Additionally, paste this code immediately after the opening tag: R - waarde van slaapmat - Forum Wereldfietser

R - waarde van slaapmat

Op dit moment ben ik me aan het orienteren op een nieuwe slaapmat.
Dit nadat deze zomer op Corsica mijn 8 jaar oude Thermarest Prolite is gaan delamineren. Balen, maar als ik het topic over Exped bekijk dan valt 8 jaar (3 weken per jaar gemiddeld) nog mee. Bovendien heb ik uit onwetendheid de hard opgepompte mat ook nog eens op een rustdag laten liggen zonder het ventiel open te draaien.

Exped matrassen zien er in de winkel veelbelovend uit, maar daar loop ik maar met een grote boog omheen. Ik denk nu eerst aan Thermarest of Sea to Summit.

Vaak, iig bij Bever, wordt er een R - waarde aangegeven. Hoe hoog moet die R waarde globaal zijn voor drieseizoenengebruik?

En kan je zeggen dat een cellenopbouw degelijker is dan een banenopbouw?

Hoe schatten jullie deze in qua kwaliteit? Goedkoper dan Thermarest en Exped. Maar ook minder goed?

https://www.bever.nl/p/sea-to-summit-ul ... olour=1204

Hans
Voor een selfinflatable is dit een hele lichte mat, ik zou echter altijd kiezen voor een op te blazen matje in een grotere dikte (veel confortabeler). De R-waarde zou voor mij voldoende zijn voor 3-seizoenen gebruik. Volgens mij verkoopt Sea-to-Summit nog niet zo lang matjes en zijn er dus ook nog niet zo veel gebruikservaringen.
Bert van Sprang schreef:Voor een selfinflatable is dit een hele lichte mat, ik zou echter altijd kiezen voor een op te blazen matje in een grotere dikte (veel confortabeler).
Selfinflatable hoeft voor mij inderdaad niet per se. Ik vind de meerwaarde daarvan bijzonder klein. Bij Bever kon de verkoper mij vorige week echter geen niet - selfinflatable laten zien.

Weet jij een goed voorbeeld van een niet - selfinflatable die op andere eigenschappen (comfort, degelijkheid, prijs, gewicht en/of pakvolume) in het voordeel is?

Hans
http://www.seatosummit.com.au/sleepingm ... ltra-light

Niet extreem veel lichter, wel veel comfortabeler door grotere dikte en hoger R-waarde. Zoals gezegd: volgens mij nog weinig gebruikservaring met matten van seatosummit!
Overigens heeft thermarest een uitstekende garantie service, je kunt altijd contact met ze opnemen en mogelijk de huidige slaapmat vervangen krijgen. Staat je natuurlijk niet in de weg een nieuwe te kopen, maar een extra slaapmat kan nooit kwaad zou ik zeggen.
Overigens heeft thermarest een uitstekende garantie service
Dat kan ik alleen maar bevestigen: afgelopen vakantie delamineerde een van onze matjes. Een mail aan de Nederlandse importeur zorgde ervoor dat de verdeler in Tsjechië contact met me opnam zodat ik een paar dagen later in Praag ("waar ben je in Tsjechië zodat ik je kan leiden" - "in welke winkel wil je zijn" ) een compleet nieuwe matras kon ophalen.
Prima. Mijn ervaring met de Nederlandse Exped importeur is overigens ook erg goed. Over R waarde: die zal vast wel netjes gemeten worden, maar het temperatuurbereik dat er dan bij gezet wordt vind ik vaak wat optimistisch, zelfs voor een man. Exped bijvoorbeeld geeft een R=3.3 voor de Synmat UL, en een temperatuurbereik tot -4 graden. Maar ik althans voel al bij een aantal graden boven nul de kou van de grond, en ik ben geloof ik niet eens erg kouwelijk. In voor- en najaar neem ik echt mijn Downmat mee.
NeoAir (R=3.2) is prima voor de Nederlandse winters voor warmbloedige mannen.
Felix Fietst schreef:NeoAir (R=3.2) is prima voor de Nederlandse winters voor warmbloedige mannen.
Zo'n zaken hangen natuurlijk sterk van andere omstandigheden (b.v. slaapzak) en persoonlijke kenmerken af. Maar iets rond de 3 lijkt me inderdaad zeker te volstaan voor drieseizoensomstandigheden (in België en Nederland) en de niet te koude winterdagen.

Renaat
Ik gebruik de ongeisoleerde variant van die Sea to Summit. De mat is zondermeer comfortabel qua ligcomfort, maar wat minder stijf dan een selfinflatable. Als je veel ligt te woelen zul je er wel eens naast belanden omdat hij wat omvouwt, als iemand begrijpt wat ik bedoel. Die bobbels in de mat zijn redelijk geprononceerd, dat kun je fijn vinden of niet. Het opblazen stelt niks voor. Het hoesje had 5% groter gemogen.

Ik combineer de mat met een closed cell foam mat van de Decathlon (a 5 Euro). Gaat de luchtmatras kapot heb je nog iets, en je kunt die mat als eerste en laatste uit- en inpakken. Als je echt op gewicht/pakmaat wilt besparen dan kun je die mat natuurlijk op maat knippen (in de mummievorm, onder de knie kan eraf, hoofddeel zou ik laten zitten.).

Combineer je nou luchtmatras en schuimmat dan zou je natuurlijk een lichtgewicht hoesje kunnen maken waar ze samen ingaan, dan is de mat ook ineens stijf.
Het meenemen van reservespullen omdat er iets kapot kan gaan, moet je niet overdrijven. En ik snap niet wat het voordeel is van als eerste en laatste uit- en inpakken. Als je echt op gewicht wilt besparen, koop je een goed isolerende mat (Rc tussen 2 en 3) en laat de rest thuis. In mijn EHBO-set heb ik een aluminium reddingsdeken en bij hele koude nachten (-5 en kouder) leg ik die weleens onder de mat. Waarom moet de mat stijf zijn bij het inpakken?
- Het combineren van een closed cell matras met een luchtmatras/selfinflatable met het oog op een lek is iets wat veel mensen doen, uitgaande van wat ik op het net tegenkom. Het is natuurlijk maar net hoeveel risico je wil nemen op een koude en omcomfortabele nacht of echt onderkoeling.

- Welnu, een closed cell matje bovenop eerst af kunnen pakken heeft als voordeel dan je bij aankomst gelijk comfortabel en droog kun zitten/liggen. Ook bij een stop onderweg kan die daarvoor gebruikt worden. Bij vertrek kun je wederom droog zitten totdat je echt opstapt, en je hebt b.v. ook een schone en droge plek om je andere mat op te rollen. Met andere woorden: typisch de voordelen van een closed cell matras.

- De mat hoeft niet stijf te zijn bij het inpakken, maarde SeaToSummit floddert wat door de tent als je onrustig slaapt, omdat hij wat slap is. Als je die aan een schuimmat vastmaakt heb je dat denk ik minder.

De Decathlon mat afgeknipt (Forclaz M100) afgeknipt gaat iets van 120-180 gram zijn. In mijn optiek in combinatie met een lichte luchtmatras een valide slaapoplossing. (NeoairX-lite short .. 230 gram, STS ongeisoleerd 400 gram, geisoleerd 480 etc).

edit: Oops ik had verkeerd gezien, de door TS gelinkte mat is een andere dan ik dacht (namelijk deze https://www.bever.nl/p/sea-to-summit-ul ... olour=1204). Mijn ervaring is met het laatste type maar ongeisoleerd (deze https://www.bever.nl/p/sea-to-summit-ul ... colour=736).

En inderdaad je gaat nu van 3.8 naar 2.5 cm, terwijl de topmodellen naar 5, 6, 7 cm gaan de laatste jaren, soms met aanzienlijk minder gewicht dan de Prolite. STS heeft bv ook deze https://www.bever.nl/p/sea-to-summit-co ... olour=2998 .. 5 cm dik.
Wim schreef:Over R waarde: die zal vast wel netjes gemeten worden, maar het temperatuurbereik dat er dan bij gezet wordt vind ik vaak wat optimistisch, zelfs voor een man.
Wat mij betreft mag jouw opmerking bij elk advies qua slaapspul met dikke chocolade letters worden vermeld!

1. R waardes gaan uit van lang ondergoed, sokken en een bivakmuts!
2. Als het te warm is een slaapzak openritsen is een eitje, iets warmer maken is niet altijd makkelijk (of prettig, jas aan in bed vind ik niet zo fijn).
3. Als je moe/hongerig/hangerig bent is het allemaal heel anders an wanneer je lekker fit, goed gevuld en rozig je zak in schuift.

Anecdotisch, maar ik ga in de zomer met een slaap systeem van 0 graden op pad. Ik heb namelijk al een paar keer 4-5 graden nachttemperatuur meegemaakt en dat gecombineerd met nattigheid+vermoeidheid maakt dat je echt niet het gevoel hebt dat je teveel meesjouwt. Dan ben je blij met je lange ondergoed en je dikke slaapzak.

Drie seizoenen is wat mij betreft zomer-gear. Twee seizoenen? Dat is leuk voor in een hostel, niet om mee te gaan rondtrekken in een tent.
Bert van Sprang schreef:http://www.seatosummit.com.au/sleepingm ... ltra-light

Niet extreem veel lichter, wel veel comfortabeler door grotere dikte en hoger R-waarde. Zoals gezegd: volgens mij nog weinig gebruikservaring met matten van seatosummit!
Ik heb een UltraLight insulated van S2S en ben er zeer enthousiast over (de niet self-inflatable). Een korte review lees je hier. Ik blijk behoorlijk veel van slaappositie te wisselen door de nacht (rug/zij/buik) en het S2S matje maakt dan wel het nodige geluid, niet genoeg om je buren wakker te maken maar met z'n 2'en in de tent wel iets om rekening mee te houden. De Large t.o.v. regular is dan wel weer een genot en de 120g extra meer dan waard (voor mijn 1.86m), de mat is breed en lang genoeg waardoor je niet snel van de mat afvalt/glijdt.

De goede garantie van Exped is mooi, maar zou eigenlijk niet mogen gebeuren (delaminatie is bij S2S matten voor zover bekend niet mogelijk, omdat ze niet gelamineerd worden). Het valt me op hoe vaak dit gebeurd, en dan doel ik nog niet eens op fora maar mensen die ik in het wild gesproken heb en hier over klagen.
Zelf genieten we ook al een paar jaar van een tweetal Exped SynMat UL 9 slaapmatjes. Net onder de 600gr en 9cm dik.
Deze slaapmatjes hebben een R-waarde van 6 volgens Exped, dit is nu met de standaardisering iets lager geworden.

Sinds begin 2020 worden alle slaapmatjes volgens dezelfde ASTM3340-18 standaard getest.
Het is nu dus makkelijker om de matjes makkelijker met elkaar te vergelijken.

Het is zeker een goede optie om een closed cell met luchtmatras te combineren. (best of both worlds)
Voor de warmere tochten kun je dan ook altijd kiezen om een van de twee thuis te laten als je denkt deze niet nodig te hebben.

En de R-waarde van twee matjes samen bepalen gaat heel makkelijk, je kunt de R-waarden van elk afzonderlijk matje gewoon bij elkaar optellen om de totale R-waarde te krijgen.

Meer informatie over de R-waarde van een slaapmatjes:
https://travsl.nl/tips/r-waarde-slaapmat/
Het lijkt me niet zinvol een matje met een Rc van 6 nog met een ander matje te willen combineren lijkt me overkill, tenzij je in arctische temperaturen wilt overnachten.
Ik heb een Sea to Summit insulated UL, met een aangegeven r-waarde van 3,3. Licht en compact, praktisch (het ventiel en de opblaaszak) en comfortabel maar... Na drie weken had ik 2 minuscule lekjes die ik pas thuis heb kunnen opsporen en dichten. Enkel in de tent gebruikt. Afgaande op de gebruikersreacties online is de kwetsbaarheid zeker geen specifiek probleem van die mat (of van StS in het algemeen), dus het zal wel brute pech zijn geweest maar ik durf er toch niet goed meer mee aan een lange tocht beginnen. Combinatie met een foam matje heb ik ook aan gedacht, zal het misschien worden.
Heb je al naar de Thermarest Prolite Apex gekeken? Die combineert eigenschappen van zowel self-inflating als opblaasbaar. Ik heb deze vorig jaar aangeschaft na slechte ervaringen met een ultra-lichtgewicht matje, en ben hier best tevreden over.
De Prolite Apex is veel minder kwetsbaar dan de neo-air, heeft een goede isolatie (R-waarde 3,8), is makkelijk op te blazen en ook de prijs valt mee.
Maar waarom zou je kiezen voor een zelfopblazende mat als dit alleen maar gewicht toevoegt?
Even nieuw leven in dit topic:
Mijn Thermarest NeoAir Xlite heeft geloof ik z'n beste tijd gehad en ben op zoek naar een nieuwe.
Nu heb ik mijn oog laten vallen op de Thermarest UberLite...

Maar ga ik het verschil in R-waarde voelen?
Kortom: Is de UberLite dat extra geld waard ten opzichte van de Xlite?

Ik kampeer van mei tot september, waar het in september soms al wat vochtig kan zijn.
Donzen zomerslaapzak van Lowland tot +8, en met extra Thermo Reactor liner van Cocoon (10 gr extra isolatie )en lang thermo-goed gaat altijd mee.

Xlite: 4.4 https://www.thermarest.com/ie/sleeping- ... xlite.html
Uber: 2.3 https://www.thermarest.com/ie/sleeping- ... rlite.html