Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tent-overwegingen... - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Tent-overwegingen...

136 berichten
Fedor schreef:
vr 28 aug, 2020 16:49

Hmmm misschien een echte lichte 1-pitter voor er bij (en de oude dus gewoon houden). Kan ik kiezen tussen comfort en gewicht.
Als bruin het kan trekken, dan lijkt me dat een goed idee.
Ik geloof niet echt in alles-kunners.
Die 1,5 kilogram van de Halland leek me zeer aantrekkelijk omdat we ook een tent wilden voor trekkings in de bergen, en op mijn leeftijd begint elke kilogram minder in de rugzak te tellen.
Maar nu begin ik ook te denken aan een bijkomende tent voor onze fietsvakanties, met twee voortenten in plaats van één. De kanshebber is deze: https://www.decathlon.be/nl/p/zelfdrage ... mc=8501684.
Dat ze wat zwaarder is, neem ik erbij.
Fedor schreef:
vr 28 aug, 2020 16:49
Pakmaat iig niet zo lang ik de achterdrager blijf gebruiken.
Is 'ie met de tentstokken eruit nog steeds zo groot?

Passen die tenstokken niet onder de bovenbuis van je frame bijvoorbeeld? Je hebt toch geen full frame tas? Zelfs met een full frame tas kunnen ze misschien onderin tegen je onderbuis. Of onder je frametas aan de onderbuis als je ze niet in je tas wil hebben, waterdicht hoeven tentstokken niet te blijven namelijk.
derdekeer schreef:
vr 28 aug, 2020 20:20
Fedor schreef:
vr 28 aug, 2020 16:49

Hmmm misschien een echte lichte 1-pitter voor er bij (en de oude dus gewoon houden). Kan ik kiezen tussen comfort en gewicht.
...
Ik geloof niet echt in alles-kunners. ...
Juist dat.
Eigenlijk wordt er gezocht naar het schaap met de vijf poten. Tent rond de kilo, 4 seizoenen, heel veel gaas voor de zomers van tegenwoordig, sterk genoeg voor sneeuwstormen in de bergen.
Ik geloof daar ook niet in. Die 4 seizoenen slaapzak ik zomers ook te warm en in de winter te koud...

Idealiter zou één tent voor de zomer en één voor de winter zijn. Dat moet je je maar net kunnen (willen) veroorloven. Belangrijker: zo’n 4-seizoenen tent is al heel gauw overdone.
Een echte 4 seizoenen tent zal al snel richting expeditie tent gaan. Is dat echt nodig? Die gaat ook geen kleine pakmaat hebben en zeker niet licht zijn.
Ik hou van winter-kamperen maar heb nooit een echte wintertent gehad. De oude Nallo 2 (inmiddels zeker 15 jaar oud) heeft het altijd goud gedaan in de winter, ook met sneeuw op het dak.
Verwacht je geen dikke pakken sneeuw en ijzige stormen, dan is een “gewone” (3 seizoenen?) tent naar mijn mening goed genoeg.
Ik heb nu een Telemark 2.2. Ik ben er van overtuigd dat die voor mij ook goed genoeg voor de winter is. Ook met wat sneeuw op het dak.

Belangrijk is verder nog om niet te vergeten dat de haringen e.d. die standaard bij een tent worden geleverd vaak alleen maar uitgekozen zijn met het totaal gewicht in gedachte. Maar voor kamperen in de sneeuw heb je echt wel verschillende haringen nodig: zand/sneeuw haringen, rots pennen...
Tot nu heb ik eigenlijk altijd een dubbele set haringen mee voor welk terrein dan ook.

Groet,
Tom.
Jurr schreef:
vr 28 aug, 2020 20:27
Fedor schreef:
vr 28 aug, 2020 16:49
Pakmaat iig niet zo lang ik de achterdrager blijf gebruiken.
Is 'ie met de tentstokken eruit nog steeds zo groot?
Huidige stokken zijn 43 cm. Die van Hilleberg zijn 45 cm dus dat scheelt niet zo veel. Die zou ik wel kwijt kunnen, helemaal als het om 1 stok gaat ipv de huidige 3.
Fedor schreef:
vr 28 aug, 2020 23:46
Die van Hilleberg zijn 45 cm dus dat scheelt niet zo veel.
Ook die van Hilleberg zijn 43 cm (althans die van de Niak), vandaag gemeten tijdens bezoek aan de tentenshow bij Bever in Houten.

Akto (en dus ook de Enan en andere 1-persoons tentjes) zijn het niet voor mij: te krap. Soms wil ik nog ff wat lezen 's avonds in de tent en dan is het schipperen met de ruimte. Ook de spullen hebben dan geen plek in de tent. En mijn huidige Large-mat zou niet eens passen ;)

De binnentent Niak was niet 120 maar 110 cm breed en dus net zo groot als de Unna...
Ook ff de Hubba Hubba gemeten (en gepast): met 208 echte cm is die te klein voor mijn slaapstijl.

Er stond ook een Fjällräven Abisko Lite 2: Erg fraai, 4 seizoenen en meer ventilatie dan bijv. een Nallo (en een stukje goedkoper). Wel meer dan 2 kilo. Tent staat overigens niet (meer) op de website ;)
Fedor schreef:
di 01 sep, 2020 17:09

Er stond ook een Fjällräven Abisko Lite 2: Erg fraai, 4 seizoenen en meer ventilatie dan bijv. een Nallo (en een stukje goedkoper). Wel meer dan 2 kilo. Tent staat overigens niet (meer) op de website ;)
Zegmaar zoiets als wat je nu hebt?

;)
Jurr schreef:
di 01 sep, 2020 18:58
Zegmaar zoiets als wat je nu hebt?

;)
Kleurtje was net wat mooier (ook al zijn ze beide groen) :P

Maar idd: Zodra het boven de 2 kilo komt zit het al gauw in de buurt van het gewicht van mijn huidige tent. Niet de investering waard dan, ook omdat het beide tunnels zijn dus qua opzetgemak scheelt het ook niets.

Wat bij Hilleberg trouwens opviel is dat bij Hilleberg het groene doek (ook de donkerste natuurlijk) imho veel minder doorscheen dan de andere kleuren. De Fjällraven scheen overigens wel flink door.
Uiteraard moet ik wel vertellen wat het uiteindelijk geworden is :D

Een Hilleberg Niak in groen.

Mijn vierde trekkerstent en waarschijnlijk relatief gezien niet eens de duurste ;) (dat was de Lowland Conquest die ik kocht voor 1300 gulden geloof ik. Heerlijke tent voor tot hoog in de bergen maar voor een solist (en toen wandelde ik nog vooral) behoorlijk zwaar) en wat complex om op te zetten (binnentent eerst).

Redenen om voor de Niak te kiezen:
- Degelijkheid. De tent moet lang mee kunnen gaan. Dat zou met Hilleberg wel snor moeten zijn (ook de Yellow tenten). Niet te dun doek en zeer goede specificaties.
- Gewicht: een kilo lichter dan mijn huidige tent.
- Kleur: Een mooie donkergroene kleur. Schijnt ook het minste door.
- Benodigde ruimte is erg compact. Bij een tunnel ga je al gauw naar de 3,2 - 3,6 meter.
- Eenvoud: Een irritatiepunt van mijn huidige tunneltent waren alle losse banden onder de tent door. Soms was ik minuten aan het uitdokteren hoe alles nu in elkaar zit voordat ik kon beginnen met opzetten (vooral na de tent in de zak gepropt te hebben).
- Semi-vrijstaand: met rustig en droog weer kan de vestibule open en hoef je geen enkele haring te gebruiken. Anders maar 2 haringen nodig.
- Betere ventilatie (en lager gewicht) dan de echte winter-tenten van Hilleberg.
- 1,5 persoons: alle spullen kunnen mee de binnentent in en naast mijn mat van 66 cm breed.
- Evt. footprint kan aan de tent worden vastgemaakt.

Waarom niet voor echt lichtgewicht gegaan als solist?
- Binnentent te smal en te laag. Vooral met 1 boog steeds met mijn kop in het doek. Ook opstaan is lastig.
- Tentdoek te dun (tot doorschijnend toe). Is kwetsbaarder en het doorschijnende bevalt me niet. En bij bijv. de Enan scheelt het "maar" 500 gram.
- Meer haringen nodig met een 1-boogstent.
Prachtige tent.
Ik zou hem zeker ook overwegen als ik al geen Akto had. De Niak lijkt precies de juiste balans te vinden tussen gewicht, ruimte/hoogte voor de (solo)fietser. Tenzij je een echt ultra-lichtgewicht type bent.
Maar de prijs...
Ik denk altijd maar dat het in feite ergens tussen de 1 en 9 hotelovernachtingen zijn, afhankelijk van het aantal sterren...
En daarna ga je in feite al slapend geld verdienen.
Veel plezier met de Niak!
Joris Flemming schreef:
wo 09 sep, 2020 15:55

Ik denk altijd maar dat het in feite ergens tussen de 1 en 9 hotelovernachtingen zijn, afhankelijk van het aantal sterren...
En daarna ga je in feite al slapend geld verdienen.
Veel plezier met de Niak!
Ja, zo denk ik ook altijd.
Speciaal voor mijn ultralight tochten heb ik soort tarp gekocht.
Vergeleken met hotels, chambres d'hôtes etc. was die tarp na één tocht al break-even of beter.
Goede keuze, Fedor.

Als ik nóg een tent zou moeten kopen, dan was het deze. Kwaliteit, eenvoud, en -ik vermoed- heel windbestendig. Veel plezier ermee!
Hoe duur was ie dan? Want dat ben je vergeten erbij te zetten... 8)
Flix schreef:
wo 09 sep, 2020 20:30
Hoe duur was ie dan? Want dat ben je vergeten erbij te zetten... 8)
Bedoel je die tarp? 240 euro denk ik. Tocht met een overnachting in Luxemburg en zes overnachtingen in Frankrijk, kostprijs campings onder de 100 euro (er was een camping bij van 5,80 euro als ik me niet vergis).
Zeven overnachtingen in hotels etc. kosten normaal gezien meer.
Nee, ik bedoelde eigenlijk de nieuwe tent van Fedor.
Maar toch bedankt voor het delen.😉
Fedor - mooie keuze - hij staat ook nog steeds op mijn shortlist (maar dan met de Allak 2 en nog een paar) - hoop nog steeds dat ze een Allak light gaan maken :D

Je schrijft dat je alles mee de tent in neemt maar hoe doe je dat als alles goed nat is geregend of laat je dan je tassen op je fiets? Als je hem straks een aantal keer gebruikt hebt wil je dan kort een impressie schrijven. Ik zit ene beetje tegen de hoogte aan te hikken + het feit dat hij maar 1 rits heeft. Qua gewicht en het aantal haringen dat nodig is om hem op te zetten is hij op papier bijna ideaal.
@inge1: heb je de Rogen al bekeken? Dat is een lightversie van de Allak2.
Inge1 schreef:
do 10 sep, 2020 07:35
Je schrijft dat je alles mee de tent in neemt maar hoe doe je dat als alles goed nat is geregend of laat je dan je tassen op je fiets?
Als ze zeiknat zijn, haal ik alles leeg en stapel de tassen plat op elkaar in de vestibule. Dat past prima.
In mijn jonge jaren had ik een huttent.
Afbeelding
Samen met mijn broer gingen we er mee op vakantie en daar hebben we veel plezier van gehad.
Mijn jongste zusje speelde er mee in de achter tuin.
Afbeelding
Snel op te zetten, veel ruimte, klein pakketje, van katoen en lichtgewicht.
Ik heb er uit nostalgische overwegingen nog wel eens naar gezocht maar trof 'm nooit aan op marktplaats.
Ik hoef niet meer maar toch even gezocht en tot mijn verbazing staan er 2 op marktplaats.
Voor een prikkie het proberen waard.
Advertentienummer: m1592559497
Advertentienummer: m1577400061
nicolevelo - ik heb inderdaad ook naar de Rogen gekeken. Die staat ook op de shortlist maar is nog lager dan de Niak en hoogte is voor mij met mijn minder goed rug best belangrijk.
De Niak is op papier 3 cm hoger dan de Rogen, maar het plafond van de Rogen is veel breder dan dat van de Niak. In de praktijk zou het dus kunnen dat de Rogen qua hoogte minstens even goed meevalt als de Niak. Dat weet je natuurlijk alleen maar door het uit te testen.