Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mogelijkheid Mio GPS. - Forum Wereldfietser

Mogelijkheid Mio GPS.

137 berichten
Ik ben me aan 't informeren ter voorbereiding van de aankoop van een fiets navigatie toestel.
Mio Cyclo lijkt me wel wat, meer bepaald de cyclo 200. (Vrij eenvoudig toestel zonder veel poespas en betaalbaar)
Dit toestel zou ook op adres kunnen navigeren, m.a.w. ik geef start adres en aankomst adres in en de Mio zoekt het voor me uit.
Maar wat mag ik me hierbij voorstellen, even voor het zo duidelijk mogelijk hier te schetsen:
Dus, punt A en punt B heb ik ingegeven. De route is mij bekent en er loopt zowel een gewone weg naar het punt van aankomst alsook een weg enkel en alleen bestemd voor fietsen. (Fietsroute netwerk).
Mag ik verwachten dat de Mio automatisch de fietsroute zal volgen of zal hij het laten afweten en me via de gewone weg navigeren?
Alvast bedankt.
Geen direct antwoord op de vraag behalve dat ik voor korte afstand mijn GPS (Garmin eTrex) wel vertrouw maar voor langere afstand gebruik ik de fietsplanner van de fietsersbond of een andee voor het buitenland andere, bekijk de route en pas hem evt. aan en zet hem op de GPS.

Mocht je de MIO 200 eens willen proberen dan is dit misschien een optie: Mio Testmodel Cyclo 200.
Bedankt voor het reageren.
Zou mooi zijn dat ik de Mio eens kan testen, echter moet die worden opgehaald in Amsterdam ... dat is me, vanuit Belgisch Limburg net iets te ver :wink:
Kijk eens of Waypoint in Zolder je niet kan helpen. Hier in Leuven kan je een toestel huren, workshops volgen enz. Ik denk bij hen ook.
Ik bezit een Mio 200 maar ik werk anders. Omdat ik haast zeker wil zijn dat ik over prettige wegen ga fietsen ontwerp ik met RouteYou, tot nu toe, mijn routes. Met de StreetView optie in RouteYou controleer ik de route en als de route bevalt laad ik de route in mijn Mio.

In die paar jaar geleerd. Iedereen die bezig is met zowel hard-als software heeft zijn eigen manier om de routes te berekenen. Voorlopig vertrouw ik alleen op StreetView. Kan je zien waar je mee bezig bent.
Een route maken op de computer gaat mijn inziens veel beter dan dat gepriegel op het scherm van een GPS of welke hardware dan ook.

Helaas geen goed antwoord maar voor de keren dat ik het onderweg zat was en terug wilde naar het vertrekpunt kreeg ik best aardige wegen voorgeschoteld.
Op aanraden van iemand die zelf een Mio Cyclo 200 naar tevredenheid heeft heb ik er ook één gekocht, inmiddels twee jaar geleden.
Als ik de keuze heb om zelf allerlei vergelijkingen te maken tussen apparaten waar ik niet zoveel verstand van heb en het blind varen op ervaringen van anderen, kies ik gemakshalve voor dat laatste.

Gelukkig heeft dat met de Mio Cyclo 200 goed uitgepakt. Ik kan niet anders zeggen dat het apparaat mij erg goed bevalt. Zo is hij erg gebruiksvriendelijk, gaat de accu een fietsdag mee en heeft hij een prettig groot scherm.

Dan over de wegen die hij kiest: je kunt bepaalde instellingen kiezen (kortste route, snelste route, etc.). Mijn ervaring is dat hij mooie rustige fietsroutes kiest als je niet de snelste route wilt.
Zo zit er een "surprise me" functie op. Hierbij kun je kiezen voor een rondje fietsen vanaf het punt waar je wilt starten, je stelt het aantal kilometers of de gewenste fietstijd (met gemiddelde snelheid) in en je kunt vervolgens kiezen uit drie varianten die de Mio berekent. Wat mij aangenaam verrast is dat de Mio je over paadjes stuurt waar je zelf geen weet van hebt, ook in je eigen omgeving met een rondje vanuit huis.

Je kunt ook "bestaande" routes uploaden, gaat vrij eenvoudig.
Ik heb 'm gebruikt in Nederland, Duitsland, Zwitserland, Frankrijk en Italië tot nu toe.

Zoals je al aangeeft: het is een vrij eenvoudig toestel zonder poespas en hij is goed betaalbaar.
Dus, punt A en punt B heb ik ingegeven.
dat kan helaas niet, wel van punt waar je staat naar punt B. Ellen heeft een 200 en ik een recenter model. We zijn er beiden tevreden over op de gebruikelijke ik-zou-het-anders-maken-dingetjes na. Na een stop gaat ie niet automatisch verder, dat moet ik bevestigen. Dan moet het scherm van het slot en dat gaat met een knop aan de rechter bovenzijde, waardoor je bij iets te hard drukken het toestel uit de houder geklikt wordt en de zwaartekracht grip krijgt op het toestel. Maar daar heeft de 200 serie geen last van :D
Eric op de Fiets schreef:
di 16 jan, 2018 13:00
... wel van punt waar je staat naar punt B.
Dat is dus o.a. ook wat ik bedoelde.
Denk wel dat zo'n Mio zeker aan mijn wensen voldoet.
De Mio heeft ook nog de optie als het punt van vertrekken niet op dezelfde positie is waar het apparaat zich bevind dan wordt je naar het vertrekpunt van de route gestuurd. Daar moet je wel naar toe rijden en geweest zijn. Rijd je al op de route en je denkt ik ga hier de route volgen krijg je steeds de melding herbereken.
"als het punt van vertrekken niet op dezelfde positie is waar het apparaat zich bevind dan wordt je naar het vertrekpunt van de route gestuurd" zeg je ...

Ik denk dat ik hier iets niet goed begrijp.
ik bezit sinds vier jaar een Mio Cyclo 310.
Tijdens waarborgperiode moest ik hem 2x terug sturen omdat touchscreen niet meer werkte.
Service perfect.

+ punten: eenvoudig, zeker aan te raden voor eerste kennismaking met GPS.
- punt: POI, downloaden van lijst (bv.van campings) is onmogelijk.; toestel is enkel bevestigd aan stuur met houdertje, geen supplementaire bevestiging zoals bij (vele) Garmins.
Bij hevige regen is hij niet echt waterdicht (mss een gevolg vn de uitgevoerde herstellingen?)

so wie so kan ik mijn Mio niet meer missen en ik heb er al veel plezier aan beleefd.

Piet
Ed kettingvet schreef:
di 16 jan, 2018 17:05
"als het punt van vertrekken niet op dezelfde positie is waar het apparaat zich bevind dan wordt je naar het vertrekpunt van de route gestuurd" zeg je ...

Ik denk dat ik hier iets niet goed begrijp.
Bijvoorbeeld. Ik heb een mooie tocht in de Mio gedownload. In de buurt van die tocht sta ik op de camping en ik wil die tocht gaan fietsen. Zet de Mio aan. Klik op Tracks, selecteer die tocht.
Vanaf de camping, waar het apparaat zich bevind, wordt de route naar het beginpunt van die tocht berekend.
Begrepen.
Wat ik graag wil is meer een soort van adres navigatie.
Ik sta eender waar, geef daar een eindpunt in (kan/mag zowel adres als bvb poi camping zijn) de Mio en weg zijn wij.
Het zit erop dus ik neem aan dat het goed werkt. Zelf nog te weinig gebruikt om daar een mening over te hebben. POI zit er ook op. Lijkt me zeer uitgebreid. Nog even verder gegraven vind ik iets dat er een lijst van campings op scherm verschijnd.
naar een POI fietsen is geen probleem. Dit werkt goed.
Een gedownloade tocht aanvangen op een andere plaats an ingegeven op de gps, dan stuurt de mio u er naar toe.

Ook indien je verkeerd fietst, dan meldt hij u om terug te keren, en na een tijdje door rijden, stelt de mio u een andere weg voor om terug op de track te geraken (met opgave van afstand tot track).

Een lijst POI punten (zoals campinglijst, op deze site te vinden) downloaden op de Mio gaat niet. Dit vind ik spijtig en één van de tekortkomingen van de Mio.
Vandaag voor het eerst mijn Mio Cyclo 200 gebruikt.
Tot mijn grote spijt/verbazing koos deze, nadat ik navigeren/thuis had gekozen, een traject over de hoofdwegen ipv een fietsroute te nemen via bvb het fietsroutenetwerk en dergelijke.

Instellingen staan als volgd:
Hoofdwegen: Vermijden.
Fietsroutes: Voorkeur.
Knooppuntennetwerk: Voorkeur.
Onverharde wegen: Toestaan.
Kasseien (alleen OSM) Toestaan.
Veerboot: Toestaan.

Wat zou er fout kunnen zijn?
Ik vind het sowieso niet logisch dat een GPS ontwikkeld vooral voor fiets/wandel gebruik grote wegen kiest, laat staan bij deze instellingen.
Ongehinderd door ervaring met Mio vermoed ik dat jouw idee van een hoofdweg en die van Mio niet hetzelfde is.

Bij de meeste "fiets" navigatie-toestellen is het kaartmateriaal zo ingesteld dat de "leuke" wegen (toeristische rustige wegen) als hoofdweg zijn aangegeven. Bijvoorbeeld LF-2, als je deze dus vermijd, dan kom je dus niet op de leuke wegen wat je eigenlijk wilt. Dus het is juist wel de bedoeling dat je deze volgt.

Mocht ik het helemaal mis hebben en je dat via het volgen van "hoofdwegen" op de A2 uitkomt, dan geef ik je het advies om die dan toch maar te vermijden.
Ik heb bewust gekozen om te testen in een streek waar ik de leuke kronkelwegen erg goed ken.
Mijn vertrekpunt was aan een provincieweg met erg druk verkeer.
Parallel naast deze weg loopt een weg die hoort bij het bekende limburg fietsroutenetwerk.
Helaas stuurde de Mio mij verder via de provincieweg om dan verder aan te sluiten op een weg met 3 rijstroken.
Ook daar was de mogelijkheid om te kiezen voor mooie, rustige kleine landweggetjes, echter vertikt de Mio deze te nemen.
Waarschijnlijk staat hij ingesteld op auto i.p.v. fiets
Bij instellingen even vervoermiddel veranderen en probleem opgelost.
succes.
Ikzelf gebruik de mio 300, ik weet niet of die hetzelfde werkt als de 200.
Maar bij de 300 moet je eerst een profiel aanmaken, daar geef je ook het vervoermiddel aan, bv stadsfiets, racefiets, mountainbike of auto.
Als de instellingen goed staan komt er naast het klokje linksboven een afbeelding van een fiets te staan.
Zo werkt het bij de 300, kan zijn dat de 200 anders werkt maar kan het haast niet geloven.