Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Oude GP NiMH batterijen laden niet meer op! - Forum Wereldfietser

Oude GP NiMH batterijen laden niet meer op!

Tot 3 jaar geleden gebruikte ik nog een set GP 2700 NiMH batterijen in mijn GPS. IK ben destijds over gegaan op een soort Eneloops LSD batterijen maar nu wil ik de oude GP's weer gebruiken voor een lampje :idea:

Gisteren geprobeerd de GP's op te laden maar beide laders van mij geven aan de de batterijen niet meer goed zijn :shock: . Dat is vreemd want de laatste keer dat ik ze gebruikte deden ze het nog prima. Wat kan er gebeurd zijn in de tussentijd?

Heeft er iemand een idee? Kan het zijn dat ze door het stil-liggen te ver zijn ontladen? Soort diepontladen? Kan ik ze dan alsnog een nieuw leven inblazen? En hoe doe ik dat? Of kan het iets anders zijn?

Alvast bedankt :wink: !
Grote kans dat ze erg ver ontladen zijn ja, da's een nadeel van die GP's, ze hebben een erg lage inwendige weerstand, maar dat maakt dat de zelfontlading erg hoog is. Sowiezo zijn ze niet veel meer waard enkele weken na de laatste laadbeurt. Te lage spanning maakt dat de lader ze niet meer herkent.

De LSD's zoals eneloop en consoorten hebben een veel hogere inwendige weerstand, ze zijn dus minder goed als hoge stroomsterkten nodig zijn (bv. de condensatoren van een flitslicht snel opladen), maar hebben net daardoor een heel lage zelfontlading. Ik koop tegenwoordig enkel de topcrafts van aldi, voor mij even goed als eneloops en recycko's, die ik trouwens ook nog naar grote tevredenheid gebruik.

Speciaal voor de "klassieke" NiMH's heb ik nog een ouderwetse batterijlader staan: een "dom" model zonder processor die gewoon 200mA door de aangesloten batterijen jaagt. Een paar uurtjes hierin en ze gaan in de "slimme" lader. Na een eerste keer terug laden is een refresh-cyclus ook niet slecht.

Beetje batterijmanagement en discipline is toch wel nodig, als je veel oplaadbare batterijen hebt. Ik doe het met allerlei sorteerdoosjes, leeg, net geladen, te refreshen etc...
Het is inderdaad een goed idee om oplaadbaar spul regelmatig op te laden. Bedankt voor de tip dan maar; het wordt hier weer tijd om dat te gaan doen, want ik gebruik ook niet alles elke week.

Mijn ervaring met Top Craft (vier stuks 1,5 V AA en een 9 V, beiden NiMH) is dat ze een capaciteit hadden die nauwelijks een tiende moet zijn geweest van wat er op de verpakking stond. Ze gingen dus vrij snel bij het chemisch afval.

Edit: die van GP waren ook niet alles. Die van de Hema zijn mij altijd goed bevallen. Wel heb ik eens een lader gehad die malfunctioneerde, wat erger is dan een slechte batterij, want als je niet in de gaten hebt dat een lader niet goed werkt kun je in korte tijd al je batterijen vernaggelen.
Bij mij werkte de volgende methode:
Verbind de lege NiMH batterij 10 seconden met een volle NiMH batterij.
willem.m schreef:Bij mij werkte de volgende methode:
Verbind de lege NiMH batterij 10 seconden met een volle NiMH batterij.
Bedankt voor de tip, Willem! Maar hoe doe je dat precies?
De + aan de + en de - aan de -? Of de +/- met elkaar verbinden?
Smitty schreef:
willem.m schreef:Bij mij werkte de volgende methode:
Verbind de lege NiMH batterij 10 seconden met een volle NiMH batterij.
Bedankt voor de tip, Willem! Maar hoe doe je dat precies?
De + aan de + en de - aan de -? Of de +/- met elkaar verbinden?
Ik gebruikte een paperclip.

Ik lees overigens wisselende ervaringen op internet over deze methode. Ik had blijkbaar geluk.

(Ik heb trouwens ook GP batterijen gehad (alweer 10 jaar geleden ofzo), maar die bevielen me helemaal niet. Ik ben daarna overgestapt op Eneloops en die bevielen me veel beter, vooral omdat ze hun capaciteit lang behouden.)
willem.m schreef:
Smitty schreef:
willem.m schreef:Bij mij werkte de volgende methode:
Verbind de lege NiMH batterij 10 seconden met een volle NiMH batterij.
Bedankt voor de tip, Willem! Maar hoe doe je dat precies?
De + aan de + en de - aan de -? Of de +/- met elkaar verbinden?
Ik gebruikte een paperclip.
Gezien dit antwoord vermoed ik dat willem.m ofwel de vraag niet heeft gelezen of dat hij les 1 van de electriciteitsleer heeft gemist. :wink:
Gelukkig ken ik Smitty goed genoeg om te weten dat hij niet zomaar twee oplaadbare batterijen fout aan elkaar knoopt. Dat is namelijk meer iets voor in Myth Busters: DON'T TRY THIS AT HOME FOLKS!
Leon schreef:
willem.m schreef:
Smitty schreef: Bedankt voor de tip, Willem! Maar hoe doe je dat precies?
De + aan de + en de - aan de -? Of de +/- met elkaar verbinden?
Ik gebruikte een paperclip.
Gezien dit antwoord vermoed ik dat willem.m ofwel de vraag niet heeft gelezen of dat hij les 1 van de electriciteitsleer heeft gemist. :wink:
Gelukkig ken ik Smitty goed genoeg om te weten dat hij niet zomaar twee oplaadbare batterijen fout aan elkaar knoopt. Dat is namelijk meer iets voor in Myth Busters: DON'T TRY THIS AT HOME FOLKS!
Toch werkte het.

Ik had ooit een huisgenoot die briljant was, maar alles theoretiseerde. Zelfs al liet je iets voor zijn neus zien: hij geloofde het niet als het theoretisch niet kon. Zulke mensen vind ik grappig.

Maar ik had me voorgenomen om niet meer via het forum te reageren (alleen via pb). Ik ga weer genieten van the bikewanderer, die gewoon fietst zonder over materiaal te zeveren...
Al een jaar of 8 heb ik ervaring met Eneloop (Sanyo), ReCyko (GP) en Always Ready (Hema). De Eneloops bevallen mij het best. De andere twee merken heb ik wel eens een 'refresh' behandeling moeten geven omdat ik ze anders niet meer goed vol kon laden. Met enige regelmaat meet ik hoe vol deze batterijen nog zijn. Dat doe ik al jaren met de Energy-Check batterijtester van Ansmann (zie hier). Hiermee kun je van allerlei soorten batterijen (ook de knoopcellen van een fietscomputer) meten hoeveel van de maximale lading nog aanwezig is (in stappen van 10%). Na het meten leg ik de 4 minst volle batterijen in de lader (voor zover het oplaadbare batterijen zijn; de knoopcellen uiteraard niet - als die al in een lader zouden passen).
Leon schreef:Wel heb ik eens een lader gehad die malfunctioneerde, wat erger is dan een slechte batterij, want als je niet in de gaten hebt dat een lader niet goed werkt kun je in korte tijd al je batterijen vernaggelen.
Met deze lader van Voltcraft gaan mijn oplaadbare AA en AAA batterijen al jarenlang mee. Hiermee zijn verschillende laadsnelheden in te stellen. Ik kies meestal voor de laagste. Het laden duurt dan wat langer, maar de batterijen worden niet heet, wat de levensduur ten goede komt.
Hoi,

de laatste tijd gebruik ik oplaadbare batterijen die je af en toe bij Lidl ziet liggen, volgens mij kostten ze 2,50 of 3,00 euro voor vier stuks (AA, 2300 mAh, langzame zelfontlading, merk "Tronic") Deze batterijen bevallen prima, ik heb niet de indruk dat ze (veel) minder zijn dan de GP batterijen waar je zo'n vier keer zo veel voor betaalt.
De 'klassieke' (non-LSD) NiMH batterijen hebben een behoorlijk hoge zelfontlading en kunnen bij langdurig ongebruikt liggen diepontladen wat ze niet bepaald ten goede komt. Die met extra hoge capaciteit hebben dat nog aanzienlijk sterker in mijn ervaring. Zijn ze eenmaal diepontladen dan willen ze vaak niet meer spontaan opladen maar kun je ze evt. nog wel weer 'aan de gang' krijgen met een korte krachtige laadstroom waarvoor de truc om een volle enkele seconden parallel aan een lege te schakelen effectief kan zijn. In mijn ervaring zullen ze dan vaak een zéér grote zelfontlading blijven houden waardoor je ze eigenlijk alleen nog maar erg snel na het opladen kunt gebruiken. Ze kunnen waarschijnlijk beter vervangen worden door fatsoenlijke LSD's.

Ik heb o.a. Eneloop, ReCyKo, Tronic, Topcraft en Toshiba LSD's en over het algemeen doen die van Lidl en Aldi het alleszins redelijk. Het is wel nuttig in capaciteit gematchte setjes te gebruiken en er evt. een slechte uit te halen en die te vervangen door een goede want een cel die snel leeg is zal door de andere in serie staande cellen diepontladen worden en die gaat er dan snel grondig aan. Het voltage van de set zakt dan ook snel onder het niveau waarop het apparaat gewoonlijk kan werken en dan lijkt de set snel leeg terwijl maar één cel leeg is. Om de capaciteit te kunnen meten moet je dus een wat 'intelligentere' lader hebben die die functie o.a. heeft.

Gunstig geprijsd spul kun je evt. kopen bij sk.nkon.nl waar veel prijzen wat lager zijn dan via de reguliere nkon.nl

Bijv. AA: https://sk.nkon.nl/rechargeable/aa-size.html vs. https://www.nkon.nl/rechargeable/aa-size.html
willem.m schreef:
Smitty schreef:
willem.m schreef:Bij mij werkte de volgende methode:
Verbind de lege NiMH batterij 10 seconden met een volle NiMH batterij.
Bedankt voor de tip, Willem! Maar hoe doe je dat precies?
De + aan de + en de - aan de -? Of de +/- met elkaar verbinden?
Ik gebruikte een paperclip.
Ja duidelijk die paperclip, maaruh hoe (+/-) worden ze dan op elkaar aangesloten :roll: :roll:

Overigens heb ik mijn 30 jaar oude "domme" Ansmann AA/AAA lader weer teruggevonden en daar die oude GP's een tijdje ingestopt. En dat werkte, want nu liggen ze heerlijk bruin te bakken in mijn "slimme" Varta lader :D
Smitty schreef:Ja duidelijk die paperclip, maaruh hoe (+/-) worden ze dan op elkaar aangesloten :roll: :roll:
+ aan + en - aan - smitty. Het idee is dat de oude cel een laadklemspanning heeft die lager is dan de ontlaadklemspanning van de donorcel. Het voordeel van de methode is dat hij zichzelf beveiligt omdat het dezelfde cellen zijn waardoor overlading niet kan.

Sluit je ze andersom aan dan sluit je de cellen kort. Het is niet onmogelijk dat ze dan barsten en dat er dampen vrijkomen die je beslist niet wilt inademen.
Nadeel van de paperclipmethode is dat je min of meer de donorbatterij kort sluit en dat is minder goed.

Dat zijn waarschijnlijk die "wisselende ervaringen", de kans bestaat dat je één batterij hebt gered, maar de andere (een beetje) om zeep hebt geholpen.
keesswart schreef:Al een jaar of 8 heb ik ervaring met Eneloop (Sanyo), ReCyko (GP) en Always Ready (Hema). De Eneloops bevallen mij het best. De andere twee merken heb ik wel eens een 'refresh' behandeling moeten geven omdat ik ze anders niet meer goed vol kon laden.
Inmiddels hebben de ReCyko's van GP na 8 jaar het eind van hun levensduur bereikt. Reanimatie met een refresh behandeling lukt niet meer. Van de Eneloops doen de oudste exemplaren uit 2009 het nog prima. De groene Always Ready batterijen van de Hema werken ook nog, maar zijn wel sneller leeg.
Zelfde probleem gehad. Die 'slimme' laders vinden dat een batterij al snel kapot is. Soms wil domweg opladen met een labvoeding in stroombegrensstand, op lage stroom, 1/10e C, dus met een 2,3Ah penlight iets van 200mA, nog wel eens helpen. Paar keer ontladen en opladen soms ook. Anders is het tijd voor nieuwe batterijen.

Oh ja, en soms is het contact aan het uiteinde van de batterij roestig. Even opschuren kan hier helpen, zowel batterij als oplader en verbruiker, alsmede contactspray.