Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koud met thermarest xtherm matje - Forum Wereldfietser

Koud met thermarest xtherm matje

Nadat mijn 2e exped synmat gesneuveld was heb ik besloten om over te stappen naar de thermarest xtherm mat.
Rib uit mijn lijf maar een stuk lichter dan de synmat en met de belofte dat ie nog warmer is dan de synmat.

Tot mijn verbazing had ik het al niet echt warm met de huttentrektocht, hoewel het toen nog aardig boven 0 was.
Tijdens de wintertocht met -1 graad heb ik nog slechter geslapen omdat de kou van onder door het matje optrok. Koude benen, billen en rug. Precies dat wat je niet wilt en de reden om een mat als deze te kopen.
Nergens lees ik dat mensen het koud hebben met dit matje, ook medegebruikers tijdens de wintertocht hadden het niet koud.

Ben ik nou zo'n koukleum of kan het zomaar zo zijn dat er misdrukken tussen de xtherm matjes zitten?
Benieuwd naar ervaringen met dit matje.

Hij gaat nu voor onderzoek terug naar de fabriek
Veel aan je koude beleving heeft ook te maken met hoe je je bed induikt, als je er koud ingaat zal je door de isolatie van je slaapzak en matje het ook niet snel warm gaan krijgen. Best is dan ook om even een wandelingetje te maken voor je gaat slapen.
Of die thermarest ook goed isoleert of niet weet ik niet.
Ik heb geen ervaringen met de xtherm, maar ik neem aan dat het geen probleem is om de discussie iets breder te maken?

Ik ben zelf ook zoek naar licht gewicht manieren om warmer te blijven tijdens koude nachten. Welke andere uitrusting gebruik je in combinatie met de slaapmat? Ik heb zelf gemerkt dat een binnenslaapzak en kleding helpen om warm te blijven. Ik heb proefondervindelijk ondervonden dat de veel herhaalde tip dat je het beste met zo weinig mogelijk kleren in een slaapzak kan slapen om warm te blijven vooralsnog niet waar blijkt.

Zelf overweeg ik een mat met reflecterende bovenlaag voor onder de slaapmat aan te schaffen, maar ik lees wisselende ervaringen. Het zou wel, niet, of slechts in bepaalde omstandigheden met een groot temperatuurverschil werken. Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik was ook bij de winter trektocht en heb een Thermarest matje. Op een van de nachten had ik het koud, maar mogelijk kwam dat ook door de nodige glazen wijn? Alcohol zou ervoor kunnen zorgen dat je bloed dunner is en je vaten verwijden, waardoor je meer warmte verliest? Ook zou het kunnen liggen dat een van die nachten op nogal drassig/soppige ondergrond was. En het soort tent kan een rol spelen; 3 seizoen tent of 4 seizoen tent en de hoeveelheid aan mesh binnentent.
En trek je kleding uit of juist extra kleren aan als je een dons slaapzak gebruikt?
In de regel is het beter om thermo ondergoed aan te trekken en verder geen extra lagen erbij.
En maakt nog uit hoeveel de cuin waarde van je 'donsslaapzak' is? Hoeveel graden onder nul kan die hebben?
Toen ik een aluminium reddingsdeken tussen mijn slaapmat en slaapzak legde heb ik heerlijk warm geslapen!
Aluminium zijde naar boven toe naar je slaapzak toe. Gekleurde zijde gericht naar de slaapmat.
Overigens heb ik vorig voorjaar 6 weken gekampeerd in Nederland, België en Frankrijk en het nooit koud gehad. Sliep toen in een 1 persoons tarp tent met een binnentent met veel mesh. Had nu een 4 seizoen 2 persoon koepeltent mee.
Aluminium reddingsdeken gaat zeker weer mee op volgende fietstocht.
kleine tent - alu folie onder mat - binnenzak - donsjasje - lange onderbroek - sokken: zo blijf ik zelfs met een slaapzak met 200 gram donsvulling lekker warm. Ik heb ook mijn expedmat ingeruild voor een thermarestmat en buiten dat ik er makkelijker vanaf rol geen verschil in isolatie gemerkt.
Naast dit matje had ik 2 donzen slaapzakken, de cumulus 300 en een Chinese zak van 200, aan de bovenkant niet koudgehad, zelfs eerst lopen zweten van de warmte. Onder mijn matje had ik nog een isolatiematje gelegd met zilveren kant boven. 1e nacht alleen een nachthemd en sokken aan gehad omdat dat met mijn Exped synmat altijd genoeg was, hoe minder kleding, hoe warmer ik het meestal had met dons.
2e nacht heb ik mijn winterfietsbroek omgekeerd aangehad met de softshell kant onder en merinowol shirt, benen en billen waren niet koud maar rug wel, ik had ook nog een rescuedeken tussen grondzeil en binnentent gelegd.

Zoals gezegd met dezelfde omstandigheden en nog kouder heb ik het met de Exped synmat nog nooit koud gehad. De thermarest heeft een veel hogere R waarde dus zou nog warmer moeten zijn dan de Exped.
Wat in mijn ervaring heel veel uit maakt is op welke ondergrond je tent staat; een vochtige grasmat is heel veel kouder dan een drogere ondergrond.

En verder; "fuel the stove", dus genoeg eten om de machinerie aan de gang te houden. En idd warm je bed in. Eerst rondjes rennen.
Heb je de juiste kant van je matje onder gehad. Ik weet dat mijn thermarest 2 verschillende kanten heeft. Heb je vast wel gedaan maar ooit weet men nooit :wink:
Het lijkt me dat de kant met het merkje boven moet (lichtgrijs)
Anders hadden ze er een gebruiksaanwijzing bij moeten leveren.

Maar nog even terugkomen op mijn vraag, zijn er mensen die ook de xtherm mat hebben van thermarest en die klachten hebben over de isolatie vanaf de grond? Dan weet ik of het zin heeft om hem op te laten sturen.
Ik heb er nog nooit iemand over gehoord dus heel nieuwsgierig.
Thermarest NeoAir Xtherm mat - kleine model - loopt taps toe, heeft ronde hoeken en is veel smaller dan de Exped downmat UL 7. Dit vind ik qua comfort stukken minder, maar dit ligt niet aan de R waarde van de mat.

Ik leg er een dun alu-matje onder. Dit niet alleen voor de temperatuur, maar ook om vochtige omstandigheden tegen te gaan als je slaapzak niet volledig op de mat ligt.

Echter de werking van een warme slaapzak met capuchon en lakenzak danwel de warmte van twee slaapzakken over elkaar kan hierbij ook een rol spelen?
Edith* schreef:
do 01 feb, 2018 23:46
Thermarest NeoAir Xtherm mat - kleine model - loopt taps toe, heeft ronde hoeken en is veel smaller dan de Exped downmat UL 7. Dit vind ik qua comfort stukken minder, maar dit ligt niet aan de R waarde van de mat.
Ik had eerst deze 'regular' taps aflopende versie van de Xtherm en moest toen inderdaad voortdurend opletten om er niet af te rollen. Nu heb ik de 'max - large' versie (breder, langer en rechthoekig), die ligt zo comfortabel als een bed. De extra 150g voor deze grote maat neem ik er graag bij. Ook de isolatie vind ik top. Bij koude omstandigheden gebruik ik de slaapmat in combinatie met winterslaapzak + lakenzak. Naargelang de nood voeg ik laagjes merinokleding toe. Zo heb ik bij -8°C gekampeerd en dat ging prima, terwijl ik met andere slaapmatten vroeger vaak last had van de de koude in de loop van de nacht.

Maar het is sowieso moeilijk de temperatuurservaring te vergelijken, want dat is zeer persoonlijk. En tijdens het fietsweekend eind januari was het niet zozeer koud maar vooral zeer vochtig. In die omstandigheden voelt een temperatuur van -1°C algauw een pak kouder aan dan bij droog weer.
Als je dit probleem nooit had met die Exped, en als de kou duidelijk van onder komt, dan haalt je thermarest de geadverteerde, hogere R-waarde niet en is er iets mis met je nieuwe matje.

Terug naar de winkel en een ander matje vragen. Ik heb slechts één ervaring met de dienst na verkoop van thermarest, en die is al lang geleden, maar ze was excellent.
*Voorzichtig* Ik wil vooral niks afdoen aan de ervaring van de TS (van koude nachten, ik weet hoe ellendig dat is!), lees ik inderdaad nergens dat de X-Therm koud ligt (ook niet op extreme hiking fora). Je zou dus denken dat het probleem in een ander stuk van het slaapsysteem zit.

Het vreemde is dat je ook een extra matje en rescue deken heb toegepast, omdat R-waardes eigenlijk heel goed stapelen is dit merkwaardig. het zou geen probleem horen te zijn. :(

Er is wel iets aan je verhaal dat me een ingeving geeft:

1. Ik lees dat je twee zakken gebruikt, is de "Chinese zak" als soort quilt over je heen gedrapeerd?
2. De Synmat heeft een hoge zijbaan. De TAR matjes zijn vlak en hebben horizontale banen, dus minimieme lucht sleuven naar de zijkant.

Zou het kunnen dat de quilt niet goed aansloot op de mat en daardoor er onderlangs koude lucht binnen kwam?

Als je inderdaad met een open geriste zak erover heen hebt gewerkt zijn dit volgens mij mogelijke oplossingen (liefst testen ipv direct geld stukslaan!):

1. Zak in Zak, maar dat wordt waarschijnlijk een "haring in een ton gevoel", bovendien krijg je compressie van de binnenstezak met bij behorend loft verlies (us kouder).
2. Proberen de open geriste zak te verankeren aan de mat via huisvlijt touwtjes (een 8 maken, net als "echte" quilts).

De "gooi er geld tegenaan" aanpak:
3. Een "echte" quilt met elastiekjes zodat hij goed aansluit op de mat.
4. Een dikkere zak.
Ik heb inderdaad de dunne slaapzak over mijn dikkere gedaan, zak in zak dus :-)
Nu ik zo de ervaringen lees moet ik gewoon een fout matje hebben gekregen, er zullen allicht mis'drukken' tussen zitten, Ik heb vaker in de winter en in de kou gekampeerd maar dan met de exped mat, zonder toevoeging van isolatiemateriaal en met mijn donzen slaapzak, Als ik het dan al koud had kwam dat van boven, maar zeker niet vanaf de mat.

Ik had het met de 2 slaapzakken zeer behaaglijk... behalve de onderdelen van mijn lijf die met de 'grond' (oftewel het matje) in aanraking kwamen, die werden koud en dat mag en kan niet met een matje van dit kaliber.
Hij gaat dus terug en dan neem ik aan dat ik van de fabriek een nieuw matje krijg, de leverancier heeft ze niet meer helaas
Ha Anke, ik ben net terug van een kampeerweekend in het midden van het land. Nat en koud dus, tent geprikt op bosgrond die niet bepaald droog was.

Ik heb ook zo'n thermarest xtherm mat, en ook ik heb het niet warm gehad; althans niet de hele nacht.
De opstelling is als volgt: Grondzeil, binnententzeil, mat, winterslaapzak 600 (RAB
neutrino endurance 600), en een donzen inlay van cumulus.
Dit alles in een 1 persoonstent.
Verder trek ik niets uit want dan weet ik al helemaal dat ik niet meer warm word.. Muts op, thermobroek en sokken aan. Kruik van een siggfles. Voldoende warm gegeten, geen alcohol, voldoende hete thee op.

Een paar weken eerder had ik ook een weekendwandel, zelfde verhaal. Nog iets kouder gehad, (op het koudste punt van de nacht net aan -1gr, net als dit weekend) toen geen inlay mee, vandaar dat ik nu de donzen inlay mee heb genomen. Dat scheelt wel iets overigens. Toen was het om 5uur niet meer uit te houden, met als gevolg dat ik om 7uur van het campingterrein afliep. (ook een mooie ervaring overigens, het heeft ook voordelen :D )

Wat mij opvalt is dat op enig moment de mat minder lucht gaat bevatten, doordat de ingeblazen lucht steeds kouder wordt, hiermee zak je dus richting de grond. Daarmee koudespots creeren op heupen e.d.
Daarnaast is het jammer de bammer, maar leeftijd en geslacht telt en dientengevolge wordt je metabolisme ook anders. Over het algemeen kunnen vrouwen het sneller koud krijgen, individuele verschillen daar gelaten 8)
En wat al eerder is genoemd: een natte ondergrond is kouder dan eentje die hard bevroren is.

Ik blijf ondanks de nachtelijke ongemakken toch kamperen in de winter. Niet fietsend overigens, want dat vind ik echt te koud. Heerlijk in je eentje door Nederland struinen, doet u maar :D
Ik vrees dat in jouw geval niet de TAR, maar de Rab Neutrino 600 het probleem was. De comfort temperatuur is -3, voor (gemiddelde) vrouwen. Je zit dan met lichte nachtvorst al op de grens. Als je wat moe bent warm je wat minder goed op en als de lucht erg vochtig is, dan verliest een donzen zak loft (en dus warmte). En dan ga je het inderdaad toch koud krijgen.

Ikzelf (man) wil eigenlijk een marge van 10 graden in mijn slaapzak (in andere woorden, als het s'nachts 10 graden is, moet mijn slaapzak 0 graden comfort hebben). En ja, dat is comfort voor vrouwen. Dan kan ik vocht, vermoeidheid en plotseling dalende temperaturen beter hebben. Mijn sokken uitdoen is makkelijker dan een gans schieten en plukken om mijn slaapzak op te vullen :lol:
Het punt is, denk ik, dat Anke al eerder in de kou & de winter op haar Exped gelegen heeft en dat probleem dan niet had. De oorzaak kan m.i. alleen haar Thermarest zijn.
Wat mij opvalt is dat op enig moment de mat minder lucht gaat bevatten, doordat de ingeblazen lucht steeds kouder wordt, hiermee zak je dus richting de grond.
Dat effect zal wel aanwezig zijn, maar ik vermoed dat het niet zo groot is. Ik ga ervan uit dat de ideale-gaswet hier geldt, en dan zal (druk) x (volume) misschien met 10 % dalen, meer niet. En dat is dan in de veronderstelling dat de lucht in het matje een temperatuur van 0 °C krijgt, wat ongeveer wil zeggen dat je op een blok smeltend ijs ligt. Ik vermoed dat de daling kleiner is dan die 10 %.

Tenzij je een TaR erg slap opblaast om mee te beginnen, verbaast het me dus dat er koude plekken ontstaan doordat (druk) x (volume) met enkele procenten daalt. Ik zeg niet dat het niet kan. Ik ken die TaR's niet, heb er nooit op geslapen en weet niet precies hoe ze werken (ik denk doordat er iets in zit dat luchtbeweging tegengaat). Een minuscuul lek kan ook, vanzelfsprekend.

Hoe dan ook, ik heb me onlangs nog eens afgevraagd of ik dergelijke TaR zou kopen, maar dit doet me allemaal toch twijfelen.
Ik heb ook een TAR xterm, was ook mee op wintertrektocht. Heb het tot 7:00 's ochtends niet koud gehad. Mijn opstelling: tent (geen grondzeil), TAR, slaapzak (volgens mij comfort temp -2), thermo ondergoed onder en boven, dikke sokken, muts. Volgens mij werd ik wakker vanwege een koude neus en schouders. Die staken nog een beetje uit mijn slaapzak. Ik weet dat ik voortaan een bivakmuts erbij doe en een warme lakenzak om het temperatuurverschil op te vangen.

Verder heb ik je tijdens het weekend al gevraagd of je de mat opblaast met je longen of met de luchtzak. je gaf aan de luchtzak. Dit kan ook enigszins uitmaken; vochtige lucht uit je mond isoleert voor geen meter en kan bij lage temperaturen zelfs ijskristallen veroorzaken in je matje.

Als er verder geen variabelen zijn veranderd in jouw kampeeruitrusting of aanpak, zou je haast denken dat het aan de mat ligt. Niet geschoten is altijd mis. Wie weet geeft thermarest je simpelweg een nieuwe. Kun je het uitproberen of het verschil maakt. Maakt dat het niet, dan wordt het misschien tijd om er iemand anders blij mee te maken en zelf te zoeken naar iets anders. Wat voor de een werkt is horror voor de ander en andersom.
Ik had mijn matje opgestuurd naar de verkoper en van iemand anders een thermarest all season matje geleend voor de carnavalstocht om te kijken of daar verschil in zat... alleen bleek ik in mijn verstrooidheid de geleende mat opgestuurd te hebben en de Xtherm in mijn fietstas gestopt had. :shock: :o
Dus ook nu weer 4 nachten op dit matje geslapen.

Uiteindelijk was mijn redding mijn zilveren foammatje wat ik als ondergrond in de voortent gebruik, deze legde ik snachts op de xtherm en dat isoleerde dan wel voldoende om snachts door te slapen. Het foammatje is op maat voor de tent dus ca 140 cm lang waardoor mijn kuiten en voeten het wel kouder hadden.

Ik heb alles uitgeprobeerd, met 2 slaapzakken, met 1 slaapzak en de 2e als deken er overheen, met en zonder een rescue deken op het grondzeil onder de binnentent, met op het matje een rescue deken (geen goed idee, kraakt als een gek) De laatste nacht vond ik in het binnenverblijf nog een foammatje en had ik 2 foammatjes op mijn xtherm, dat was lekker!

Vandaag gaat het matje toch echt op de post!
en nu maar afwachten wat thermarest gaat doen!