Additionally, paste this code immediately after the opening tag: vraag over tenten en wind - Forum Wereldfietser

vraag over tenten en wind

beste kampeerders,

momenteel denk ik aan de aanschaf van een nieuwe tent.
Hierbij denk ik aan een tent die redelijk ruim voor twee personen is, snel op en af te zetten is, liefst én duurzaam én niet zwaar. Ook moet de tent geschikt zijn voor uiteenlopende klimaten en tegen heel veel wind kunnen. Mijn huidige tent, Vaude Power Taurus, is ooit ook gekocht om tegen veel wind te kunnen maar dat is me tegengevallen.
Tijdens een nacht in zuid IJsland is de belangrijkste tentstok gebroken (en daarna altijd provisorisch met reparatiestukje gebruikt) en zijn twee hoekpunten ook nog beschadigd zodat hij niet meer strak opgezet kan worden. De meeste andere tenten op de camping hebben die nacht beter overleefd.

Ik begin met onderstaande overweging / vraag aan jullie:
Stel: er staan tijdens een orkaan drie tenten van vergelijkbare bouwkwaliteit en materiaal in een open veld.
De een is een tunnel, de ander is een koepel en de derde is een tarp.
Welke begeeft het dan het eerst en welke het laatst, is jullie verwachting?
En/of... van welke eigenschappen hangt dit nog meer af?

Hans
Bij een orkaan ga je niet in een tent zitten, of hem zelfs maar opzetten, daarnaast maakt het erg veel uit of de tent met zijn "kont" in de wind staat of niet. Een tarp is geen tent maar een afdekzeiltje welke al eerder weg is dan dat de wind een orkaan is geworden.
Blijft over een tunnel en een koepel, hier hangt het dus van af hoe ze opgezet is en of alle stormlijnen ook goed zijn vastgemaakt. Als beide in opgezet volume hetzelfde zijn denk ik dat de koepel iets eerder weg is.
Vroeger toen OpPad nog niet zo commercieel was werden er nog wel eens uitgebreide windtunneltesten gedaan met verschillende modellen. (lees Oppad dus niet meer)
Onze IJsland ervaring met twee personen tijdens 25 tot 30 m/s . De vier seizoenen tnf Ve25 was comfortabel en safe. https://www.thenorthface.nl/shop/nl/tnf ... -tent-ca8e . Helaas nu in zwart geel ipv geel...
Natuurlijk zet je niet snel een tent op in een orkaan, het gaat me erom inzicht te krijgen wat voor soort tent de sterkste is in de harde wind.

Ik heb me ooit laten vertellen dat de constructie met gekruiste stokken (koepel) meer stevigheid oplevert dan die met parallelle stokken (tunnel). Is dit voor de huidige generatie tenten achterhaald of niet meer relevant? Er worden namelijk nog steeds zo veel tunnels gebruikt en verkocht die soms ook in de storm staan.

Hans
henk huizenga schreef:Onze IJsland ervaring met twee personen tijdens 25 tot 30 m/s . De vier seizoenen tnf Ve25 was comfortabel en safe. https://www.thenorthface.nl/shop/nl/tnf ... -tent-ca8e . Helaas nu in zwart geel ipv geel...
Even bekeken, ik wil wel geloven dat die safe is. Wel boven de 4 kg. Ik ben opzoek naar een tandje minder zwaar, en die -51 graden (zal wel extreem temperatuurbereik zijn) hoeft voor ons dan ook niet. Bij uitstek een degelijke keus voor zwaar weer, geloof ik zonder meer. En daarvoor had ik het topic toch gestart? :)

"Compatibel met tentertainment, zelf bijkopen" lees ik. Even lachen... Daar kom je de winter in de poolstreken wel mee door.

Hans
Die North Face is toch bijna een expeditietent, eentje die je meeneemt als je in extreme situaties in de sneeuw gaat kamperen. Daar komen die gekruiste boogstokken ook van pas, als er een pak sneeuw op terecht komt 's nachts zal deze het niet zo snel begeven. (Als er heel veel sneeuw valt kun je de tent inpakken en verder in de iglo slapen) :wink:
Bij een tunnel is het erg belangrijk hoe de tent staat, bij koepels is dat minder het geval maar ik denk niet dat daarmee een koepel vanzelf sterker wordt. Met één kruisende stok is een koepel naar mijn idee nog geen constructie met gekruiste stokken, daarvoor moet je toch aan een geodetische vorm denken en dat zijn ook de soort tenten die je ziet op klimexpedities,

Ik denk dat voor de meeste toepassingen een geodetische vorm overdreven is, zoals je zelf aan gaf was het probleem van de Vaude Power Taurus dat een tentstok brak en hoekpunten uitscheurden; met stevigere stokken en sterker materiaal en/of naden zou dat niet gebeurd zijn.

Wat de impact van de wind op een tent kan verminderen is de vorm, niet alleen hoge bomen van veel wind ook hoge tenten vangen meer wind en een aerodynamische vorm zoals in dit filmje helpt ook.
Ik heb een trailstar tarp icm een bivy, beide van mld. De tarp kan net heel goed tegen wind wegens zijn vorm en kan op verschillende manieren opgezet worden. Het vraagt wel wat oefening. Er is plaats voor twee en kan worden afgesloten van de buitenwereld.

Het gewicht van bivy, tarp en stok zal net over een kilo zitten. Klein nadeel is soms het 'grote' tentoppervlak om wild te kamperen, maar valt al bij al wel mee. Ben er zelf heel tevreden over (vooral vanwege de veelzijdigheid van de combinatie tarp/bivy).
Openaf schreef:De tarp kan net heel goed tegen wind wegens zijn vorm
Bedoelde je in deze zin inderdaad "net", of had je "niet" willen schrijven?

Hans
Zoals het er staat. :D Google maar 'ns. Het was een reactie op een eerder bericht dat een tarp niet mogelijk zou zijn.
Ik zou me hierin verdiepen.
math schreef:Ik zou me hierin verdiepen.
dit vind ik niet makkelijk om te begrijpen, ik kan er nog niet uit afleiden of de ene tent nu geschikter is dan de ander. Iemand anders wel?
Openaf schreef:Het was een reactie op een eerder bericht dat een tarp niet mogelijk zou zijn.
OK, ik heb deze trailstar opgezocht. Dit is een lage tarp die je met de moderne wandelstok opzet zo te zien. Volgens de reviews kunnen ze idd goed tegen regen en wind.

Op dit forum is momenteel ook aandacht voor de Nigor WickiUp 3 of 4 tarptent.
https://www.bever.nl/p/nigor-wickiup-4- ... olour=2975
Dit is een hogere tarptent, ziet er op zichzelf degelijk uit. Sommige gebruikers zeggen ook dat deze goed tegen wind en storm kan. Hoe goed zou goed in deze zijn?

Er zijn zat sterke tunnel en koepeltentjes voor in de storm. Valt deze Nigor dan snel af?

Hans
_Peter_ schreef:Die North Face is toch bijna een expeditietent, eentje die je meeneemt als je in extreme situaties in de sneeuw gaat kamperen. Daar komen die gekruiste boogstokken ook van pas, als er een pak sneeuw op terecht komt 's nachts zal deze het niet zo snel begeven. (Als er heel veel sneeuw valt kun je de tent inpakken en verder in de iglo slapen) :wink:

Of voor de onverwachte situaties zoals https://youtu.be/O255e1-NgzI
javb2812 schreef:
Openaf schreef:Het was een reactie op een eerder bericht dat een tarp niet mogelijk zou zijn.
OK, ik heb deze trailstar opgezocht. Dit is een lage tarp die je met de moderne wandelstok opzet zo te zien. Volgens de reviews kunnen ze idd goed tegen regen en wind.

Op dit forum is momenteel ook aandacht voor de Nigor WickiUp 3 of 4 tarptent.
https://www.bever.nl/p/nigor-wickiup-4- ... olour=2975
Dit is een hogere tarptent, ziet er op zichzelf degelijk uit. Sommige gebruikers zeggen ook dat deze goed tegen wind en storm kan. Hoe goed zou goed in deze zijn?

Er zijn zat sterke tunnel en koepeltentjes voor in de storm. Valt deze Nigor dan snel af?

Hans
Ik vind de wickyup geen tarptenten, maar tipi's. Wij hebben er wel aardig wat wind mee gehad zonder problemen, maar ze zijn natuurlijk wel hoog.
Ik denk dat ontwerp/fabrikant meer uitmaakt dan type (net als de manier waarop je de tent hebt opgezet, natuurlijk). Ik heb wel eens wat Duitse tenten tests gezien waarbij ze een windmachine gebruiken, en de verschillen tussen diverse merken waren behoorlijk groot, ook bij tenten van globaal hetzelfde type. Merken als Hilleberg en Helsport doen het dan erg goed. De drie (tunnel) tenten die wij van die twee merken gehad hebben zijn nooit in de problemen gekomen.
javb2812 schreef:...aanschaf van een nieuwe tent.
redelijk ruim ... snel op en af te zetten is ...én duurzaam én niet zwaar ... geschikt zijn voor uiteenlopende klimaten en tegen heel veel wind kunnen.
Niet te duur ook zeker? Plaats je even een bericht als je hem gevonden hebt? Er zijn nog 10.000 forumleden die zo'n tent wel willen ;-)
_Peter_ schreef:Die North Face is toch bijna een expeditietent, eentje die je meeneemt als je in extreme situaties in de sneeuw gaat kamperen. Daar komen die gekruiste boogstokken ook van pas,
Aan de tenten die de hooggebergtekampeerders gebruiken kun je goed zien welke het meest windgeschikt zijn: gekruiste stokken, meer dan twee stokken die ook kruisen en vooral ook laag en krap. Erg licht voor hun afmetingen zijn die tenten ook niet.
daulagari schreef:Wat de impact van de wind op een tent kan verminderen is de vorm
en ook de druk in de tent. Als de wind op de deuropening komt te staan kan een tent in een keer van de grond gerukt worden.

Maar als het echt hard waait kun je om het even welke een tent nauwelijks opzetten, dan heb je na het uit de zak halen van de eerste helft al vier ledenmaten nodig om alles op de grond te houden. Vreemd gemoeg heb ik dit eens in midden Spanje meegemaakt waar we in een soort windtunnel bleken te zitten toen er een windje opstak. Tweehonderd meter verhuizen was de oplossing.
Mijn persoonlijke ervaring is dat in ieder geval bij de lichtgewicht tenten waar ik ervaring mee heb de constructie er niet het meest zwaarwegende lijkt te zijn. Maar met name de hoogte van de tent. Waarbij de lage tentjes tijdens fikse wind een stuk comfortabeler zijn.

Maar ik kan mij goed voorstellen dat een gekruiste constructie met meer dan 2 stokken uiteindelijk meer stevigheid zal bieden dan een simpele koepel of tunnel, maar daar heb ik geen persoonlijke ervaring mee.
Kijk eens naar de tenten van Lightwave, deze zijn zeer windbestendig. Ook geschikt om mee te kamperen in kouder weer.
Ik heb nu een g20 trek xt, afgelopen vijf jaar nog geen problemen mee gehad en is zeker nog niet versleten. Hij weegt 3 kg en bied ruimte voor twee personen en in de vestibule de ruimte voor fietstassen van twee personen en nog ruimte om de tent goed te betreden.
Hier zo'n serie tests voor de windmachine: http://www.outdoor-magazin.com/test/zel ... 1.3.htm#37 De meeste tenten houden het uit tot iets van 100 km. Wat mij opviel is dat het juist de Amerikaanse koepeltenten zijn die het in een aantal gevallen wat minder goed deden.