Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tent-overwegingen... - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

Tent-overwegingen...

136 berichten
Daar heb je helemaal gelijk in - vandaar dat ik nu bezig ben een papieren shortlist te maken met de plussen en minnen. En zal zeker de tenten die op de shortlist staan (Hilleberg Allak, Niak, Rogen, Exped Orion, Orion UL, Venus UL) gaan bekijken en uitproberen. Ik heb nog even de tijd dus wie weet komt er nog een verrassende nieuwe tent uit de Hilleberg of Exped hoek bij. Tent moet in ieder geval 3 (liefst 4) seizoenen gebruikt kunnen worden. Dit is vast een stukje voorbereiding voor mijn RTW reis die vermoedelijk 23 gaat plaats vinden. Met nu al met stukjes en beetjes te oriënteren kom ik ca 1 jaar voor het nodig is vast tot een goede keuze.
Ik heb al een paar jaar een Lowland SuperNova een “dwarsslaper” tunneltent. Er is een achter vestibule voor de tassen en een voor vestibule waar 2 fietsen samen kunnen liggen. Het dwarsslapen geeft heel veel ruimte. Helaas is de tent niet meer nieuw te krijgen.
En verder ken ik ook geen dwarsslapers.
egopro schreef:
vr 11 sep, 2020 07:26
Ik heb al een paar jaar een Lowland SuperNova een “dwarsslaper” tunneltent. Er is een achter vestibule voor de tassen en een voor vestibule waar 2 fietsen samen kunnen liggen. Het dwarsslapen geeft heel veel ruimte. Helaas is de tent niet meer nieuw te krijgen.
En verder ken ik ook geen dwarsslapers.
Hilleberg Stalon is ook een dwarsslaper. Destijds voor gekozen omdat deze 2 in/uitgangen heeft.
eggpro - weet niet of je reactie voor mij was. Maar voor mij geen tunneltent. Ik wil een liefst volledig vrijstaande tent vandaar de Allak en de Orion ivm het kunnen neerzetten op iedere ondergrond. Bij de Rogen/ Niak en Venus mag ik 1 of 2 haringen gebruiken om de vestibule vast te zetten. Daar kan ik eventueel nog mee leven want een paar grote stenen of in het ergste geval een fietstas kan bij nood dan altijd.
Hoi Inge,
Toen ik reageerde zag ik niet dat ik reageerde op de laatste post van pagina 1. Ik was nog niet helemaal wakker. Niet zo handig dus ik snap dat mijn post niet helemaal aansluit bij de huidige conversatie.
Geeft niets :D
Tent is getest :D
DSC03484-k.JPG
Bevindingen:

Tent is zeer snel op te zetten, ook door één persoon. wel opletten dat de stokken goed in de verstevigingen zitten. Die van de Red Line zijn hoger maar dat waren die van de Trailrunner ook en ook daar moest ik opletten dat de stokken er goed in zaten.

Tent staat gewoon goed met twee haringen. Met goed weer zijn meer niet nodig.

Footprint kan je vast maken aan de tent. Het geheel past nog in de originele tentzak.

Tentzak is erg dun en glad (gemaakt van tentdoek) dus ik gebruikte die van de Trailrunner (die is zwart, gemaakt van 70D grondzeil en heeft compressiebanden) en die bevalt een stuk beter. Glijdt iig niet op de bagagedrager. En een tentzak van Hilleberg trekt misschien dieven aan als je de fiets ergens parkeert. Dus als iemand goede tentzakken weet zou het mooi zijn (als de Trailrunner verkocht zou worden).

Omgeving was nogal zanderig dus kwam er soms zand tussen footprint en grondzeil bij het opzetten (tent verschoof een beetje). Tent met de stokken erin even optillen en 90 graden draaien (tent blijft in vorm) en alle zand viel er weer keurig tussen uit.

Ik ben iig heel blij dat ik niet voor een 1-boogs 1-persoons ben gegaan. Gezien het gebruik zou ik wel heel vaak tegen het doek aankomen (omkleden, overeind komen, ff wat lezen etc.). De Niak voldeed volledig wat dat betreft, en voldoende ruimte om alles in de binnentent te leggen.

Wel wennen is de "open" deur. Dus buitentent dicht doen als je privacy wilt. Ik heb niet veel gemerkt van tocht maar het waaide ook niet echt. Was wel fris in de tent (maar geen of niet veel verschil met andere tent) maar minder dan buiten. En mijn slaapzak + mat kan dit weer nog makkelijk aan.
Klinkt goed - die eerste indruk. Ben benieuwd naar de lange termijn indrukken en of ze veranderen :wink:

IK heb een grotere drybag om de tent zitten misschien ook iets voor jou i.p.v. deHilleberg zak.
Inge1 schreef:
wo 23 sep, 2020 08:03
Ik heb een grotere drybag om de tent zitten misschien ook iets voor jou i.p.v. deHilleberg zak.
Normale drybags zijn vaak veel te breed. Zoek dan liever wat lang en smal (misschien een forkbag uit het bikepacking-gebeuren?).
Zier er goed uit. Mooie tent.
Een drybag om je tent is behoorlijk overkill. Als je je tent niet wilt comprimeren (wat ik wel wil) is een stevige plastic zak toch voldoende?
Ik gebruik de Hilleberg tentzak maar dan binnenstebuiten. Zo is de opvallende rode merknaam niet zichtbaar en blijft er in feite een vrij anonieme groene tentzak over.
Ik vind de Hilleberg tentzak juist erg prettig omdat hij wat ruim is; zo hoef je nooit te worstelen om de tent erin te krijgen.
Fraaie tent zo! Veel plezier ermee!
Goed idee Joris - ga ik onthouden voor als er een Hilleberg komt.
Joris Flemming schreef:
wo 23 sep, 2020 20:47
Ik gebruik de Hilleberg tentzak maar dan binnenstebuiten. Zo is de opvallende rode merknaam niet zichtbaar en blijft er in feite een vrij anonieme groene tentzak over.
Ik vind de Hilleberg tentzak juist erg prettig omdat hij wat ruim is; zo hoef je nooit te worstelen om de tent erin te krijgen.
Heel goed idee :)

De wat grotere maat is zeker erg prettig in het gebruik (zou voor mijn mat ook wel mogen ;)). Had deze echter liever van minder gladde stof gehad en met compressiebanden (die niet echt echt hard aangesnoerd hoeven te worden voor vormvastheid) zodat alles goed op de drager blijft zitten. En zwart is gewoon een kleur die mij beter bevalt bij een tas 8) ook al heb ik een groene fiets :lol:
Voor de Niak een losse tentzak gekocht: DD Hammocks Compression Bag (OK wel in het groen ;)). Net iets breder (enkele mm maar) dan de zak van de Niak zelf en met perfect passende lengte. Stevige stof en met twee compressiebanden. Perfecte tentzak voor de Niak (incl. footprint) dus, en misschien ook wel voor andere tentjes :)