Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ademende softshell of windbreaker met regenjasje - Forum Wereldfietser

ademende softshell of windbreaker met regenjasje

Ik rij op een soort racefiets (met goede verlichting) vlot naar mijn werk. Mijn huidige softshell is te kort op de rug. Ook ademt hij onvoldoende. Voor de winter heb ik een prima jas. Als ik ga wielrennen, of op fietsvakantie ga, draag ik mijn wielrenkleding.

Ik heb allerlei webshops bekeken en zie dat alles ademt, ontzettend waterdicht is etc. etc. etc. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Wie kan mij helpen?

Ik zoek een rustig ogende jas (bijv. zwart, donkerblauw, donkergroen) die heel goed ventileert en een extra lang rugpand heeft, omdat ik diep zit. Het fijnste zou zijn dat hij ritsen onder de oksels heeft. Ik ben 1,95 meter en breed postuur, dus liever niet al te getailleerd. De jas is bedoeld voor de herfst, lente en buitjes in de zomer.

Is er een goede softshell die spatwaterdicht is van voren, ademt van achteren en bij de oksels?
Of wat is een goede combinatie van windbreaker met regenjasje?

Alvast bedankt!
Iedere nieuwe softshell is goed spatwaterdicht tot ongeveer een uur fietsen in miezer regen. Zodra je de jas wast, wat je zeker ook moet doen, is die "waterafstotende" laag weg en moet je met allerlei middeltjes dat effect weer zien te gaan bereiken, de ene keer met beter resutaat dan de andere keer.
De enige tip die ik kan geven is ga eens kijken bij een kleinere buitensport zaak die hebben vaak net even andere artikelen in het assortiment dan de grote jongens. Ieder lichaam is weer anders en naar alle waarschijnlijkheid heb je ook lange armen, dat is ook nog iets om rekeneing mee te houden als je voorover gebogen op je fiets zit.
Mee eens! Ik heb ook een Gore jas met Gore-tex gekocht en die werkt prima. Het is een model met langer rugpand in het zwart met wat kleur accenten.
Hij was wel duur, iets van 200 euro, maar bij Wiggle in de aanbieding voor 100,-.
Als je hard fietst en wilt dat het voldoende ventileert, koop dan geen goretex. Zelfs mijn dure gore-tex 'pro' shell ademt in dat soort omstandigheden onvoldoende, en stukken minder dan bijv. een ASSOS sJ.BlitzFeder Shell Long Sleeve Black.
Ik heb maar een kort ritje naar het werk dus dat gaat heel anders. Maar op mijn zomerse tourtochten gebruik ik heel vaak een mouwloos vest. Dat geeft net de bescherming tegen de wind die je nodig hebt, maar wel veel ventilatie. In de tas zit dan een Goretex regenjack voor als de hemel zich opent. Mijn vrouw heeft sinds dit jaar een GoreBikewear Active Shell jack en dat ventileert nog het minst slecht van alle soorten Goretex. Mijn volgende wordt er ook zo een. Voor de veiligheid doen wij juist niet aan discrete kleuren: die Active Shell jas is in Hi Viz geel.
De laatste ontwikkeling in dergelijke jasjes zijn de hele dunne jasjes als de 'Gore One' of de castelli Idro of Sportful variant daarvan. Maar dat zijn primair regenjasjes die heel goed zouden moeten 'ademen'. Verder klinkt de omstandigheden-omschrijving als typisch iets voor een Castelli Gabba/Perfetto achtig jack-jersey. Maar dat valt niet ruim, misschien is een maat groter een idee. Is wel racefiets-kleding, maar ik begrijp dat zoiets ook de bedoeling is.

Vergeet ik nog mijn eigen favoriete 'Rapha classic windjacket' te vermelden; iets van 150 gram, niet benauwd en mooi lang van achter, ook goed bestand tegen buitjes.
Dank!

Ik begrijp dat softshells niet de ultieme oplossing zijn en een windbreaker + (ademend) regenjasje beter ventileren.
Welke winkel in het midden van het land heeft een goed aanbod waar ik kan kijken, vergelijken en kopen?
De Zwerfkei in Woerden?
Kijk anders ook eens naar de gabba / perfetto serie van castelli. Dit zijn weliswaar meer 'racefiets' kledingstukken, maar voor de kortere ritten (onder het uur) prima ademend en waterafstotend.
Voor als het echt hard regent heb ik meestal een hot pack by van sportful, de gewone, niet de no-rain versie. De laatste ademt niet genoeg. Let wel dat je bij lange ritten in vrijwel alle kleding nat wordt, al dan niet door je eigen zweet.
Voor goedkopere wielerkleding kan je online kijken bij cyclewear.eu gelegen in Budel (niet echt midden van Nederland maar te doen en stukken goedkoper dan Zwerfkei) Zwerfkei heeft overigens ook een grote voorraad van zowel fiets als buitensport kleding, dat laatste natuurlijk meer. Het is natuurlijk niet primair een fietswinkel. Verder kan je natuurlijk altijd kijken bij je lokale fietswinkel.
Mantel in Arnhem heeft het nodige op voorraad, maar dat is wel allemaal race achtig. Ik vond het zelf erg prettig vanalles aan te kunnen passen en de uitleg vond ik ook prima.

Ik heb zelf een Gabba 2 en die gebruik ik nooit. Als het echt regent wordt ik alsnog nat en als ik doortrap zweet het me veel te veel. Ik zie het als een 200 euro miskoop, maar alle andere mensen die ik ken die er 1 hebben zijn er zeer content mee.

Mijn hudige setup voor +/- 1 uur forensrit. Ik heb al jaren een windvest van Gore (geen goretex of zo, kostte iets van E40 op Mallorca). Achterkant van een soort mesh, ventileert prima en helpt tegen wat lichte regen en kille wind. Gaat het echt regenen dan heb ik sinds een jaar een Craft Tempest regenjack. Lang achterpand, overal ventilatie openingen, voor het eerst dat ik niet ontplof in een regenjack. Bovendien op dit moment volop in de aanbieding, maar ook voor E140 vond ik het een prima aanschaf. Houdt me prima droog, de bottle neck is nu dat het water na een tijd in mijn fietsschoenen loopt, als het zo hard regent dan voel ik me maar als troost een held omdat ik toch op de fiets zit ;-)

Als het koud wordt schakel ik eerst een shirt lange mouw bij, daarna een zweetshirt lange mouw, daarna een jack met lange mouwen en daarna ga ik met de auto (maar dan vriest het inmiddels aardig).
Dat Craft Tempest regenjack ziet er wel heel goed uit om zweetjes te voorkomen!
Ik ga op zoek naar een heel fijne windbreaker die toch ook goede ventilatie heeft. Gore is daarbij zeker interessant, omdat een lang rugpand echt noodzakelijk is.

Het is mij dus volledig duidelijk dat een softshell niet gaat werken, onlangs de mooie beloften.
Ik zie dat de Craft Tempest een waterkolom heeft van 10.000
Ik gebruik zelf een Montane Minimus. Heerlijk klein pakketje en prima ademend. Net als Rob zweet ik me snel te pletter in allerlei dure jacks. De Gabba trok ik ook eens aan voor op de racefiets. Veel te heet. Ik heb uberhaupt heel lang korte mouwen aan, eventueel aangevuld met Sportful arm sleeves als het regent of koud is. Dan heb ik een lekker waterdicht vestje aan en dat werkt ook prima. Zelfs in de winter fiets ik met de arm sleeves en een Castelli giletje en geen jack. Maar op de vakantiefiets trek ik nu met regen de Montane Minimus aan. dat kan overal overheen (ik kocht het wat ruim zodat het altijd overal overheen kan maar toch niet wappert) en het is echt heel lang waterdicht. Ik reed er een hele dag in Schotland mee met stromende regen en was erg tevreden.
De Gabba is ook niet echt bedoelt voor mooi weer, meer een herfst / voorjaar iets voor pak 'm beet 10-20 graden. Ik vind het zelf een fijn shirt omdat hij een beetje waterafstotend is maar vooral omdat het winddicht is.
Echte softshells zijn weer warmer maar ademen veel slechter, echte regenjassen zijn weer meer waterdicht en ademen niet/nauwelijks.

Tot slot is het met jacks / jassen / shirts eigenlijk net zo als met slaapzakken. De één heeft het vlug koud (is meer een kou-kleum) de ander heel snel warm (te warm). Het is dus een beetje uitproberen.
Ik heb de hotpack gewoon altijd bij omdat het nagenoeg niets weegt en prima overal in past, dus mocht ik bedrogen uitkomen bij een foute weersverwachting heb ik iets bij tegen de regen.

Het is daarom denk ik een kwestie van toch een aantal aanbevelingen zelf te testen en even zien wat het beste voor jou werkt. Ik vind zelf een softshell ook wel redelijk fijn zeker in minder goed weer, het ademt redelijk, is redelijk waterafstotend en redelijk warm. Maar zoals als met alles, bijna ieder kledingstuk is een compromis ergens op. Als er één perfect kledingstuk zou zijn, zouden we eigenlijk snel klaar zijn met kopen en zouden de meeste fietsers hetzelfde dragen onder alle omstandigheden. Gelukkig zijn we zover nog niet.
Ik heb e.a. bekeken en heb een Craft Featherlite jasje gekocht. Dit is de opvolger van de Craft Tempest.
Het jasje is perfect voor mij tot een graad of 12 en ventileert zeer goed. Ik heb er de afgelopen dagen, die relatief warm waren, heerlijk mee gefietst. Ik ben daarbij niet oververhit geraakt. Het ziet er daarbij ook nog wel iets fatsoenlijk uit voor naar het werk.

Voor koudere omstandigheden denk ik dat ik deze jas ga kopen, vanwege de zeer goede ventilatiemogelijkheden.
https://www.endurasport.com/product/mt5 ... jacket-ii/ Ik heb nou eenmaal geen pakkenwerk, dus dit soort jasjes kunnen wel.

Sportful pas ik niet, omdat het te krap is met gewone kleding er onder. Het is toch echt wielrenkleding voor Italianen. Als ik ga wielrennen, of op fietsvakantie ga, heb ik wielrenkleding van Rogelli en een winterjasje van Castelli. Daarmee kan ik in alle weersomstandigheden sporten.
ik ben erg tevreden met de http://www.goreapparel.eu/nl-en/gore-bi ... WELMZ.html

in het zwart maar gele vlakken op de achterzijde, geeft toch net wat meer gevoel van zichtbaarheid.

Deze jas zit losjes wat hem ook lekker maakt om als gewone jas te gebruiken op fietsvakanties.
Voorwaarde voor mij was , met die vakanties in het hoofd, ook een afsluitbare zak aan de voorkant.