Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mogelijkheid Mio GPS. - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Mogelijkheid Mio GPS.

137 berichten
Vandaag antwoord gekregen van de Mio ontwikkelaars ...

Over het traag en zelfs niet her berekenen van de Mio kreeg ik helemaal geen antwoord.
Een vraag over de surprise me functie werd ook genegeerd.
Over mijn ervaring dat de Mio 99% kiest voor een traject over de hoofdwegen ipv een fietsroute te nemen via bvb het fietsroutenetwerk en dergelijke kreeg ik volgende uitleg ...
Ik citeer:

Grote wegen met in beide richtingen gescheiden fietspaden, voor de cyclo zijn dit fietspade (cyclo kan geen onderscheidt maken tussen een fietspad langs een drukke baan of een rustige fietsweg, OSM mappen hebben deze mogelijkheid niet).
Het fietspad zal steeds gebruikt worden bij route berekeningen, ongeacht de instellingen van de “route opties” omdat het een fietspad is.
De enige mogelijkheid om deze toch trachten te ontwijken, is het afvinken van hoofdwegen, onverharde wegen, kasseien,en veerboot.
Als er geen knooppunt traject of fietsroute de grote steenweg gebruiken, zal deze zoveel mogelijk vermeden worden.

Helaas is het nog steeds mogelijk dat er gedeeeltelijk langs drukke wegen genavigeerd moet worden als er zich een knooppunten of fietsroute traject bevindt.
Dit is een eigenschap van Open Street Maps en kan door ons niet aangepast worden omdat er voor fietspaden langs drukke wegen geen apparte categorie bestaat binnen OSM ( https://www.openstreetmap.org ).
De gebruiker kan natuurlijk ook op mioshare een route maken die zijn voorkeur heeft en het GPX bestand gebruiken, in dat geval is er geen beperking.

Je kan de gebruiker naar de OSM website verwijzen (https://www.openstreetmap.org/), dit is geen Mio website.
Hier kan de gebruiker eventuele aanpassingen van de weg attributen doorvoeren ( of map fouten ), het is wel redelijk technisch en vergt wat kennis van zaken.
OSM mappen worden gemaakt en onderhouden door particulieren en is bedoeld als gratis Teleatlas of Here alternatief, Mitac heeft hier overigens geen vinger in de pap.
De juistheid van de kaarten hangt af van de data die de gebruikers inbrengen.


De Mio Cyclo kan/doet helemaal niet wat er bij aankoop beloofd word.
Ed kettingvet schreef:
vr 13 jul, 2018 10:16
De Mio Cyclo kan/doet helemaal niet wat er bij aankoop beloofd word.
Even ter verduidelijking, dit is volgens de website van Mio wat er beloofd wordt aangaande de Mio Cyclo 200:

Altijd duidelijkheid, waar u ook heen gaat
De Cyclo™ 200 heeft een intuïtieve interface en is gebruiksvriendelijk, zodat u in enkele minuten klaar bent om er met de fiets op uit te trekken.

U kunt nu nog verder rijden met fietsroutes en wegenkaarten
Door de reeds geïnstalleerde wegen- en fietskaarten kunt u eropuit trekken zodra u uw Cyclo™ 200 uit het doosje hebt gehaald. Het apparaatje wordt geleverd met OpenStreetMaps, zodat u net zo snel op ontdekkingsreis kunt gaan als dat u zegt 'even mijn fiets pakken'.

Nog meer plezier met de Surprise Me™-functie
Gebruik de volgende keer dat u op de fiets springt de 'Surprise-Me'-functie van het apparaatje voor een beetje extra avontuur en plezier. U krijgt dan de keuze uit drie verschillende routes op basis van tijd, afstand en bestemming, zodat u daarheen kunt fietsen en een nieuwe route kunt verkennen.

Instructies bij elke afslag zodat u uw bestemming eenvoudig kunt bereiken
Een heldere gids met een geluidssignaal dat elke instructie tijdens uw fietstocht aankondigt.

Lange levensduur: krachtige accu
Record your journey without worrying about the battery. It offers up to 10 hours of performance.

Waterdicht, zodat u het overal mee naar toe kunt nemen
Het waterproof apparaat kunt u bij weer en wind met u meenemen.


Zie: https://www.mio.com/nl_nl/cyclo-200

En wat een verkoper daar aan toevoegt in zijn verkooppraatje is naar mijn mening geheel voor rekening van de verkoper.
Edwin* schreef: U kunt nu nog verder rijden met fietsroutes en wegenkaarten
Door de reeds geïnstalleerde wegen- en fietskaarten kunt u eropuit trekken zodra u uw Cyclo™ 200 uit het doosje hebt gehaald. Het apparaatje wordt geleverd met OpenStreetMaps, zodat u net zo snel op ontdekkingsreis kunt gaan als dat u zegt 'even mijn fiets pakken'.

Nog meer plezier met de Surprise Me™-functie
Gebruik de volgende keer dat u op de fiets springt de 'Surprise-Me'-functie van het apparaatje voor een beetje extra avontuur en plezier. U krijgt dan de keuze uit drie verschillende routes op basis van tijd, afstand en bestemming, zodat u daarheen kunt fietsen en een nieuwe route kunt verkennen.
En dit alles via onrustige, drukke wegen met erg veel gemotoriseerd verkeer.
Rustige veilige fietsroutes kent de Mio Cyclo 200 nauwelijks.
Ed kettingvet schreef:
vr 13 jul, 2018 10:58
En dit alles via onrustige, drukke wegen met erg veel gemotoriseerd verkeer.
Rustige veilige fietsroutes kent de Mio Cyclo 200 nauwelijks.
Dat is ook niet wat Mio belooft...
Edwin* schreef:
vr 13 jul, 2018 12:05
Dat is ook niet wat Mio belooft...
Zo kan je alles weerleggen.
Een fietsGPS moet fietsroutes nemen, punt.
Ed kettingvet schreef:
vr 13 jul, 2018 12:15
Edwin* schreef:
vr 13 jul, 2018 12:05
Dat is ook niet wat Mio belooft...
Zo kan je alles weerleggen.
Een fietsGPS moet fietsroutes nemen, punt.
Ik ben blij dat je er nu kennelijk toch maar een punt achter gezet hebt. Na een punt volgt namelijk vaak (een) nieuwe zin.

Nieuwe zin in een ander fietsnavigatieapparaat, die hopelijk wel aan je verwachtingen gaat voldoen.
Gelukkig kun je hier op het forum veel info ophalen als je als zoekt in het zoekveld op "navigatie", "Garmin", "Mio" (of toch liever niet), "fietsnavigatie", etc.
Je zult zien: er gaat een wereld voor je open!

Op marktplaats, of hier op het forum zal je Mio Cyclo 200 (en die van je vriendin) wellicht nog wat euro's opleveren, waarmee je een herinvestering kunt doen. Succes met je keuze en ik hoop oprecht dat je uiteindelijk een fietsnavigatie vindt die aan je verwachtingen voldoet, waardoor je weer met plezier op de fiets stapt! :D
Edwin* schreef:
vr 13 jul, 2018 14:09
Nieuwe zin in een ander fietsnavigatieapparaat, die hopelijk wel aan je verwachtingen gaat voldoen.
Een fietskaart dus.
Ed kettingvet schreef:
vr 13 jul, 2018 15:49
Edwin* schreef:
vr 13 jul, 2018 14:09
Nieuwe zin in een ander fietsnavigatieapparaat, die hopelijk wel aan je verwachtingen gaat voldoen.
Een fietskaart dus.
Hele mooie oplossing! :wink:
Ed kettingvet schreef:
vr 13 jul, 2018 15:49
Edwin* schreef:
vr 13 jul, 2018 14:09
Nieuwe zin in een ander fietsnavigatieapparaat, die hopelijk wel aan je verwachtingen gaat voldoen.
Een fietskaart dus.
Misschien heb je hier wat aan?

https://www.wereldfietser.nl/phpbb/view ... 11&t=31656

Als wij straks via de Jutlandroute naar Denemarken fietsen nemen wij ook het routeboekje van Clemens Sweerman mee. We vetrouwen niet blindelings op de Mio. De combinatie van Mio, routeboekje en van tevoren de plaatsnamen in mijn geheugen opslaan moet ervoor zorgen dat we de route correct kunnen volgen.

We zullen zien...
Ed kettingvet schreef:
vr 13 jul, 2018 15:49
Edwin* schreef:
vr 13 jul, 2018 14:09
Nieuwe zin in een ander fietsnavigatieapparaat, die hopelijk wel aan je verwachtingen gaat voldoen.
Een fietskaart dus.
Mijn laatste post sloot ik af met "We zullen zien..."

Daarmee voel ik mij verplicht om mijn ervaringen van de fietstocht naar Denemarken via de Jutlandroute met je te delen. Kom-tie:

Op de Mio heb ik de GPX-tracks van de Jutlandroute gedownload. Hij staat er twee keer op, één keer als een groot bestand (de naam weet ik zo even niet en heb nu het apparaat nu niet bij de hand) en één keer als een kleiner bestand met de naam "Hoofdroute".
Tot ca. 350 km de route gefietst te hebben ging het goed, totdat ik een error kreeg in het beeldscherm, zijnde "Dodge 4.3 Application". Het apparaat uitzetten en opnieuw opstarten hielp tijdelijk, maar gaandeweg hielp het steeds van korter duur. Best irritant!
Uiteindelijk heb ik het bestand "Hoofdroute" gekozen om op te navigeren en de errors bleven uit. Hiermee konden we prima verder navigeren.
Wellicht heb ik een fout bestand gekozen en ligt het aan mij dat de errors verschenen. Ik heb me er tot nu toe nog niet verder in verdiept wat de oorzaak zou kunnen zijn. Maar op dat moment was het even niet prettig.

Een beperking waar we tegen aanliepen is dat de Jutlandroute er in de Zuid-Noord richting op stond en we vanaf Randbøl weer terug (ofwel Noord-Zuid richting) wilden fietsen, maar de Mio dit uiteraard niet accepteerde en veelvuldig piepte om mij de andere kant op te sturen.
Ook dat kan een tekortkoming van mijzelf zijn, omdat ik mogelijk verzuimd heb de route in Noord-Zuid richting op het apparaat te installeren.

Waar ik als laatste tegen aanliep is de laatste korte etappe van Kruså naar Flensburg. Volgens mijn Mio Cyclo 200 zou dat 17,6 km fietsen zijn, welke instelling ik ook hanteerde. Kijkend op de "Kaarten"-app op mijn iPhone schatte ik in dat de afstand toch echt niet meer dan 12 km zou hoeven te zijn op de fiets, maar mijn Mio bleef volharden in 17,6 km of iets minder (17,4 km bij andere instellingen).
Toen toch maar via mijn iPhone naar het station in Flensburg genavigeerd, waarbij we over een fietspad (gravel) geleid werden die de Mio niet koos. Aangezien we ruim op tijd voor de vertrektijd van de trein in Flensburg wilden aankomen wilden we de kortste route nemen. En inderdaad, deze kortste route was 11 km.

De Jutlandroute van Randbøl naar Kruså, ofwel van Noord naar Zuid hebben we dus niet op de Mio kunnen fietsen. Hiervoor heb ik de app "Map Out" geïnstalleerd op mijn iPhone en de tracks gedownload. Hierdoor konden we de route prima volgen (wel zonder piepjes en aanwijzingen, maar deze heb ik niet echt gemist).

De Mio is voor mij een leuk apparaat om GPX-tracks op te downloaden en te fietsen (vorig jaar Rheinradweg, ging perfect), een surprise-me-rondje mee te fietsen, maar om naar een gekozen adres te fietsen ben ik toch wel tegen de beperkingen van het apparaat aangelopen.

Nu is de navigatie van mijn auto ook niet 100% perfect, dus kan ik er enigszins mee leven, maar toch zou ik graag willen dat de Mio het op dat gebied beter zou doen.

De app "Map Out" heb ik gekozen omdat ik deze het eerste vond met googelen en de app mij wel handig leek.
Over deze app ben ik meer dan tevreden. Ik denk dat deze app i.c.m. de app "Kaarten" voor het fietsen in Europa voldoet als je een goede mobiele internet verbinding hebt. En die is er in Denemarken. Vrijwel altijd 4G i.p.v. geen of heel traag mobiel internet in Duitsland. Met deze combinatie kreeg ik het gevoel dat ik de Mio wel eens overbodig zou kunnen gaan worden...
Mooi verhaal Edwin.
Mijn vriend is de Mio Cyclo 200 al lang niet meer.
Mag ik concluderen dat ook jij veel meer had verwacht van de Mio wanneer je schrijft:
"Met deze combinatie kreeg ik het gevoel dat ik de Mio wel eens overbodig zou kunnen gaan worden..."
Het punt met outdoor gps apparaten is dat ze beperkt zijn door het stroomverbruik. Een track nafietsen kost niet veel rekenwerk, maar als je het apparaat iets wilt laten berekenen zoals wanneer je een adres opgeeft dan moet er hard gewerkt worden en dat kost stroom. Daar komt bij dat de onderliggende informatie van de kaart moet komen en daarvan verschilt de kwaliteit sterk per land of gebied. Dit jaar had ik ook Archies campings erop staan, maar slechts een deel van de campings in het bestand bleek zichtbaar te worden met een A op de kaart (waarom?). De rest viel ook wel te vinden, maar dan moest je dus uit het track volgen menu, en apart naar de POI's. Als je daar mee klaar was moest je de kaart en de track weer helemaal opnieuw laden en dat kost elke keer best tijd.
Om een track te volgen vind ik mijn Garmin Etrex 30 werkelijk geweldig, maar voor andere dingen is de functionaliteit niet vergelijkbaar met mijn auto navigatie.
Tja en mobiel internet in Duitsland is inderdaad een schande. Op de Balkan was het dit voorjaar een stuk beter.
Wim schreef:
do 16 aug, 2018 08:40
Het punt met outdoor gps apparaten is dat ze beperkt zijn door het stoomverbruik. Een track nafietsen kost niet veel rekenwerk, maar als je het apparaat iets wilt laten berekenen zoals wanneer je een adres opgeeft dan moet er hard gewerkt worden en dat kost stroom.
Na een maandje ervaring met een Etrex 30x vermoed ik ook dat het komt doordat de processor, rekenkracht en software van dit ding uit een vervlogen tijdperk stamt. Als je merkt hoeveel tijd het kost om een kaartje even een half schermpje te verschuiven dan krijg ik dit idee. Mocht je het kaartje dan willen terugschuiven dan is het ding dat stukje vergeten. Een normale smartphone van nu prodcueert 3D-beelden van Google Earth in een heel ander tempo. In hoeveelheid data die je van het kaartje kunt gebruiken zit daar een verschil:
Smartphone: ga uit van 1024x768 25 fps (en dan ben ik bescheiden) = 20 Mpix/s bewerkt.
Etrex: 240x320, 1 frame per 5 seconden (en dan ben ik optimistisch...) = 15 kpix/s.
Verschil: factor > 1000.
Dat is zeker waar. Het ding is traag, al heb ik daar bij mijn gebruik weinig last van. De vraag is of een snellere processor ook meer stroom zou gebruiken om zoveel sneller te zijn. Daar heb ik niet echt een idee van, net zomin als van de vraag welke procedures nu echt veel stroom vragen. Zelf heb ik dat stroomgebruik tot nu toe in dagen uitgedrukt (afgelopen tocht in Duitsland zelfs 5,5 dagen op een set nieuwe Ansmann oplaadbare batterijen), maar Ivo Miesen drukte het laatst uit in kilometers. Dat zou in dit geval iets van 300-350 km zijn (er waren veel grindpaden op dit stuk van de Hanze route, en het was warm).
Ed kettingvet schreef:
do 16 aug, 2018 01:04
Mooi verhaal Edwin.
Mijn vriend is de Mio Cyclo 200 al lang niet meer.
Mag ik concluderen dat ook jij veel meer had verwacht van de Mio wanneer je schrijft:
"Met deze combinatie kreeg ik het gevoel dat ik de Mio wel eens overbodig zou kunnen gaan worden..."
In eerste instantie werd ik enthousiast gemaakt door iemand die ik ken en erg tevreden is over zijn Mio Cyclo 200.

Tot nu toe gebruikte ik het apparaat voor surprise-me-rondjes en werd daar menigmaal aangenaam door verrast. De Mio stuurt/stuurde me over werkelijk mooie paden en wegen. Maar dat is puur recreatief.

Het installeren van bestaande routes en het navigeren op die routes, eenmaal op de Mio geïnstalleerd, is tot nu toe ook prima bevallen.

Waar ik nog niet achter ben en mijn lichte bedenkingen over heb is het op verschillende manieren navigeren van punt A naar punt B.
Hierin heb ik verschillen geconstateerd met het navigeren via mijn iPhone (gewoon via de standaard app). En dat beviel mij beter.
Tijdens mijn vakantie heb ik Map Out geïnstalleerd, GPS tracks gedownload en via Map Out genavigeerd.
Dit beviel mij eigenlijk net zo goed als het navigeren via de Mio.

Nu ik hier achter ben gekomen vraag ik me achteraf af of ik de Mio wel nodig had voor het navigeren, want nu Map Out geïnstalleerd is kan ik prima navigeren via mijn iPhone.

De duur van de accu van de Mio is naar mijn ervaring 1 dag fietsen (max. 90-100 km) en dan is de accu vrijwel leeg. Mijn iPhone raakt wat sneller leeg met navigeren. Tijdens het fietsen kan ik mijn powerbank opladen via de Cycle2Charge USB-lader, mocht ik de powerbank al niet op een camping opgeladen hebben.
Daar red ik me wel mee. Ook het verschuiven, vergroten, verkleinen van het scherm bij de Mio gaat snel genoeg, dus wat dat betreft geen klachten.

Momenteel heb ik nog geen reden om mij Mio aan de kant te schuiven. Voorlopig blijf ik 'm gebruiken voor GPS-tracks die er op gedownload zijn en de surprise-me-rondjes. Mijn iPhone fungeert als prima back up.
Om een goed beeld te krijgen even de De Jutlandroute van Randbøl naar Kruså in Google Maps gezet daar krijg je ook drie routes voor geschoteld. Dezelfde twee plaatsen in RouteYou gezet en deze wijkt daar ook weer vanaf. Dus de truuk gaat worden welk software mannetje kan de leukste/mooiste weggetjes programeren.
Voor mijn doel is de Mio 200 nog steeds voldoende. Met een computer Routes maken in RouteYou, controleren met StreetView en in de Mio zetten.
WimB schreef:
do 16 aug, 2018 14:13
Om een goed beeld te krijgen even de De Jutlandroute van Randbøl naar Kruså in Google Maps gezet daar krijg je ook drie routes voor geschoteld. Dezelfde twee plaatsen in RouteYou gezet en deze wijkt daar ook weer vanaf. Dus de truuk gaat worden welk software mannetje kan de leukste/mooiste weggetjes programeren.
Voor mijn doel is de Mio 200 nog steeds voldoende.
Met een computer Routes maken in RouteYou, controleren met StreetView en in de Mio zetten.
Het cursieve en onderstreepte gedeelte van de quote is waar ik me volledig bij aansluit.

Hoe meer opties je qua apparaatondersteuning hebt, hoe meer varianten je van een route waarschijnlijk voorgeschoteld zult krijgen, hoe meer keuze je hebt om een route te vinden waarvan je denkt dat die op dat moment voor jou het beste is.
Ik blijf mijn Mio gebruiken als hoofdapparaat qua navigatie (ik heb 'm nu toch :wink: ) en vind het prettig om er een alternatief bij te hebben die mij weer op ander gebied (beter) van dienst kan zijn.
Vandaag GPX bestandje op de Mio gezet, weer eens met de neus op de feiten gedrukt ... de Mio sloeg wer helemaal tilt.
Dan maar mijn neus achterna gereden.
Ed kettingvet schreef:
do 16 aug, 2018 18:41
Vandaag GPX bestandje op de Mio gezet, weer eens met de neus op de feiten gedrukt ... de Mio sloeg wer helemaal tilt.
Dan maar mijn neus achterna gereden.
Krijg je dan zo'n "Dodge 4.3 Application" error? Zoals ik ook heb gehad?

Op internet in mijn vakantie de volgende aanwijzingen van Mio gevonden:

If you've recently updated your Cyclo device to the latest software version, but are now receiving a "Dodge 4.3 Application" error message, please complete the following steps to resolve this:


Please restart your device
Go to Settings -> Dashboard -> Map > set to 2 info fields
Go to Settings -> Dashboard -> Navigation > set to 2 info fields
Go to Settings -> Dashboard -> Strava Live Segments > set to 2 info fields


Maar dat hielp niet... de error bleef terug komen. Alleen bij het navigeren op het bestand "Hoofdroute" ging wel probleemloos.
Edwin* schreef:
do 16 aug, 2018 18:47
Krijg je dan zo'n "Dodge 4.3 Application" error? Zoals ik ook heb gehad?
Neen, hij weigert te navigeren tot het verste punt van de route maar stuurt me plots een hele andere richting uit.