Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Opladen van je apparatuur - Forum Wereldfietser

Opladen van je apparatuur

Hallo,

Onlangs de Axa luxx 70 plus steady koplamp op mijn fiets gemonteerd om tijdens het fietsen de elektriciteit via mijn naafdynamo te gebruiken. Het werkt perfect :D :D :D . Geen omvormers nodig maar gewoon je usb kabel in de koplamp steken om je telefoon, navigatie of ander apparatuur met usb op te laden. :D :D :D Echt een top! Ik gebruik mijn telefoon een lg g3 en mio navigatie ervoor. Top op heden en dat is nu 4 maanden geen problemen mee gehad. 8) :D

https://www.rosebikes.nl/artikel/axa-lu ... aid:642351

Groetjes,
Marco
hoi Marco,
Geweldig.
Zelf gebruik ik op mijn koga een extra aansluiting naar mijn naafdynamo en die is verbonden met een KEMO omvormer. Die heb ik aangesloten op een Staafaccu van de Hema, waar ik mijn Garmin Etrex 30 op aansluit.
werkt ook fijn.
Leuk apparaat, een belofte voor de toekomst.

De frase "opladen mogelijk bij droog weer en vanaf een snelheid van 15 km/u" maakt hem een stuk minder geschikt, onder andere voor fietsen in de bergen.
Opladen bij draag weer heeft natuurlijk te maken met de niet waterdichte USB-aansluiting, maar daar hebben meer omvormers last van, makkelijk op te lossen met een plastic zakje. Vanaf 15 km per uur is inderdaad een belangrijke beperking, zodra het een beetje bergop gaat ben je langzamer. Daar de meeste omvormers zich bij hogere snelheden (vanaf ca 35 kmh) uitschakelen om doorbranden te voorkomen, wordt er een groot deel van de tijd niet opgeladen. Ook de oplaadcapaciteit van 0,5 A is niet geweldig, met mijn B&M E-works haal ik iets van 1,0 A, dit is echter nauwelijks genoeg om het stroomverbruik van mijn smartphone bij het navigeren te compenseren.

Ik ben wel benieuwd of de ervaringen van de topicstarter wellicht positief afwijken van de opgegeven specificaties.
Hallo allemaal,
wij zijn net terug uit Praag via de Elbe en de R1. Onze beide fietsen heb ik voorzien van een Spanninga Nomad, die heeft ook een USB poort in de lamp. Beide fietsen hebben een kabel naar de stuurtas, waar onze telefoons in liggen.
Mijn telefoon werd al met een 13 km/u geladen, die van mijn vrouw vanaf 15/16 km/u. Eigenlijk ging dat allemaal perfect tot de Harz. Bij het stijgen reden we te langzaam en bij het dalen te hard. Onze telefoons bleken zich te ontladen. Gelukkig doen beide telefoons het nog prima.
Kent iemand dat probleem?
Groeten Maarten
Zie mijn bericht hierboven. Dit is heel normaal en de kunst is die oplader te zoeken die het best oplaadt bij het grootste km-interval. En het ontladen van je telefoon is een direct gevolg van een verbruik wat hoger is als de oplaadcapaciteit bij lage cq hoge snelheden.
Hallo Bert,
want ons verbaasde was dat een telefoon van 83% naar 21% kon gaan in een uur. En dat zonder gps, camera, dataverkeer, wifi, bluetooth enz. Ook mijn telefoon ging bijzonder snel voor zijn doen.
Dat is inderdaad vreemd.