Additionally, paste this code immediately after the opening tag: tent voor fietsen met baby - Forum Wereldfietser

tent voor fietsen met baby

Hi,

Ivm met gezinsuitbreiding ben ik op zoek naar een fietskampeertent voor af en toe kamperen in het weekend in Nederland. Waarschijnlijk enkel bij redelijke kans op mooi weer ivm de baby.
Omdat we niet helemaal zeker weten of het een success gaat worden, willen we niet teveel investeren. En aan de andere kant, als de tent licht genoeg is kan ik het wel solo gaan gebruiken ter vervanging van mijn huidige iets te krappe vango. En dat rechtvaardigt een iets hogere aanschafprijs.

Ik hink een beetje op twee gedachten.

Een 3 persoons pop up tent van decathlon.
Goedkoop (100e) en betrouwbaar (ervaring in het verleden).
De ronde opgevouwen vorm kan aan de fietstrailer hangen (is een brede hoge trailer, thule chariot 2 persoons).
Nadeel is dat daar geen vestibule bij zit, voor de tassen en babyartikelen.
Voordeel is de prijs/kwaliteit (heb in het verleden hier wel een van gehad en dat beviel destijds prima).

of
Bijvoorbeeld de MSR Mutha Hubba 3p met de losse gearshed zou misschien wat zijn. Maar is wel meteen 500-600 euro.
Ook vraag ik me af hoe erg condensatie een issue is bij deze (en andere) lichtgewicht tenten. Mijn niet fiets kampeer tenten waren katoen/polycotton en hadden daar geen last van. Mijn huidige vango 1 persoons tentje lichtgewicht heeft daar wel last van en vind ik ook wat te beperkt kwa opslagruimte.

Op kampeermarkt.com staan enkele tenten die qua vorm en prijs in de buurt komen van de MSR + gearshed, en voor wat ik denk dat handig is. Voordeel van de MSR is dat de gearshed niet meehoeft solo. Dat zie ik niet bij andere tenten zulke modaliteit.
BV
https://www.kampeermarkt.com/Helsport-L ... -tent.html
https://www.kampeermarkt.com/Nordisk-Oppland-3PU.html

deze hebben wel de ruimte maar zijn met 4+ kilo wel wat aan de zware kant om solo te gebruiken.


hebben jullie nog suggesties waar ik ook eens naar kan kijken?
En zijn er mensen die zelf ervaring hebben met een baby/tent en suggesties hebben omtrent vorm/ruimte of andere zaken en waar ik wel/niet rekening mee moet houden bij aanschaf van een 'gezins'tent.

Groet
Even-iets-anders
Even-iets-anders schreef: En zijn er mensen die zelf ervaring hebben met een baby/tent en suggesties hebben omtrent vorm/ruimte of andere zaken en waar ik wel/niet rekening mee moet houden bij aanschaf van een 'gezins'tent.
Houd rekening met het bedje waar de baby in slaapt. Die van ons sliepen in een Deryan tentje en dan moet zo'n tentje er samen met twee matjes in passen. Verder zou ik goed kijken naar de ventilatiemogelijkheden. Kleine kinderen gaan vroeg slapen en dan kan het nog erg warm zijn in een kunststof tent. Wij hebben om die reden een katoenen tent, maar dan sjouw je wel behoorlijk wat extra kilo's mee en ik kreeg niet de indruk dat je daarop zit te wachten. Dus als je goed kunt ventileren is dat een voordeel.
Veel plezier gewenst met je gezin op fietsvakantieweekend!
Ik denk dat de oplossing die werkt voor jou niet noodzakelijk ook voor anderen werkt. Wij hebben na de geboorte van onze eerste dochter een vango pulsar 300 gekocht. De baby en later peuter, sliep in een deryan tentje dat het eerste jaar mee in de binnentent stond en het jaar erna gewoon in de voortent stond. Dit jaar gebruikten we de tent niet, maar door een tweede dochter zouden we de indeling waarschijnlijk nog eens moeten herbekijken.

Voor ons bleek bovenstaande oplossing te voldoen, maar we reizen naar forum-normen nogal licht. Ons grootste probleem is overigens ventilatie: de vango blijkt onvoldoende te ventileren als je er met 3-4 warme lichamen in ligt te slapen en heeft ook geen constructie die eenvoudig toelaat om daar iets aan te doen.
We zijn dit voorjaar voor het eerst gaan kamperen met onze zoon (inmiddels 15 maanden). Onze overweging was ook: niet meteen een dure tent, eerst even kijken of het bevalt. We keken eerst ook naar de 'usual suspects' van bv. Vango maar er blijkt zo veel op de markt.

Wij zijn uitgekomen bij een Coleman Tasman 3, ook iets van 100 euro. (nu in de uitverkoop misschien nog wel iets goedkoper).
Deze tent heeft een ruime voortent met grondzeil en twee deuren. Wij hebben als reisbedje voor onze zoon zo'n deryan tentje. Dat kan ruim in de voortent staan en dan kunnen we er nog goed langs. Het slaapgedeelte is ook ruim, later kan daar zeker nog een derde matje liggen.

Ik zou zeker een tent met een ruime voortent aanbevelen. We hebben een paar keer een uurtje binnen gezeten vanwege regen en dan heb je alle ruimte. Kleine D heeft een beetje zijn eigen plekje. Als je een keer ('s nachts) in de tent moet verschonen is een ruime voortent ook heel fijn.

Hij is wel wat aan de zware kant voor op de fiets (5 kg). Je kan een vergelijkbaar model kopen zonder het grondzeil in de voortent, dat scheelt gewicht maar het grondzeil maakt de tent wel veel beter bruikbaar. (en met kind en kar maakt een kilo meer tent ook niet zo veel meer uit).

Het duurt wel wat langer voor hij staat dan zo'n Decathlontentje, ik denk ca. 10 minuten.
De kwaliteit en afwerking zijn voor dit bedrag prima.

Wat ik verder nog kan aanbevelen, ook als je gewoon een rondje fietst, is zo'n picknickkleed met plastic onderlaag. Maakt het veel makkelijker om even ergens te pauzeren, ook als er geen bankje staat. We hadden nog wel onze stoeltjes mee maar die zijn nauwelijks nog gebruikt.


Kleine D vindt het gelukkig tot nu toe leuk om te kamperen gelukkig :D
Hi Allen,

Dank voor de suggesties en adviezen. Beide genoemde tenten heb ik ook bekeken. Ventilatie en condensatie zijn idd wel een dingtje met 3 personen bij de niet katoenen tenten, maar ook lastig om vooraf goed in te schatten.
Een zwaardere katoenen icm de fietskar is ook wel een idee eigenlijk. Nog maar even wat verder onderzoeken.
Ruime voortent is dus idd wel handig met gezin zo te lezen.

De Deryan hebben we ook toevallig. Wilde eigenlijk alleen het matje daarvan meenemen, maar wellichtis het hele tentje ook wel handig. En dan heb je idd wat vloeroppervlak nodig.En het picknick kleed is ook een goed tip.
Dank!