Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe powerbank - advies/ hulp nodig - Forum Wereldfietser

Nieuwe powerbank - advies/ hulp nodig

Ik ben me nu aan het oriënteren op een powerbank i.v.m. een reis van 9 weken door de US komende zomer (2018), mijn huidige powerbank vind ik qua capaciteit hiervoor te klein. Vandaar de zoektocht naar een grotere. Ik wil mijn tablet er tot 2x toe mee kunnen opladen + camera + gps batterij en telefoon. Aangezien ik dan in de natuurparken zal overnachten wil ik extra elektra back-up. Dit topic heb ik reeds doorgelezen: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... k&start=20

Ik heb gekeken naar onderstaande:
https://www.banggood.com/Original-Xiaom ... mds=search a euro 23,56
https://www.banggood.com/ZMI-QB820-2000 ... mds=search a euro 50,86

Nu kan ik zelf niet goed beoordelen waar het verschil van prijs hem inzit aangezien ze beidde 20000 mah zijn en als ik het goed begrijp het enige verschil de QC 3.0 charge is bij de duurste. Ga ik daar voordeel aan hebben. En is dat het verschil in prijs waard?

Wie kan en wil me hierbij advies geven?
De dure versie heeft een USB-C uitgang met een maximaal uitgangsvermogen van 40W. Die is dus in principe geschikt om (sommige) moderne laptops op te laden. Als ik de specificaties zo lees zou je met een sterke USB-C lader deze powerbank ook ruim 2x zo snel, met maximaal 45W, weer kunnen opladen dan de goedkope versie. Wil je daar profijt van hebben dan zul je dus ook nog een nieuwe USB-C lader moeten kopen.

Ik heb de witte Xiaomi (gekocht bij externebatterij.nl, wel 2x zo duur); hij bevalt mij goed. Weegt 330 gram op mijn keukenweegschaal.
Top!
Een nieuwe USB-C lader was ik niet van plan aan te schaffen. Klinkt dus alsof de goedkopere nu beter voor mij is. En 33o gr is ook beter dan de 405 die de duurdere weegt.

Hoe vaak kun je er dingen mee opladen? Praktijk is altijd fijn als referentie. Volgens de specs is de tablet 2x op te laden. Maar is dat ook zo?
Zendure A4/ A5?
Anker PowerCore 15600mAh/ 20100mAh?

Zijn wat opties, misschien zoek je iets dat een grotere capaciteit heeft. Anders kan je altijd meerdere meenemen/ aanschaffen.
De Xiaomi heeft een bruto capaciteit van 20Ah bij 3.6 volt; ik weet niet of je 'm volledig kunt ontladen of dat daar een beveiliging op zit, maar ontladen tot minder dan zo'n 15% van de capaciteit komt de levensduur niet ten goede. Conservatief gerekend heb je dan dus 17Ah tot je beschikking.

Als je je tablet er mee gaat laden moet eerst de spanning worden verhoogd naar 5 volt (dat is de USB standaard). De tablet heeft ook een accu van 3.6V, dus daar moet de spanning weer naar beneden worden gebracht. Als je uitgaat van 90% efficiency per stap dan raak je dus ongeveer 20% kwijt aan de omzetting. Oftewel er is 13,5Ah beschikbaar voor je apparaten. (in de beschrijving lees ik "real capacity 14000mAh", mijn nattevinger percentages zijn dus zo gek nog niet)

Als je tablet een accu heeft van 8Ah en je gaat 'm volledig opladen op het moment dat 'ie nog 15% capaciteit heeft dan kun je dus 2x volledig opladen. Heeft je tablet een grotere accu, of gebruik je 'm helemaal leeg dan kun je dus niet 2x volledig laden

20Ah bruto was meer dan genoeg om dik 100 uur mijn GPS, telefoon (80% in vliegtuigstand), Lupine achterlicht en Cateye 1600 voorlicht (1x opgeladen) van stroom te voorzien. Nauwkeuriger kan ik het helaas niet uitdrukken ;-)
Ik veronderstel dat je wellicht niet met de boot naar de Verenigde Staten reist en dus per vliegtuig gaat.
In dat geval zou ik me eerst eens grondig verdiepen in de luchtvaartmaatschappijspecifieke regelgeving in verband met (lithium)accu's in de ruim en handbagage. Niet alle luchtvaartmaatschappijen zien dat spul vandaag de dag, na 9/11, de ontbrandende Galaxy Note 7s, etc. nog graag aan boord.

Dit onderwerp is trouwens hier op het forum eerder ook al aan bod gekomen.

Greetz,
Bram
Zoek niet verder.
Deze 120.000 mah powerbank houd het lang vol.

https://youtu.be/xM0Hz9XBlxQ
Peter - ik heb nu een Xtorm A-Solar XB 102 van 15.000 mah - hier kan ik 1 keer mijn tablet Samsung Galaxy Tab S2 8" mee opladen - tablet laad ik vaak net voor de 15% op. Vandaar dat ik iets groters zoek.
Klinkt inderdaad als een hele hoop power in de 20.000 powerbank. Ik heb geen idee welke accu er in de tablet zit dus maar even opgezocht. Samsung geeft op de website dit aan: 4000 Batterij capaciteit (mAh). Als ik jouw reken voorbeeld dan in gedachten houd zou ik de tablet er 3x mee moeten kunnen opladen en nog power genoeg overhouden.

Friso - zal ook nog gaan kijken naar de merken die je noemt. Mijn voorkeur gaat uit naar 1 powerbank i.v.m. gewicht.

Bram - zal eens gaan lezen wat KLM hierover zegt aangezien ik daar vermoedelijk mee zal vliegen.
Als het pas voor zomer 2018 is zou ik nog wel even wachten met kopen. Ontwikkeling gaat nog steeds snel en regels van KLM veranderen nogal eens.
Berger - doe ik ook - wordt pas gekocht jan/ feb 2018. En moet nog een definitieve ja (of nee) van de werkgever krijgen. Die komt komende week.
+1 voor Xiaomi van Banggood. Ik heb de 10.000mah versie a €13,- en ben zeer tevreden over de bouwkwaliteit, compactheid en (basic) functionaliteit.

Quick charge etc. klinkt allemaal mooier dan het is. Of je nou 2u of 8u moet wacht voordat hij volledig opgeladen is maakt in mijn ogen weinig uit (het zal hoe dan ook s'nachts moeten). Idem voor het opladen van je GPS/telefoon. Vaak gaan deze 1 - 1.5 dag mee, en zul je weinig voordeel hebben van een snellader aangezien je hem toch iedere dag op zult moeten laden (tussentijds laden op de fiets in de regen is niet gewenst en langere pauzes doe ik zelden).

2 kleinere (10.000) powerbanks is de beste oplossing voor mij. Je kunt dan één gebruiken om je GPS op te laden en de andere zelf opladen of voor je telefoon gebruiken. Ik heb er geen problemen mee een powerbank van €13,- ergens achter te laten, in tegenstelling tot mijn telefoon of GPS. Ook heb je altijd een back-up mocht meerdere dagen geen stroom hebben. Met de 10.000mah kan ik mijn Garmin 810 gps en telefoon (op vliegtuigmodus en als primaire camera) bijna een week van stroom voorzien wat echt ruim voldoende is.
Persoonlijk vind ik de tijd die het kost om 'm op te laden minstens zo belangrijk. Immers vaak ligt zin powerbank ergens onbewaakt op te laden.

Hiervoor moet je dus kijken naar de capaciteit aan de input zijde. Bij mijn weten is QC2 het maximaal haalbare hier. Toch al een halvering. QC is van Qualcomm, een bedrijf dat chips voor veel Android mobieltjes maakt. Apple heeft ook een eigen standaard. Je hebt dan idd wel een lader nodig die zo'n standaard ondersteunt. En ja, het scheelt ècht!

Zelf ben ik erg gecharmeerd van Blitzwolf powerbanks en opladers
Ik probeer de powerbank altijd bij iemand op de camping of in het kantoortje van.. op te laden. In de US zal ik dat hopelijk steeds kunnen vragen bij de hosts in de NP.

Andre als ik je goed begrijp is een QC2 powerbank het meest zinvolle met een bijbehorende lader. Echter kan ik op die laders - wil er 1 met minimaal 2 maar liever 3 usb uitgangen hebben - ook rechtstreeks mijn usb cameralader en usb batterijoplader hangen?
Je geeft aan een fan te zijn van Blitzwolf. Heb je voor mij suggesties voor powerbank en lader die voor mij geschikt zouden zijn. Ik heb er natuurlijk wel eentje nodig die geschikt is voor in de US daar ik mijn wereldstekker hoop thuis te kunnen laten - scheelt weer gewicht.

Ik gebruik nu een combi van Xtorm powerbank met een lader via allibaba: Ugreen met 1x 5V m2.4A en 1x 5V m1A - laadtijd voor de tablet is voor de combi met de 2.4 uitgang iets van 5 a 6 uur.

Aanvulling: uit nieuwsgierigheid meteen maar eens naar de blitzcom (via banggood) gegaan en kom daar 2 termen tegen die me niets zeggen. Hoop dat iemand me die in kan uitleggen: lader met "power 3S" en lader met "S2QC QC2.0+2.4A 30W ".
Uit oogpunt van redundantie zou ik altijd voor twee kleinere powerbanks gaan en twee laders. Toevallig afgelopen vakantie een USB-lader moeten weggooien die de batterij van het fototoestel maar tot de helft bleek op te laden. Twee kleinere powerbanks zijn sneller vol dan één grote.
Gelukkig zijn USB laders onderweg vrij makkelijk verkrijgbaar. Neem aan dat je voor de USA met die rare stopcontacten zelfs beter daar één of twee kan kopen.

Ik overweeg zelf ook twee kleine. Werkt ook handiger in de zin van 'als er één leeg is kan ik dus nog twee keer zoveel met de volgende'.

Verder zou een snellaad functie erg nuttig zijn. Half uurtje pauzeren in een café, powerbank weer voor de helft vol, etc.

Ander aspect aan powerbanks is dat ze afslaan als het afgenomen vermogen daalt. Dit om te voorkomen dat ze langzaam leeglopen als je ze vergeet af te koppelen. Sommige powerbanks doen dat te goed en stoppen halverwege al met laden.

Verder laad ik ook nog met zonnepanelen bij en zou het fijn zijn als die efficient in staat is de powerbank op te laden. Dus niet dat daar bijvoorbeeld 20% rendement tussen zit omdat het oplaadcircuit van de powerbank niet met lage laadvermogens om kan gaan.

En oh ja, de meeste powerbanks kunnen niet geladen worden en zelf laden tegelijk. Ik vind dat best onhandig als ik de hele zwik tegelijk opgeladen wil hebben. Misschien kan dat ook niet vanwege maximale vermogen uit zo'n USB ladertje.
Dan toch maar eens nadenken over 2 powerbanks. Dus 1tje naast de Xtorm - die kan trouwens wel tegelijk laden + andere apparaten opladen.

Qua oplader ben ik er naar eentje van Anker aan het kijken die kan de voltage wisseling goed aan. Wil dan de US variant en bij gebruik thuis een EU naar US plug erop. Een powerport+ met 3 of 4 usb uitgangen waarvan er 1 QC3 heeft de andere hebben Power IQ. Hiermee zou ik echtstreeks de telefoon en/ of tablet moeten kunnen opladen daar die geen QC hebben.

Voor een Powerbank zou QC3 dan erg mooi zijn ivm de kortere laadtijd. Maar welke? Xiaomi, Blitzwolf, Anker? Suggesties welkom.
Ik ben zelf erg enthousiast over blitzwolf. Heb verschillende van hun producten via Banggood een officieel verkoopkantoor van dit bedrijf gekocht. Prima kwaliteit voor een gunstige prijs.

Voor het opladen van de powerbank heb je momenteel geloof ik max QC2.0 (met een compatibel lader) wat op zich al heel prima is.

https://www.blitzwolf.com

Lijkt me idd wel verstandig twee powerbanks te nemen. Zodat je er s nachts ergens een kan opladen (bijvoorbeeld zonder toezicht in een receptie of bij iemand die wel een stroomafsluiting heeft 8) terwijl je in je tent de ander gebruikt om je kostbare apparaten op te laden. Het risico van verlies van een powerbank als gevolg van diefstal is met deze prijzen nog wel te overzien.
Blitzwolf via banggood had ik inderdaad gevonden.

Goede suggestie inderdaad 's nachts 1 opladen en zelf met de andere de apparatuur opladen.

Heb de 2 merken + types die voor mij aantrekkelijk zijn hieronder onder elkaar gezet en als ik naar de specs kijk denk ik dat Xiaomi meer te bieden heeft dan Blitzwolf maar ik kan natuurlijk dingen over het hoofd zien.

Voordeel Xiaomi 20000mah tov Blitzwolf:
(https://www.banggood.com/Original-Xiaom ... mds=search)
Support Quick Charge 3.0 Input & Output - Blitzwolf heeft alleen QC3 output (= voor mij niet nuttig)
Meer power voor een ca dezelfde prijs
Lichter in gewicht ca 400 gr t.o.v. ca 420 gram (niet veel minder maar toch)
Oplaad tijd is 6.2 uur t.o.v. 10 uur

Xiaomi specs:
Battery Capacity: 20000mAh 3.85V ( 77Wh )
Battery Core: Polymer
Interface: Micro USB(input), USB(output)
Input: DC 5V/2A, 9V/2A, 12V/1.5A
Output: 2* DC 5.1V/2.4A, 9V/2A 12V/1.5A (18W Max)
Charging Time: about 6.2 hours ( 9V/2A or 12V/1.5A); about 10 hours ( 5V/2A)
Charge Temperature: 0℃-45℃
Discharge temperature: -20℃~+60℃
Size: 135.5 x 67.6 x 23.9 mm
Weight: ≈400g

Function:
Support Quick Charge 3.0 Input & Output
Support small current charger
Short-circuit Protection, Input Overvoltage Protection, Output Over-Current Protection, Onput Overvoltage Protection, Over-charge Protection.
Four LEDs to show battery level.

Main Features:
- Super large capacity 20000mAh portable power bank
- Bidirectional quick charge, more effective, whether it is charging or discharging
- Support small current discharging, suitable for Bluetooth headset and Millet bracelet
- High temperature resistance ABS material made, round edge design
- LED indicator lights show you the power status
- Support charging and discharging simultaneously
- Fashionable appearance outlook design, compact size
- Built-in multiple protections

Package include:
1 x Xiaomi 20000mAh Power Bank 2
1 x USB Cable
1 x manual

Voordeel Blitzwolf BlitzWolf® BW-P5 15600mAh Quick Charge 3.0 Dual USB Power Banktov Xiaomi
(https://www.banggood.com/Qualcomm-Certi ... mds=search)
Volgens een test (heb er maar 1 gevonden die beidde merken vergelijkt) die ik heb gelezen heeft de Blitzwolf iets krachtigere power afgifte

Blitzwolf specs:
Specification:
Brand: BlitzWolf®
Model: BW-P5
Capacity: 15600mAh/57.75Wh
Power: 18W
Battery Type: 3.7V 2600mAh 18650 Battery Cell *6
Input: 5V/2A (max)
Power3S Output:2.4A(max)
QC Output: 3.6-6.5V/3A,6.5-9V/2A,9-12V/1.5A (QC3.0)
Charging time: About 10 hours (with 5V/2A Charger)
Size: 168 X 61.5 X 21.3 mm
Weight: 420 (not include package)
Certification: CE,FCC,RoSH,Qualcomm Quick Charge 3.0

Package Include:
1 * BlitzWolf® BW-P5 15600mAh QC3.0 Power Bank
1 * Micro USB Charging Cable
1 * User Manual
1 * Warranty Card

Ieder voordeel zal zijn nadeel wel weer hebben. :wink: Dit zijn de dingen die ik.

Om het plaatje compleet te maken, denk ik aan deze lader https://nl.aliexpress.com/item/Anker-Qu ... 149.nKQ8D2
Wat betreft de charger, dat is er wel één die bij een dubbele WCD een stopcontact bezet houdt. Goed te zien op de plaatjes. Dat zou voor mij een dealbreker zijn. Liever een type met een kort snoertje. Of je zorgt zelf voor een kort amerikaans verlengsnoertje.

[edit]
Ze hebben vrijwel dezelfde ook met een snoertje.
Afbeelding
https://www.anker.com/products/variant/ ... s/A2055111

En dan zo'n kort snoertje:
https://nl.aliexpress.com/item/Nema-1-1 ... 29002.html
Afbeelding

En als je weer thuis bent zoiets:
Afbeelding
Daar heb ik ook aan zitten denken - maakt het gebruik bij de verschillende landen misschien wat makkelijker. Dat het een stopcontact bezet houd vind ik iets minder belangrijk. Ging er vanuit dat degene met snoertje zwaarder is dan degene zonder vandaar dat ik dacht aan zonder. Zal dit nog eens nazoeken en overdenken.

Dank voor de tip.