Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Routeplanning in het buitenland (Frankrijk) - Forum Wereldfietser

Routeplanning in het buitenland (Frankrijk)

Ben net terug van een ritje naar Parijs met een leuk gezelschap, en heb ervaren dat het plannen van een route in Frankrijk nog best een opgave is.
We zaten op de laatste dag 60 KM van Parijs, en wilden een zo kort mogelijke route de stad in. Wat we ook probeerden, het liep uit op knollevelden, afgesloten fietspaden, snelwegen, steile (15%) bergwanden etc.
We hebben o.a. de volgende navigatiemiddelen geprobeerd:
- Garmin (Etrex 35 met OSM)
- OSMANd for Android
- Naviki (Website)
- Google Maps

Uiteindelijk gewoon een D-weg gevolgd die vrij direct naar Parijs liep.
Wat is jullie ervaring op dit gebied, en welk navigatiemiddel voor de fietser werk (in bijvoorbeeld Frankrijk) wel?
Het gaat vaak niet om het navigatiemiddel, maar om de kaart die daar in zit. Kan het middel of kun jij, aan de hand van die kaart bepalen of een weg te fietsen is, of een andere weg legaal per fiets over te steken is en of aansluitingen voor fietsers legaal of qua veiligheid te doen zijn?

Voor het overgrote deel van Frankrijk gebruik ik de plastic versies van Michelinkaarten, behalve bij grote steden, want daar blijf ik per fiets meestal ver vandaan. Ik denk dat je in Parijs het beste uitgaat van een route op gps die recent door een kenner gefietst is.
Ik ben het met Leon eens dat het in eerste instantie om de kaart gaat en wat dat betreft is openstreetmap (OSM) vaak een goede/de beste keuze denk ik.

Als ik cycle.travel (OSM gebaseerd) een route van Clermont naar hartje Parijs laat plannen en de route waarmee hij komt bekijk is het denk ik een redelijk tot goede route. Verder kan je de route makkelijk aanpassen door "halverwege" de route te verslepen. Ook http://brouter.de/brouter-web/ is denk ik een goede keus.

Waarom OSMand niet goed werkt (ook OSM gebaseerd) weet ik niet, had je hem op het fietsersprofiel staan?
De eTrex 35t werkt fantastisch, met TopoActive kaart op basis van OSM. Behalve als je meer dan 20-30 km laat berekenen in profiel fietsen. En ik begrijp dat eigenlijk wel, knoop zelf maar eens een route aaneen van ieder fietspad in de stad. Dus op voorhand plannen in BaseCamp, of berekenen in tussenstanden van 20 km. Maar dan moet je die tussenstappen wel ongeveer weten.
Meneer Zwijn schreef:De eTrex 35t werkt fantastisch, met TopoActive kaart op basis van OSM. Behalve als je meer dan 20-30 km laat berekenen in profiel fietsen. En ik begrijp dat eigenlijk wel, knoop zelf maar eens een route aaneen van ieder fietspad in de stad. Dus op voorhand plannen in BaseCamp, of berekenen in tussenstanden van 20 km. Maar dan moet je die tussenstappen wel ongeveer weten.
Omdat de meeste mensen tussen de 50 en 75 kilometer per dag fietsen is het weten van die tussenstappen exact het probleem. Dat lijkt me niet fantastisch.
Voor Leon. Ik herschik mijn woorden.
Het apparaat werkt fantastisch als je weet hoe het werkt.
Als je denkt dat het mooie routes van 70 km berekent zoals jij zelf op een kaart zou uitstippelen, zal iedere fiets-gps op de wereld jou ontgoochelen.
Je mag dat gerust spijtig vinden. Toch is het zo.
Wanneer stelt het niet teleur dan? Als je verwacht dat het 3000 km jouw track volgt, of een korte route moet berekenen.
In dit soort gevallen gaat er weinig boven een papieren kaart, in Fr natuurlijk van Michelin.
Een GPS schermpje geeft toch erg weinig overzicht, zeker over 60km. Wat Parijs betreft, op veel wegen kun je fietsen, als je de grote snelwegen omzeilt. Via een rivier of kanaal is ook een klassieke toegangspoort tot grote steden. En verder inderdaad OSM.
Exact de uitdaging die wij regelmatig moeten nemen. Wij gebruiken maps.me wat op zich prima werkt. Echter leerde wij de eerste dag dat het verstandig is de route in korte stukjes op te knippen en hem goed te controleren. Controleren op de soort wegen, het hoogte profiel en de route die hij neemt. Regelmatig wijken wij iets af van wat maps.me plant. Scheelt heel wat klimmen en mountainbikepaden.
Mijn vriendin doet dit allemaal en als wij van de route af moeten wijken en dus maps.me laten plannen, kost haar dit veel tijd.

Verder kunnen wij weinig met maps.me. Andere programma's kennen we niet en het is de eerste keer dat we ook navigatie gebruiken maar hopelijk zijn er programma's die meer gebruiksmogelijkheden bieden als:opslaan, route verschuiven, route via, via laten gaan etc.
Een grote stad binnenfietsen gaat het makkelijkst aan de hand van een track uit een routeboekje. Je mag ervan uitgaan dat een routemaker de meest geschikte route terdege heeft onderzocht, en waarom zou je het wiel opnieuw willen uitvinden? Paul Benjaminse en Clemens Sweerman hebben bijvoorbeeld prima routes Parijs in en uit ontworpen. Ook voor steden als Wenen, Praag en Rome zijn goede fietstracks te vinden. De tracks zijn meestal op de website van de routemakers te downloaden, al is het natuurlijk wel zo sympathiek om het routeboekje aan te schaffen.
@Leon, heb geprobeerd om een plastic Michelin-kaart in mijn iPhone te stoppen, maar das niet gelukt.
@daulagari, bedankt voor de goede tips. Is het wel handig om een PC mee te hebben denk ik zo.
@Meneer Zwijn, toch wel vreemd dat de eTrex het op de langere stukken laat afweten.
@Georg, ben het niet met je eens, denk dat de digitale versie nauwkeuriger en actueler zou moeten/kunnen zijn. Of koop je wekelijks nieuwe papieren kaarten om de wijzigingen bij te houden? Ik werk met een iPhone met een groot scherm, en als de route goed in het apparaat staat, dan is dat scherm meer dan voldoende groot. Ook een kleine D-tour gaat prima. Krijg zelf het idee dat anno 2017 het in Frankrijk nog niet mogelijk is om digitaal een fietsroute te laten plannen die je langs fietsbare paden stuurt.
@Luchtfietser, in Nederland werkt het allemaal prima.
@Peter de rijk, geen antwoord op mijn vraag. Geloof best dat een voorgekauwde route prima werkt.
CoolRX schreef:Krijg zelf het idee dat anno 2017 het in Frankrijk nog niet mogelijk is om digitaal een fietsroute te laten plannen die je langs fietsbare paden stuurt.
Dat is voor een land als Frankrijk met 35.287 diffus verspreide gemeentes die elk meerdere dorpen en soms vele gehuchten hebben best veel werk om te maken. Kennelijk voelt zich geen organisatie daartoe geroepen en dat snap ik ergens wel.
CoolRX schreef:@Peter de rijk, geen antwoord op mijn vraag. Geloof best dat een voorgekauwde route prima werkt.
Als je denkt dat het geen antwoord op je vraag is, zal ik mijn antwoord nog verduidelijken. Als je een route laat berekenen door een of andere software voor gps of smartphone, gaat dat in de meeste gevallen in drukkere streken gewoon niet werken omdat die routeplanner nauwelijks rekening houdt met fietsbaarheid (je vroeg naar ervaringen tenslotte). Een D-weg in Frankrijk kan allerlei vormen aannemen, van dorpsweg tot helse autoroute, en de software maakt daarin onvoldoende onderscheid omdat die de criteria van fietsbaarheid niet goed uit het kaartbeeld kan afleiden, zoals verkeersintensiteit, breedte van de weg, fietsbare berm, maximumsnelheid, hellingen, wegdek etc. Er moet dus iemand gefietst hebben die die factoren heeft beoordeeld, een routeboekjesmaker bijvoorbeeld.
Alleen in een land als Nederland, waar het wemelt van de fietspaden, kan jouw methode in drukke streken succes opleveren. Vandaar mijn suggestie om een "voorgekauwde" route te kiezen bij het naderen van een grote stad in het buitenland, als oplossing voor je probleem. Mijn ervaringen zijn gebaseerd op het in en uit rijden van Parijs, Rome, Belgrado, Florence, Triëst, Luik, Madrid, Malaga, Lissabon en nog zo wat grote steden.
Ik grbruik Garmin Montana i.c.m. OSM. Geen problemen mee, je kunt zelf instellen welke soort wegen je wel of niet wil. Een route volgens "kortse weg" geeft ook wel eens errors als die te lang is.Indien je uitsluitend over héél kleine wegen en paden wil fietsen zul je inderdaad de route moeten opknippen. So what? zouden ze in Frankrijk zeggen. Misschien is het niet sexy, maar het werkt wel.

Met de sites zoals hierboven genoemd (o.a. Cycle Travel) is niets mis. Je opmerking over het meenemen van een PC is wel wat misplaats voor iemend die iPhone met "groot scherm" heeft om te navigeren. Geen PC nodig dus. En roaming is ook al niet meer van toepassing in Fr.
Waarom zou iemand iedere week zijn of haar papieren kaarten vernieuwen? Zoveel veranderd er niet per week, en de kaarten in een GPS toestel worden door de meesten ook niet zo vaak ge-update.
Maar goed, dit is slechts een ervaring.

Probeer anders ook eens het gps-forum van Waypoint, een schat aan info.

Groet, Tom.
@allen, geloof dat er nog wat ruimte in mijn vraag zat. Met navigatiemiddel bedoelde ik digitaal navigatiemiddel om ter plekke middellange tot lange routes te plannen. Vandaar dat ik de boekjes ook niet zag als oplossing.
Mijn eerdere conclusie dat er anno 2017 in Frankrijk nog niet digitaal een fietsroute te plannen is die langs fietsbare paden gaat blijft voorlopig staan. Ben wel blij met de duidelijkheid die de ervaren fietsers gegeven hebben omtrent de beste methode om in het buitenland te navigeren. OSM is aardig, maar niet zaligmakend. Gebruik een route (vooral bij het doorkruizen van grote steden) van de voorfietsers, en hoop dat die recent/actueel genoeg is.
Nieuw leven in dit onderwerp!
Ik bevind me , woe. 21 juli2021, in Beaune, Frankrijk, op weg naar adres zuidelijk van Clermont-Ferrand, afstand plm. 250 km. Tot nu toe was ik op bekend terrein, op fiets met complete uitrusting, zo’n 20 kg.
Voor de boeg liggende etappe onbekend; er zijn in Frankrijk EV-routes, fietsroutes. Met 2 daarvan gecombineerd kom ik heel ver, de Ev 6 en de Ev 70.
Mijn vraag is: hoe zwaar kan ik verwachten te moeten klimmen? Heeft er iemand een GPX-bestand van de route? Ik navigeer met Pocket Earth op Apple, heb ook Map Out op mijn telefoon.
Bruikbaar advies heel welkom!
Vr. Gr. Rickie
Probeer eens met komoot. Eigen regio is gratis, voor de rest betaal je eenmalig 30€ voor levenslange toegang.
Als je daarmee een route uitstippelt kan je mooi zien hoe zwaar die is op basis van hoogteprofiel én ondergrond.
Je kan plannen op zowel telefoon, ipad als Pc, en het is makkelijk te integreren met een Garmin (en andere) toestellen.

Ik ben fan.
Ik heb snel even in brouter.de een track voor je gemaakt (helaas lukt het versturen van een bijlage via pb niet).

De totale stijging is met 1100 meter m.i. niet indrukwekkend.

Capture.PNG
Dank voor meedenken! Heb route kunnen plannen, komt zeer overeen met Ev6 en Ev70. Berekende hoogtemeters bieden hoop!
Gr. Rickie
Net een route gefietst die ik met Komoot gepland had. Start in Brussel, via Amiens en Rouen naar Étretat aan de Kanaalkust. Zo’n 400 km. Was een prima route. Zoveel mogelijk Voie Vertes en rustige wegen. Drie keer acuut een probleem gehad, Brug opgebroken (lees helemaal weg). Onverharde weg bleek modderglijbaan, waarbij de modder de wielen deed vastlopen, zodat zelfs lopen onmogelijk was en een stuk van 2 km onfietsbare kasseien (had ik kunnen weten).
Daarna de Kanaalroute opgepakt en minstens hetzelfde aantal problemen gehad.
Navigeren op iPhone 12, en zonodig iPad voor het overzicht.
Idem, iPhone 8 en iPad, naafdynamo en B&M Werk.
Gaat ( bijna altijd) goed. Regen is niet fijn. Verder supermakkellijk, als ik een route heb. Inmiddels heb ik een GPX , maar geen beschrijving, wordt spannend!
Gr. Rickie