Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mogelijkheid Mio GPS. - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Mogelijkheid Mio GPS.

137 berichten
Ik leer ook graag. Wat heb je precies gedaan als je schrijft een GPX op de Mio gezet.
WimB schreef: Ik leer ook graag. Wat heb je precies gedaan als je schrijft een GPX op de Mio gezet.
Van mij ga je niks leren vrees ik.

Wat ik heb gedaan:
Van hieruit https://www.fietsnet.be/routeplanner/default.aspx een route gemaakt en deze op de Mio gezet:
Dezelfde genummerde bordjes staan langs het parcours, dus ik had daardoor controlepunten.
Met het downloaden van GPX-files in combinatie met de Mio heb ik ook slechte ervaringen. Daarom werk ik op de volgende manier. Op internet een kaart met de ingetekende route opzoeken, b.v. op de site van Sustrans. Deze route teken ik over in MioShare onder "Verkennen" en "Maken" en sla ik op als track. Via synchroniseren komt de track op de Mio te staan.
Onlangs op deze wijze 2 routes gefietst in Engeland met de Mio. De Yorkshire Dales Cycleway en The way of the Roses (met aanlooproute vanaf de veerboot. In totaal ongeveer 1.000 km genavigeerd zonder problemen.

Probeer een keer op MioShare een route bij jou in de omgeving te tekenen en ga die vervolgens a.d.h.v. de Mio fietsen. In het begin lijkt het tekenen van een route heel omslachtig. Als je dit een paar keer hebt gedaan gaat het best vlot. Succes ermee.
Toch maar even de moeite te nemen hoe dat gaat met Fietsnet. Even een rondje gemaakt in de Hoekse Waard.
Dat ging goed de route van Fietsnet geexporteerd in GPX formaat naar mijn computer. Optie: Enkel het knooppuntnummer als waypoint naam.
Bestand komt in je Downloads. De Mio Cyclo 200 op mijn computer aangesloten. Naar de verkenner van je computer. De route uit downloads naar Mio_data, Dodge en Tracks met knippen en plakken geexporteerd.
Mio uitgezet en de kabel losgekoppeld van de computer. Mio aangezet button Tracks en de route staat erbij. Aangeklikt pijl rechts en de route staat keurig op het scherm.
Kan weg dubbel
Bedankt voor de tip.
Als digibeet zal ik dat allemaal eens moeten bekijken, wat voor velen hier vanzelfsprekend is is dat voor mij niet ... ik ben dus niet zo vaardig m.b.t computergebruik, basisgebruik lukt maar net.
Vandaar de keuze voor de Mio, met grote beloftes zoals "surprise me route" en navigatie op adres ... paar aanslagen op de toetsjes en weg zijn wij zou dat "het" toestel voor mensen zoals ik zijn, in de praktijk word daar maar weinig van waargemaakt.
WimB schreef:
vr 17 aug, 2018 14:31
Toch maar even de moeite te nemen hoe dat gaat met Fietsnet. Even een rondje gemaakt in de Hoekse Waard.
Dat ging goed de route van Fietsnet geexporteerd in GPX formaat naar mijn computer. Optie: Enkel het knooppuntnummer als waypoint naam.
Bestand komt in je Downloads. De Mio Cyclo 200 op mijn computer aangesloten. Naar de verkenner van je computer. De route uit downloads naar Mio_data, Dodge en Tracks met knippen en plakken geexporteerd.
Mio uitgezet en de kabel losgekoppeld van de computer. Mio aangezet button Tracks en de route staat erbij. Aangeklikt pijl rechts en de route staat keurig op het scherm.
Correct, zo had ik het hier ook, maar die route afwerken deed de mio niet.
Wat bedoel je met. "maar die route afwerken deed de mio niet."
WimB schreef:
vr 17 aug, 2018 19:03
Wat bedoel je met. "maar die route afwerken deed de mio niet."
Dit:
Ed kettingvet schreef: Neen, hij weigert te navigeren tot het verste punt van de route maar stuurt me plots een hele andere richting uit.
Track volgen die ik zelf in de Mio gezet hebt werkt zolang je de route volgt. Wijk je af dan blijft de Mio hardnekkig je terug verwijzen naar het punt waar je "verkeerd" ging. Dit blijft de Mio doen totdat je zo'n beetje op je plaats van bestemming bent gekomen.
Valt hier iets aan te doen?

Van Arnhem naar Nijmegen is dit niet zo erg.
Maar als je een route naar Antwerpen als gpx track erop hebt zitten zul je, als je de weg niet weet, eerst terug moeten naar de plek waar je mis gereden bent. Is hier iets aan te doen?

Stel je zit in buitenland en je volgt een track, maar de weg is opgebroken en je moet omweg maken die niet terug keert naar begin punt waar je begon met "omweg" , dan stuurt de Mio je hardnekkig terug. Op die manier kom je nooit bij je bestemming terecht.
joukon schreef: Track volgen die ik zelf in de Mio gezet hebt werkt zolang je de route volgt. Wijk je af dan blijft de Mio hardnekkig je terug verwijzen naar het punt waar je "verkeerd" ging. Dit blijft de Mio doen totdat je zo'n beetje op je plaats van bestemming bent gekomen.
Valt hier iets aan te doen?

Van Arnhem naar Nijmegen is dit niet zo erg.
Maar als je een route naar Antwerpen als gpx track erop hebt zitten zul je, als je de weg niet weet, eerst terug moeten naar de plek waar je mis gereden bent. Is hier iets aan te doen?

Stel je zit in buitenland en je volgt een track, maar de weg is opgebroken en je moet omweg maken die niet terug keert naar begin punt waar je begon met "omweg" , dan stuurt de Mio je hardnekkig terug. Op die manier kom je nooit bij je bestemming terecht.
Het is toch nogal een vernuft hé zo'n Mio :wink:
Wat je kan doen ... zoals jezelf aangeeft ... terug naar het punt rijden waar je een misser hebt gedaan.
Of nog beter ... de Mio wegkieperen en een kaart in de plaats gebruiken.
... schreef: Of nog beter ... de Mio wegkieperen en een kaart in de plaats gebruiken.
ik was gisteren ook verbaasd dar Mio niet 6km via de VeloRout6 navigeerde maar 46 km over de wegen waar de VeloRoute ingetekend is op de kaarten van de GPS. Wat ik of mijn partner ook instelde aan routeopties, de weg was de enige optie volgens Mio en niet de paden langs het kanaal.
Voor de papiertijgers onder ons wel een mooi boek gevonden met 12.000km routes door Frankrijk met 530 kaartjes.

Bijlagen

Eric op de Fiets schreef:
za 06 jul, 2019 13:06
ik was gisteren ook verbaasd dar Mio niet 6km via de VeloRout6 navigeerde maar 46 km over de wegen waar de VeloRoute ingetekend is op de kaarten van de GPS. Wat ik of mijn partner ook instelde aan routeopties, de weg was de enige optie volgens Mio en niet de paden langs het kanaal.
Voor de papiertijgers onder ons wel een mooi boek gevonden met 12.000km routes door Frankrijk met 530 kaartjes.
Ik heb alleen maar kunnen vaststellen dat mijn mio FIETS gps geen FIETS gps is (daar hij niet via autoluwe fietswegen navigeert) ... maar dat mijn mio FIETS gps een auto navigatie toestel is maar dan met de met de tekortkoming dat hij niet via autosnelwegen navigeert.
Dat is dan toch wel een verschil met een Garmin, die (misschien dat het een instelling is die ik niet heb gevonden) geen melding geeft dat je naast het kruimelspoor zit. Soms, zoals met een omleiding ontkom je er gewoon niet aan van de track af te wijken. Als je een route volgt is het natuurlijk wat anders, maar dan wordt die gewoon opnieuw berekend.
Ik was de Mio z'n fratsen zo beu dat ik hem eigenhandig heb geëuthanaseerd.

Op termijn op zoek naar een alternatief die wel echte fietsnavigatie bied zowel bij navigeren op adres als surprise me routes.
Eenvoudig in gebruik ... toestel zal alleen als navigatie worden gebruikt.
Tips? ...
Ed kettingvet schreef:
vr 12 jul, 2019 10:32
Ik was de Mio z'n fratsen zo beu dat ik hem eigenhandig heb geëuthanaseerd.

Op termijn op zoek naar een alternatief die wel echte fietsnavigatie bied zowel bij navigeren op adres als surprise me routes.
Eenvoudig in gebruik ... toestel zal alleen als navigatie worden gebruikt.
Tips? ...
Gezien je wensen misschien dat ding toch maar reanimeren....?

Of anders een wat luxere versie aanschaffen:

https://www.wielrenner.eu/fietsnavigati ... 15-review/

Als je zelf een beter alternatief gevonden hebt ben ik wel benieuwd.
Edwin* schreef:
vr 12 jul, 2019 11:59
Gezien je wensen misschien dat ding toch maar reanimeren....?
Of anders een wat luxere versie aanschaffen:
https://www.wielrenner.eu/fietsnavigati ... 15-review/
Als je zelf een beter alternatief gevonden hebt ben ik wel benieuwd.
Reanimeren zit er (gelukkig) niet meer in.
Als je het topic helemaal doorgelezen en begrepen hebt dan zal je misschien snappen dat Mio al zijn kansen heeft kwijtgespeeld voor mij.
Bij de Mio Cyclo 200 werd mij ook heel veel beloofd, echter is daar niks, maar dan ook helemaal niks van waargemaakt.
Voorlopig test ik wat apps op mijn Iphone vooraleer ik terug ga denken aan aankoop andere fiets GPS.
Ik heb een luxere versie en lees las promo tekst “De Mio Cyclo 605 HC is zelfs met handschoenen aan makkelijk te navigeren.“ geweldig makkelijk natuurlijk als marketing tekst. Om de mio te activeren moet je een klein knopje rechtsboven op de gps indrukken. Als je dan iets te hard indrukt, draai je de gps naar links, uit de houder en ligt ie op de grond. Dus met één hand links de gps tegenhouden zodat je rechts het kleine knopje kunt indrukken die geen reactie geeft dat het is ingedrukt. Je kunt beter de goedkope versie kopen omdat daar het knopje bovenop zit en met en klikje bevestigt dat ie is ingedrukt. Duurder is niet beter bij Mio.
Ik blijf me ook verbazen dat de op de kaart ingetekende fietsroutes niet gebruikt worden bij het navigeren. Je moet er dus een route inzetten om deze te volgen. Van plaats naar plaats navigeren volgens de routes die op de kaart van de gps zijn ingetekend is niet mogelijk. Mio kiest de hoofdwegen en niet de jaagpaden ook niet in de mtb stand.
De Mio is echt een marketing product en geen bruikbaar fietsnavigatie systeem. Als je dan toch een route vooraf in de gps moet zetten ben je met een Garmin en OpenStreetMap kaarten beter af. Of je neemt een laptop mee op fietsvakantie om de routes in je Mio te zetten. Ik blijf mij verbazen over de ondoordachte niet praktijk gerichte functies en opties in de Mio gps systemen.

Bijlagen

Eric op de Fiets schreef:
vr 12 jul, 2019 12:25
Ik heb een luxere versie en lees las promo tekst “De Mio Cyclo 605 HC is zelfs met handschoenen aan makkelijk te navigeren.“ geweldig makkelijk natuurlijk als marketing tekst. Om de mio te activeren moet je een klein knopje rechtsboven op de gps indrukken. Als je dan iets te hard indrukt, draai je de gps naar links, uit de houder en ligt ie op de grond. Dus met één hand links de gps tegenhouden zodat je rechts het kleine knopje kunt indrukken die geen reactie geeft dat het is ingedrukt. Je kunt beter de goedkope versie kopen omdat daar het knopje bovenop zit en met en klikje bevestigt dat ie is ingedrukt. Duurder is niet beter bij Mio.
Ik blijf me ook verbazen dat de op de kaart ingetekende fietsroutes niet gebruikt worden bij het navigeren. Je moet er dus een route inzetten om deze te volgen. Van plaats naar plaats navigeren volgens de routes die op de kaart van de gps zijn ingetekend is niet mogelijk. Mio kiest de hoofdwegen en niet de jaagpaden ook niet in de mtb stand.
De Mio is echt een marketing product en geen bruikbaar fietsnavigatie systeem. Als je dan toch een route vooraf in de gps moet zetten ben je met een Garmin en OpenStreetMap kaarten beter af. Of je neemt een laptop mee op fietsvakantie om de routes in je Mio te zetten. Ik blijf mij verbazen over de ondoordachte niet praktijk gerichte functies en opties in de Mio gps systemen.
Eric, hoewel ik best wel positieve ervaringen heb met mijn Mio (maar dat terzijde), blijf ik altijd benieuwd naar navigatiesystemen die nog beter zijn of beter bevallen. Heb jij inmiddels een beter apparaat gevonden?

Mijn opmerking bij mijn Mio Cyclo 200 is dat ik van tevoren namelijk niet goed kan inschatten welke wegen/paden hij kiest als ik van vertrekpunt naar een ingevoerd eindpunt navigeer.
De praktijk is tot nu toe dat hij ons wel over autoluwe wegen leidt, of over fietspaden in woonwijken, gedeeltes van fietsroutes, etc.
Een verbetering zou wat mij betreft zijn dat het van tevoren duidelijk zichtbaar is en niet een (tot nu toe nog steeds aangename) verrassing. Het blijft toch een beetje een gok...

Een ander apparaat hoeft wat mij betreft geen Mio te zijn, want het surprise me rondje gebruiken wij tot nu toe alleen voor recreatieve dagtochtjes, voornamelijk vanuit huis. Met deze functie komen we op verschillende fietspaden en autoluwe wegen terecht. En daarvoor kan ik mijn huidige Mio evt. blijven gebruiken.

Dus eigenlijk bevalt hij me wel, afgezien van de onduidelijkheid vooraf over welke route hij kiest (is dit inderdaad een route over autoluwe wegen, fietspaden, jaagpaden, etc.?). Daarom ben ik benieuwd of er een beter alternatief is, die de moeite waard is om aan te schaffen.
Edwin* schreef:
vr 12 jul, 2019 11:59
Of anders een wat luxere versie aanschaffen:
https://www.wielrenner.eu/fietsnavigati ... 15-review/
In de tekst waar de link van Edwin me naartoe leiden las ik:

"Veel motorrijders kiezen voor Mio, en dat is niet voor niets. De Garmin Zumo wordt ook door motorrijders minder gekozen dan de Mio Motornavigatie"

Leugens verspreiden en concurenten in een slecht daglicht stellen om je eigen produkt aan te bevelen ... triest als je niet van je eigen sterkte kan uitgaan.
Motor navigatie en fietsnavigatie zijn twee totaal verschillende dingen ... niet voor Mio dus.
Auto navigatie en fietsnavigatie zal dan ook niet veel verschil maken bij de Mio ontwikkelaars ...

Mijn conclusie eerder gepost:
Ed kettingvet schreef:
za 06 jul, 2019 13:44
Ik heb alleen maar kunnen vaststellen dat mijn mio FIETS gps geen FIETS gps is (daar hij niet via autoluwe fietswegen navigeert) ... maar dat mijn mio FIETS gps een auto navigatie toestel is maar dan met de met de tekortkoming dat hij niet via autosnelwegen navigeert.