Additionally, paste this code immediately after the opening tag: osmand+ navigatie - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

osmand+ navigatie

Ik ben hier nieuw, en vind niet hoe ik zelf en onderwerp kan starten, dus ga ik maar verder op dit onderdeel over Osmand. Ik gebruik dat al jaren zonder problemen, maar nu plots niet meer. Door problemen met mijn mobiel moest ik opnieuw installeren, en alles loopt goed, tot ik een track wil opnemen. Dan komt er plots Voor de achtergrondservice moet een locatiebron gekozen worden
ik heb tevergeefs naar een instelling over locatiebron gezocht, maar vind niets. Ik hoop dat iemand hier mij kan helpen. Liefst goed omschreven en niet: 'Daar moet je naar instellingen in zoeken', maar knopje voor knopje.
Alvast bedankt.
Dat betekent dat je je Gps aan moet zetten, is afhankelijk van je instellingen van je mobiel en zit niet in osmand.
Bedankt, mijn GPS was uitgezet.
Ik heb twee maanden met een Samsung S7 (en Osmand+) door Azië gefietst. De helderheid (en leesbaarheid) van het scherm was nooit een probleem, opladen deed ik tijdens het fietsen (met de NC-17) en in de regen had ik geen regenhoes nodig want hij is waterdicht (behalve voor diepzeeduikers).
Wel laadt hij niet in de regen omdat de connector nat wordt en het touchscreen werkt dan ook niet meer goed.

Ik ben erachter gekomen dat ik mijn papieren agenda, MP3- speler, spiegelreflex- en videocamera net zo goed thuis kan laten, want de Samsung overtref ze alle vier. Oh ja, en ik kan mij er zelfs mee scheren!
Eric - "spiegelreflex- en videocamera net zo goed thuis kan laten, want de Samsung overtref ze" - daar geloof ik niets van - tenzij je mega slechte kwaliteit lenzen gebruikt en/ of erg vlug tevreden bent over de kwaliteit. En dat ben je volgens mij niet.
Ik heb geen verstand van spiegelreflex (ik zou er iig niet een meewillen op fietsreis) maar mijn ervaring _kunnen_ high-end compactcamera's en high-end smartphones even mooie foto's maken, _totdat_ de omstandigheden wat minder worden, dwz minder licht, meer beweging enz, dan legt een smartphone het snel af.
Hoi Inge en Bastiaan. Wij hebben ook nog een spiegelreflex en losse lenzen mee :D
Maar de resolutie (4032x3024), lichtgevoeligheid, scherptediepte en kleurverzadiging van mijn smartphone zijn bizar goed.

Als ik film met mijn Galaxy S7 (3840 x 2160 oftewel UHD), zijn de beelden beter dan mijn Canon videocamera van bijna 2000 euro (en die had ik ook meegenomen).

Ik heb tijdens mijn tocht een test gedaan van Carla die voor een Wat langsfietst. Met een GoPro, Canon Spiegelreflex, Canon videocamera en mijn telefoon. Ik ben toen echt geschrokken van de hoge kwaliteit van de S7.

Nu kan ik wel nadelen opnoemen van mijn S7, zoals dat je niet alles handmatig kan instellen en niet precies weet wat de processor met het beeld doet (al kun je dat ook uitschakelen), maar probeer het vooral eens uit.

Oh ja, bijna dertig jaar geleden fietste ik nog met een soort grote telefoonhoorn rond waar ik (wow, dat was dat hi-tec!) via een normale telefoonlijn mijn artikel naar het tijdschrift Fiets kon faxen vanuit Pakistan of India.
Ik heb geleerd dat je eigenlijk steeds mee moet gaan met nieuwe technieken. En ja, de kwaliteit wordt er niet altijd beter op, maar de handzaamheid wel. Wie stoort zich nog aan de slechte compressie van MP3? Maar OK dit is een beetje off topic. Dus wellicht eens een ander draadje erover opzetten.
bast1aan schreef:
zo 28 jan, 2018 13:50
Ik heb geen verstand van spiegelreflex (ik zou er iig niet een meewillen op fietsreis) maar mijn ervaring _kunnen_ high-end compactcamera's en high-end smartphones even mooie foto's maken, _totdat_ de omstandigheden wat minder worden, dwz minder licht, meer beweging enz, dan legt een smartphone het snel af.
Dit. En het heeft te maken met budget. In de normale dagelijkse situaties kom je met een high end smartphone tegenwoordig ver. Wanneer het met foto's om grote lichtcontrasten gaat (bv. felle zon/ diepe schaduwen/ heel weinig licht) ga je verschil zien. Ervan uitgaande dat iemand een spiegelreflex kan bedienen en goede lenzen heeft.

Over compactcamera vs smartphone:
https://tweakers.net/reviews/5541/last/ ... g-uit.html

Ga je voor gemak en minder bagage dan heeft een goede smartphone zeker voordelen.
Mee eens Friso.

Daarom heb ik een goede bridge camera met 1" sensor om ten alle tijde goede opnames (macro - tele) bij dag en nachtlicht te kunnen maken. Ook goede video opnames zijn zo mogelijk ondanks dat ik dat laatste niet zoveel doe.

Eric ik heb de Samsung S4 - voorloper van de jouwe - en ondanks dat die heel aardige foto's maakt zou ik toch echt niet mijn vakantie foto's hiermee willen maken. Misschien ben ik wel teveel fotograaf hiervoor. Wil graag zef een heel aantal zaken kunnen bepalen + vind het bereik verre weg onvoldoende.
Een S4 is drie generaties ouder dan een S7. Dat is een wereld van verschil, hoor.
Geloof ik meteen. Desondanks het verschil in kwaliteit kan de telefoon sensor niet tippen aan ene 1" sensor + heeft een bereik probleem (tele) + kan ik niet instellen zoals ik dat wil.
Gebruik Osmand een paar jaar. In het begin was het even zoeken en proberen, maar nu, gaat prima.
Op route.nl maak tevoren een knooppunten route, sla die op als gpx, open die met Osmand en gaan!
Ik ben ook blij met OSMAND. Alleen snap ik niet hoe je het scherm in slaap kan laten vallen, dat blijft aanstaan als de kaart getoond wordt. Het typische is dat als ik in de opties en instelling zit te neuzen en daar even mee ophoud, het scherm na een minuut gewoon een dutje gaat doen...

Ik kan er weinig info over vinden. Ik begreep dat de trip-recording plugin aan moet staan, maar dat maakt geen verschil.
Erik

via menu -> settings -> navigation settings, onder navigation preferences : Turn Screen on -> kies aantal seconden voor een "turn"

Als ik dan bv navigeer via een track, start ik de navigatie, en zet ik het scherm af via de hardware knop van de smartphone.

Bij de eerste turn (of beslissing die ik moet nemen) springt het scherm op, net x aantal seconden ervoor, en gaat weer uit x seconden erna.

Ik gebruik dit al lang zo, en ik kan je garanderen dat dit enorm veel batterijverbruik bespaart.

Het handigste is dan ook om de geluids navigatie ook op te zetten, zodat je er op attent gemaakt wordt om even je scherm te checken dat er iets te beslissen valt. Een beetje "silly" misschien als er toevallig iemand naast je komt fietsen ... but who cares, het werkt prima zo
en nog vergeten : trip recording moet volgens mij niet op staan hiervoor
Jan_R schreef:
di 31 jul, 2018 20:35
Erik

via menu -> settings -> navigation settings, onder navigation preferences : Turn Screen on -> kies aantal seconden voor een "turn"

Als ik dan bv navigeer via een track, start ik de navigatie, en zet ik het scherm af via de hardware knop van de smartphone.

Bij de eerste turn (of beslissing die ik moet nemen) springt het scherm op, net x aantal seconden ervoor, en gaat weer uit x seconden erna.

Ik gebruik dit al lang zo, en ik kan je garanderen dat dit enorm veel batterijverbruik bespaart.

Het handigste is dan ook om de geluids navigatie ook op te zetten, zodat je er op attent gemaakt wordt om even je scherm te checken dat er iets te beslissen valt. Een beetje "silly" misschien als er toevallig iemand naast je komt fietsen ... but who cares, het werkt prima zo
Doe ik allemaal, echt allerlei settings binnen het programma uitgeprobeerd, maar het scherm wil gewoon niet gaan maffen.

Ben trouwens op Android, mijn vorige en huidige (Samsung A5) doen het allebei niet, alsook een geleende A8.
Erik

Als ik deze optie "screen off" geactiveerd heb herinner ik me dat OSMAND bepaalde "device administrator" rechten nodig had uit Android, en me daar naar vroeg.

Een beetje afhankelijk van je android versie : vind je ergens in settings -> security -> device administrators -> OSMAND -> lock the screen terug ?

Misschien heeft het daar mee te maken dat het niet lukt op de samsungs ?

Zijn het beide opties die niet werken ?

- Vanuit screen off mode -> scherm die aangaat bij een turn
- Vanuit screen on mode -> scherm die uitgaat na een turn
Ik heb 2 maanden lang de oevers van de Mekong gefietst met een Samsung Galaxy S7 en Osmand+.

Zonder regenhoesje in de regen gefietst en dat ging goed. Uiteraard zonder roaming (waarom zou ik?) en wifi uit.

De naafdynamo en omvormer hield de stroom goed bij en had ik geen extra accupack nodig.

Ik had een stuurhouder van SP en draaide wel 80 keer per dag de Samsung los van het stuur om de fotograferen en filmen (waarom nog een spiegelreflex? :twisted: :twisted: ). De houder is niet kapot gegaan.

Carla had exact dezelfde telefoon, app en instellingen. Want als mijn (of haar) mobieltje stuk zou gaan, hadden we nog een vervanger. Anders gezegd; als je nog een oude smartphone heb, neem die mee als backup. Want hoe stom het ook klinkt, je kan bijna niet meer zonder.
Bij één Samsung kwam die vraag wel, bij de ander niet. Bij mijn vorige telefoon (een in Albanië gekochte Xiaomi, met een heel basic Android) kwam die vraag volgens mij ook niet. Ik heb die rechten teruggedraaid, maar het maakt geen verschil.

Of ze wakker worden voor een bocht weet ik niet, want geen van allen valt in slaap.

En dat is de hamvraag: hoe krijg ik voor elkaar dat het scherm gaat slapen, de gps functie aan blijft en dat het scherm weer makkelijk aan gaat, zonder te hoeven unlocken? Het liefst ook zonder dat de navigatie functie aan staat, want die gebruik ik bepaald niet altijd.
Erik, wat gebeurt als je de navigatie start, vervolgens fysisch het scherm van je smartphone afzet via de hardware knop, je gaat rijden, en je de eerste gesproken instructie krijgt bij het eerste kruispunt ? Hoor je de stem zonder dat het scherm aanspringt ? Vooraleer je dit test, moet je ook zeker zijn dat OSMAND deze rechten heeft, anders kan OSMAND het scherm niet unlocken en de kaart tonen, als het android scherm reeds in lockmode gevallen is na x aantal tijd.