Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Multitool fietsgereedschap - Forum Wereldfietser

Multitool fietsgereedschap

Er is erg veel keus aan multitools voor fietsers. Ben op zoek naar een degelijk exemplaar met de meest noodzakelijke gereedschappen eraan. Welk merk, uitvoering en waarom? Waar verkrijgbaar?

Mvg, Wim
https://www.topeak.com/global/en/produc ... 173-Mini18

Zo krijg je wel aardig wat reacties, geloof ik. Ik heb mijn keuze indertijd maar gebaseerd op een test in Fiets of Op Pad. En Topeak heeft mij nog nooit in de steek gelaten. Er moest bij mij in ieder geval een goede kettingpons op zitten.

Bij alle bekende on-line shops wel verkrijgbaar denk ik, van Futurumshop tot bike-components.de.
Het werkt (voor mij) beter om alleen die (imbus)sleutels mee te nemen die ik voor mijn fiets nodig heb.
Daar neig ik ook meer en meer naar. Voordeel daarvan is vooral dat je met losse sleutels veel beter bij de boutjes kunt, vind ik. Gewicht zal nagenoeg gelijk zijn.
Topeak Alien voldoet bij mij prima. Maar dat is ook een beetje gemakzucht van mijn kant, want zoals Bert hierboven al zegt ben je vaak beter af met gewoon los meenemen wat je voor jouw fiets nodig hebt (handiger en lichter)
Mijn plan is er nog eens rustig voor te gaan zitten, en dan wat klein los gereedschap te selecteren. Dat werkt meestal beter, en is vast lichter. Zo is er van Gedore ook een speciaal klein en licht steeksleuteltje met 8 en 10 mm, precies de maten die je op een fiets nodig hebt zodat je er dus geen twee hoeft mee te nemen. Voor Rohloff gebruikers geldt dat zij moeten letten op de aanwezigheid van een T20 schroevendraaier. Zelf heb ik de Cane Creek multitool, gekocht omdat hij er op het plaatje goed uit zag. Niet dus. Als ik nog een keer een multitool zou kopen werd het er een van Park Tools.
Afbeelding

Voor mij was belangrijk dat er een 15 mm sleutel aanzat, zodat de asmoeren van mijn vouwfiets los kunnen komen. En dan is er slechts één multitool op de markt. Toevallig van een vouwfietsenmaker. Met de inbussleutels naar achteren geklapt en de hoes eromheen, heeft dat ding ook nog genoeg lengte om moeren los te kunnen krijgen.

ETA: het ding heet de Tern Tool.
Of dit ding. Praktisch. Maar die prijs... :shock:
Het gaat om een multitool... niet om een momentsleutel.
ETA: het ding heet de Tern Tool.
Ik vond die Tern Tool er wel practisch uit zien. Maar waar koop je zo iets? Ik kon met wat zoeken geen NL webwinkel tegen die hem heeft. Wel wat dealers van Tern op de website gevonden, maar niet bij ons in de buurt.
Bij een nederlandse webwinkel lijkt het inderdaad lastig te worden, maar over de grens is er wel wat mogelijk. Maar misschien kan Bikester.nl, als leverancier van Tern, er wel een voor je mee laten komen als ze een Tern bestellen.
Tjiplikira schreef:
ETA: het ding heet de Tern Tool.
Ik vond die Tern Tool er wel practisch uit zien. Maar waar koop je zo iets? Ik kon met wat zoeken geen NL webwinkel tegen die hem heeft.
Valt toch wel mee:
https://www.google.nl/?gws_rd=ssl#q=D-T ... 0&tbm=shop
Achter de eerste twee links zitten een aantal vertrouwde webwinkels.

Persoonlijk houd ik niet van digitale gereedschappen die min of meer op de consument gericht zijn, sinds een multimeter doorleuk 6V aangaf terwijl dat toch 230 V bleek te zijn. :shock:
Aan een analoog ding kun je uitelijk beter zien of het werkt zoals het hoort. Digitale electronica moet je maar geloven op dat moment. En het scheelt een hoop geld.

Daarnaast moet je bij een momentsleutel opletten op het bereik. Deze gaat kennelijk van 1 tot 20 Nm, dus daarboven heb je een andere nodig. Bovendien kun je heb zo te zien niet als steeksleutel gebruiken dus als je er niet vanaf de kopse kant bij kunt heb je ook een andere nodig.
Aanhaalmomenten voor een fiets: http://www.m-gineering.nl/data.htm
@Travelmaster: Ik kwam idd ook bij Bikester uit. Wel alle fietsmodellen maar niet de tool op hun site. Ik zal ze eens mailen.

@Leon: Ik had het over het fietstooltje van Tern. Ik heb thuis niet eens een momentsleutel dus ben niet van plan zo iets mee te nemen op de fiets.

Bedankt voor de reacties beide.
Die Tern Tool is ook te vinden onder de naam BioLogic FixKit -- BioLogic is het merk accessoires van Tern en Dahon.

Is als het per se bij een Nederlandse webwinkel moet bijvoorbeeld hier te bestellen.

Videootje met uitleg.
Thanks! Moet je maar net weten dat hij ook onder een andere naam wordt verkocht. Mooi forum is dit toch!
Volgende week ben ik jarig dus zal dit eens in het oor fluisteren van moeder de vriendin.
In de loop der jaren heb ik talloze multitooltjes uitgeprobeerd. Hoewel ze steeds compacter en lichter werden, bleven ze onhandig in het gebruik en zat er nooit precies dat op, wat ik nodig had. Er zat altijd iets overbodigs op en er ontbrak ook altijd iets in een maat die ik nu net wel nodig had. Hieronder een kleine selectie van multitools die ik niet meer gebruik.

Afbeelding

Tot voor kort gebruikte ik nog een minitool van Topeak, waar ook 3 Torxmaten op zaten: 10, 15 en 25. Maat 15 heb ik voor mijn fiets niet nodig, terwijl maat 20 (die ik nodig heb sinds ik een Rohloffnaaf heb) ontbreekt. Hieronder zie je links die minitool van Topeak en daarnaast de sleutels die ik nu in plaats van die minitool gebruik (er ontbreken er 2: een kruiskopdraaier zit al op mijn Leatherman en een T15 sleutel heb ik op mijn fiets niet nodig). De minitool weegt 100 g. De losse sleutels zijn samen 40 g zwaarder, maar wel handiger en van een uitstekende kwaliteit.

Afbeelding

De enige multitool die ik nu nog meeneem, is een Leatherman. Verder gebruik ik compacte losse sleutels. De Torx- en inbussleutels zijn van Wera en hebben een Hex-Plus profiel, waarmee je meer kracht moet kunnen zetten op een vastzittende bout met een kleinere kans op beschadiging.

Afbeelding

Inclusief een stevig etui weegt deze verzameling gereedschap, losse bouten, ringen, moeren en lagervet 900 g. Dat is niet superlicht, maar wel een stuk betrouwbaarder dan mijn afgedankte multi- en minitools.
Afbeelding

De bitjes heb ik zelf bij elkaar gesprokkeld. De bithouder kocht ik voor 8 euro bij de Praxis.
Bij mij gaat onderstaande mee - foto heb ik er nog niet van - en weegt ca 650 gr.
1 setje reserve remblokjes (koolstop) + boutjes/ moertjes + nippeltje pomp
3e handje - blijft dit jaar vermoedelijk thuis
Kettingpons Park tool
Sleutel 6+10
Inbusleutels Topeak ratchett Rocket X Lite DX + Rohloff bit - vervang ik misschien door losse inmbusleutels
Duc tape + tyrib
Next best thing 2.0
Spaaksleutel Spokey
Rem + schakelkabel
missing link
Stukje reserve ketting

Afgelopen jaar ging ook de missing link KMC tang mee en die blijft nu thuis.

Kees - waarom de Leatherman mee? Wat voegt deze toe aan wat je meeneemt en waar gebruik je hem voor? Welke functies zijn handig voor een Leatherman en welke zijn absoluut niet nodig?
De Leatherman gebruik ik vooral als tang. Aan die tang zit ook een scherp snijvlakje waarmee een kabel doorgeknipt kan worden. De tang gebruik ik ook om een kabel met de ene hand op spanning te houden terwijl ik die met de andere hand vastzet. Ook kun je er bouten nog mee loskrijgen als het met een gewone steeksleutel niet lukt. Ook handig voor elk ander prutsklusje waarvoor mijn vingers te zwak, te groot of te zacht zijn. Voor de andere functies (blikopener, zakmes, schroevendraaiers) heb je uiteraard geen Leatherman nodig, maar ik raak wel eens een zakmes kwijt en dan is de Leatherman een goede vervanging. Vroeger sleepte ik altijd een combinatietang mee die groter en zwaarder was dan een Leatherman. Ook heb ik een tijdje een namaakleatherman (Aldi/Lidl) gebruikt, maar daarvan werd me al gauw duidelijk waarom die zo goedkoop was. Toch was dat niet helemaal een miskoop, want het etuitje van de nepleatherman is compacter en lichter dan dat van de echte, dus dat gebruik ik nog steeds.

Uiteraard neem ik ook nog reserve remblokjes, missing link, reservekabels, duct tape, touw, tie wraps, velglint, Tear Aid, bandenplakspullen etc. mee, maar die bewaar ik niet in het etui waar mijn gereedschap in zit. Dat komt dus nog bij die 900 gram.

Zo sjouw ik ook 2 sloten mee (een beugel en een ketting, samen 1,8 kilo), in plaats van een diefstalverzekering; al gaat die beugel niet mee als we op IJsland gaan fietsen. Als ik gewicht wil sparen, moet ik meer fietsen en minder eten, zoals 25 jaar terug: toen woog ik zelf 10 kilo minder dan nu.