Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Een nieuw wielershirt zelf gemaakt - Forum Wereldfietser

Een nieuw wielershirt zelf gemaakt

Twee weken geleden was ik op een 'loppis' (rommelmarkt) in Zweden. Daar zag ik een zowat nagelnieuw ijshockeyshirt hangen. Wat een prachtige kleuren! Het is van https://nl.wikipedia.org/wiki/F%C3%A4rjestad_BK
En het kostte maar 40 kronor = 4,19 euro.
En de sponsor is het bekende Zweedse koffiemerk Löfbergs Lila, waarvan de fabriek ook in Karlstad is gevestigd en dat bedrijf heeft bovendien een eigen ijsstadion. En als allerheerlijkste koffie is dit mijn favoriete merk, waar ik thuis een flinke voorraad heb staan. Niks geen Douwe Egberts of K&G, die smaken minder lekker. Nog anderhalf week geleden heb ik 25 pakken Löfbergs Lila koffie uit Zweden naar huis meegenomen.
Deze ijshockeyshirt maakte echter een logge vierkant uiterlijk, met mouwen die horizontaal links en rechts uitsteken. Ongetwijfeld hebben de ijshockeyspelers daaronder warme kleren gedragen. Gisteren ging ik aan de naaimachine aan het werk. Het stof is van hetzelfde soort als bij wielershirts en ik heb dit shirt nu omgebouwd tot een fraai wielershirt! Alles uit elkaar gehaald en precies nagemeten en bijgeknipt. De mouwen hangen nu wat schuin aan de torso. Het afgeknipte stof was te klein om er achterzakken van te maken, wat bij wielershirts gebruikelijk is. Dan maar zonder.
Nou zijn de batterijen van m'n camera nu leeg, foto volgt later!

Afbeelding
Het ijshockeyshirt nog voor de bewerking.
Ik ben heel benieuwd naar de foto's.
Martin E. van Doornik schreef:.... bijgeknipt...
Da's knap. :D

Groet, Tom.
Hier is het dan, vanmiddag in de buurt van Winschoten gefotografeerd.
Maar ik ben nog niet tevreden. Nog iets te ruim en de mouwen verder inkorten: een gele band minder (op de foto van de bovenste topic zijn de mouwen langer). Morgen pak ik de naaimachine weer. Ik heb vroeger bij Leen Bakker tientallen kilometers gordijnen genaaid....

Afbeelding
mooi gemaakt / knap gedaan!
Geweldig Martin! Overigens dragen ijshockeyers daar niet zozeer warme kleding onder, als wel protectie. Wat dat betreft zou jouw shirt in het MTB-downhill-wereldje niet misstaan. Enne, het kan best prettig zijn om wat langere mouwen te hebben, ik zou ze niet zomaar afknippen!
Travelmaster schreef:Enne, het kan best prettig zijn om wat langere mouwen te hebben, ik zou ze niet zomaar afknippen!
Ik vind het toch geen gezicht, mouwen iets lager dan de ellebogen. Kijk maar eens naar de echte wielershirts. Als het wat kouder word, trek ik wel m'n lichte jas aan. Die zat in m'n stuurtas.
't Is jouw shirt, Martin, en slechts een tip van mijn kant... :| Ik neem aan dat de échte wielerbroek en -schoenen nog wel zullen volgen dan :wink: ?
Travelmaster schreef:'t Is jouw shirt, Martin, en slechts een tip van mijn kant... :| Ik neem aan dat de échte wielerbroek en -schoenen nog wel zullen volgen dan :wink: ?
Het ís een échte wielerbroek op de foto, weliswaar lange pijpen, met zeemleren kruis van het Duitse merk Furlano. Gekocht in een wielersportzaak. Tijdens fietstochten draag ik altijd sandalen, tenzij het kouder wordt dan 10 graden. Nooit van die onhandige clipschoenen met speciale pedalen, daar loop je moeilijk mee rond.
Hier is het uiteindelijke resultaat, de omtrek van de torso is 4 cm kleiner gemaakt, de mouwen ingekort en de omtrek daar ook versmald. Van de ingekorte mouwen heb ik het stof hergebruikt om zakken aan de achterkant te naaien, links en rechts van de merknaam Löfbergs Lila, goed rekening houdende met de gele strepen.
Aangezien het stretchstof is zoals bij de echte wielershirts, moest ik bij iedere naad twee of drie keer naaien in verschillende patronen, zowat een halve dag aan de naaimachine gewerkt....

Afbeelding
Mooi stukje huisvlijt. :)
Knap gedaan Martin, mijn complimenten. En proficiat met dit uniek exemplaar.
Ik vind het leuk, geweldig wanneer mensen lekker creatief zijn met spullen die ze hebben.
Toen ik je eerste berichtje las dacht ik nog: waarom??
Maar als ik nu zie hoeveel plezier en voldoening je eruit hebt gehaald kan ik niets anders zeggen dan Top!
Wat een mooie huisvlijt. Goed gedaan.
Elke knutselaar wint al snel mijn hart.