route zou je ook een track kunnen gebruiken. Je krijgt dan geen aanwijzingen maar ziet wel de "route" op de scherm en dat is voor mij eigenlijk handiger dan de aanwijzingen die de GPS geeft voor een route.

Bij een track maakt de richting niet uit.
Net als al was aangegeven bij een route ga je ook hier dan tegen de origineel gereden rijrichting in, vaak gaat dat goed of zul je even om moeten rijden. Ook hier is dat vaak van toepassing op éénrichtingswegen, in NL vaak geen probleem, in het buitenland denken ze toch vaak wat anders over (geen ontheffing voor fietsers om tegen het verkeer in te rijden)
ericplan schreef:
ma 14 mei, 2018 20:53
Kwam gisteren bij het nalopen (virtueel) van een omgekeerde route wel een dingetje tegen. Wel grappig waren rotondes, die linksom genomen moeten worden, maar er waren ook een paar stukken éénrichtingsverkeer bij. Daar moet je wel op bedacht zijn. Dit was een smalle weg in een Franse stad, waar ik (na een blik op Google Streetview) beslist niet ga fietsen.
Bij omkeren in Basecamp wordt (dacht ik) de route weer herberekend over de instelde punten, dus dan zouden de rotondes goed moeten gaan (en worden echte éénrichtingswegen vermeden). Route kan dan dus wel iets anders gaan lopen... en dan kan je dus ook op verkeerde (bijv. grote doorgaande) wegen uitkomen.
O.a. blz 43 van de GPS Wijzer staat voor de etrex een route omkeren het volgende; Hoofdmenu -> Routeplanner + Enter > Routenaam + Enter > Keer route om + Enter > Routenaam + Enter > Bekijk kaart + Enter > Ga + Enter.

Mocht je er niet uitkomen, die GPS wijzer is te koop voor 18,50 en staat boordevol bruikbare tips. En neen, ik heb geen aandelen in die gids :lol:
Ik ben wel een gelukkige gebruiker van de etrex 30x
Succes.
joukon schreef:
di 15 mei, 2018 18:24
O.a. blz 43 van de GPS Wijzer staat voor de etrex een route omkeren het volgende; Hoofdmenu -> Routeplanner + Enter > Routenaam + Enter > Keer route om + Enter > Routenaam + Enter > Bekijk kaart + Enter > Ga + Enter.

Mocht je er niet uitkomen, die GPS wijzer is te koop voor 18,50 en staat boordevol bruikbare tips. En neen, ik heb geen aandelen in die gids :lol:
Ik ben wel een gelukkige gebruiker van de etrex 30x
Succes.
Het vreemde is dat die optie er bij mij niet bij staat. Het volledige menu wat ik zie is (ook bij doorscrollen):
  • Bekijk kaart
  • Hoogteprofiel
  • Wijzig naam
  • Wis route
Overigens heb ik bij mijn afgelopen fietstocht gemerkt weinig gebruik te maken van voorgedefinieerde routes maar meer heb aan de vooraf geprikte waypoints om daar ter plekke een route op te laten berekenen. Dit kwam vooral doordat begin- en eindpunt niet vastlagen en het terrein soms dwong een andere route te nemen.
Ik heb even gecontroleerd in mijn Etrex 30x en daar komen alle door mij vermelde gegevens voor.

* Hoofdmenu, scrol naar beneden tot
* Routeplanner
* Route
* Keer route om
* Route
* Bekijk kaart
* Ga
Je moet uiteraard al wel een route/track erin hebben staan.
Dit dus op je vraag "Is er een manier om met de garmin etrex 30x een route in omgekeerde volgorde te rijden? Ik vind geen functie of optie die biedt wat daar op lijkt. Kan dat uberhaupt op dit type? Zo niet, dan hoef ik niet verder te zoeken."
Persoonlijk heb ik de ervaring dat het omzetten van een route naar een track handiger is. Bij een route rij je namenlijk altijd goed, omdat hij bij een gemiste afslag een herberekening doet. Zelf heb ik een keer bijna een rondje gereden. Sindsdien rijden we al jaren met de optie van een track. even voor een bocht kijken op het scherm. Werkt bij ons prima je kan met deze optie beide kant op fietsen.
Als je een route maakt via Routeplanner en dan in het menu scrollt is er iig een mogelijkheid om je route om te keren. Iig zeker als je op je GPS een route maakt met Waypoints. Misschien dat verder 'bestuderen'? wat er nog meer mee mogelijk is idd. met ingevoerde routes ed.?
Mocht je de gebruikershandleiding gemist hebben?

Garmin maakt ze en stelt ze beschibaar. Voor de eTrex serie bestaat er ook eentje. Nederlandstalig.
http://static.garmin.com/pumac/eTrex_10 ... _OM_NL.pdf

Op bladzijde 13 staat; Een route omkeren.
1. Selecteer Routeplanner
2. Selecteer een route
3. Selecteer Keer route om.

Op blz. 12 staat er ook nog een en ander over Routes.
Een route maken, de naam van een route wijzigen, blz. 13 een route bewerken, een route weergeven op de kaart, een route verwijderen. de actieve route weergeven en een route omkeren.

Hopelijk kom je hiermee een eindje verder met je eTrex 30x.

Je zou ook gebruik kunnen maken van Basecamp. Zie deze gebruikershandleiding;
https://www.twcdevoorsprong.nl/office/c ... secamp.pdf
Nadeel vind ik dan weer dat je er een computer bij nodig hebt. Minder praktisch als je onderweg bent.
Hoi Joukon & fud0,
bedankt voor de uitgebreide uitleg. Overigens ben ik niet meer op zoek naar het verlossende antwoord omdat ik gemerkt heb dat het ter plaatse omkeren van routes niet ideaal was. Als zich een wijziging aandient blijk ik meer te hebben aan het opnieuw laten uitrekenen van een route op basis van een waypoint. Omkeren in Basecamp als optie valt af omdat het direct vanaf de GPS moet kunnen (computer gaat niet mee op de fiets).
Blijft vreemd dat ik die opties die inderdaad in de gebruiksaanwijzing staan niet aantref op mijn etrex 30x. Ontstaat er mogelijk een verschil tussen vooraf met basecamp gedefinieerde routes en op de GPS gemaakte routes? Het lijkt me sterk maar iets anders kan ik niet bedenken. Of andere versie firmware? Als je het leuk vindt mag je een foto van jouw Etrex schermpje laten zien. Dan doe ik dat ook en zul je zien dat hetzelfde menu-item er bij mij echt anders uitziet (tenzij ik structureel de verkeerde menuopties in de Etrex kies :D ). Nogmaals, het is allemaal niet echt nodig want omkeren van routes doe ik waarschijnlijk nooit. Groet, Vincent
Hoi Vincent,

In deze instructiefilmpje zie je op menuscherm van etrex 20 serie het Routeplanner keuze menu zoals ik die zie op mijn eTrex 30x met software versie 2.70. Dat je een andere versie software gebruikt? Ik heb verder een oudere versie eTrex 30, met software versie 4.50 zitten en ook daar zit in het menu scherm de optie Routeplanner -> Route -> Keer route om.

https://www.youtube.com/watch?v=gAz4DcKmfW8

In een andere youtube instructiefilmpje enkele basisinstellingen voor profiel maken, ook handig voor wie meer visueel is ingesteld zoals waartoe ik mijzelf reken. Deze is ook nog eens Nederlandstalig.
https://www.youtube.com/watch?v=-xoPS7_GoMw

Met afbeeldingen tonen van elkaars toestellen zou kunnen helpen ja :)
Misschien hebben die toestellen een onderlinge afwijking? Of verandert er iets bij updaten van software?
Ik lees soms wel meer dat door updates functies veranderen. Dat dit met een menu-structuur ook kan gebeuren?

Groet van Jan
Het raadsel lijkt (deels) opgelost. Als ik een route op de GPS zelf maak krijg ik de optie "Keer route om" keurig te zien maar niet als ik een vooraf in Basecamp gemaakte route laad. Blijkbaar is er iets met die routes dat ze niet omkeerbaar zijn. Te groot misschien; het zijn vrij forse routes waar ie op de computer wel even mee bezig was om uit te rekenen.
vincent schol schreef:
ma 04 jun, 2018 22:46
Het raadsel lijkt (deels) opgelost. Als ik een route op de GPS zelf maak krijg ik de optie "Keer route om" keurig te zien maar niet als ik een vooraf in Basecamp gemaakte route laad. Blijkbaar is er iets met die routes dat ze niet omkeerbaar zijn. Te groot misschien; het zijn vrij forse routes waar ie op de computer wel even mee bezig was om uit te rekenen.
Deze hieronder is een optie.
In dit draadje staat de oplossing; viewtopic.php?t=28972
Hoofdmenu - sporenbeheer, selecteer het spoor dat je om wilt draaien, enter. Selecteer omgekeerde kopie en toets enter. Voer nieuwe naam in en selecteer o.k. En het nieuwe spoor wordt opgeslagen bij de sporen onder een nieuwe naam.
Bedenk wel dat je eenrichtingswegen uit tegenovergestelde richting nu omgedraaid zijn. Dat kan soms tot gevolg hebben dat je een boze reactie kan krijgen van je tegenligger.