Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Multitool fietsgereedschap - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Multitool fietsgereedschap

Georg schreef:Verder zie ik niet hoe je een staalkabel kunt breken op een fietsvakantie, vooropgesteld dat ie bij vertrek zo goed als nieuw was.
Een gebroken kabel heb ik inderdaad maar eenmaal meegemaakt, en dat is alweer 30 jaar terug (tijdens een afdaling in de Ardennen). Wel heb ik soms een kabel moeten vervangen omdat die teveel was gaan rafelen. Na een paar keer aanspannen en opnieuw vastzetten kan een kabel al zo gaan rafelen, dat die niet meer door een oogje of buitenkabeleinde te trekken is. Ook na een val of mishandeling (na transport in een vliegtuig zonder doos waren remhendels kapot gegaan) moet er soms een kabel worden vervangen. Als je elk jaar alle kabels preventief vervangt, is de kans op problemen inderdaad erg klein, maar sinds ik op een fiets die slechts één jaar oud was (zie hier) onderweg van alles heb moeten vervangen, weet ik dat alles makkelijker stuk kan gaan dan je zou verwachten en dat je erg afhankelijk van de hulp van anderen bent als je niet de juiste spullen bij je hebt.
Goede tip Leon - niet eens aan gedacht. Als mijn flesje kapot is zal ik hier zeker aan denken.
Mijn fietsenmaker heeft af en toe voor een eurootje een klein flesje Cyclon course-lube staan. Prima spul, kleine verpakking en met een schroefdopje zodat het niet onverhoopt gaat lekken. Deze dus (niet mijn fietsenmaker, en deze is dus ook duurder): http://www.dewielershop.nl/cyclon-course-dropper.html
@Keesswart; ik kan niet uitsluiten dat ik tot nu toe gewoon geluk heb gehad. De jacht op kilo's is altijd een afweging/inschatting.

Finish Line verkoopt ook handige kleine flesjes kettingolie. Die neem ik altijd mee ipv de grotere Shimano-flesjes.
Een en anders is toch wel afhankelijk van hoe lang ik weg ga en hoe zelfredzaam ik moet zijn. Op korte dag / weekend / weektochtjes verwacht ik het gereedschap niet nodig te hebben en dan ga ik zeker geen kilo aan gereedschap meeslepen. Misschien doe ik iets fout :roll: , maar ik ben ook met de meeste lange fietstochten niet heel veel tijd bezig met repareren.

Ik wil in ieder geval altijd een (binnen)band kunnen vervangen en een ketting kunnen ponsen omdat je anders vast staat, overige ongelukkigheden zijn vaak wel te rekken (zoals een binnenkabelbreuk, je kan namelijk prima doorfietsen zolang je nog 1 rem hebt).

Specifiek voor een multitool let ik er op dat er een goede kettingpons op zit en inbussen overeenkomend met de fiets. Dus het begint met goed naar je fiets kijken.
Leon schreef:
Inge1 schreef:Moet je wel lenzen dragen om er 1 te hebbe.
Ze zijn bij elke drogist en kruidenier te koop hoor. Je moet aleen de vloeistof er uit halen, maar dan nog zijn ze 10x zo goedkoop dan wat ze er bij Bever voor zouden vragen.
Wij gebruiken een wat grotere fles ook om olijfolie mee te nemen, echt ideaal!
Matthie9001 schreef:Een en anders is toch wel afhankelijk van hoe lang ik weg ga en hoe zelfredzaam ik moet zijn. Op korte dag / weekend / weektochtjes verwacht ik het gereedschap niet nodig te hebben en dan ga ik zeker geen kilo aan gereedschap meeslepen.
Op korte tochtjes in een vlakke omgeving maakt een pondje meer of minder gereedschap niet uit. Wel is het tijdrovend en loop je een grotere kans iets te vergeten als je de hoeveelheid mee te nemen gereedschap steeds aan moet passen aan de te maken tocht. Daarom laat ik altijd dezelfde hoeveelheid gereedschap en reserve-onderdelen in mijn achtertassen zitten, zodat ik niet elke keer hoef te checken of ik de juiste spullen ingepakt heb. Foolproof en tijdbesparend.
Matthie9001 schreef:Misschien doe ik iets fout :roll: , maar ik ben ook met de meeste lange fietstochten niet heel veel tijd bezig met repareren.
Met een goede fiets hoeft dat ook niet meer. De laatste tien jaar heb ik onderweg enkele malen een band vervangen (meestal omdat ik te lang was blijven denken dat een band nog niet versleten was) en eenmaal heb ik onderweg een nieuwe derailleur aan moeten schaffen (na 20.000 km was de veer gebroken). Toen was ik blij met mijn Leathermantang. En tijdens een wereldfietserweekend heb ik nog iemand aan nieuw velglint kunnen helpen, dat niemand anders bij zich had. Ook heb ik eens iemand blij gemaakt met een buisje waarmee een gebroken tentstok gespalkt kon worden.
Als ik mijn banden altijd na 10.000 km en mijn derailleur na 20.000 km had vervangen en als tochtgenoten bij het vervangen van banden ook steeds hun velglint hadden vervangen, dan had ik nu misschien ook gedacht dat het geen zin heeft om al die reparatiespullen mee te nemen. :wink:
Die Victorinox spullen zien er mooi uit. Jullie hebben een hele uitgebreide zag ik. Als je nou een soort 'luxe zakmes plus' optie zou willen hebben, welke zouden jullie dan adviseren? In het fietstasje hebben we namelijk ook al een Alien 2 van Topeak maar iets met een mesje, schaartje etc. is wel handig want die blijft dus altijd in de auto liggen :oops:
Max2015 schreef:Die Victorinox spullen zien er mooi uit. Jullie hebben een hele uitgebreide zag ik. Als je nou een soort 'luxe zakmes plus' optie zou willen hebben, welke zouden jullie dan adviseren? In het fietstasje hebben we namelijk ook al een Alien 2 van Topeak maar iets met een mesje, schaartje etc. is wel handig want die blijft dus altijd in de auto liggen :oops:
Dat hangt er een beetje vanaf wat je met die "plus" bedoelt natuurlijk! :twisted:

Als je daarmee een stevige tang bedoelt zou je kunnen kiezen voor de Victorinox Spirit XC zonder accessoires (heeft een stomp mes wat gedeeltelijk gekarteld is) of de Spirit X (heeft het "klassieke" mes zoals op de gewone Zwitserse zakmessen).

Er bestaat ook nog een andere multitool van Victorinox namelijk de "gewone" Swisstool maar die is naar mijn idee overdreven lomp...

Als je een meer klassiek model zakmes wil is er enorm veel keus maar je zou kunnen denken aan bvb de Work Champ, een wat groter zakmes (handig bij het koken / smeren van een boterham!) met aardig wat opties :wink:

Wat simpeler maar erg mooi / robuust het relatief nieuwe model Pioneer X. Geen kruiskop schroevendraaier etc maar die zitten toch al op je Topeak multitool!
Max - ik sluit me aan bij de uitgebreide beschrijving van Niall. Mocht je voor een Victorinox gaan dan zou ik inderdaad voor voor 1 van de Spirit versies gaan - heb de mijne gisteren mogen ontvangen via https://www.messenshop.nl/. Ze zijn volgens al het zoek werk wat ik heb gedaan een van het goedkoopste.
Net even gekeken naar de Allien2 en daar zit inderdaad al veel op - vind het zelf nooit fijn als het gereedschap dik is vandaar dat ik liever een losse ketting pons e.d.. meeneem. De multitool is als hij geopend is nog steeds niet te dik en ligt plezierig in de hand en de dingen die eraan zitten hebben een mooie lengte. Voordeel van de ratel + bitjes vind ik dat je er op moeilijkere plaatsen net wat beter bij kunt als met bv. de allen 2. Maar dat is heel erg persoonlijk - zo gebruik ik mijn Topeak Ratchett Rocket steeds vaker in huis bijvoorbeeld (ligt in de keuken lade maar vermoed dat hij nu naar de fiets verhuist om daar standaard in mijn dagelijkse tochtjes gereedschap tas te verhuizen) en dat door het jaar heen de multitool daar zijn plaats gaat innemen.

Mocht je een zakmes willen met de door jouw genoemde functies dan zou ik een gaan kijken wat Victorinox heeft en daarbij voor jezelf duidelijk hebben wat je er perse op wilt hebben en dan naar reviews gaan zoeken (geschreven of via utube) - die hebben me de afgelopen dagen veel geleerd over de voor en nadelen van de verschillende multitools en kan me indenken dat dat ook voor zakmessen geldt.
Dank voor de suggesties. Naast de Alien2 hebben we nu een Victorinox Hercules gekocht. Het enige dat ik mis is een loepje, dat zat wel op een ander model (Swiss Champ geloof ik) maar uiteindelijk dus deze gekocht bij de outlet in Roermond. Prima prijs voor goed mes/ Kwam als beste eruit bij een test uit 2013 van anwb geloof ik
Zojuist bij Bike4travel de Lezyne RAP 14 gehaald, incl kettingpons. :idea:
Behalve inbus 2 t/m 8 zitten er ook Torx 25 en 30 op. Helaas geen http://www.bike4travel.nl/rohloff/2160- ... eutel.html Die heb ik dus maar los gekocht plus de Rohloff easy set. :D

Mooie tool de Lezyne RAP14 volgens mij zit er alles op wat je onderweg nodig hebt met een Rohloff fiets met ketting. http://www.bike4travel.nl/gereedschap/4 ... &results=2

en weegt minder dan 150 gram :)
Hele mooie tool, maar je zult merken dat je lang niet overal bij kunt.
Bert van Sprang schreef:Hele mooie tool, maar je zult merken dat je lang niet overal bij kunt.
Heb je ervaring met de Lezyne tool Bart? 8)

ik mis alleen nog een platte schroevendraaier en bandenlichters en de Torx 20 dus. :idea:
Zakmes of schaar zit er niet op. Schaar zit in mijn verband-"trommeltje"
Zakmes los meenemen dus. :idea:
ilex schreef:
Bert van Sprang schreef:Hele mooie tool, maar je zult merken dat je lang niet overal bij kunt.
Heb je ervaring met de Lezyne tool Bart? 8)

ik mis alleen nog een platte schroevendraaier en bandenlichters en de Torx 20 dus. :idea:
Zakmes of schaar zit er niet op. Schaar zit in mijn verband-"trommeltje"
Zakmes los meenemen dus. :idea:
ik vertrek as donderdag naar Santiago 8)
Ik had zelf de Lezyne Carbon 10, nog lichter met iets minder functies. Ik had niet alle functies nodig en merkte dat ik met de korte sleuteltjes en het dikke handvat niet overal bij kon. Maar maak je niet druk: Santiago ga je wel halen. Desnoods kan je je multitool uit elkaar schroeven en de sleuteltjes los gebruiken.
Ik heb de Brooks MT21 multitool. Zeer degelijk gemaakt. Deze gaat niet stuk als je er kracht op moet zetten. En het is fijn dat er ook een mes op zit , die is zo scherp dat je je ermee kan scheren :lol:

Afbeelding



http://road.cc/content/review/112843-br ... -multitool