Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ortlieb tas en Tubus voordrager - Forum Wereldfietser

Ortlieb tas en Tubus voordrager

Deze week heb ik een nieuwe Tubus Tara voordrager gemonteerd op mijn fiets. Nu merk ik dat de voortassen (Ortlieb Classic) niet goed op de drager gezet kunnen worden. Het gaat om de grendelhaak. Deze zit namelijk te laag. Of eigenlijk zit de rail iets te laag. De haak komt precies tegen het stangetje dus ik kan hem er niet achter haken. Als ik de hele tas buig lukt dit wel, maar dat moet niet de bedoeling zijn...
Ik vind dit heel vreemd want in het verleden heb ik ook Tubus Tara gebruikt met deze tassen, waarbij ik dit probleem niet had. Is de Tubus Tara aangepast sinds 2006?
Ik heb twee verschillende grendelhaken geprobeerd (zie foto). Beiden passen niet goed. Weet iemand een oplossing. Misschien een gebogen rail plaatsen?
Afbeelding Afbeelding
Als je de grendelhaak een kwartslag draait dus recht naar beneden dan zit hij wel vergrendeld.
saagstree schreef:Als je de grendelhaak een kwartslag draait dus recht naar beneden dan zit hij wel vergrendeld.
Tja, als het zo simpel was.... :roll:
Dat gaat dus niet lukken.
Wellicht een stukje rubber bij de bovenste haken, zodat hij net iets hoger komt te hangen?
Dit is volgens mij een al wat oudere frontroller. Inmiddels is de "glijbeugel" een beetje rond en iets hoger gemonteerd om meer stelmogelijkheden te krijgen:Afbeelding. Deze onderdelen zijn ook los te koop: Afbeelding (let op: geen garantie dat dit precies de goede is!)
Je kan ook gehele grendelhaak verwijderen... Zo fiets ik al een tijd rond en nooit ergens last van. Althans soms klappert het een beetje wanneer je over een hobbelweg fiets. Maar niet tot ergernis. Succes!
Lullig, die 'verbeteringen' aan modellen tassen en drager :evil:

Een heftige optie die zeker werkt: de haakrail uitboren en met nieuwe M5 boutjes een paar cm hoger bevestigen. De oude gaatjes krijg je waterdicht met een setje extra boutjes en ringetjes. Wel een gepruts met het zo kort mogelijk afzagen van de boutjes en zo.
Fietsen zonder grendelhaak lijkt me niet fijn aangezien ik vaak over hobbelpaadjes rijd.
De iets ronde rail vind ik de beste oplossing. Ik ga uitzoeken of deze past op de plek waar de oude zit.
Anders zal ik de rail moeten verplaatsen. Ik hoef volgens mij dan slechts een boutje los te halen en hoger plaatsen. Hierdoor komt de rail wel schuin te zitten, maar dat maakt niet uit. Ik kan de haak dan wel op een goede manier vasthaken.
Auk schreef: Ik hoef volgens mij dan slechts een boutje los te halen en hoger plaatsen.
:idea: 8)
Voor de mensen die ook met dit probleem zitten...hier mijn oplossing.

Ik heb de rail verplaatst. Ik heb slechts een kant van de rail iets hoger geplaatst. Dit was vrij eenvoudig omdat mijn tas uit 2005 boutjes heeft die je los kunt schroeven. Niks uitboren dus!
Wel moest ik een gaatje boren in de tas. Het oude gaatje heb ik afgeplakt met een zelfklevende bandenplakker en ducktape. Zowel aan de buiten- als binnenkant. Dit valt achter de beschermplaat dus zal niet loslaten door wrijving o.i.d.
Afbeelding Afbeelding
Wat je ook had kunnen doen is dit https://www.ortlieb.com/nl/e12/ kopen (2 stuks) bij het knaagdier of andere buitensportzaak. Dan had je de boel mooi strak af kunnen spannen, nu klappert en schuift het waarschijnlijk nog steeds een beetje.

En ja, bij Ortlieb schijnen ze de laatste jaren een beetje aan het doorschieten te zijn voor wat betreft de innovaties waarvan ze denken dat we die nodig hebben.
Peter,

Het probleem is volgens mij niet veroorzaakt door Ortlieb, maar door Tubus. Als de haken goed passen, heb je verder niets nodig. Bij mijn oude Ortliebs met recht schuifstuk paste het net niet waardoor mijn tas zonder spanband steeds losschoot, nu met gebogen schuifstuk kan ik het net iets beter afstellen en blijft alles mooi zitten. Dus: innovatie is prima, als dit maar niet leidt tot nog zwaardere tassen.

Bert
Ben ik blij dat mijn Arkels een heerlijk simpele bevestiging hebben.
https://www.google.nl/search?q=arkel+ta ... CQQzlMgeM:
_Peter_ schreef:Wat je ook had kunnen doen is dit https://www.ortlieb.com/nl/e12/ kopen (2 stuks) bij het knaagdier of andere buitensportzaak. Dan had je de boel mooi strak af kunnen spannen, nu klappert en schuift het waarschijnlijk nog steeds een beetje.
Nee hoor Peter, er klappert en schuift niks. Het zit goed klem. Een extra band of elastiek vind ik waardeloos. Ik wil het in één handeling kunnen bevestigen en dan moet het gewoon goed zitten. Ik vind dit prima opgelost.
Auk, ik ben blij dat het voor je werkt. Het systeem wat Arkel nu nog hanteert werd vroeger ook door Ortlieb toegepast (en is nog steeds toe te passen). persoonlijk vindt ik die haak onderaan 3 maal niks en heb ze zowel voor als achter vervangen door de oude vertrouwde haak en rubber. Op deze manier wordt de tas naar beneden getrokken waardoor ze nog moeilijker los kan schieten. (en dat is wel eens gebeurd zowel met de oude als nieuwe methode (haak onder))