Additionally, paste this code immediately after the opening tag: tentstokken onder de bovenbuis - Forum Wereldfietser

tentstokken onder de bovenbuis

Ik wil onze tentstokken onder de bovenbuis van mijn fiets gaan vervoeren. De reden is dat ik graag de zak met de tent wat compacter wil opvouwen: in vieren in plaats van in drieën om een kortere zak op de achterdrager te hebben, en zo minder gewicht achteraan te hebben bungelen. Dat kan alleen als ik de stokken niet in de zak doe, maar los meeneem in hun eigen zakje.
De stokken zijn 44 cm lang dus dat past keurig onder de bovenbuis. Maar ik wil voorkomen dat ze gaan rammelen of zwabberen, of dat de riempjes de lak van het frame beschadigen. Zin in een zware frametas heb ik echter evenmin. Ik heb eigenlijk nooit een mooie (en lichte) oplossing gezien. Iemand anders wel?
Gaat het niet om de stokkenzak met een paar stukken klittenband tegen de buis te klemmen? Dat kun je dan net zo strak zetten als je wilt.
Misschien wel. Zijn daar losse riempjes van te koop, en moet ik daarvoor dan naar de garen en band winkel? Frametassen zijn al gauw veel te zwaar (en te groot).
Het gaat om de Nammatj 3 gt tent die we mee hebben als we samen gaan. Dat is best een heel pak. Een klein solotentje op de achterdrager is geen probleem.
Wim schreef:Ik wil onze tentstokken onder de bovenbuis van mijn fiets gaan vervoeren. [...]
De stokken zijn 44 cm lang dus dat past keurig onder de bovenbuis. Maar ik wil voorkomen dat ze gaan rammelen of zwabberen, of dat de riempjes de lak van het frame beschadigen.
Geen oud paar toeclipriempjes in je reserveonderdelenverzameling? Klittenband koop je inderdaad bij de manufacturenwinkel (of bv. https://www.extremtextil.de/velcro-klettband.html ), daar kun je meestal lus- en haakband apart van de rol kopen, als je geluk hebt in verschillende soorten, breedten en kleuren. Supermarkten hebben het ook weleens, maar dan heb je (behalve weinig uitzoek in kleur en breedte) vaak gelijke lengtes van haak- en lusband. En je hebt maar een klein stukje haakband nodig om aan het eind van het lusband te zetten. Let op dat je geen zelfklevend band koopt, zonder lijmlaag heet opnaaibaar band.

Overigens heb ik een foedraaltje van een kettingslot dat klittenbandjes heeft om het aan je fietsframe vast te kunnen maken. Dat is buiten gebruik sinds ik ontdekte dat de bandjes mijn framelak dof poetsten. Dat zakje zwabberde wel (viel niet goed strak te trekken) en ik weet zo even niet meer welk deel van het klittenband tegen de lak kwam. Zou ik zelf klittenbandjes willen gebruiken om iets aan mijn frame vast te maken, dan zou ik denk ik voor de zekerheid een strookje gladde stof op de achterkant van het klittenband naaien. En ik zou het zo willen maken dat het bandje aan de framebuis vast kan blijven zitten: lusband een keer om de buis slaan, stukje haakband op de achterkant van het lusband zodat je deze rondtorn vast kunt zetten, en dan een eind dat je om je stokkenzak slaat met een haakbandje aan het uiteind om het vast te zetten.

Succes met het vinden van een mooie oplossing,

Carl
Ik heb ook een tijdje gezocht naar een goede oplossing. Uiteindelijk een Apidura Road Frame Pack gekocht. Vind ik eigenlijk wel ideaal. Weegt iets van 200/300 gram.
Ik vind het erg prettig dat je naast dat je je tentstokken makkelijk kwijt kunt je ook wat zware spullen (Slot,gereedschap etc.) naar het midden van je frame kunt halen en je stuurtas kun je thuislaten (ja, er zijn mensen die daar nog mee fietsen) want je kunt ook handig wat spulletjes kwijt waar je snel bij kunt.
Als postbode denk ik dat je heel ver komt met een paar elastiekjes :).
Dat Apidura Road Frame Pack is inderdaad interessant en met 145 gram voor de maat medium niet zwaar. Ik zou zelfs nog genoeg ruimte hebben om ook de haringen in deze tas te stoppen. Helaas heb ik een licht slopende bovenbuis en daardoor zou ik niet genoeg ruimte overhouden voor de thermosfles (in Bikebuddy) op de zitbuis.
Hoi Wim,

De klittenband oplossing die Arnob aandraagt lijkt mij ook het meest geschikt. Geen beschadigingen en licht. Conrad heeft verschillende lengtes. Je kunt op hun site zoeken op klittenband en riem.
Pomphoudertje misschien? Twee zou ook nog kunnen.

Topeak, via SJS Cycles:

http://www.sjscycles.com/supersize/23834.jpg
Top Alfred- ik ga zoeken
Elastiek lijkt me beter. Het is namelijk automatisch zelfnaspannend.
Zelf vindt ik deze erg handig, ook in neon kleuren zodat ze opvallen mocht je er eens een in het gras laten vallen.
https://www.bever.nl/p/nite-ize-accesso ... olour=2218
Groot voordeel is dat je er meer mee kan dan alleen dingen vastmaken, verkrijgbaar in meerdere lengtes.
Dat aan je bovenbuis vastmaken werkt natuurlijk niet als je daar "naakte" rem/versnellings kabels hebt lopen.
De goede ideeën blijven komen. Hartelijk dank.
oude binnenband, verschillende maten bij fietsenmaker gratis te krijgen, daar knip je simpel 'ringen' van; elastieken, aan elkaar te verbinden, om je tentstok en om je buis. :P

Rickie
Ik deed het onlangs met klittenband-kabelbinders van de Mediamarkt; hebben een 'lusje' waar je het ding door zichzelf heentrekt. Verder bekleedde ik de onderzijde van de bovenbuis met een overlangs gehalveerde oude binnenband tegen lakbeschadigingen. (vastplakken met isolatietape)
Op een zwarte fiets vrijwel niets van te zien. (omdat ik zo enthousiast bezig was met die binnenband en tape nam ik meteen andere frame-delen mee aan de rechterkant van de fiets zodat ie goed krasvrij tegen hekjes en palen gezet kon worden, maar dit geheel terzijde)
Ha Wim,

Ik heb mijn stokken al jarenlang aan de zitbuis, bevestigd met twee twee rubbers die ooit bedoeld waren voor een dikke Quicker Pro Pomp. Afbeelding
Kortom, er zijn heel wat mogelijkheden, en iedereen bedankt. Het is gelukkig niet zo dat mijn fiets door deze tent in de lengte achterop te hebben heel slecht fietst, dat niet. Ik merkte alleen wel het verschil tussen in de lengte en in de breedte. Dat laatste fietste iets beter, maar was wel onhandiger.
Ik zit nu ook te kijken naar de tent zelf. Onze Nammatj is nu negen jaar oud, en loopt op zijn eind. Als ik dan kijk naar sterk vergelijkbare Helsport tenten dan zijn die niet alleen iets van een kwart goedkoper, maar Helsport gebruikt ook kortere stokdelen, waardoor de zak ook een aardig stukje korter is. Dat lijkt me dan ook iets om in de gaten te houden. Een heel veel lichtere tent zou ook een oplossing zijn, maar ik ben een beetje aarzelend over de levensduur van zulke tenten, als ik zie hoe snel zelfs de zwaarste Hilleberg serie achteruit gaat.
Wim,
Mogelijk ook te overwegen, is om tentstokken op maat= meer delen van kortere lengtes, te laten maken. Ik dacht bijv. bij firma Mostert ergens in Hengelo of Enschede e.o.
mag weg!
Wij gebruiken al jaren n (fiets) bagagenet om de tentstokken (in hun zak) aan het frame te bevestigen. Voordeel van dit net is dat t elastisch is en voorzien van kunstof haken; de stokken zijn eenvoudig, en onder lichte spanning aan de fietsbuis te bevestigen.