Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietskleding - Forum Wereldfietser

Fietskleding

Hi Wereldfietsers,

In augustus wil ik beginnen aan mijn eerste fietstocht van Nijmegen naar Berlijn. Ik heb hiervoor nog geen wielerkleding gekocht En vroeg mij af wat ik zoal nodig heb? Zelf zat ik te denken aan 3setjes (1 om aan te doen, 1om te wassen & 1 om te drogen) zodat ik op die manier door kan wisselen.
Maar heb ik dan echte wielrenkleding nodig of kunnen stevige vakantiebroeken/shirts van wol etc. ook?
Wat raden jullie aan? Waar hebben jullie zelf ervaring mee? Hoe concreter de producten hoe beter! :)

Alvast bedankt!
Groet,

Jesse
Technische wielerkleding, met ondershirt en fietsjack, fietsbroek met zeem en beenstukken voor kouder weer. Ik doe het met twee setjes: een aan en een gewssen achterop om te drogen. Wassen doe ik savonds onder de douche.

Ik neem nog wel andere kleding mee voor ls ik niet op de fiets zit.
Ik behoor tot diegenen die vinden dat een fietsbroek noodzakelijk is, en dat betekent dus minimaal twee stuks om ondertussen te kunnen wassen. Mij bevallen die van Gore Bikewear, maar er zijn veel merken. Een dik zeem loopt misschien niet zo lekker, maar fietst wel beter dan een dun. Als er kans is op af en toe wat kouder weer neem ik beenstukken mee om van een korte fietsbroek een lange te maken. Als het echt koud is kun je natuurlijk beter gelijk een echte lange meenemen.
Mij zie je niet fietsen zonder fietshandschoenen, vanwege het comfort, maar ook vanwege de bescherming bij een valpartij. 's Winters heb ik waterdichte handschoenen met lange vingers, en in de bergen steek ik die ook zomers bij me.
In warme streken is een regenbroek niet echt nodig omdat je dan gewoon je blote benen nat laat regenen, maar als het wat kouder is heb je er wel een nodig (eentje van de Hema is al prima, hoewel iets als de ademende Agu Shinto wel fijne ris, net als lichte overschoenen (Vaude Gaiter, nu ook in hiviz kleur).
Als (regen)jack is ieder normaal waterdicht jack bruikbaar, maar liefst wel met wat extra ventilatie. Luxe is een jack van Gore Active Shell, nu ook leverbaar in HiViz kleur (heel zinvol in mijn ervaring). Als shirt kun je eigenlijk van alles dragen, hoewel ook hier hiviz kleur zinvol is (hardloop shirt, liefst met lange mouwen tegen het verbranden). Kunststof is snel droog. Een wollen shirt is koel als het warm is, en warm als het koud is. Katoen is ongeschikt. Ik draag alleen (goeddeels) wollen sokken.
Ik fiets met klikpedalen, en met fietschoenen (neem ze ruim en vooral breed). Mijn nieuwste aanwinst is een paar Vaude Kelby schoenen. Zet de plaatjes relatief ver naar achteren als je geen kramp wilt krijgen op lange tochten, en gebruik plaatjes met float.
Ik draag altijd een helm, en heb een buff bij me om eventueel daaronder te dragen als het koud is.
Voor 's avonds bij de tent heb ik een lichte donker gekleurde afritsbroek, een wollen ondershirt en een donker 'net' overhemd. Verder heb ik een donsvest voor als het echt wat kouder is, en om eventueel in de slaapzak te dragen.
Hoewel specifieke wielrenkleding goed zit, zeker bij sportief fietsen, is er heel wat te zeggen voor trekking-achtige kleding op de vakantiefiets. Wel noodzakelijk vind ik een goede kwaliteit fietsbroek met 'zeem' en een dun elastisch zittend ondershirt van kunststof of merino/kunststof samenstelling.
In het algemeen staat outdoorkleding minder agressief fiets-achtig en is minder aanstootgevend, zeker in steden of in landen waar dergelijke kleding niet algemeen geaccepteerd is.
Over een zomerse fietsbroek kan heel goed een korte (afrits)broek.
Verder de bovenstaande adviezen.
Een Zonnehoed met bredere rand is bij heet weer ook prettig, of een helm uiteraard, al dan niet voorzien van koerspetje.
Voor over een helm vind ik een regenhoesje fijn, al is dat in wielerkringen uiteraard not done.
Ik sluit me vrijwel geheel aan bij Wim.

Qua schoenen kan ik melden dat ik Salomon schoenen draag met Gore-tex. De waterdichte eigenschappen zijn niet zozeer van belang op de fiets (is wel een prettige bijkomstigheid), maar het is wel prettig in nat gras op een camping. Ik ben eigelijk nog op zoek baar een waterdichte fiets-/wandelschoen, die stijf genoeg is voor op de fiets (dan wel met spd-pedalen) en comfortabel genoeg is bij wandelingen.
En wat shirt betreft bevalt mij een merinowollen shirt erg goed (droogt snel genoeg, gaat niet stinken, ziet er vrij neutraal uit). Voor fietsbroeken zweer ik bij Assos...
Ha Jesse,

Ik draag 'gewone' vakantiekleding op de fiets: afritsbroek en daaronder katoenen ondergoed (icm leren zadel en af en toe kont van het zadel heb ik geen last van wondjes/zadelpijn (ik heb vroeger wel met fietsbroek (1 duur merk (weet ik niet meer) en 2 van de lidl) gefietst maar merk geen verschil)) of dat voor jou werkt kun je uitproberen. Verder draag ik een merinowolshirt korte mouwen (gaat niet snel stinken) en daarover een geel synthetisch t-shirt. Als het koud is ook een softshell. Bij regen een regenjas (vaude) en bij harde regen of kou ook een regenbroek (een simpele van mac in a sac, let er als je er een koopt wel op dat de pijpen lang genoeg zijn. En nu zou ik er voor één kiezen die ik aan kan doen zonder m'n schoenen uit te hoeven trekken). Verder draag ik merinowollen sokken en waterdichte fietsschoenen (vaude) met spd-plaatjes.
Op de camping eigenlijk hetzelfde maar dan na het douchen teenslippers, schoon ondergoed en een merinowolshirt met lange mouwen. En eventueel een donsjasje. Verder heb ik ook nog een katoenen shirt bij me voor als alle andere kleding in de was zit.
Als het 's nachts koud is vind ik een merinowollen legging wel prettig, maar ik denk niet dat je het in augustus in Duitsland erg koud zult krijgen?
Ik heb een stuk of 7 onderbroeken mee en na een week gooi ik dus alles (ook shirts etc) in de wasmachine. Als het echt nodig is was ik tussendoor met de hand maar het liefst spaar ik alles op voor de machine. Mijn ervaring is dat ik het met de hand niet erg schoon krijg.

Wat je zelf fijn vindt ontdek je gedurende je tochten wel. Probeer de tips die in dit topic staan uit en wat je bevalt houd je en wat je niet bevalt vervang je door iets anders :)

Goede reis!
Twee fietsbroeken (met zeem) is genoeg. Tip: neem twee verschillende merken / modellen, als je toch een druk of schuurplek krijgt in de ene broek dan heb je er minder last van als je de andere draagt. Wat een fijne fietsbroek is is heel persoonlijk, de Assos H FI.UNO_S5 short (zonder bretels) vind ik één van de fijnste, maar is nu een oud model en alleen nog in XL te vinden :( De Gonso California V2 vind ik ook wel een fijne broek.

Bovenkleding is voor mij minder kritisch, ik heb jaren in "trekking" spul gefietst. Mijn ervaring met merino wol is dat het traag droogt en het flink koukleumen is als je stilstaat in een doorgezweet merino shirt. Ik fiets tegenwoordig meestal in een merino wielershirt van Cafe du Cycliste, met daaronder een zweethemd van Craft (zo'n mesh geval). Losse armstukken voor als het koud is. En ik rijd meestal met zo'n hi-viz gilet (vest), de Dark Jacket van WowWow, naast zichtbaarheid levert het ook bescherming tegen de wind.

Op vakantie neem ik geen beenstukken mee maar een legging (running tights, whatever). Als het koud is gaat deze over de fietsbroek, maar ik kan 'm ook als pyamabroek gebruiken en als het echt koud is als lange onderbroek na het fietsen. Een ander multi-inzetbaar kledingstuk is een shirt met lange mouw van Polartec Power Grid materiaal; ik heb de Patagiona cap-4 crew, ik denk dat dat tegenwoordig de Capilene mid weight crew is (of de light weight?). Lekker voor om de tent, als pyama of als het echt koud is als extra laagje tijdens het fietsen.
Voor na het fietsen heb ik verder één afritsbroek bij me, een donsjackje, twee t-shirts (eentje fiets ik soms ook in bij mooi weer, een MeCo shirt van Rab), twee onderbroeken en een extra stel merino-wollen sokken.

Qua regenjassen heb ik eindelijk eentje gevonden die me bevalt, het "Storm Stow Jack" van The North Face (de gele versie). "echte" fietsregenjassen zijn aan de voorkant erg kort gesneden en hebben zelden een capuchon. Niet fijn voor na het fietsen. "trekking" regenjassen zijn aan de andere kant vaak veel te ruim en gaan flapperen, en daar heb ik een enorme hekel aan op de fiets ;-) De Storm Stow heeft een "athletic fit", licht, pakt erg klein en is redelijk betaalbaar. Hij ademt net zo goed (= beroerd) als andere regenjassen (en ik heb diverse Goretex en eVENT gehad). Een regenjas wil ik trouwens in een felle kleur hebben, baat het niet schaadt het ook niet qua opvallen in slecht weer.

Als je een regenbroek gebruikt dan wil je ook overschoenen hebben. Combinatie sandalen + merino sokken (+ evt. overschoenen) bevalt mij erg goed, is wel vervelend bij slecht weer / nat gras op de camping.
Jesse1994 schreef:In augustus wil ik beginnen aan mijn eerste fietstocht van Nijmegen naar Berlijn. Ik heb hiervoor nog geen wielerkleding gekocht En vroeg mij af wat ik zoal nodig heb?
Uhm, datgene waar je je prettig in voelt als je een dagtochtje rijdt? En dat in twee- of drievoud meenemen op een proefmidweekje, zodat je kunt ontdekken wat wel en niet werkt? Zoals je ziet zijn veel forumleden ontzettend behulpzaam en gaan ze onmiddellijk alles opnoemen wat ze zelf meenemen. Beenstukken, merinowol, donsjacks komen langs en dan denk ik: op een tochtje naar Berlijn in augustus? Zelf fiets ik bij temperaturen tot het vriespunt in een korte broek, maar ik snap ook wel dat andere mensen daar weer bedenkingen bij zullen hebben. Kortom: wij weten niet hoe jij fietst (tempo, hoe lang per dag, heel vroeg weg of liefst in de warmste uren), hoe snel/veel je zweet, hoe snel je het juist koud hebt, waar je je prettig in voelt en vooral, of je een zeem nodig vindt of niet. Ga je in vijf dagen op de racefiets naar Berlijn? Of doe je er twee weken over, en bezoek je tussendoor graag een museum? Overnacht je in hotels oid. (waar je 's nachts kleding droog krijgt) of kampeer je?

Ik kampeer en heb aan weinig dingen een grotere hekel dan aan 's ochtends een natte fietsbroek aan te moeten trekken. Een broek aan, één wassen en drogen is een leuk principe, maar het moet dan niet regenen. Ik neem dan ook graag nog een extra fietsbroek mee. Zelf wil ik trouwens niet anders dan broeken met bretels omdat ik een hekel heb aan elastiek of een koordje rond mijn middel, maar ik geef onmiddellijk toe dat ze bij sanitaire bezigheden niet heel handig zijn.

Tip: als je een paar kledingstukken hebt waarvan je vermoedt dat je ze mee wilt nemen, leg ze dan eens op een keukenweegschaal en rol ze zo klein mogelijk op, en vergelijk. Er zit soms verbazingwekkend veel verschil tussen, ik zeg maar wat, een gewoon katoenen t-shirt en een polyester hardloopshirtje. Was ze ook eens samen uit, hang ze aan de lijn en voel af en toe eens hoe droog ze inmiddels zijn. Ik heb bv. drie afritsbroeken, maar er mag er maar eentje mee op vakantie: die droogt veel sneller dan de andere.

Veel voorpret gewenst!

Carl
Carl schreef: Beenstukken, merinowol, donsjacks komen langs en dan denk ik: op een tochtje naar Berlijn in augustus?
Haha dat ja.

2 fietsbroeken zou ik iig meenemen, verder gewoon alles naar persoonlijke voorkeur.
Echte fietsbroeken gebruik ik niet. Ik houd niet van strak zittende kleding, en ik houd er ook niet van om er als een wielrenner uit te zien. Ik draag wel fietsonderbroeken, hetgeen dan weer een beetje strijdig is met het anti-strakheidsprincipe. :-)
Bij temperaturen boven het vriespunt fiets ik vrijwel altijd in korte broek. Ik heb daarvoor bij de Decathlon een broek gekocht (MTB-broek stond er geloof ik op het label) van nog geen tientje. Supersnel droog, dus ook ideaal in regenachtige omstandigheden, want een regenbroek dragen vind ik vervelend en in de zomer vind ik het onnodig. Als shirt draag ik mouwloze shirts met rits, dat ventileert wel lekker. Daarvan heb ik er twee bij me. Als schoeisel draag ik niets of sandalen. Verder een Gore regenjack, duur maar wel prettig. En een pet tegen de zon of de regen, helm als de omstandigheden erom vragen.
Voor de niet-fietsmomenten nog wat gewone, lichte, 'burgerkleding'. Afritsbroek, T-shirt, bloesje. Donsjackje voor als het wat frisser wordt.
@PetervanRijn: Blote voeten op de fiets?

@Carl: als het regent, is mijn fietsbroek toch nat (in de zomer) en vind ik het geen probleem op die dan ook 's morgens nat an te trekken, mocht hij de virige dag niet goed gedroogd zijn. Het komt maar zelden voor, we hebben bij de tent een tarp waaronder we alles droog kunnen ophangen. Met daarna nog een dag fietsen en nog een nacht, gebeurt het niet vaak dat ik een natte foetsbroek moet aantrekken.
Even wat uitgebreider dan eerder: Natuurlijk moet OP zelf kijken wat hij prettig vindt om mee te fietsen. En natuurlijk is een tochtje naar Berlijn wat anders dan een wereldreis via Siberie.

Wij houden ons binnen Europa en fietsen gem. 80 km per dag mt af en toe een rustdag. Dat doen we over het algemeen tussen mei en oktober. We kamperen.

Wat ik dan aan kleding bij me heb:
- twee verschillende fietsbroeken met zeem.
- twee fietsshirts met korte mouwen en rits voor
- een dun fietsjack
- een regenjack (met ventilatie achter en ritsen onder de oksels!)
- een set beenstukken
- een donsjackje (koude avonden op de camping)
- een setje technisch thermoondergoed (klein, licht, fijn als piyama)
- twee t-shirts (technisch materiaal)
- een korte broek
- een lange broek (sneldrogend)
- twee paar sokken
- een paar waterdichte sokken
- een buff
- een buff-cap (petje van buff-materiaal met een klep, zie buff-site)
- een paar lichte schoenen met stijve zool (Merril)
- een paar teva-sandalen

En daarnaast wegens fijn maar niet noodzakelijk, vooral in voor- en najaar:
- een paar lichte tuinklompjes (heerlijk op de camping in het natte gras)
- een trui (zwaar en volumineus, maar heerlijk comfortabel)
- een extra lange broek
Jesse1994 schreef:Wat raden jullie aan? Waar hebben jullie zelf ervaring mee?
Wat voor jou het fijnste is is niet erg voorspelbaar, dat kun je aan de andere reacties aflezen.
Ik zou niet alles tegelijk aankopen maar gewoon wat beginnen te proberen in de wetenschap dat sommige fietskleding gewoon geen goede pasvorm heeft of in ieder geval geen pasvorm die bij jou past. Dat merk je als een zeem op de verkeerde plek zit, voor jou te dik of te dun blijkt te zijn of toch te zweterig blijkt of een shirtje trekt aan alle kanten maar op de plaats van de buik een soort buidelvorm heeft. :roll:
Duurdere spullen zitten meestal beter, maar niet altijd. Passen van fietsbroeken in de winkel vind ik lastig omdat je staande in het pashokje niet dezelfde houding kunt aannemen dan bewegend,voorovergeleund en zittend op het zadel van je fiets.
Hoi Jesse,

Is 1994 je geboortejaar? Dan kan ik me amper voorstellen dat je de middelen hebt om allerlei peperdure produkten te kopen zoals ik ze hierboven zie staan. Van de prijs van een (hele) dure jas kan je zowat een hele vakantie betalen.
Mind what? Ga gewoon met wat je in huis hebt. Heeft de lokale Lidl ineens een zeem-broek voor 2 voor de prijs van 1 in de aanbieding, dan probeer je dan, en anders maar paar kilometer minder fietsen. Je hoeft de Sahara niet te doorkruisen.

Veel succes en plezier!
Polling schreef:@PetervanRijn: Blote voeten op de fiets?
Niet alleen op de fiets. :-)
Maar ik moet toegeven, bij afstanden langer dan 50-60 km ga ik voelen dat de druk steeds op dezelfde plek zit en wordt het onaangenaam, dat is het moment om de sandalen aan te trekken. En onder de tien graden is het te koud, op de fiets dan, door de rijwind.
Mijn kleding:

Outdoorbroek van Fjallräven, 1 met lange pijpen en 1 afritsbroek.
Polyester t-shirts, bij de aldi of aktiesport. Bij zweten zijn ze zo weer droog.
Als het kouder wordt dan een fleecejackje van HH, of een windjack van gaastra.
Schoenen, outdoorschoenen half hoog, bij goed weer zonder goretex (Columbia), mocht het slecht weer zijn heb ik een paar met goretex (Lowa). Laatst genoemde heb ik met fietsen nog niet aangehad.
Regenkleding: Jack Wolfskin regenjas, regenbroek van Mac in a sac. Maar die bevalt me niet zo, erg zweterig en bij een fikse bui blijf je niet droog.
Sinds laatste fietstocht gebruik ik op langere fietstochten ook een zemen fietsonderbroek van Odlo. Niet dat ik eerder last had maar gewoon voor de zekerheid. Vond deze erg goed in pasvorm en comfort.

Mijn advies, doe aan wat je anders ook aan doet en waar je je prettig bij voelt. Persoonlijk heb ik helemaal niks met de fietskledingsetjes in felle kleuren. Maar zo heeft ieder zijn voorkeur.
Hoi Jesse,

Je hebt sportieve kleding nodig, meer niet. Een paar T-shirtjes, dunne (maar stevige) broeken en sport- of wandelschoenen volstaan. Wielerkleding is niet nodig.

Natuurlijk is (technische) fietskleding prettig, maar ook duur. Heb je het budget, dan vooral doen. In dat geval zie bijdragen hierboven.

Mijn 2cents:

Fietsbroek: wielerbroek met zeem draag ik alleen bij lange tochten op m'n racefiets/audax of op de mtb. Niet tijdens fietsvakanties. Hangt ook af van je zadel. Persoonlijk vind ik een wielerbroek minder praktisch, relatief zwaar/volumineus, heeft na het wassen langer nodig om te drogen (zeem) en te warm wanneer je deze onder een korte broek draagt. Advies: probeer het thuis eens uit. Je kunt op vakantie evt. ook sudocreme of Assos chamois creme meenemen. Kan prettig zijn na een lange fietsdag.

Shirt/ondershirt: ik draag vrijwel altijd fietsshirtjes, niet te nauwsluitend en zo luchtig mogelijk (mesh onder oksels, op de rug). Liefst met volledige rits, zodat je hem open kan ritsen bij warm weer en/of lange beklimmingen. Overigens draag ik altijd een (mesh) ondershirtje van Craft.

Schoenen: licht en met een stijve zool. Ik heb approach schoenen van Scarp. Waterdicht zou ik niet doen, tenminste niet in de zomer. Op mijn racefiets wel SPD pedalen en schoenen, maar waar je ook goed op kan lopen. Verder heb ik teva sandalen mee voor als het heel warm is en/of hard aan het regenen is, maar ook voor het douchen.

Regenkleding: persoonlijk zou ik er niet er niet veel geld aan uitgeven. Ik heb diverse (dure!) regenjassen- en broeken. Volgens fabrikanten ademend, maar dat moet je doorgaans met een flinke korrel zout nemen. Bij enige inspanning zweet je je alsnog kapot. Hoewel niet geheel waterdicht, kan ik de Sportful Fiandre en Castelli Perfetto aanbevelen. En anders, koop een goedkoop setje van Agu oid.

Trui: zomers een lichte trui mee voor de avond of vroege ochtend. Ik heb altijd een superlicht, capuchonloos (en betaalbaar) truitje van Ayachucho mee. Pakt ook makkelijk weg.

Pet: wat mij betreft absoluut onmisbaar

Fietshandschoenen: neem ik altijd mee. Roeckl en Specialized hebben een uitgebreid assortiment

Sokken: liefst merinowol en niet te dik
Hoi Jesse,
Ik neem het onderstaande mee. Bekijk zelf wat het beste bij je past.
De basis bestaat uit wielerkleding. Daar overheen een korte broek van Vaude.
Het rijtje onder 'fietsen' is langer dan algemeen maar uiteraard staat ons niets in de weg om alles in lagen over elkaar te dragen wanneer je koud voor je tentje zit.

Veel succes.

FIETSEN
Fietsschoenen, SPD. Vaude Kelby TR.
2 paar sokken, Falke hardloopsokken.
Korte fietsbroek, Vaude Brand Short
1 fietsonderbroek met zeem
1 fietsbroek met zeem, Castelli
1 regenjasje, Sportful
1 set wielermouwtjes
1 lange fietsbroek, Castelli (afhankelijk van het gebied waar we naar toe gaan)
1 fietsshirt, Santos (koersshirt met zakjes achterop)
2 zweetshirtjes korte mouw
1 zweetshirt lange mouw (afhankelijk van het gebied waar we naar toe gaan)

ALGEMEEN
2 onderbroeken
1 Lange broek, Vaude Krusa Pants
2 t shirts, reguliere shirts.
1 donsjack, Decathlon
1 dun truitje....in china gekocht. Geen idee welk merk.
Zou Jesse1994 vertwijfeld in de winkel staan? Of met zijn complete kledingkast een weekje aan het fietsen zijn om alles uit te proberen?

Carl
Carl schreef:Zou Jesse1994 vertwijfeld in de winkel staan? Of met zijn complete kledingkast een weekje aan het fietsen zijn om alles uit te proberen?

Carl
Mocht Jesse het niet meer lezen dan vind ik het alsnog wel interessant hoor! In tegenstelling tot Jesse heb ik een kast vol wielerkleding en moet ik vooral keuzes maken wat ik thuis laat en hoeveel ik meeneem naar de UK volgende week voor mijn eerste wat langere fietsvakantie. De lijsten/tips van Marco, Polling en Wim zijn voor mij wel bruikbaar.

Ik zit nog te twijfelen wat ik als lange broek mee ga nemen voor s'avonds bij de tent of als ik een avondje het cafe in wil. Een gewone spijkerbroek lijkt het meest voor de hand liggend want zo'n Fjallraven ding lijkt me niks, helemaal niet voor dat geld. Verder twijfel ik of ik met arm- en beenstukken de lange fietskleding thuis kan laten, of toch een Gore Softshell windstopper/lang ondershirt of thermoshirt mee moet nemen (er gaat sowieso een lang regenjack mee). Ruimte is niet echt een probleem, maar ik verwacht gewoon zomerweer met af en toe een bui of koude nacht (donsjackje gaat ook mee). Lange (onder)kleding voor op de fiets lijkt me dus niet nodig.