Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stuurtas bevestigen aan balhoofdbuis - Forum Wereldfietser

Stuurtas bevestigen aan balhoofdbuis

Omdat ik mijn stuur heel hoog heb staan (foto fiets) en omdat ik een ligstuur heb, is een standaard bevestiging van een stuurtas, van bijvoorbeeld Ortlieb, niet handig naar mijn mening. Ik heb ruimte voldoende om de tas lager te monteren, en dat komt volgens mij de stabiliteit ook ten goede. Nu heb ik de mogelijkheid om een 2e voorbouw/stuurpen erop te monteren met een stukje stuur, en daar dan weer de standaard adapter op te zetten, maar dan draait de stuurtas nog steeds met het stuur mee. Kennen jullie de mogelijkheid voor een balhoofdbuis bevestiging, of vinden jullie een bevestiging aan de voorvorkbuis toch een beter idee?
Ja, ik snap dat een stuurtas handig is om tijdens het rijden bij te kunnen, maar dat hoeft van mij niet per se.
Wat wel handig is, is dat de tas eenvoudig aan het frame te klikken is.

Groet Eelke
Ik heb ff gezocht maar er is niet veel te vinden (of je moet echt een rekje wilen monteren). Fueltank (wel stuk kleiner dan een stuurtas plus niet makkelijk los te maken) geen optie?

Wat is overigens het probleem met een meedraaiende stuurtas?
Rixen en Kaul heeft hiervoor veel producten, waaronder deze:

Afbeelding


http://www.klickfix.de/index.php?mod=1&lang=en

Of je dit zo maar aan de stuurbuis kunt schroeven, ligt aan de materiaaldikte van die stuurbuis.
Fedor schreef:
wo 14 mar, 2018 12:00
Ik heb ff gezocht maar er is niet veel te vinden (of je moet echt een rekje wilen monteren). Fueltank (wel stuk kleiner dan een stuurtas plus niet makkelijk los te maken) geen optie?

Wat is overigens het probleem met een meedraaiende stuurtas?
Meedraaiende stuurtas geeft ook onbalans.

Zo'n 'fueltank' zijn er al best in veel varieteiten... Deze Afbeelding
ziet er best aardig uit....
Dat is vragen om schade aan je frame.

Er zijn speciale accessory bars die je onder je stuur kunt monteren, zoals bij deze fiets.

Die verkopen ze bijvoorbeeld bij SJS.
er zijn wel wat bagagerekken, die om de balhoofdbuis geklemd worden, maar die lijken me wat (p)lomp voor jouw mooie fiets.
in de klem hierboven moeten misschien iets langere bouten, maar dan zal het passen, toch?
let wel even op met de (voldoende vrije) loop van de kabels, anders rem of schakel je als je stuurt... :oops:

succes! hoogframe
Bagagerek boven je voorwiel zou ook nog kunnen. Surly heeft bijvoorbeeld voordragers waarbij dat kan.

En misschien je kabels wat ruimer trekken, maar dan moet het vast lukken met een gewone stuurtas.

Zelf rij ik met alleen een fueltank en Front Rollers achterop. Bikepackend komt voor die Front Rollers in de plaats een stuurrol en een zadeltas.

Ook zou je nog kunnen denken aan bijvoorbeeld een drybag onder je ligstuur, maar wel uitkijken naar wat je daar dan in doet voor behoud van fijn stuurgedrag.9
Mijn 1e gedachte was een 2e stuurpen monteren - heb dat zelf ook en merk niets van onbalans.
CoolRX schreef:
wo 14 mar, 2018 11:52
Kennen jullie de mogelijkheid voor een balhoofdbuis bevestiging, of vinden jullie een bevestiging aan de voorvorkbuis toch een beter idee?
Dit is een standaardmanier om bagage voor mee te nemen op een vouwfiets. En op zulke fietsen werkt dat dan goed, omdat de bagage zich in het verlengde bevindt van de enkele framebuis, en de stuurpennen zo hoog zijn. Dat rijdt allemaal heel stabiel.

Maar bij de vouwfietsen die dit kunnen, zijn dan wel al schroefgaten aangebracht in de balhoofdbuis. Bovendien is er dan nog een stellage nodig om een stuurtas voldoende ver bij bij het voorwiel weg te houden. De tassen kunnen bovendien niet al te hoog zijn, omdat anders het stuur er tegenaan komt, helemaal in langzame bochten.

Afbeelding
Die van Bike4travel is id een hele mooie oplossing. Ik vraag me alleen af bij hoeveel gewicht de beugel gaat doorbuigen.
En korter geeft natuurlijk ook een beter stuurgedrag.
ik heb even geïnformeerd en meteen antwoord gekregen: de korte kan 15 kg hebben en is van verzinkt staal.
Als je de 'vouwfiets oplossing' op wil gaan (en dat is geen slecht idee want het werkt inderdaad erg goed en er bestaan heel veel voortassen voor bromptons); zou je een framebouwer kunnen vragen om zoiets op de voorkant van je stalen stuurbuis te lassen:

Afbeelding

Daar bevestig je een standaard brompton mount op icm een tas en dan ben je klaar. Lijkt mij een stabielere oplossing dan die uitstekende adapters... En dan wordt je fiets gelijk custom made ;-)
Peter_K schreef:
wo 14 mar, 2018 13:09
Dat is vragen om schade aan je frame.
Ik heb een fueltank op de bovenbuis van mijn racefiets en het frame ziet er nog steeds goed uit (wel matzwarte lak). Misschien dat een tocht door een stoffige woestijn (daar ben ik niet geweest) wel voor slijtplekken zal zorgen.
Bedankt voor de vele adviezen!
Lassen aan mijn frame staat niet hoog op mijn lijstje.
Fueltank is geen oplossing waarbij je snel even de tas eraf haalt, en een beschadiging aan de lak gaat waarschijnlijk wel gebeuren. Heb nu op die plek trouwens al een kleine bovenbuistas voor accupack en mobiel.
De korte adapter voor de klickfix is een veel belovende oplossing. Punt is wel dat deze direct onder de stuurpen gemonteerd moet worden (i.v.m. de fixatie bus), en dat is op mijn fiets toch al weer een stuk omhoog. Toch lijkt dat de meest goedkope en meest degelijke oplossing. Al zie ik wel dat er reserve busjes te koop zijn, wat zou kunnen duiden op het afbreken van die dingen...
De Brompton oplossing hou ik in het hoofd voor als ik een keer een frame op maat ga laten maken.
Sorry, heb helemaal over de SJS- Accessory Bar heen gelezen. dat is een prima oplossing !
Het is mij onduidelijk waarom de korte Klickfix-houder direct onder de stuurpen zou moeten. Kan toch ook gewoon direct boven de lagers?
Bert van Sprang schreef:
do 15 mar, 2018 09:50
Het is mij onduidelijk waarom de korte Klickfix-houder direct onder de stuurpen zou moeten. Kan toch ook gewoon direct boven de lagers?
En hoe voorkom je dan dat de adapter niet zijwaarts draait? Er zitten gaten in de adapter-ring waar busjes in moeten. die busjes moeten, voor zover ik het goed begrepen heb, door de stuurpen sleuf gegrepen worden. Toch?