Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Paklijst - mis ik nog iets? - Forum Wereldfietser

Paklijst - mis ik nog iets?

Hi allen,

Daar ben ik weer. Zoals aangekondigd stap ik volgende week op de fiets naar Barcelona. Ik ben nu bezig met de paklijst. Morgen ga ik het overgrote deel wegen, maar ben alvast benieuwd of jullie nog feedback hebben. Mis ik iets belangrijks? Is er iets overbodig?

Laat het vooral weten als je zin hebt. Bedankt alvast!

Groeten,
Frederieke

PAKLIJST

Uitrusting
- Tentje (2,5K) (Eventueel extra grondzeil er ook nog bij? Is dat noodzakelijk?)
- Slaapzak (500g)
- Matje (350g)
- Fleece lakenzak
- Reishanddoek 1x groter, 1x kleiner
- Hoofdlampje
- kooksetje van 1 pannetje, beker, brander, gasflesje
- windscherm (is dit aan te raden? Heb er nog geen in huis. Iemand tips voor een goedkope versie?)
- aansteker+ lucifers
- Spork
- Vuilniszakken

De fiets
- 4x fietstassen + stuurtas
- 1x bandenplakset
- 1x multitool
- 1x binnenband (of zal ik 2x doen?)
- 1x zakmes
- Fietspomp
- Tiewraps
- Ducttape
- Extra spaken? Is dit aan te raden? Ik ben niet in de gelegenheid om ze zelf te vervangen, dus zal sowieso op zoek moeten naar een fietsenmaker/iemand die wel weet hoe het moet)
- bidon 3x (2,5L in totaal)
- Extra fietsslot (Viro - helaas flink aan de zware kant, maar geen budget voor een goed lichtergwicht fietsslot..)
- 1x fietslichtjes + 1x set batterijen (als backup voor elektrische verlichting fiets)

Kleding
- Buff
- 2x sport t-shirt
- 2x fietsbroek (1x lang, 1x driekwart)
- 2x sportbh
- 4x ondergoed
- 1x afritsbroek
- 1x thermobroek
- 2x merino shirt met lange mouwen
- 1x fleecetrui
- 1x regenjas
- 1x donsjas
- 1x regenbroek
- 2x merino sokken + 1x gewone sokken
- 1x wandelschoenen (dit zijn mijn fietsschoenen hehe).
- 1x fietshandschoenen.
- Slippers
- Helm

Overig
- toiletartikelen
deo
dagcreme
scrub
sea to summit zeep
tandpasta
tandenborstel
haarborstel
oogdruppels
zonnebrand
nagelknipper / pincet
Sporttape
- Oordoppen
- Zonnebril
- ehbo setje (verbandje, pleisters, betadine, loperamide, ORS, Ibuprofen, gele boekje) Zijn waterzuiveringstabletten nog aan te raden? Of waar haalden jullie water vandaan tijdens de trip (ik ga ook wildkamperen).
- naald & draad
- Paspoort/Rijbewijs
- Passen
- Dagboek
- Boek
- Pen 2x
- Telefoon
- Oplader telefoon + oplader laptop
- Powerdock 2x.
- Laptop 1,35K (aangezien ik na de trip in Barcelona blijf voor min. 3 weken - waar zou ik die het beste kunnen opbergen?)
- Horloge
- Routeboekje/kaarten. (Wat is wijsheid? --> http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =3&t=30150)
- woordenboekje Frans (voor reizigers, iemand tips?)
- Reservesleutels fiets


Proviant
(uiteraard waar mogelijk de kleinste versies)
- Toiletpapier
- Olijfolie
- Zout/peper
- Pindakaas
- Havermout
- Melkpoeder
- Energierepen
- Noten
- 1x noodmaaltijd? (Is dit aan te raden en zo ja, wat gebruiken jullie als noodmaaltijd?)
afwasmiddel, schuurspons (is beter dan afwasborstel) en theedoek?

Spaaksleutel is makkelijk te krijgen en makkelijk te gebruiken als het moet.

Kettingpons?

En wat zit er op je multitool?

Ben je met je gereedschap bijvoorbeeld in staat om je remmen bij te stellen?

Let bij de binnenband op natuurlijk op de maat, maar ook of het ventiel past (frans ventiel of stadsfietsventiel).


Hans
- windscherm: kan je thuislaten, eventueel kun je je tassen oid er omheen zetten
- lucifers: kan je thuislaten
- vuilniszakken: voor vuilnis of voor drooghouden?
- 4x fietstassen + stuurtas: zo mogelijk voortassen thuislaten, moet lukken met deze bescheiden paklijst.
- 1x binnenband: inderdaad, liever 2
- Extra spaken: heeft alleen zin als je ze zelf kunt vervangen, eventueel een noodspaak, dat kun je wel zelf!
- bidon 3x (2,5L in totaal)
- Extra fietsslot: buiten Nederland is een simpel slot voldoende
- 1x fietslichtjes + 1x set batterijen (als backup voor elektrische verlichting fiets): dit lijkt me overbodig
- 2x merino shirt met lange mouwen: als dit voor na het fietsen is is 1x ook voldoende
- 1x fleecetrui: of 1x donsjas
- ehbo setje (verbandje, pleisters, betadine, loperamide, ORS, Ibuprofen, gele boekje)
- waterzuiveringstabletten nog aan te raden? Of waar haalden jullie water vandaan tijdens de trip (ik ga ook wildkamperen): kan je thuislaten, water haal je bij een benzinepomp, supermarkt of cafeetje, als je gaat wildkamperen vind ik 2,5 liter aan de weinige kant.
- Pen 2x: 1x?
- Laptop 1,35K (aangezien ik na de trip in Barcelona blijf voor min. 3 weken - waar zou ik die het beste kunnen opbergen?): kan je deze niet opsturen naar je verblijfplaats in Barcelona, is kwetsbaar en zwaar om mee te nemen.
- Reservesleutels fiets: zou ik thuis laten
- 1x noodmaaltijd? (Is dit aan te raden en zo ja, wat gebruiken jullie als noodmaaltijd?): kantenklaarpakket van knor of nog goedkoper bij de Action en dan die met de meeste energieopbrengst.
je kunt overwegen om een waterzak mee te nemen voor het wildkamperen. Deze kun je dan vullen wanneer je gaat wildkamperen. Maar als je gaat wildkamperen bij mensen op het terrein dan is water helemaal geen probleem lijkt mij.

Volgens mij ontbreken regenschoentjes? Als het kouder is dan wil je denk ik niet op slippers fietsen dus dan worden je schoenen nat. Wij hadden regenschoentjes van de ANWB. Goedkoop en functioneel zolang je niet een keer onverwacht moet afstappen. Dan blijven ze snel haken en zijn kapot.

Hoe ga je je telefoon en elektrische apparatuur opladen? Eventueel een powerbank mee nemen. Dat is ook handig als je gaat wildkamperen, dan heb je altijd stroom.

Ook kun je overwegen om een paar digitale boeken op je telefoon of tablet te zetten. Dat kan schelen. Tenzij je van die mini boekjes hebt. Of sowieso mee nemen naast je papieren boek.

In Frankrijk kun je bij de grote supermarkten die je veel gaat tegen komen van alles kopen. In het ergste geval wijk je van de route af of fiets je de grote stad in die je passeert op dat moment.

Ik bedenk nu dat je eventueel een slotje voor je voortassen kunt meenemen. Dan kunnen ze je tassen er niet zomaar vanaf trekken als jij boodschappen aan het doen bent. Het is een grotere stap om daar tassen te openen en te doorzoeken op iets waardevols denk ik. Je achtertassen kun je wel handig met je bagagedrager verbinden met een lint. Waarschijnlijk heb je zoiets wel mee voor je tent?

nog een: Ja een extra grondzeil is noodzakelijk in slechtere weersomstandigheden. Houdt de boel beter/langer droog en beschermt je tent-grondzeil.

nog een: reserve buitenbad, een vouwband. en ook buitenbandplakkers.

vuilniszakken: je kunt ook de groentezakjes in de supermarkt gebruiken.
Een goed humeur en wind in de rug

Je paklijst ziet er prima uit. Mocht je wat missen kan je het altijd aanschaffen.

Mbt de genoemde waterzak twee petflessen is veel handiger. Mocht het nog lukken ff snel een bagagenetje scoren bij de wereldfietser https://www.vakantiefietser.nl/200602/l ... pulletjes/

Veel plezier
>- Slaapzak (500g)
Da's best wel een frisse voor deze tijd van het jaar.

>- Reishanddoek 1x groter, 1x kleiner
Eentje thuislaten

>- windscherm (is dit aan te raden? Heb er nog geen in huis.
>Iemand tips voor een goedkope versie?)
Je bespaart er wel tijd en gas mee. Een goedkope maak je zelf van een aluminium wegwerpcateringschaal van de Action. Op de benodigde maat uitknippen en randjes netjes omvouwen dat je je er niet aan snijdt. Daarna oprollen.

>- Vuilniszakken
Waarvoor?

>- 1x binnenband (of zal ik 2x doen?)
2x. Let naast de andere dingen ook op de lengte van het ventiel... (ja daar ben ik zelf ook ingestonken :oops: )

>- Ducttape
Thuislaten. Als je iets met deze plakband kunt repareren kan het ook met een touwtje of een ijzerdraadje.
Hoe armoediger de streek hoe groter de kans dat die dingen in de berm liggen. Als je echt plakband nodig hebt haal je het zeker tot de winkel en plakband hebben ze overal.

>- Extra spaken? Is dit aan te raden?
Alleen rechtsachter. De noodzaak ligt nogal aan de onderhoudstoestand en kwaliteit van je fiets(achterwiel) en het totaalgewicht.

>- Extra fietsslot (Viro - helaas flink aan de zware kant, maar geen budget voor
> een goed lichtergwicht fietsslot..)
Ik heb op vakantie al jaren een licht slot dan geen tientje waard is. * (Ik ben niet aansprakelijk voor gebeurlijke gebeurtenissen..)

>- 1x fietslichtjes + 1x set batterijen (als backup voor elektrische verlichting fiets)
Laat die backupbatterijen thuis. Het is niet erg verstandig om in het buitenland in het donker te fietsen.

>Zijn waterzuiveringstabletten nog aan te raden?
> Of waar haalden jullie water vandaan tijdens de trip
Naar Barcelona?

>(ik ga ook wildkamperen).
Water haal je dan ergens uit een kraantje. Er is bijna altijd een kraantje bij (achter) de begraafplaats die in Frankrijk vrijwel per definitie 200 mter buiten het dorp langs de weg ligt :D
In de winkel of in de bar kunnen ze je ook wel helpen.

>- Horloge
Mijn fietscomputer geeft me de tijd tijdens het fietsen en mijn dumbphone doet dat 's nachts.

>wat gebruiken jullie als noodmaaltijd
Pasta, rijst of couscous die nog over is met het uitje en de wortel die nog onder in de teas zat en als je geluk hebt stukjes harde worst en knoflook. Mara dat is luxe want M.S. liet vorige week op het Harskampweekend zien dat hij leefde op pasta met tomatenketchup uit een tube met als extra gedroogde provencaalse kruiden. het gaat uiteindelijk om de koolhydraten als het om een noodmaaltijd gaat.

N.a.v. anderen: Een waterzak is met wilkkamperen handig, ook bij mensen op het terrrein. Petflessen kan ook, maar alleen als je al een petfleshouder op je fiets hebt. En: een waterzak is lichter en kleiner dan een petfles + houder.
mocht je een blog bij houden welke ook toegankelijk is voor mensen die geen familie of vrienden zijn dan ben ik wel geïnteresseerd. Wij hebben deze route ook net gefietst dus ik ben wel in om een en ander te herbeleven. :D
Beste Frederieke,
Sluit me bij de vorige commentaren aan, heel compleet. Nog paar tips:

(a) gereedschap, neem alleen mee wat je ook echt gebruiken kan. In Europa, heb ik nooit meer nodig gehad dan inbussleuteljes (losgetrilde boutjes komen nogal eens voor), banden-plak plus lichter en een pomp, tiewraps. Zoals luchtfietsers al zei, je fietst door de bewoonde wereld en je komt zat fietsenmakers tegen (of allerhande landbouwwinkels, die repareren ook vaak fietsen).

(b) Eten. Als noodmaaltijd neem ik altijd wat pakjes noodles mee (weegt niks en heel makkelijk). Je kan ook denken aan twee zakjes gevriesdroogde maaltijden (outdoorzaken)

(c) Routebokjes zijn handig, en ook leuk vanwege achtergrondinfo. Ik koop kaarten onderweg per regio (Michelinkaarten 1 op 200.000 zijn voor mij gedetailleerd genoeg), de gefietste kaarten stuur ik naar huis. NB woordenboek via je telefoon (google is hier je vriend).

(d) Het beste advies dat ik ooit kreeg: alles wat niet echt nodig is, thuislaten - je kan in het in geval van nood onderweg altijd nog aanschaffen. (Vooral bij de eerste heuvels bleek dat voor mij een gouden tip :oops: ). Zo kan je bv prima afwassen met shampoo, en zijn paar allerhande huishouddoekjes ook daadwerkelijk duizenddingen doekjes (bv theedoek)

Wens je hele mooie tocht!

Groeten nins
Dankjewel voor alle reacties. Vet leuk en heel handig vooral:) Hieronder een reactie a.d.h.v.
jullie berichten.
javb2812 schreef:afwasmiddel, schuurspons (is beter dan afwasborstel) en theedoek?

Spaaksleutel is makkelijk te krijgen en makkelijk te gebruiken als het moet.

Kettingpons?

En wat zit er op je multitool?

Ben je met je gereedschap bijvoorbeeld in staat om je remmen bij te stellen?

Let bij de binnenband op natuurlijk op de maat, maar ook of het ventiel past (frans ventiel of stadsfietsventiel).


Hans
-afwasmiddel is sea to summit multi wash. Theedoek skip ik, droogt wel in de buitenlucht of ik doe het met wc-papier.
- Spaaksleutel ook relevant als ik zelf geen spaken kan vervangen?
- Ik moest net googlen waar je een kettingspons voor gebruikt.. Denk dat ik het dan thuislaat en indien nodig een fietsenmaker opzoek. Geen idee wanneer de ketting het juiste aantal schakels heeft. Daarnaast is de fiets bij de maker geweest die ook de ketting heeft gecheckt. Dus hoop stiekem dat ik daar niets mee hoeft te doen.
- Basic multitool met imbus en ..? Ik ga de multitool morgen kopen. En zal checken of ik dan ook remmen kan bijstellen met de tools.
- Maat + ventiel klopt bij binnenband.
Bert van Sprang schreef:- windscherm: kan je thuislaten, eventueel kun je je tassen oid er omheen zetten
- lucifers: kan je thuislaten
- vuilniszakken: voor vuilnis of voor drooghouden?
- 4x fietstassen + stuurtas: zo mogelijk voortassen thuislaten, moet lukken met deze bescheiden paklijst.
- 1x binnenband: inderdaad, liever 2
- Extra spaken: heeft alleen zin als je ze zelf kunt vervangen, eventueel een noodspaak, dat kun je wel zelf!
- bidon 3x (2,5L in totaal)
- Extra fietsslot: buiten Nederland is een simpel slot voldoende
- 1x fietslichtjes + 1x set batterijen (als backup voor elektrische verlichting fiets): dit lijkt me overbodig
- 2x merino shirt met lange mouwen: als dit voor na het fietsen is is 1x ook voldoende
- 1x fleecetrui: of 1x donsjas
- ehbo setje (verbandje, pleisters, betadine, loperamide, ORS, Ibuprofen, gele boekje)
- waterzuiveringstabletten nog aan te raden? Of waar haalden jullie water vandaan tijdens de trip (ik ga ook wildkamperen): kan je thuislaten, water haal je bij een benzinepomp, supermarkt of cafeetje, als je gaat wildkamperen vind ik 2,5 liter aan de weinige kant.
- Pen 2x: 1x?
- Laptop 1,35K (aangezien ik na de trip in Barcelona blijf voor min. 3 weken - waar zou ik die het beste kunnen opbergen?): kan je deze niet opsturen naar je verblijfplaats in Barcelona, is kwetsbaar en zwaar om mee te nemen.
- Reservesleutels fiets: zou ik thuis laten
- 1x noodmaaltijd? (Is dit aan te raden en zo ja, wat gebruiken jullie als noodmaaltijd?): kantenklaarpakket van knor of nog goedkoper bij de Action en dan die met de meeste energieopbrengst.
- Windscherm: ik ga voor de tip van Leon. Even langs de action.
- Vuilniszakken als backup om droog te houden. Ook als het bijv. gaat regenen voor mijn wandelschoenen.
- Voortassen leken me 'handig' om mee te nemen, zodat ik daar bijv. eten voor aantal dagen in kan vervoeren. Als ze praktisch leeg zijn, leek het me qua gewicht niet heel veel extra belasting. Maar ik zal eens kijken bij het inpakken of het ook ruim in de 2 tassen past. Dan is het inderdaad misschien overbodig. Is 1x een voortas echt een no go trouwens (i.v.m. balans)? Anders is dat wellicht ook nog een optie.
- Noodspaak, goed idee. Ga ik achteraan.
- Goed extra slot + reservesleutels neem ik mee i.v.m. het lenen van de fiets + verzekering.
- Laptop blijft lastig. Nog even nadenken. Dank voor je feedback.
luchtfietser schreef:je kunt overwegen om een waterzak mee te nemen voor het wildkamperen. Deze kun je dan vullen wanneer je gaat wildkamperen. Maar als je gaat wildkamperen bij mensen op het terrein dan is water helemaal geen probleem lijkt mij.

Volgens mij ontbreken regenschoentjes? Als het kouder is dan wil je denk ik niet op slippers fietsen dus dan worden je schoenen nat. Wij hadden regenschoentjes van de ANWB. Goedkoop en functioneel zolang je niet een keer onverwacht moet afstappen. Dan blijven ze snel haken en zijn kapot.

Hoe ga je je telefoon en elektrische apparatuur opladen? Eventueel een powerbank mee nemen. Dat is ook handig als je gaat wildkamperen, dan heb je altijd stroom.

Ook kun je overwegen om een paar digitale boeken op je telefoon of tablet te zetten. Dat kan schelen. Tenzij je van die mini boekjes hebt. Of sowieso mee nemen naast je papieren boek.

In Frankrijk kun je bij de grote supermarkten die je veel gaat tegen komen van alles kopen. In het ergste geval wijk je van de route af of fiets je de grote stad in die je passeert op dat moment.

Ik bedenk nu dat je eventueel een slotje voor je voortassen kunt meenemen. Dan kunnen ze je tassen er niet zomaar vanaf trekken als jij boodschappen aan het doen bent. Het is een grotere stap om daar tassen te openen en te doorzoeken op iets waardevols denk ik. Je achtertassen kun je wel handig met je bagagedrager verbinden met een lint. Waarschijnlijk heb je zoiets wel mee voor je tent?

nog een: Ja een extra grondzeil is noodzakelijk in slechtere weersomstandigheden. Houdt de boel beter/langer droog en beschermt je tent-grondzeil.

nog een: reserve buitenbad, een vouwband. en ook buitenbandplakkers.

vuilniszakken: je kunt ook de groentezakjes in de supermarkt gebruiken.
- Regenschoentjes wilde ik skippen. Heb snel last van koude voeten, dus neem zowel voor de temperatuur als voor stevigheid enkel mijn wandelschoenen mee. Daar doe ik dan een plastic zakkie omheen als het flink regent.
- Neem 2 powerbanks mee voor de telefoon.
- Goeie tip van die slotjes. Ik heb die alleen niet echt (enkel cijferslot, maar die heeft niet genoeg speling om de tas ergens aan de fiets te bevestigen). Nog een tip waar ik die voor een zacht prijsje op de kop kan tikken? Heb een spinbinder voor de tent. Kan nog wel iets regelen voor die achtertassen.
- Reserve buitenband noodzakelijk? Kan ik die niet ook gemakkelijk ergens op reis regelen? En zijn buitenbandplakkers nodig als je er een nieuwe binnenband in hebt gedaan?
henk huizenga schreef:Een goed humeur en wind in de rug

Je paklijst ziet er prima uit. Mocht je wat missen kan je het altijd aanschaffen.

Mbt de genoemde waterzak twee petflessen is veel handiger. Mocht het nog lukken ff snel een bagagenetje scoren bij de wereldfietser https://www.vakantiefietser.nl/200602/l ... pulletjes/

Veel plezier
Hehe YES ik hoop vooral op wind in de rug. Met het goede humeur zit het (tot nu toe hehe) wel goed! Ik koop wel wat extra waterflessen als ik weet dat ik vantevoren meerdere dagen ga wildkamperen.
Leon schreef:>- Slaapzak (500g)
Da's best wel een frisse voor deze tijd van het jaar.

>- Reishanddoek 1x groter, 1x kleiner
Eentje thuislaten

>- windscherm (is dit aan te raden? Heb er nog geen in huis.
>Iemand tips voor een goedkope versie?)
Je bespaart er wel tijd en gas mee. Een goedkope maak je zelf van een aluminium wegwerpcateringschaal van de Action. Op de benodigde maat uitknippen en randjes netjes omvouwen dat je je er niet aan snijdt. Daarna oprollen.

>- Vuilniszakken
Waarvoor?

>- 1x binnenband (of zal ik 2x doen?)
2x. Let naast de andere dingen ook op de lengte van het ventiel... (ja daar ben ik zelf ook ingestonken :oops: )

>- Ducttape
Thuislaten. Als je iets met deze plakband kunt repareren kan het ook met een touwtje of een ijzerdraadje.
Hoe armoediger de streek hoe groter de kans dat die dingen in de berm liggen. Als je echt plakband nodig hebt haal je het zeker tot de winkel en plakband hebben ze overal.

>- Extra spaken? Is dit aan te raden?
Alleen rechtsachter. De noodzaak ligt nogal aan de onderhoudstoestand en kwaliteit van je fiets(achterwiel) en het totaalgewicht.

>- Extra fietsslot (Viro - helaas flink aan de zware kant, maar geen budget voor
> een goed lichtergwicht fietsslot..)
Ik heb op vakantie al jaren een licht slot dan geen tientje waard is. * (Ik ben niet aansprakelijk voor gebeurlijke gebeurtenissen..)

>- 1x fietslichtjes + 1x set batterijen (als backup voor elektrische verlichting fiets)
Laat die backupbatterijen thuis. Het is niet erg verstandig om in het buitenland in het donker te fietsen.

>Zijn waterzuiveringstabletten nog aan te raden?
> Of waar haalden jullie water vandaan tijdens de trip
Naar Barcelona?

>(ik ga ook wildkamperen).
Water haal je dan ergens uit een kraantje. Er is bijna altijd een kraantje bij (achter) de begraafplaats die in Frankrijk vrijwel per definitie 200 mter buiten het dorp langs de weg ligt :D
In de winkel of in de bar kunnen ze je ook wel helpen.

>- Horloge
Mijn fietscomputer geeft me de tijd tijdens het fietsen en mijn dumbphone doet dat 's nachts.

>wat gebruiken jullie als noodmaaltijd
Pasta, rijst of couscous die nog over is met het uitje en de wortel die nog onder in de teas zat en als je geluk hebt stukjes harde worst en knoflook. Mara dat is luxe want M.S. liet vorige week op het Harskampweekend zien dat hij leefde op pasta met tomatenketchup uit een tube met als extra gedroogde provencaalse kruiden. het gaat uiteindelijk om de koolhydraten als het om een noodmaaltijd gaat.

N.a.v. anderen: Een waterzak is met wilkkamperen handig, ook bij mensen op het terrrein. Petflessen kan ook, maar alleen als je al een petfleshouder op je fiets hebt. En: een waterzak is lichter en kleiner dan een petfles + houder.
- Slaapzak: daarom neem ik ook een fleece lakenzak mee, die geeft als het goed is 15 graden meer warmte.
- Megagoede tip van de Action. Ga ik sowieso doen!
- Tape laat ik thuis. Batterijen ook.
- Ik zoek alvast de begraafplaatsen op via de app ;)
- Ik ben verliefd op mijn horloge, dus die gaat mee.
- Waterzak los ik denk ik op met een petfles, gewoon in de tas (want idd geen petfleshouder op de fiets).
luchtfietser schreef:mocht je een blog bij houden welke ook toegankelijk is voor mensen die geen familie of vrienden zijn dan ben ik wel geïnteresseerd. Wij hebben deze route ook net gefietst dus ik ben wel in om een en ander te herbeleven. :D
Yes, aan het blog wordt nog gewerkt. Zodra ie in de lucht is, plaats ik nog even een berichtje. En leuk dat je de route net gefietst hebt. Toevallig niet het routeboekje voor mij in de aanbieding? :) Die zoek ik namelijk nog ;)
nins schreef:Beste Frederieke,
Sluit me bij de vorige commentaren aan, heel compleet. Nog paar tips:

(a) gereedschap, neem alleen mee wat je ook echt gebruiken kan. In Europa, heb ik nooit meer nodig gehad dan inbussleuteljes (losgetrilde boutjes komen nogal eens voor), banden-plak plus lichter en een pomp, tiewraps. Zoals luchtfietsers al zei, je fietst door de bewoonde wereld en je komt zat fietsenmakers tegen (of allerhande landbouwwinkels, die repareren ook vaak fietsen).

(b) Eten. Als noodmaaltijd neem ik altijd wat pakjes noodles mee (weegt niks en heel makkelijk). Je kan ook denken aan twee zakjes gevriesdroogde maaltijden (outdoorzaken)

(c) Routebokjes zijn handig, en ook leuk vanwege achtergrondinfo. Ik koop kaarten onderweg per regio (Michelinkaarten 1 op 200.000 zijn voor mij gedetailleerd genoeg), de gefietste kaarten stuur ik naar huis. NB woordenboek via je telefoon (google is hier je vriend).

(d) Het beste advies dat ik ooit kreeg: alles wat niet echt nodig is, thuislaten - je kan in het in geval van nood onderweg altijd nog aanschaffen. (Vooral bij de eerste heuvels bleek dat voor mij een gouden tip :oops: ). Zo kan je bv prima afwassen met shampoo, en zijn paar allerhande huishouddoekjes ook daadwerkelijk duizenddingen doekjes (bv theedoek)

Wens je hele mooie tocht!

Groeten nins
Dank voor de tips. Ik zal het advies van 'neem enkel mee wat echt nodig is' en 'gereedschap dat je kunt gebruiken' volgen.
Woordenboekje is niet meer nodig, sinds internet in de EU uit je bundel gaat. Ook zijn er nog vertaalapps.
Als die fleece lakenzak niet al te veel volume inneemt is dat een optie, anders zou je ook voor een zijden lakenzak kunnen gaan, koel als het warm is en warm als het wat kouder is, grootste voordeel is licht in gewicht en een laag pakvolume. (is wel wat duurder, dan een fleece of katoenen lakenzak)
Ik heb die alleen niet echt (enkel cijferslot, maar die heeft niet genoeg speling om de tas ergens aan de fiets te bevestigen). Nog een tip waar ik die voor een zacht prijsje op de kop kan tikken?
Iets als dit M-Wave Kabelslot PD 3L met beveiligingscode 1200 x 3 mm zwart?

Wat betreft tape, ja een rol is geen goed idee maar ik vind een meter ducttape, plat opgevouwen best een goed idee. Weegt nauwelijks iets en neemt nauwelijks ruimte in beslag. Je kan er je tent, kleding en je soms fiets (tijdelijk) mee repareren. Tuurlijk kan je het ook onderweg kopen maar je zult net zien dat je een scheur krijgt tijdens het wildkamperen.
- Waterzak los ik denk ik op met een petfles, gewoon in de tas (want idd geen petfleshouder op de fiets).
In de tas is niet zo handig, een fles kan tegen regen dus die kan buiten, meer ruimte over voor dingen die wel in een tas moeten. Je kan flessen aan jet fietstas vast maken met een Ortlieb Bottle Cage.

Ik stem ook voor een bagagenetje ;-)
Ik heb net dezelfde route gefietst.
Een binnenband is genoeg.
Een noodspaak is handig, ik had hem niet nodig.
Sinds ik jaren geleden op tweede Paasdag mijn ketting brak in Arras heb ik altijd een kettingpons bij me (zit vaak wel in zo'n multitool)
Ik neem altijd een stukje worteldoek mee dat ik iets ruimer heb geknipt dan mijn tent. Doel: tegen beschadiging grondzeil tent en je tentgrondzeil blijft lekker schoon.
Een laptop zou ik niet meenemen.
Een noodmaaltijd is wel handig: er zijn soms echt lange stukken zonder winkel/restaurant
Om zo'n moderne flexible noodspaak te gebruiken moet volgens mij eerst de oude (gebroken) spaak eruit, en heb je daar volgens mij een spaaksleutel voor nodig. Vervangen is dan niet zo moeilijk. Als je niet zwaar weegt en je achterwiel is goed, dan zou ik het er wel op wagen zonder spaken of noodspaak en spaaksleutel.

Ik ben het natuurlijk eens met de stelling: neem gereedschap dat je niet weet hoe te gebruiken niet mee. Maar voor sommige dingen, zoals remmen afstellen, is het nodig om (op zn laatst) tijdens de reis te leren hoe het moet en dan het gereedschap toch bij je te hebben. Vaak heb je aan inbus genoeg hiervoor. Kettingpons kan je toch eigenlijk thuislaten inderdaad. Genoeg fietsenmakers onderweg. Hetzelfde geldt voor buitenbanden, niet reserve meenemen. Als je buitenbanden nu al redelijk versleten zijn vervang ze dan maar vóór de reis. Met nieuwe buitenbanden krijg je in de praktijk bijna nooit een lekke band. Binnenbanden? Eén als je vrij nieuwe buiten- en binnenbanden hebt, anders twee. Buitenbandplakkers?? Wie zal die ooit echt gebruikt hebben?

Voortassen is wel een klein beetje extra gewicht en luchtweerstand, maar ik zou het doen. Vier bijna volle tassen reist gewoon praktischer dan twee propvolle. Zeker als je ook nog vuilniszaken in de (niet waterdichte?) fietstassen moet gebruiken.

Extra grondzeil voor de tent: zou ik thuislaten.
Je hebt een zeer licht matras en slaapzak. Als je slaapzak een topkwaliteit donzen slaapzak is en je matras isoleert zit je wel goed. Anders: een fleece lakenzak zal wel iets schelen maar echt minder dan 15 graden. Maar ach, dan trek je je donsvest en misschien nog dikke sokken en een trainigsbroek oid aan en dan overleven maar... Denk aan een koud uitvallende oktobernacht in het centraal massief..

Ducttape gebruik ik heel vaak onderweg en vind ik heel erg handig. Soms voor reparaties, maar ook vaak om verpakkingen effectief te hersluiten.

Verlichting kan voor jou belangrijk worden. De zon gaat steeds eerder onder. Desondanks lijkt me reserveverlichting overdreven. Als je tenminste niet met een banddynamo en oude kwetsbare dunne kabeltjes zit. Heb je dat nog, sloop het er dan af en gebruik één set batterijverlichting. Overigens... Fietsen in het donker is iets voor vrijliggende fietspaden dus in Nederland. In Frankrijk gewoon voor donker stoppen.

Lucifers vind ik fijner dan een aansteker. Je ziet eerder dat het doosje leeg raakt dan dat de aansteker op gaat. En ook vind ik het veiliger, met name lange lucifers. Je vingers zijn op grotere afstand van het te maken vuur. Lucifers moeten absoluut waterdicht worden bewaard. Een aansteker wellicht ook. Een windscherm om te koken is voor Ijsland een cruciale investering, naar Frankrijk zou ik dit thuislaten. Beschutting is er meestal wel te vinden.

Tip... in plaats van de duurdere energierepen gewoon mueslirepen in de supermarkt kopen.

Iemand opperde om de reservesleutels thuis te laten, maar ik heb je gewone fietssleutels nog niet in de paklijst gezien. Ik zou minimaal een van de twee meenemen... Sorry voor de meligheid. Nu serieus... Ik neem altijd twee versies van mijn fietssleutel mee. Eén neem ik op mijn lichaam mee, de ander blijft overdag altijd aan de fiets (goed verstopt).

Je ehbo: heb je ook een eenvoudig ontsmettingsmiddel? En een schaar om verband te knippen?

Muggenspul?

Wat ik zelf het vaakst vergeten ben voor een fietsreis, is de edentifier om mijn bankzaken te regelen.

Hans
dumbphone... mooie vondst Leon :lol:

Maar wat kan er fout gaan met de lengte van het ventiel?

Hans
Frederieke, ik zie nu dat je overweegt om met één ipv twee voortassen op reis te gaan. Dit raad ik sterk af. Het wordt veel te zwaar sturen dan, ook nog met groot verschil in belasting tussen je twee armen. Het is dan nog beter (maar niet goed) om slechts één achtertas te gebruiken dan slechts één voortas.

Hans
Af en toe je ketting olieën is ook een aanrader. Zeker als het geregend heeft.
Anders fietst het niet lekker meer en slijten ketting en tandwielen veel sneller.

Er zijn vele methodes, maar op reis is mijn snelle methode als volgt:
Pak met een hand een (niet te slappe) doek vast en houd die om de ketting.
Met de andere hand pak je een trapper en draai je even heel rustig "achteruit" zodat de fiets blijft staan en de ketting zichzelf als het ware afveegt aan de doek.
Vervolgens laat je druppeltjes olie vallen op een deel van de schakeltjes. Ongeveer een druppel om de vijf schakels. Door vervolgens de trappers weer rond te draaien verdeelt de olie zich vanzelf over de rest van de schakels. Vervolgens weer even met de doek de ketting afvegen zoals je begonnen bent om de overbodige olie (aan de zijkanten) te verwijderen. In totaal twee minuten werk.

De druppeltjes olie haal je uit een handig klein flesje dat je bij de fietsenmaker koopt.

Volgens mij is het redelijk standaard dat fietsreizigers de ketting een klein beetje onderhouden.

Hans
javb2812 schreef:dumbphone... mooie vondst Leon :lol:

Maar wat kan er fout gaan met de lengte van het ventiel?

Hans
Ik heb het afgelopen zomer gehad hoor. Hoge velg met een te kort ventiel. Sta je dan....een band te plakken.
Een fleecelaken zak zegt inderdaad dat je er 15 graden mee wind. Ik kan uit ervaring vertellen dat de praktijk heel anders is. Heb er mee geslapen bij een nacht temperatuur van -3 graden in combinatie met een slaapzak die normaal tot circa 4 graden voldoet. Sliep met kleren aan en met een kruikje (metalen sing-flesje in sok). Heb het nog nooit zo koud gehad als toen.
Ik heb nu een dunne dons inlaat slaapzak. PHD of Cumulus verkopen die onder andere. Zijn heel licht en de combinatie van twee slaapzakken geven mij een goede warme nachtrust.

Kiek