Additionally, paste this code immediately after the opening tag: vraag over tenten en wind - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

vraag over tenten en wind

Leon schreef:Dat is inderdaad nog een onderdeel van de oorspronkelijke vraag dat nog onderbelicht is: "moet tegen uiteenlopende klimaten kunnen". Helaas zijn er geen tenten die zowel in de zomer als in de winter ideaal zijn. Dit is namelijk geen kwestie van kwaliteit maar zomer- en wintertenten zijn gewoon verschillend. In de zomer wil je maximale ventilatie en daarom is de binnentent vaak grotendeels van mesh, voorzien van veel te openen delen en is er een opening tussen grond en tentzeil. Bij een wintertent heb je veel minder ventialtie omdat dat bij wind al gauw een nadeel kan zijn. Er zijn veel tenten die er tussenin zitten, de meeste denk ik zelfs, maar het blijft een keuze.
Waarschijnlijk erg persoonlijk maar ik wil eigenlijk zowel in de zomer als in de winter een zomertent, oftewel een tent die goed geventileerd is. Ik ga weinig uit van een verwarmende en windstoppende functie van mijn tent, daar heb ik mijn matje en slaapzak voor. Zeker in de winter is condens iets wat sneller optreedt door de koude omstandigheden, en wil ik zoveel mogelijk vermijden omdat het ook niet meer makkelijk verdampt.
javb2812 schreef:
Mathij5 schreef:Kijk eens naar de tenten van Lightwave, deze zijn zeer windbestendig. Ook geschikt om mee te kamperen in kouder weer.
Ik heb nu een g20 trek xt, afgelopen vijf jaar nog geen problemen mee gehad en is zeker nog niet versleten. Hij weegt 3 kg en bied ruimte voor twee personen en in de vestibule de ruimte voor fietstassen van twee personen en nog ruimte om de tent goed te betreden.
Hier is deze:

http://www.lightwave.uk.com/products/te ... -geodesics

Die ziet er interessant uit. Veel ruimte voor bagage zo te zien, in die XT versies. Die voortent, daar zal misschien bijna een hele fiets onder passen?
De binnentent lijkt wat smal bij de voeten. Of valt dat mee?
Heb jij deze tent zelf wel eens in een storm gebruikt? Of anders: waarom denk je dat die zeer windbestendig is?
---------------------------
De tent heeft zo te zien vier stokken waarvan drie voor de binnentent en één om de voortent hoog te houden.
De drie stokken worden in sleuven aan het dak van de bínnentent bevestigd. Heeft dit voordelen/nadelen?

De hoogste stok heeft een bijzondere knik en alle drie lopen van grond naar grond (zonder "zakjes") en kruisen beide andere stokken. De tent is niet heel laag, en aan de lichte kant. Ziet het er al met al stevig uit denken jullie?

Bij specification staat vrij uitgebreid welke materialen gebruikt zijn voor doek, stok, enz. Zijn er kenners die wat over de kwaliteit daarvan kunnen zeggen?

Ik heb me nooit eerder in dit merk verdiept. Zijn er nog meer ervaringen met Lightwave?

Hans
Er past inderdaad veel bagage in de voortent, echt ruim zat. De ruimte bij de voeten is prima, nooit problemen meegehad (1.90m normaal postuur). De tent heeft al flinke stormen en stromende regen in vele landen in Europa getrotseerd. Hij geeft geen krimp, door de vorm loopt de regen er mooi af en heeft de wind er tot nu toe geen vat op gekregen. Er zijn veel plekken om scheerlijnen te bevestigen, ik heb er aan vier tot nu to voldoende gehad. Als je nou echt forse zijwind hebt of draaiende wind dan kan je de lange kant dus nog extra verstevigen. De specificaties van het doek en grondzeil zijn die van een high-end tent, ook krijg je er de lichtste haringen bij. Alleen de tentzak is na een jaar of vijf wel aan zn eindje.

Het enige nadeel wat ik kan bedenken aan het bevestigen van de stokken aan de binnentent is dat je deze dus eerst opzet en daaroverheen pas de buitentent wat met slecht weer nadelig kan zijn. Ik heb er nog geen hinder aan ondervonden maar er zijn mensen die een groot voorstander zijn van buitentent eerst.

https://flic.kr/p/WUYAx5
https://flic.kr/p/XYkXS8
Ik krijg de mededeling "Adult content" te zien als ik op de eerste link klik.
Wat doe je allemaal met je tent? Ik ben wel benieuwd.
derdekeer schreef:
Ik krijg de mededeling "Adult content" te zien als ik op de eerste link klik.
Wat doe je allemaal met je tent? Ik ben wel benieuwd.
Hmmz vreemd, ik post twee onschuldige foto's van bagage in mn voortent en een inkijk in de binnentent (handjes boven de slaapzak, niets aanstootgevends ;-))
Leon schreef:
rockhopper schreef:onderdeel van de oorspronkelijke vraag: "moet tegen uiteenlopende klimaten kunnen". Helaas zijn er geen tenten die zowel in de zomer als in de winter ideaal zijn. Dit is namelijk geen kwestie van kwaliteit maar zomer- en wintertenten zijn gewoon verschillend.
Ik neig naar een drieseizoenentent die "van alles een beetje" kan, maar duidelijk goed in de storm.
Mathij5 schreef:
derdekeer schreef:
Ik krijg de mededeling "Adult content" te zien als ik op de eerste link klik.
Wat doe je allemaal met je tent? Ik ben wel benieuwd.
Hmmz vreemd, ik post twee onschuldige foto's van bagage in mn voortent en een inkijk in de binnentent (handjes boven de slaapzak, niets aanstootgevends ;-))
Wanneer ik de foto's probeer te openen staat er ook nog dat je zou moeten inloggen. De beelden op google en de site van Lightwave zijn al tamelijk duidelijk. Is deze tent ergens in Nederland (winkel) te bezichtigen? Bij Bever en Zwerfkei zitten ze bijvoorbeeld niet in het assortiment.

Hans
Mathij5 schreef:Lightwave g20 trek xt:

Er past inderdaad veel bagage in de voortent, echt ruim zat. De ruimte bij de voeten is prima, nooit problemen meegehad (1.90m normaal postuur). De tent heeft al flinke stormen en stromende regen in vele landen in Europa getrotseerd. Hij geeft geen krimp, door de vorm loopt de regen er mooi af en heeft de wind er tot nu toe geen vat op gekregen. Er zijn veel plekken om scheerlijnen te bevestigen, ik heb er aan vier tot nu to voldoende gehad. Als je nou echt forse zijwind hebt of draaiende wind dan kan je de lange kant dus nog extra verstevigen. De specificaties van het doek en grondzeil zijn die van een high-end tent, ook krijg je er de lichtste haringen bij. Alleen de tentzak is na een jaar of vijf wel aan zn eindje.

Het enige nadeel wat ik kan bedenken aan het bevestigen van de stokken aan de binnentent is dat je deze dus eerst opzet en daaroverheen pas de buitentent wat met slecht weer nadelig kan zijn. Ik heb er nog geen hinder aan ondervonden maar er zijn mensen die een groot voorstander zijn van buitentent eerst.
Beste Mathij5,

Als de grond niet vlak is, is het dan makkelijk om hem goed op te zetten?
Is het voor één persoon te doen om de tent bij harde wind met beleid op te zetten?
Hoe lang doe je er doorgaans over om het geheel op te zetten en weer in te pakken?
Die tentzak, past de hele tent daar maar net in of is die vrij ruim?

Hoe houdt het grondzeil zich tegen bijv. steentjes, naalden, boomwortels?

Is het in de praktijk bij warm weer een optie om alleen de binnentent op te zetten?

Zijn er momenten geweest waarop je liever de gewone versie had gehad ipv de xt?

Waar heb je hem gekocht?

Hans
javb2812 schreef:
Beste Mathij5,

Als de grond niet vlak is, is het dan makkelijk om hem goed op te zetten?
Is het voor één persoon te doen om de tent bij harde wind met beleid op te zetten?
Hoe lang doe je er doorgaans over om het geheel op te zetten en weer in te pakken?
Die tentzak, past de hele tent daar maar net in of is die vrij ruim?

Hoe houdt het grondzeil zich tegen bijv. steentjes, naalden, boomwortels?

Is het in de praktijk bij warm weer een optie om alleen de binnentent op te zetten?

Zijn er momenten geweest waarop je liever de gewone versie had gehad ipv de xt?

Waar heb je hem gekocht?

Hans
* De tent is opzich goed op te zetten op onregelmatige ondergrond

* Ik heb de tent nog niet alleen opgezet icm harde wind. Als ik de tent alleen opzet ben ik zo'n vijf a tien minuten bezig (meer vijf dan tien, al veel lange fietsreizen meegemaakt dus kan de tent met mn ogen dicht opzetten inmiddels)

* wanneer je de tent goed oprolt past hij goed in de zak, ik rolde echter ook de groundsheet voor onder de binnentent en de groundsheet voor in de voortent mee. Dat is dan teveel denk ik.

* het grondzeil is van stevig materiaal, ik gebruik echter wel een groundsheet.
Voornamelijk voor het schoonhouden van de tentbodem. Na een nacht in de zeikende regen en modderige ondergrond kan ik mijn binnentent dan goed droog inpakken.

* de binnentent kan alleen worden opgezet, iets wat ik nog niet gedaan heb maar ik vertrek vrijdag naar Griekenland en gezien de temperatuur daar gaat het wellicht voorkomen dus kan ik je eind september meer vertellen.

* ik heb nooit de behoefte gehad aan een kleinere tent wanneer ik met zn tweeen reis. Voor korte solotripjes heb ik een ander tentje.

* ik kocht de tent bij Soellaart in Haarlem.

Groet,

Mathijs
Die lightwave g20 trek (xt) zou ik graag eens in een winkel willen zien.

Soellaart levert die niet meer. Oa Kathmandu en Carl Denig hadden vroeger ook Lightwave maar nu niet meer.
Als ik op dit forum de zoekfunctie voor Lightwave (tenten) gebruik, dan krijg ik vrij veel resultaten van voor 2012, en maar weinig van daarna. De iig nederlandse markt lijkt dit merk de rug toegekeerd te hebben. Weet iemand waarom dat zo is?

De tent is in engeland op het web te bestellen, maar daar moest ik nog maar eens over nadenken en eerst wat andere tenten opgezet bekijken.
bast1aan schreef: Waarschijnlijk erg persoonlijk maar ik wil eigenlijk zowel in de zomer als in de winter een zomertent, oftewel een tent die goed geventileerd is.
Een echte wintertent kan ook een nachtje stevige sneeuw aan. Ik ben al wel eens wakker geworden met een cm of 20-30 sneeuw op mijn tent. Dat wil je met veel niet-wintertenten niet proberen.

Eveneens wil je in geval van sneeuwval en stevige wind ook echt een tent die wel degelijk goed tegen de grond aansluit om geen massa's sneeuw binnen te krijgen.

Renaat
Revanho schreef:
bast1aan schreef: Waarschijnlijk erg persoonlijk maar ik wil eigenlijk zowel in de zomer als in de winter een zomertent, oftewel een tent die goed geventileerd is.
Een echte wintertent kan ook een nachtje stevige sneeuw aan. Ik ben al wel eens wakker geworden met een cm of 20-30 sneeuw op mijn tent. Dat wil je met veel niet-wintertenten niet proberen.

Eveneens wil je in geval van sneeuwval en stevige wind ook echt een tent die wel degelijk goed tegen de grond aansluit om geen massa's sneeuw binnen te krijgen.

Renaat
Bastiaan heeft het denk ik over Nederlandse winters, dat is meer 'herfst' tegenwoordig. 8) of hij heeft het geluk om winter in milde omstandigheden mee te maken (zuid europese kust bv).

Een goede wintertent kan ventileren en toch de sneeuw buiten houden, weliswaar is de ventilatie vaak een stuk beperkter, maar het hoeft beslist niet hermetisch afgesloten te zijn. Verder ben ik het helemaal met Renaat eens, je wilt echt geen sneeuw of storm meemaken met de 'ventilerende' zomertentjes.