Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voordelen tunnel tent? - Forum Wereldfietser

Voordelen tunnel tent?

Hallo, ik lees al langer me op dit forum en heb me nu geregistreerd omdat ik een nieuwe tent nodig heb. Ik heb altijd een zogenaamde koepel tent gehad. Nu denk ik erover om een tunnel tent te kopen. Wat zijn nu de voordelen precies van een tunnel tent? Ik merk dat veel wereldfietser een tunnel tent hebben. Een koepel tent staat ook zonder haringen en de ingang aan de zijkanten bevalt me wel. Meestal twee ingangen. Bij een tunnel tent heb je maar 1 ingang en zonder haringen staat hij niet. Toch zie ik veel fietsers met een tunnel tent. Is de grote luifel een echt voordeel? Kunnen gebruikers met een tunnel tent mij uitleggen waarom ze de voorkeur voor een tunneltent hebben?
Het is vooral de ruimte (extra vestibule) en ze zijn vaak makkelijker op te zetten.
Een koepeltent kan beter tegen sneeuw en staat idd op zichzelf. En neemt minder ruimte in beslag.
Doorslaggevende argument voor ons is de ruimte en er zijn trouwens ook tunneltenten met 2 ingangen.

We hebben ook een koepeltent gehad, maar die hebben we weer weg gedaan... om die ruimte en het opzetgemak.
Bedankt voor je antwoord. In heb op je website over je tent, de Hilleberg gelezen. Klinkt goed. Slaap je trouwens met je hoofd bij de ingang of met je voeten bij de ingang? Mij lijkt het laatste logischer. Dan hoef je je niet eerst om te draaien. Gewoon naar achteren liggen en klaar. Wat de sneeuw betreft, ik ga niet in de winter kamperen dus lijkt me geen probleem. Ook het koken onder de luifel spreekt me wel aan.
Wij slapen met ons hoofd bij de ingang van de binnentent (in de Nammatj en de Nallo). De Stalon is een dwarsslaper, daar hebben we allebei onze eigen ingang. ;)

Omdat de 'achterkant' aflopend is, zou het lastig zijn om aan die kant in je slaapzak te kruipen.

Dat de tunnels niet op zichzelf staan, heb ik nooit als een gemis ervaren eerlijk gezegd. Als je een beetje inventief bent, lukt het altijd wel om 'm op te zetten.
Tunneltent: Gunstige ruimte/gewicht verhouding
Ik heb een tunneltent en een MSR Hubba Hubba. Die laatste vind ik wel prettiger omdat hij altijd overal op te zetten is en met wildkamperen heb je aan een klein vlak stukje genoeg..

Misschien is een Hubba Hubba met gear shed wel het beste uit twee werelden (geen ervaring mee)
Het is een vraag die hier vaker voorbij komt, dus snuffel gerust even de oudere topics door. Het is zoals genoemd met name een verhaal van persoonlijke voorkeur gecombineerd met de afweging gewicht versus ruimte / pakvolume.

Je hebt met een tunnel meer ruimte in de tent voor hetzelfde gewicht, met dus de opgave van niet langer vrij kunnen staan zonder haringen. Maar zoals gezegd je moet goed je best doen om ergens waar je echt een tent neer wilt zetten het niet te kunnen. Oftewel dat vrijstaan is meestal niet een argument om wel of niet voor een tent te gaan. Zeg nou zelf, hoe vaak sta jij op echte rotsen (geen zand of gras in de buurt) en als je daar dan bent, hoe groot is de kans dat er dan niet een aantal keien liggen die als make-shift haring werken.

Ik heb zelf lang met een koepel van Macpac rondgetrokken en eigenlijk was het alleen in Noorwegen (veel harde grond) een klein voordeel, maar als ik terugkijk had ik eigenlijk overal ook wel met een tunnel terecht kunnen komen. Inmiddels ben ik wat ouder en wil ik wat meer ruimte in de tent, net zoals vrouwlief. Dus tegenwoordig gaan we in een 3 persoonstunnel van Hilleberg (Kaitum 3GT) beetje overkill voor de minimalisten onder ons, maar het bevalt prima. Meestal ligt je hoofd op het hoogste punt (er vanuit gaande dat de ondergrond niet helemaal perfect vlak is) het maakt niet zo veel uit of dat de achterkant of voorkant is, het hangt meer af van hoe je uit de tent wilt stappen (en dan met name de binnentent). Ga je hoofd eerst (dat wij doen) dan slaap je bij voorkeur met de hoofd bij de in/uitgang. Ben je echter een 'voeten eerst' persoon dan draai je liever de boel om.

Verder is het verstandig om even in het echt rond te kijken bij een aantal goede buitensport zaken om de tenten in het echt te zien. Of een luifel meerwaarde heeft is verder ook persoonlijk. Er zijn mensen die liever een tarp spannen (meer ruimte en opties voor minder gewicht). Persoonlijk hou ik wel van een luifel/ruimte tussen binnen en buitentent zodat er wat meer spullen 'in de tent' kunnen liggen zonder dat meteen alle slaapruimte vol ligt. Qua merken is er denk ik geen beter merk dan Hilleberg, maar het is daarnaast ook fantastisch duur, dus als je er een koopt zou je aan lange termijn gebruik horen te denken. Er zijn gelukkig genoeg alternatieven voor een schappelijkere prijs, en omdat je geen winterkampeerder bent is er genoeg te kiezen.
En kijk naast tunnel- en koepelmodellen ook eens naar een tipi-model. Wij kamperen naar volle tevredenheid met de Wicky-up, en hebben daarbij een tarp. Samen een zee van ruimte voor relatief weinig gewicht en beperkt pakvolume.
+1 voor de tipitent. Andere voordelen zijn dat ie maar één stok nodig heeft, windvast is en erg snel op te zetten en af te breken. Nadelen zijn er ook, niet vrijstaand, relatief groot oppervlakte nodig.
Wij hebben al jaren een grote katoenen tipi. Perfect ding, behalve als je de deur opent in de regen je grondzeil nat wordt.
Vorig jaar heb ik een Vango Nova 200 tunneltentje gekocht om mee te beginnen achterop het dragertje. Na 125 tot 150 km fietsen vind ik deze kerk best fijn, omdat je uit de wind kan koken en je kan verkleden. Met nachtvorst was het te doen in het tentje. Het is een prima ding voor niet zoveel geld en met de bandjes van de tentzak span ik hem op mijn dragertje. Je moet hem alleen niet te beschut zetten. Hij is ook bestand tegen een peuter die nog niet wil gaan slapen en met een aanloopje tegen de binnentent aan botst.
Mogelijk koop ik nog een lichtgewicht 1 persoons tentje voor als ik meer ga klimmen in mijn eentje.
Bedankt voor de reacties. Ik heb een tuneltent gekocht. Na altijd een koepel tent gehad te hebben. Het is een Hilleberg keron 3 gt geworden. 3 persoons. Beetje groot voor 1 persoon misschien maar ik ben ook de jongste niet meer (45 jaar). Wil graag wat extra ruimte.

Ook een belangrijke voordeel is dat de zithoogte overal gelijk is. Zowel voor in de binnentent als achter in de binnentent. Ik kan dus overal rechtop zitten en ook kiezen welke kant ik wil slapen. Met de hoofd bij de ingang of bij de andere kant. Ook een ruime luifel.

Bedankt voor de reacties allemaal.
Fiets-avontuur schreef:Bedankt voor de reacties. Ik heb een tuneltent gekocht. Na altijd een koepel tent gehad te hebben. Het is een Hilleberg keron 3 gt geworden. 3 persoons. Beetje groot voor 1 persoon misschien maar ik ben ook de jongste niet meer (45 jaar). Wil graag wat extra ruimte.
Ik moet eerlijk bekennen dat 3 persoons bij tenten toch sowieso een relatief begrip is. Ik heb ook 2 3-persoons tenten, in mijn geval dan wel voor in combinatie met mijn partner. Maar in beide tenten ligt met 2 matjes de tent toch echt vol. En het word ook echt wel heel knus om er met 3 slaapzakken in te liggen.

Om over bagage ruimte voor 3 personen nog maar te spreken bij de 3-persoons koepeltent die ik heb. Voor de fietstassen hebben we een aan te sluiten bijzet stuk erbij waar deze in terecht kunnen. Maar voor wandelvakanties past het met 2 personen echt net in de koepeltent alleen met tassen erbij.

Die persoonsaanduidingen neem ik dan ook echt met een korreltje zout.
Mooie keuze waar je nog jaren plezier van gaat hebben. Het is de iets 'robuustere' (en zwaardere) versie van de kaitum 3gt die wij met veel plezier gebruiken. Het is tevens de 'klassieke' Hilleberg tent waar ze mee begonnen zijn om echt groot te worden.

Wat betreft die knusheid, ik ben het helemaal met je eens dat de aanduidingen vaak 'optimistisch' zijn. Van de andere kant toen ik een heel stuk jonger was lag ik zonder problemen met 4 man in een tweepersoonstent. Het is maar net hoe lief je elkaar vind, hoeveel meuk je bij je hebt en hoe moe je bent. Maar ik zou dat nu ook niet meer trekken ;)
Even een interventie voor als willekeurige bezoekers op zoek naar een tent denken dat je 'dus' een 3 persoons tent voor 2 personen of zelfs 1 persoon nodig hebt:

Samen gebruiken voor fietsvakanties nu al jarenlang de Hilleberg Nallo 2 GT. De binnenruimte houdt niet over, en het is soms wat onhandig met in en uit de slaapzak komen, maar het past er allemaal (ook 5 tassen pp) gewoon in. Geen Brokeback Mountainachtige taferelen dus. En het scheelt overdag gewicht en volume als we weer gaan klimmen. En dat fietsen in de bergen is onze passie (en niet in de tent rondhangen, die is om in te slapen).
De persoons aanduiding van lichte (Silnylon) tenten is gewoon gebaseerd op een smal matje. Dat is natuurlijk compleet logisch, als je voor ultralicht (hiken) gaat heb je waarschijnlijk een 50 cm (mummy!) matje. Sowieso is voor 99% van dit soort tenten de eerste doelgroep hiken, dus gewicht en pakmaat zijn nog spannender dan voor een fietser.

Zo zie je dat Hilleberg bij de Keron 4 gewoon uitgaat van 52.5 cm PP . Daar kan gewoon geen breder matje bij. Bij een Nallo is het nog krapper, dat kan alleen met mummy matjes omdat de tent taps is. Overigens is een Nallo 2 relatief VEEL ruimer dan een 3 of 4, die echt uitgaan van proppen (vooral de 3 is hilarisch). De 2 is prima te doen, maar de 3 en 4 zijn voor normaal gebruik gewoon super krap.

Ga maar na aan de volgende (tapse) maten

Nallo 2 Voor: 120 Achter 109
Nallo 3 Voor 160 Achter 127 (PP heb je voor 7 cm minder en achter 12 cm minder ruimte dan een Nallo 2 )
Nallo 4 Voor 210 Achter 177 (PP heb je voor 8 cm minder en achter 10 cm minder ruimte dan een Nallo 2)

De laatste jaren zijn de ultralichte bredere matjes in opkomst, maar zie je dat dat eigenlijk niet past in de huidige tentjes, tenzij je opschaalt. Ik zie zelden een silnylon tent die uitgaat van 65cm pp.

Dat is dan weer aardig met PU tentjes van merken zoals Vango, die toch wat ruimer bemeten zijn. Dat is niet zo gek, de doelgroep is gewoon niet minimalistisch ultralicht. Zo is een "trekkerstent" als de Vango Omega vierpersoons tent 260cm breed, dat zou Hilleberg gewoon een vijfpersoons tent noemen.
Tja het hangt uiteindelijk ook af hoe je de tent gebruikt. Als het exclusief voor slapen is tijdens trektochten (iedere dag laat tent opzetten en weer vroeg afbreken) heb ik andere wensen en eisen, dan wanneer ik een tent koop waar ik ook andere tochten mee maak of zelfs langer op één plek laat staan.
Het moge duidelijk zijn dat een trekkerstent die zo min mogelijk opgezet wordt (en altijd maar voor korte duur) lichter van gewicht en kleiner mag zijn dan de tent waarin ik graag een paar dagen op dezelfde plek blijf staan.
Nu kan je wel voor iedere situatie de ideale tent aanschaffen, maar ik koop zelf liever een 'hybride' die ik voor nagenoeg al mijn kampeer doeleinden kan gebruiken.

Wat die maten van de verschillende modellen betreft: gewoon ergens de tent in het echt bekijken, neem eventueel je matje mee om te kijken hoeveel ruimte je hebt en je zal niet snel een miskoop doen.