Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Moderne cantilevers? - Forum Wereldfietser

Moderne cantilevers?

Ik heb gisteren een Batavus Randonneur GL (~1989) gekocht waar spatborden en dragers op zitten, maar ook cantilever remmen met een racestuur.

Fijn natuurlijk voor wat bredere banden en toch goede remmen met spatborden, maar ik merk vooral achter dat de remkracht van de huidige remmen wat minder is.
Voor zit een model van Shimano, maar achter zitten nog de oorspronkelijke Weinmann cantilevers er op met bijpassende remhendels.

Wat word er tegenwoordig aangeraden? Ik zie op veel websites V-brakes langs komen, maar ik vind het uiterlijk van cantilevers ook wel wat hebben en als moderne cyclocross fietsen ze ook nog gebruiken dan moeten ze nog best oke zijn. Nu heb ik al dropbar remhendels en crosslevers liggen van Tekro, dus daar wil ik ze ook graag mee combineren.

Foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ik heb iets vergelijkbaars gehad, of eigenlijk nog steeds. Dat gaat om een vHerwerden Roadmaster een van de vroegste modellen, cantilevers die nie niet echt geweldig remmen.
Hiervoor heb ik Tektro CR710 aangeschaft om erop te zetten, maar tot mijn stomme verbazing bleken ze niet te passen! Voorlopig doe ik het dus maar even met de oude Shimano's, voor gebruik in de stad voldoet dat redelijk.
Moraal van dit verhaal: het past dus kennelijk niet altijd, waarom weet ik nog niet, moet ik nog een keertje goed uitzoeken, ik ging er gewoon van uit dat als die nokjes er maar zitten alle remmen wel passen...
Overigens leuk zo'n fiets, daar houd ik wel van!
Succes ermee.
Dat de achterrem niet goed remt ligt denk ik voornamelijk aan de remkabel: zet er eens een nieuwe binnen- en buitenkabel op. Zorg dat ze goed en strak passen in de diverse stopt.
Een tweede is waarschijnlijk de remblokes. Koop zalm/zwarte Kool Stop blokjes.
Nummer drie: haal de remhoeven eens van de fiets en maak de scharnierpunten mooi schoon en smeer ze.
Nummer vier is het kabeltje van links naar rechts. De types waarbij de kabel in een bocht hangt zoals deze hebben een eleasticiteit doordat de kabel zelf buigt. De volgende versies zijn beter:
Afbeelding

De voorrem zou je een stuk krachtiger kunnen maken door van het bedoelde kabeltje een veel kortere versie te monteren. De remkracht is namelijk maximaal als hoek tussen de drie scharnierpunten 90 graden is:
1. de nok
2. waar het kabeltje aan de remhoef aangrijpt
3. waar de drie kabels samenkomen.
Deze hoek geldtg echter op het moment van remmen, niet op het moment van montage. Gevolg is meestal dat een zo kort mogelijk kabeltje het krachtigste remt.

Ik vermoed overigens aan de foto te zien dat de voorvelg qua remslijtage ver heen is.
Leon schreef:Dat de achterrem niet goed remt ligt denk ik voornamelijk aan de remkabel: zet er eens een nieuwe binnen- en buitenkabel op. Zorg dat ze goed en strak passen in de diverse stopt.
Een tweede is waarschijnlijk de remblokes. Koop zalm/zwarte Kool Stop blokjes.
Nummer drie: haal de remhoeven eens van de fiets en maak de scharnierpunten mooi schoon en smeer ze.
Nummer vier is het kabeltje van links naar rechts. De types waarbij de kabel in een bocht hangt zoals deze hebben een eleasticiteit doordat de kabel zelf buigt. De volgende versies zijn beter:
Afbeelding

De voorrem zou je een stuk krachtiger kunnen maken door van het bedoelde kabeltje een veel kortere versie te monteren. De remkracht is namelijk maximaal als hoek tussen de drie scharnierpunten 90 graden is:
1. de nok
2. waar het kabeltje aan de remhoef aangrijpt
3. waar de drie kabels samenkomen.
Deze hoek geldtg echter op het moment van remmen, niet op het moment van montage. Gevolg is meestal dat een zo kort mogelijk kabeltje het krachtigste remt.

Ik vermoed overigens aan de foto te zien dat de voorvelg qua remslijtage ver heen is.
Goede tips. Bedankt! :)

Ik ben er ook bang voor, er loopt over de gehele lengte van de velg een groef. Ga de fiets binnenkort schoonmaken, dan zien we vanzelf of het vuil is of ernstige slijtage.
Nu wilde ik er op een gegeven moment wel een naafdynamo of Velogical op zetten, maar had gehoopt dat nog even te kunnen uitstellen.
Cantilever remmen zijn iets minder fel dan v brakes, maar zouden het best goed moeten doen. Ik heb ze ook op een van mijn fietsen, en ben niet ontevreden. Ik zou net als Leon adviseert beginnen met nieuwe binnen en buiten kabels, en nieuwe remblokken. M-gineering heeft de Koolstop Salmon serie, en ook voor oudere modellen zoals hier. Bij mij maakten nieuwe blokjes veel uit. Je voorrem is een goedkope Shimano, de achterrem lijkt een copie van de zeer gewaardeerde Mafac canti rem, en zou het als de copie net zo goed is als het origineel prima moeten doen. Afstellen van canti's is altijd een kunst. De smalle voorrrem moet wat dat betreft anders dan de brede achterrem. Sheldon Brown heeft goede uitleg.
Remhendels zijn ook een punt. Moderne met de kabels onder het stuurlint remmen beter dan oude met de kabels aan de bovenkant, vooral als je de greep aan de bovenkant vast hebt. De ultieme oplossing (behalve een stel Magura HS66 van Ebay) is natuurlijk moderne v brakes maar dan wel met de speciale Tektro racegrepen voor v brakes. Mocht je sti willen schakelen dan kan dat weer niet - dat kan alleen met cantilevers. Dat laatste heb ik op mijn veldrijfiets, en dat werkt best goed.
Kortom, ik zou beginnen met kabels en remblokjes.
Die Batavus Randonneurs zie je nog maar heel weinig, zuinig op zijn. En wat Leon zegt, canti's kunnen prima remmen, en zeker met Koolstop remblokjes, maar als de velg hol gesleten zel de remkracht minder zijn, ook bij gebruik van V-brake's.
(Die achterrem van Weinmann, is een Mafac kloon).
Gideon schreef:Die Batavus Randonneurs zie je nog maar heel weinig, zuinig op zijn. En wat Leon zegt, canti's kunnen prima remmen, en zeker met Koolstop remblokjes, maar als de velg hol gesleten zel de remkracht minder zijn, ook bij gebruik van V-brake's.
(Die achterrem van Weinmann, is een Mafac kloon).
Ik kan er ook heel weinig over vinden. Er staat er nog een op Marktplaats op het moment met de originele stronglight cranks e.d.

Enige andere melding is een paar foto's op Duitse websites en een lid, hier, op het forum.
Deze gewone Shimano's werden als goed beoordeeld in dit review;

http://road.cc/content/review/110657-sh ... ver-brakes

(ik zie nu dat de CX-70 er uit gaat, maar er is ook een CX-50, die op het oog vrijwel hetzelfde is en goedkoper)
Je hebt in het topsegment de Avid Shorty Ultimate en TRP RevoX cantilever remmen. Deze laatste heb ik zelf ook op mijn Surly Cross Check vakantiefiets. In de afdaling (zeker zonder bagage) mag ik graag een beetje snelheid maken en zie ik mijn vrienden vaak ook pas weer in het dal, maar merk ik toch wel dat de canti's wat remkracht tekort komen (ondanks dat ik met goed afgestelde Koolstop Salmon remblokken rijdt en ze regelmatig schoonmaak). Met bagage gaat het boven de 60km/u voor een haarspeldbocht echt wel spannend worden verwacht ik zo.

Samenvattend: Je kunt prima met canti's rijden, vooral ook omdat ze er tof uitzien. Kies wel voor goede remblokken (Koolstop Salmon of Dura2), stel ze goed af de eerste keer en leer je fiets/remmen goed kennen om te weten waar de limieten liggen.

Budget opties zijn de eerder genoemde Shimano CX50 of Tektro CR720's (die vallen wel breed). Deze doen alleen optisch onder.
Ik weet niet welk model Tektro remhandgrepen je van plan bent erop te monteren, maar zelf heb ik vorig jaar een setje Tektro RL520 remhandgrepen aangeschaft die op mijn huidige fiets in combinatie met V-brakes goed werken. Mocht je dezelfde hebben kun je dus overwegen over te gaan op V-brakes.
Met hoeveel gewicht rijdt je dan? Wil ... eek SCR-5C gekocht. Dat werkte beter, maar nog niet helemaal.

Dat betekende echter wel dat ik dus nog een paar hendels had liggen met crosslevers:
Afbeelding
Afbeelding

Samen met een stel betaalbare nieuwe binnen- en buitenkabels remt de fiets nu al een heel stuk beter, zelfs achter, maar er moeten nog wel andere blokken op. Vooral de achterrem is van kneiterhard rubber en is zelfs na afstellen niet volledig te blokkeren.

Maar goed, dat is voor later. Net zoals nieuwe stuurtape. Bedankt voor het meedenken tot nu toe allemaal. Ik zal verder werk aan de fiets hier laten zien. :)
Dus goed nieuws én slecht nieuws...
Afbeelding

De remmen passen achter prima en zien er erg mooi uit samen met de rvs Weinmann spatborden.

Het slechte nieuw echter... is dat de remnokken vóór inderdaad te smal zijn. De breedte van de nokken scheelt ongeveer 1cm met achter. Het remt wel, maar de blokken staan er compleet scheef op.
Afbeelding
Dit is met de remmen aangetrokken.

Is dit op te lossen met dunnere remblokjes? Zijn er adapters te koop voor dit soort dingen?

Een ander probleem zijn twee (aluminium :evil: ) schroeven die afgebroken zijn.

Allereerst de schroef voor de achterdrager:
Afbeelding
Een schroefgat zagen had niet het gewenste resultaat en zelfs een stevige tang er op zetten heeft weinig zin. Muurvast.

Een nog fijnere is het stelschroefje het achterpad van de vork:
Afbeelding

Nu weet ik dat deze niet per se nodig is om het wiel te plaatsen, maar dan moet ik de schroef er aan de andere kant ook uit halen. Wat kan ik hier het beste mee doen? Mini boortje er in? Fietsenmaker?

En als klap op de vuurpijl heeft een vorige eigenaar blijkbaar ooit eens de standaardplaat er uit geslepen.
Afbeelding
quote="jaccow"
> Dus goed nieuws én slecht nieuws...

> Het slechte nieuws is dat de remnokken vóór inderdaad te smal zijn.
Je bedoelt dat de nokken te dicht bij elkaar staan.
> Is dit op te lossen met dunnere remblokjes?
Wellicht, met wat geluk. Misschien deze: https://www.rosebikes.nl/artikel/kool-s ... /aid:39915 (Ik weet niet of de bevestiging goed is)
Maar waarom zitten er ineens andere remmen op? Dit lijken gewoon de verkeerde.

> Een ander probleem zijn twee (aluminium :evil: ) schroeven die afgebroken zijn.
Afzagen, platvijlen, uitboren, zonodig nieuwe draad tappen.

>Een nog fijnere is het stelschroefje het achterpad van de vork:
Idem.

>En als klap op de vuurpijl heeft een vorige eigenaar blijkbaar ooit eens de standaardplaat er uit geslepen.
Is dat erg?

Tip voor de volgende keer: met het frame beginnen, de rotklusjes eerst.
Het omwisselen van de ringetjes op de remblokjes kan je wat extra (of nog minder) ruimte geven. Er zit doorgaans een dik en een dun ringetje op, die de boel vastklemmen, die kan je verwisselen.
Leon schreef:
jaccow schreef: > Het slechte nieuws is dat de remnokken vóór inderdaad te smal zijn.
Je bedoelt dat de nokken te dicht bij elkaar staan.
> Is dit op te lossen met dunnere remblokjes?
Wellicht, met wat geluk. Misschien deze: https://www.rosebikes.nl/artikel/kool-s ... /aid:39915 (Ik weet niet of de bevestiging goed is)
Maar waarom zitten er ineens andere remmen op? Dit lijken gewoon de verkeerde.
Ik wilde de remmen vervangen met iets modernere remmen. Mede omdat ondanks dat ik deze al beter had afgesteld en de blokjes had vervangen de remmen nauwelijks remden.

Even niet stilgestaan bij de mogelijkheid van veranderende maten door de jaren heen. :roll:

Blijkbaar hebben oudere fietsen vaak nokken die 55-60mm uit elkaar staan, terwijl moderne fietsen 75mm zijn.

De Kool-Stop Thinlines lijken een mogelijkheid te zijn inderdaad. En anders toch maar weer de oude Shimano's er weer op zetten.
Remblokken schuin veilen? :wink: Ik heb niet het idee dat dit zo'n verbetering is t.o.v. wat er op zat eigenlijk, ik vind die zwarte dingen ook niet mooier/beter passen dan mini v-brakes die meestal ook zwart zijn en wel fatsoenlijk (eigenlijk veel beter) remmen/af te stellen zijn..