Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Sawyer Squeeze waterfilter - Forum Wereldfietser

Sawyer Squeeze waterfilter

Beste mensen,
Wie heeft er ervaring met de Sawyer Squeeze waterfilter
Ziet er wel heel erg goed uit. Ben een beetje beu om continue te pompen. En daarnaast is onze MSR waterfilter best wel groot. Is dit de ideale oplossing? Iemand ervaring met deze filter?
Ben benieuwd.
Marco

https://sawyer.com/products/sawyer-squeeze-filter/
Marco Meijerink schreef:
wo 07 mar, 2018 13:06
Beste mensen,
Wie heeft er ervaring met de Sawyer Squeeze waterfilter
Ziet er wel heel erg goed uit. Ben een beetje beu om continue te pompen. En daarnaast is onze MSR waterfilter best wel groot. Is dit de ideale oplossing? Iemand ervaring met deze filter?
Ben benieuwd.
Marco

https://sawyer.com/products/sawyer-squeeze-filter/
Zeer goede ervaringen mee: lichtgewicht, doet wat het moet doen, gemakkelijk en op vele manieren te gebruiken en helemaal niet duur.
Heb de careplus-variant (is net dezelfde) al een paar jaar, maar nog niet echt gebruikt om te filteren (steeds goed water kunnen vinden in Noorwegen en Schotland). Het ding is zo klein en licht dat het wel steeds mee gaat.
De meegeleverde waterzak is vrij klein (0.3l) en niet erg handig om water mee te scheppen uit ondiepe stroompjes; de zak opent namelijk niet goed en je kan er door de ronde opening ook niet in met je vingers. Gevaar voor wegdrijven is er ook, zou eventueel op te lossen kunnen zijn door er een koordje aan te binden.
Volgende keer gaat er een petfles mee, dat vult makkelijker.
Heb hem al een paar jaar bevalt uitstekend, de zak is een beetje kwetsbaar. Ik gebruik een passende PET fles om in te “knijpen”
Grtz
Gerrit
Marco - hebben jullie al besloten welk filter je mee gaat nemen?

Heb besloten om hem zelf aan te schaffen maar ga er wel wat hacks/ teaks aan maken om hem goed met mijn dromedary lite (oa als gravity filter) kunnen gebruiken. Ben er alleen nog niet helemaal uit of ik hem hier of in Canada aanschaf want dat scheelt toch best wel wat in prijs.
Inge1 schreef:
za 17 mar, 2018 12:05
Ben er alleen nog niet helemaal uit of ik hem hier of in Canada aanschaf want dat scheelt toch best wel wat in prijs.
Hoe kan dat veel in prijs verschillen? Deze filter (de Careplus versie) kost hier slechts 35 euro, toch? Of gaat het om een andere filter?
Ik wil de sawyer squeeze en die is een stukje duurder.

Denk dat de careplus gelijk is aan de sawyer mini.
Hoi Inge,

Nee, nog niets gekocht.
Mijn voorlopige besluit is dat ik mijn huidige steripen gebruik icm met een panty om het vuil te filteren.
Als backup wat druppels.
Daarmee het rivierwater te lijf gaan.....wel de lichte combi maar ik heb ooit een keer tyfus gehad in het noorden van Pakistan door het drinken van slecht water dus ik ben nog wat huiverig.
Is de Steripen niet iets? We hebben deze in India en Peru naar volle tevredenheid gebruikt. Is compact en doeltreffend. Je kunt m opladen.
Zeker. Denk dat we die ook meenemen.
Hoi Marco,
Ah, ben benieuwd hoe de Steripen je gaat bevallen icm een panty ( goed bedacht trouwens). Tyfus geen pretje - daar kan ik me iets bij voorstellen. Heb zelf in Malawi een paar keer dysenterie gehad - was ook niet leuk. Net als jullie neem ik ook als extra back-up nog wat druppels mee.

Wil zelf voor een niet oplaadbaar filter gaan, ook met het oog op toekomstige reizen, vandaar de Sawyer. Naar wat ik inmiddels in de nodige filmpjes heb gezien haalt hij goed troep uit water. Er is zelfs heb ik inmiddels ontdekt ook een koolstof filter nog aan toe te voegen voor de laatste vuiltjes en eventuele smaakverbetering. Dit jaar eerst maar eens zonder koolstoffilter proberen. Deze: https://www.rei.com/product/830346/plat ... on-element. Ik verwacht het filter niet veel nodig te hebben daar de meeste SP gelukkig drinkwater hebben.
Ik heb de Sawyer Squeeze lang gebruikt. Erg makkelijk in gebruik, klein en licht. Het filter is niet erg snel, maar ik heb daar geen last van want je kan ook niet 16 uur per dag fietsen. Puntje van aandacht is de zak, die kan kapot. Ik heb er eerder al één kapot geknepen en toen was het filter tamelijk nutteloos (nog wel als drink rietje te gebruiken). Maar een extra zak is zo meegenomen.
Dat van de zakken is me bekend daarom dat de dromlite dienst gaat doen als waterzak. Voor nu laat ik het gefilterde water rechtstreeks in mijn nalgene flessen lopen maar sluit een extra, stevige zak op termijn niet uit. Ik houd graag schoon en vuil water gescheiden om besmetting te voorkomen.
bedoel je dat je de dromlite als 'knijpzak' gebruikt?
Ga hem meer als gravity bag gebruiken. Doch vermoed dat van de achterkant uit oprollen ook zal gaan werken.
Je kan in principe elke PET-fles aan de filter vastdraaien en gebruiken als reservoir ipv de originele zak. Dat is wel theorie, want in Nepal bleken niet alle waterflessen dezelfde schroefdraad te hebben. Ik heb wat moeten zoeken en uiteindelijk wel een fles gevonden die paste.
Dat klopt alleen gebruik ik geen petflessen daar ik de bikebuddy op de fiets gebruik en dat werkt niet fijn in samenwerking met petflessen. Ik gebruik de nalgene drinkflessen met brede hals. In de States schijnen de smartwater flessen (750ml) trouwens prima te passen. De dop van die flessen is volgens veel u-tube filmpjes en prima vervanging voor de originele tuit.

Als je de smartcoupling gebruikt dan kun je ook waterzakken op elkaar aansluiten.