Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaring Mira III HR - Forum Wereldfietser

Ervaring Mira III HR

Hallo fietsers,

Heeft er iemand ervaring met de Exped Mira III HR en wil die ervaring met ons delen?

1. Is er voldoende ruimte voor je fietstassen (4 stuks) in de luifel?
2. Is de tent voldoende windvast?
3. Kunnen de stokken in je fietstas?

En uiteraard zijn we ook benieuwd naar alle andere ervaringen.

http://www.exped.com/netherlands-belgiu ... ira-iii-hl
Geen ervaring met de Mira III HR, wel met het model tent, ik heb een Eureka Knob Hill, die inmiddels alweer uit productie lijkt te zijn.

Wat betreft wind is de constructie met de extra stok overdwars over de nok geen goed idee, bij stevige wind buigt de stok door en vervormd de tent aanzienlijk waardoor dingen gaan klapperen. Wel handig om de ruimte groter te maken. Goede tent voor de zomer, waar de kans op slecht weer niet al te groot is maar ik zou hem niet naar Schotland meenemen.
Goed punt. Dank je wel.

We zijn eigenlijk op zoek naar de schaap met de 5 poten.
Superlicht (rond de 2 kilo)
3 persoons binnentent (we zijn met z'n tweeën)
Twee uitgangen met aan beide kanten een bagagepunt.
Stokken moeten in de fietstassen passen. Liefst niet overdwars.
redelijk grote hoogte om comfortabel te kunnen zitten (handig met aankleden).
Klein pakketje
Mag een 3 seizoenen tent zijn. Een 4 seizoenen tent hebben we.
Wie weet de beste tent?

Marco
Marco - kijk een bij tarptent naar de Stratospire. Zou wel eens aan je wensen kunnen voldoen. Ik heb hem en bevalt mij erg goed. Dus als je hem in het echie wil zien kan dat natuurlijk ook. Mag je wel naar Utrecht komen.
Wat dacht je van een tipi tent? Heb je in allerlei soorten en maten, heb zelf een Luxe Outdoor maar de grote Octapeak met twee deuren is aan de zware kant. Op Aliexpress vind je er heel veel, bv deze ASTA piramide met 2 deuren, http://s.aliexpress.com/ieu6jiqA Zijn meestal klonen van Amerikaanse tipi's die veel duurder zijn. Voor €100 kan je er geen buil aan vallen, bevalt die niet dan geef je 'm weer weg op dit forum :wink:
Voordeel van een tipi is het opzetgemak, stormproof, de hoogte (in het midden), geringe gewicht en slechts een stok.
Nadelen zijn er ook, niet zelfdragend, groot qua oppervlak, laag aan de randen.
Ik heb de MSR Mutha Hubba HP maar dan het oude, licht-groene model.
Opvolger is de Mutha Hubba NX V2 (donkergroen). De V2 van 2016 schijnt de luifel wat vergroot te hebben.

Bevalt mij goed met twee personen. Als ik alleen ga heb ik de Hubba Hubba HP. (HP staat voor high performance, de binnentent had dan wat minder mesh, en de tent was wat lichter.)
Fijne tenten, licht van gewicht, snel op te zetten, goede lengte (ik ben 195cm), goede zithoogte, zelfdragend en standaard een gear loft (een netje aan het "plafond").
Nadeel: koken in de luifel kan m.i. niet. Heb het echter nog niet geprobeerd, was tot nu toe niet nodig.
Of de stokken in een tas passen heb ik nooit geprobeerd: de tent ligt in de lengte richting op de achterdrager.

Vwb de tassen in de tent: in de binnentent had elk één achtertas met de kleding. In één van de luifels twee voortassen en twee achtertassen (de laatste twee voortassen waren ondertussen leeg - hierin zaten matjes en slaapzakken).
De andere luifels was in in/uitgang.

-Jan