Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verlichting op batterypack? - Forum Wereldfietser

Verlichting op batterypack?

Omdat bijna iedereen nu een batterypack heeft lijkt het mij handig om gewoon een lamp te hebben die je met USB aansluit zodat je altijd licht hebt. Nu zie ik veel lampen met hun eigen battery pack en dan met een ronde aansluiting ipv USB.

Wie weet of dit bestaat?
Je ziet tegenwoordig voldoende lampen die m.b.v USB oplaadbaar zijn, misschien dat die wel tegelijk kunnen laden en licht geven...

Een andere mogelijkheid is om een gewone dynamolamp te gebruiken, misschien dat die gelijk op de 5 Volt van USB werkt[*] maar als dat niet werkt zou je een DC Step Up Module (bijv. deze) kunnen gebruiken om de 5 Volt om te zetten in 9 Volt of 12 Volt.

[*] Dynamolampen verwachten iets van 6 of meer Volt wisselspanning maar gelijkstroom is geen probleem.[/size]
Een lamp op de dynamo is leuk voor op de weg maar als je offroad gaat en moet klimmen gaat de snelheid eruit en heb je erg weinig licht helaas.
jerryopdefiets schreef:Een lamp op de dynamo is leuk voor op de weg maar als je offroad gaat en moet klimmen gaat de snelheid eruit en heb je erg weinig licht helaas.
Waarschijnlijk niet helemaal duidelijk maar ik bedoelde met dynamolamp dat je de lamp die bedoeld is voor een dynamo ook kan gebruiken met een andere spannings-/stroombron.
daulagari schreef:Je ziet tegenwoordig voldoende lampen die m.b.v USB oplaadbaar zijn, misschien dat die wel tegelijk kunnen laden en licht geven...
Ik heb drie via USB oplaadbare fietslampen: Lezyne 800XL, Cateye Volt1600 en Lupine Rotlicht; geen van drieën geeft licht als je een power pack hebt aangesloten.
Er bestaan diverse fietslampen die oplaadbaar zijn via USB. Lezyne is een voorbeeld van een merk waarbij de meeste modellen via USB laden. Sommige merken maken gebruik van battery packs die je separaat in een houder, albeit wel via USB, laad. Dus mocht je echt enkel en alleen een USB kabeltje willen gebruiken gaat dat niet altijd op.

Laden tijdens het fietsen kan bij sommige merken wel. Maar wordt doorgaans niet aangeraden, gezien de mogelijke interactie met vocht. Hoe nadelig dit uiteindelijk is durf ik je niet te zeggen, zal namelijk ook per merk enigszins verschillen hoezeer het contactpunt blootgesteld wordt aan water, met name tijdens regen mocht je gelijktijdig willen laden. Bij andere merken zoals de Lezyne's wordt verlichting tijdens laden uitgeschakeld.
Ik zie er net een van Knog voor €120,- waarbij het batterypack de lamp voorziet van stroom en je als je de lamp hebt losgekoppeld je via USB een ander apparaat kan opladen, opladen van het batterypack gaat ook weer via USB.
Net niet helemaal wat je voor ogen had denk ik. Nog even afgezien van het feit dat het meer zaklamp dan fietslamp is en je hier je medeweggebruikers mee kan verblinden.

https://www.knog.com.au/bike-lights/pwr-range.html
daulagari schreef: Een andere mogelijkheid is om een gewone dynamolamp te gebruiken, misschien dat die gelijk op de 5 Volt van USB werkt
Een probleem daarbij is begreep ik dat de meeste powerbanks niet zomaar spanning afgeven maar pas als ie is verbonden met een USB apparaat. De powerbank schakelt zichzelf bovendien ook uit als het afgenomen vermogen te laag is.
bast1aan schreef: Een probleem daarbij is begreep ik dat de meeste powerbanks niet zomaar spanning afgeven maar pas als ie is verbonden met een USB apparaat. De powerbank schakelt zichzelf bovendien ook uit als het afgenomen vermogen te laag is.
Een beetje lamp neemt voldoende vermogen op dus dat is het probleem niet en zover ik weet specificeert de USB spec geen onderhandelingsprotocol voor "lage" vermogens.

Een USB "host" moet in ieder geval 5 Volt 100 mA afgeven (Low-power device) en voor meer moet of tijdens de onderhandeling worden aangegeven dat het een high-power devices. Een USB poort op een powerbank zou ook goed een zogenaamde dedicated charging port (DCP) kunnen zijn en dan lijkt het een kwestie te zijn van een weerstand kleiner dan 200 Ω tussen de D+ en D− lijnen plaatsen.

Klinkt allemaal best moeilijk maar na wat zoeken vond ik dit filmpje:


En met wat verder zoeken kom je dan op een DC-DC USB Step Up Converter 5V to 5V-12V Adjustable.
Voor dat geld zou ik het gewoon proberen ;-)
Geen idee of dit wat voor jou is maar ik gebruik de Nitecore Tip, superkleine zaklamp die laadbaar is via usb en aan de lader ook nog (een enorme bak) licht geeft, maar is geen specifieke fietslamp. De Nitecore tube is nog kleiner en lichter (10g).
Zijn genoeg lampen die je specifiek voor USB kunt krijgen (en voor een habbekrats in het verre oosten te bestellen.)
Heb zelf o.a. deze en deze
De lampen die @CoolRX linkt zijn denk ik wat @jerryopdefiets leek te zoeken maar een nadeel van deze lampen vind ik dat ze vrij snel je tegenligger verblinden omdat het lichtpatroon niet aan de bovenkant is afgeschermd.

Misschien niet z'n probleem als je gaat mountainbiken in het donkere bos (hoewel je beter de grond voor je kan verlichten dan de bomen boven je) maar voor op de openbare weg hoop ik dat mensen toch andere lampen kiezen zodat tegenligger niet verblind worden.
daulagari schreef:Een beetje lamp neemt voldoende vermogen op dus dat is het probleem niet en zover ik weet specificeert de USB spec geen onderhandelingsprotocol voor "lage" vermogens.

Een USB "host" moet in ieder geval 5 Volt 100 mA afgeven (Low-power device) en voor meer moet of tijdens de onderhandeling worden aangegeven dat het een high-power devices. Een USB poort op een powerbank zou ook goed een zogenaamde dedicated charging port (DCP) kunnen zijn en dan lijkt het een kwestie te zijn van een weerstand kleiner dan 200 Ω tussen de D+ en D− lijnen plaatsen.
Hmm, dat zou dus gewoon moeten werken dan. Toch maar eens proberen. Probleem met 'zichzelf uitschakelen' is dan dat je na het licht uitgedaan te hebben de powerbank weer handmatig moet opstarten, voordat je het licht aan kan zetten.
En met wat verder zoeken kom je dan op een DC-DC USB Step Up Converter 5V to 5V-12V Adjustable.
Er zit natuurlijk al wel een step-up converter in zo'n powerbank van 3,7 (li-ion batterijspanning) naar 5V. Misschien dat ik eens zo'n ding openbreek om te kijken of je ook rechtstreeks bij de batterijspanning kan.
Misschien niet z'n probleem als je gaat mountainbiken in het donkere bos (hoewel je beter de grond voor je kan verlichten dan de bomen boven je) maar voor op de openbare weg hoop ik dat mensen toch andere lampen kiezen zodat tegenligger niet verblind worden.
Het valt me sowieso op dat ik de laatste tijd vaak veel te felle slecht afgestelde fietsverlichting tegenkom, die tegenliggers onherroepelijk verblinden. :( Erg irritante ontwikkeling. Dan kom ik liever fietsers tegen met helemaal geen licht.
daulagari schreef:Een nadeel van deze lampen vind ik dat ze vrij snel je tegenligger verblinden omdat het lichtpatroon niet aan de bovenkant is afgeschermd.

Misschien niet z'n probleem als je gaat mountainbiken in het donkere bos (hoewel je beter de grond voor je kan verlichten dan de bomen boven je) maar voor op de openbare weg hoop ik dat mensen toch andere lampen kiezen zodat tegenligger niet verblind worden.
En daarom ben ik zo blij dat deze lampen met een rubber worden bevestigd. Overdag in de tas, ‘s avonds aan het stuur. Bij tegenliggers even wat naar beneden richten. In het bos lekker alles verlichten. Ook hebben deze lampen vaak meerdere vermogenstanden. In de bebouwde kom of op het goedverlichte fietspad op standje zacht, midden op de Veluwe standje zwijndetectie. Heb er ook een bijpassende hoofdband bij, zodat ik in geval van pech deze lamp als een soort bouwlamp op kan zetten. 20.000 mAH Batterypack in de zak en gaan. Ook een groot voordeel is dat deze fietslamp het blijft doen als je stilstaat. (Veilig)
Genoemde nadeel dat je je batterypack moet activeren als je de lamp hebt uitgezet en weer wilt aanzetten klopt. Gelukkig zijn de bovenbuis tassen of stuurtassen makkelijk te openen, zodat dat geen echt probleem is.
bast1aan schreef:Het valt me sowieso op dat ik de laatste tijd vaak veel te felle slecht afgestelde fietsverlichting tegenkom, die tegenliggers onherroepelijk verblinden. :( Erg irritante ontwikkeling. Dan kom ik liever fietsers tegen met helemaal geen licht.
+1
Ook overdag viel me op tijdens mijn laatste fietstocht (Ring 1 van de Europafietsers).

-Jan
JanH schreef:
bast1aan schreef:Het valt me sowieso op dat ik de laatste tijd vaak veel te felle slecht afgestelde fietsverlichting tegenkom, die tegenliggers onherroepelijk verblinden. :( Erg irritante ontwikkeling. Dan kom ik liever fietsers tegen met helemaal geen licht.
+1
Ook overdag viel me op tijdens mijn laatste fietstocht (Ring 1 van de Europafietsers).

-Jan
Mogen we weer on-topic?
Conclusie is toch wel dat er behalve Chinese lampjes er geen goede lampen zijn die gewoon op een powerbank werken. En die knog heeft dan nog het beste concept waarmee je de powerbank nog ergens anders voor kan gebruiken. Ik zie hier een gemiste kans voor veel fabrikanten.

Nu nog kiezen wat ik ga doen....
jerryopdefiets schreef:Conclusie is toch wel dat er behalve Chinese lampjes er geen goede lampen zijn die gewoon op een powerbank werken. En die knog heeft dan nog het beste concept waarmee je de powerbank nog ergens anders voor kan gebruiken. Ik zie hier een gemiste kans voor veel fabrikanten.

Nu nog kiezen wat ik ga doen....
Je eigen kick starten? er zal ongetwijfeld een reden zijn dat het gat in de markt niet is opgevuld. Ik ken die alleen niet, en heb er ook geen behoefte aan.
jerryopdefiets schreef:Conclusie is toch wel dat er behalve Chinese lampjes er geen goede lampen zijn die gewoon op een powerbank werken.
Mag ik u er even op wijzen dat China de grootste LED producent ter wereld huisvest, en dat de kans dat de producten die eerder in deze post genoemd zijn, in Taiwan of China gemaakt worden, ook tamelijk groot is.
Ik heb nog geen gebreken of discutabele producteigenschappen kunnen ontdekken.
:idea:
Het zal ook niet in het lampje zelf maar wel in de lens of spiegel die gebruikt wordt om het licht op een mooie manier op de weg te projecteren zitten, en daar zijn ze nu helaas minder goed in.