Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Op zoek naar de meest geschikte GPS - Forum Wereldfietser

Op zoek naar de meest geschikte GPS

Dag allemaal. Ik ben Edgar, 42 jaar en woonachtig in Noord-Brabant. Vroeger, toen de guldens nog van hout waren en ik 30 kilo jonger was, ging ik met de fiets op vakantie. Spontaan met mijn vriendinnetje wegfietsen en een hele tijd later aankomen in Biarritz of Venetië. Mooie tijden waren dat. Jullie kennen ze wel.

Enfin: nu velen jaren later wil ik het vakantiefietsen weer oppakken. Alleen. Mijn vrouw en dochter vinden het niks en vullen liever hun vrije tijd anders in. Prima. Ik kan in mijn eentje mijn hoofd lekker leegmaken en 'de batterij opladen'. Ik zal waarschijnlijk een aantal keren per jaar korte trips (3 tot 4 dagen) gaan maken. Met de auto of trein bijvoorbeeld naar Frankrijk, Duitsland of Zwitserland om daar dan een mooie tocht te fietsen. Over verharde paden. Met fraaie uitzichten. Overnachten doe ik in een hotel.

Ik dwaal af. Vandaar terug naar de kern. Ik heb een nieuwe fiets gekocht en ik ben er helemaal klaar voor om mijn eerste verkennende tochten (in de provincie, met een uitstapje naar België) te starten. Ik moet echter nog een navigatiesysteem aanschaffen. En waar ik dacht 'dat doe ik wel even', zie ik nu door de bomen het bos niet meer.
Ik twijfel tussen de Garmin Edge Explore 820, Garmin Edge Explore 1000 en de Mio Cyclo 505. Deze drie toestellen heb ik nu gevonden, omdat ik vooral plezier uit mijn navigeren wil hebben. Eenvoud is belangrijk. Bedieningsgemak is belangrijk. Comfort is belangrijk. Allerlei trainingsopties hoef ik niet. Ik wil namelijk niet als eerste boven aan die berg aankomen. Dat laat ik inmiddels aan anderen over. De tocht wordt belangrijk. Niet de eindbestemming.
Verder heb ik overwogen om mijn iPhone te gebruiken, maar dat lijkt mij bij nader inzien toch niet heel makkelijk. Dat heeft met de batterij te maken (ondanks dat ik een Plug 3 heb laten installeren), maar ook met kwetsbaarheid e.d.

Kort en goed: welk navigatiesysteem adviseren jullie mij? De Garmin Edge Explore 820, Garmin Edge Explore 1000 of de Mio Cyclo 505? En waarom?

Alvast veel dank. :D

groet,
Edgar

Oh ja, de gebruikersnaam Edgar was al bezet. Vandaar Mefistofele. Mefistofele is de vertolking van de duivel in het boek Faust van Goethe. Ik ben advocaat. Soms wel eens de advocaat van de duivel. :lol:
Hoi Edgar,

Goed het fietsen weer op te pakken en ja, een GPS is handig.

Ik ken alle drie de GPSsen die je noemt niet uit eigen ervaring maar na even op het Internet gekeken te hebben valt me op dat alle drie interne batterijen hebben en redelijk prijzig zijn (€ 320, € 430 en € 290). De meeste batterijen lijken een dag mee te gaan en zou je dus 's avonds in het hotel weer op kunnen laden maar ik zou toch gaan voor een GPS met verwisselbare batterijen.

De GPSen lijken me alle drie meer gericht op racefietsers met features die je niet nodig hebt.

Ik zou gaan voor een goedkopere GPS met oplaadbare batterijen, zie bijvoorbeeld de fiets gps thread, de tweede post daar geeft links naar nog veel meer informatie.
Ik ben een groot voorstander van de Etrex 30 of nu 35: goedkoop, licht en - heel belangrijk - op een setje oplaadbare batterijen kun je 4-5 dagen fietsen. Neem wat extra oplaadbare batterijen mee en je hoeft niet eens een lader mee te slepen. Een gps met groot touchscreen lijkt mooi maar gebruikt veel meer stroom.
Mefistofele schreef:.....omdat ik vooral plezier uit mijn navigeren wil hebben. Eenvoud is belangrijk. Bedieningsgemak is belangrijk. Comfort is belangrijk. Allerlei trainingsopties hoef ik niet. Ik wil namelijk niet als eerste boven aan die berg aankomen. Dat laat ik inmiddels aan anderen over. De tocht wordt belangrijk. Niet de eindbestemming.
Verder heb ik overwogen om mijn iPhone te gebruiken, maar dat lijkt mij bij nader inzien toch niet heel makkelijk. Dat heeft met de batterij te maken (ondanks dat ik een Plug 3 heb laten installeren), maar ook met kwetsbaarheid e.d.
Idem!

Zie http://www.wereldfietser.nl/www//phpbb/ ... 00#p245322

Deze bevalt mij inmiddels erg goed. Vanwege de eenvoud en het bedieningsgemak. De Mio Cyclo 200 heeft wel een interne batterij, maar dat ervaar ik niet als een nadeel. Hij is overigens alleen geschikt voor West-Europa.
Je kunt 'm na gebruik weer opladen, desnoods met een powerbank, die je aan je "the plug" hebt opgeladen tijdens het fietsen.
Ik heb mijn powerbank in een oud pocketcamerarasje aan mijn stuurpen bevestigd als ik 'm tijdens het fietsen oplaad. Het kabeltje is immers niet zo lang. Werkt perfect!
De prijs van de Mio Cyclo 200 is ook nog eens vriendelijk te noemen. Heb 'm al gezien voor € 152,95.
Welkom op het forum Edgar!
Mefistofele schreef:Kort en goed: welk navigatiesysteem adviseren jullie mij? De Garmin Edge Explore 820, Garmin Edge Explore 1000 of de Mio Cyclo 505?
Nee. ;) Eigen accu's (zie antwoord van daulagari een stukje boven mij) is voor jou wellicht minder een probleem dan voor mij (één van de redenen waarom ik onlangs voor een Garmin GPSmap 64s koos), maar ik zou ook nog even goed kijken naar het verschil tussen routeren en tracks rijden. Ik heb me laten vertellen (maar weet niet zeker of het klopt, ik heb me niet in de door jou genoemde modellen verdiept omdat ik geen touch-screen wilde) dat zowel de Mio als de hele Edge-serie van Garmin tracks zelf herberekent als route. Dat betekent dat je door je apparaat keurig omgeleid zult worden over wegen/paden die op de ingeladen kaart staan - ook als het je bedoeling is om een (nog) niet gekarteerd fietspad te nemen of een stukje over toegestaan privéterrein te rijden, zoals bv. bij tochten van de Europafietsers nog weleens voorkomt.

Of dat voor jouw gebruik een bezwaar is, beslis jij natuurlijk zelf. Wil je gedownloade tracks (ook wel sporen genoemd) rijden, of wil je ter plaatse van A naar B (of weer terug naar A) kunnen routeren en kan het je niet zoveel schelen over welke wegen je precies rijdt?

Wat voor jou misschien ook nog wel interessant is mocht je niet per se tracks willen kunnen narijden - zeker als je niet van hotel naar hotel wilt rijden maar vanuit één hotel een paar dagtochten wilt maken -, is de optie die Garmin volgens mij RoundTrip routing noemt: je voert de gewenste afstand in en je apparaat schotelt je drie verschillende rondritten voor waar je er een uit kunt kiezen. Ik weet dat de Edge Touring het heeft, maar ik weet niet hoe dat met de Explorers zit.

Succes met kiezen en alvast veel fietsplezier gewenst!

Carl
Mefistofele schreef:.... ben er helemaal klaar voor om mijn eerste verkennende tochten (in de provincie, met een uitstapje naar België) te starten. Ik moet echter nog een navigatiesysteem aanschaffen.
Gelukkig hoef je je dan niet te haasten met het aanschaffen van een navigatiesysteem want je kunt voor die tochten prima gebruik maken van het knooppuntensysteem.

Maar wat een prachtig eerste bericht! Ik hoop dat er nog meer van zulke komen!

Groet,

Leon (die het gewoon nog met een kaart doet omdat een gps voor mij lijkt op het NBW: als je alles weet is het heel gemakkelijk maar ik weet niet alles)
Wim schreef:Ik ben een groot voorstander van de Etrex 30 of nu 35: goedkoop, licht en - heel belangrijk - op een setje oplaadbare batterijen kun je 4-5 dagen fietsen. Neem wat extra oplaadbare batterijen mee en je hoeft niet eens een lader mee te slepen. Een gps met groot touchscreen lijkt mooi maar gebruikt veel meer stroom.
+1

(Ik ben een jaar of vier geleden overgestapt van kaarten naar GPS. Ik was een kaartenfanaat en voelde weerstand. Maar er ging juist een wereld voor me open. Je hoeft geen papieren kaarten meer te kopen, het scheelt gewicht, de kaarten zijn actueel, je kunt routes wereldwijd met elkaar delen, etc etc. Groot gelijk dat je een GPS gaat aanschaffen!)
Dank voor jullie bericht. Ik ga ermee aan de slag.

Even voor mij, want nu begin ik te twijfelen, maar die interne batterij is toch 'gewoon' via de plug oplaadbaar (mits ik maar sneller fiets dan zo'n 15 km/uur)? Of heb ik dat nu mis? Ik verwacht namelijk niet dat ik heel snel een berg pak waar ik 8 uur lang naar boven moet trappen en dus zo'n snelheid niet haal. Heb je zo'n berg eigenlijk wel in Europa?
Ja net als Willem had ook ik aanvankelijk veel weerstand. Ik wilde en wil me niet laten begraven onder allerlei techniek, maar het fietsen juist simpel houden (mijn dagelijkse bestaan is druk genoeg). Ik ben blij toch de stap gemaakt te hebben, omdat het fietsen met gps in de praktijk (als alles werkt) juist heel ontspannen is en ik meer aandacht voor de omgeving kan hebben (en daar gaat het me toch om). Om die reden wil ik ook geen gedoe met opladen etc., achteraf in een hotel of op een camping, of onderweg met een EWerk of zoiets. Ik rij gewoon een track die ik tevoren op de gps gezet heb, van een uitgewerkte route uit een routeboekje of in Nederland van de routeplanner van de fietsersbond, en hup daar ga ik. Gewoon je pijltje op de paarse streep houden en dat is het. Na een dag of vier vijf even nieuwe oplaadbare batterijen erin en ik ben weer klaar. Alleen op een tour van drie weken of langer moet ik nog een lader meenemen.
Mefistofele schreef: Ik verwacht namelijk niet dat ik heel snel een berg pak waar ik 8 uur lang naar boven moet trappen en dus zo'n snelheid niet haal. Heb je zo'n berg eigenlijk wel in Europa?
Afhankelijk van jouw snelheid misschien wel, maar op dat soort wegen raak je de weg niet zo gauw kwijt. Het aantal zijwegen is dan lager dan het aantal vingers aan één hand van een slechte houtbewerker:
Afbeelding
Wim schreef:ik meer aandacht voor de omgeving kan hebben
...
Wim schreef:Gewoon je pijltje op de paarse streep houden en dat is het.
Het is me meermalen overkomen dat de omgeving me zo in beslag nam dat ik weer op mijn schermpje keek en de paarse streep helemaal kwijt was. :-)
Gelukkig hoef je dan alleen maar een beetje uit te zoomen om te zien waar het fout ging.

Peter
een tevreden eTrex 20 gebruiker, maar ik volg dan ook vrijwel alleen maar tracks, een paarse-streepjesrijder dus.
Hahaha. Natuurlijk, Leon. Met zo'n klim kan de navigatie gewoon af.
Mefistofele schreef:Hahaha. Natuurlijk, Leon. Met zo'n klim kan de navigatie gewoon af.
Je raakt de weg hier inderdaad niet zo snel kwijt. Wat dat betreft heb je veel meer aan een GPS in gebieden met veel wegen, zoals Nederland, Belgie, Duitsland en Frankrijk: precies waar je wilt gaan fietsen.

Maar zelfs op een col kan het toch handig zijn om een GPS aan te laten staan. Want je kunt 'm ook als vervanger van je km-teller gebruiken, niet alleen voor de snelheid, gereden afstand, afstand tot bestemming e.d., maar ook voor de hoogte. En dat vind ik persoonlijk wel een handige (want: motiverende) feature als ik in de bergen fiets. En achteraf kun je van de gereden route heel eenvoudig een hoogteprofiel maken. (Disclaimer: juist in bergachtige gebieden wil mijn Etrex 30 er nog wel eens naast zitten - van die rare piekjes in je hoogteprofiel.)
En je logfiles gebruiken om je foto's te voorzien van geotags (locatieaanduiding).
Wim schreef:Ik ben een groot voorstander van de Etrex 30 of nu 35: goedkoop, licht en - heel belangrijk - op een setje oplaadbare batterijen kun je 4-5 dagen fietsen. Neem wat extra oplaadbare batterijen mee en je hoeft niet eens een lader mee te slepen. Een gps met groot touchscreen lijkt mooi maar gebruikt veel meer stroom.
De batterijen in de 35 gingen juist toch niet zo lang mee? Of is er een 35 non-Touch inmiddels? (ik zie hem niet).
Al jaren een tevreden gebruiker van de Edge Touring i.c.m. een Anker Powerbank.
Tracks downloaden en met Basecamp bewerken en op het toestel laden.
Touchscreen werkt erg fijn .
Ik vergiste me inderdaad: het nieuwe model van de Etrex 30 is de Etrex 30x. De Etrex 35 is het model met touchscreen, en dus vast hongeriger naar stroom. Sorry.
Wim schreef:Ik vergiste me inderdaad: het nieuwe model van de Etrex 30 is de Etrex 30x. De Etrex 35 is het model met touchscreen, en dus vast hongeriger naar stroom. Sorry.
Oke, duidelijk, bedankt :)
Ik vraag mij wel af: is het scherm van de etrex niet te klein.

Ik heb nu al een lees bril nodig en om daar nu mee te fietsen om te kijken naar het kleine scherm lijkt mij ook niks.

Of zie ik het verkeerd.

Mario
Ook ik heb een leesgedeelte in mijn bril. Het scherm is inderdaad niet groot, maar voor mij groot genoeg om de paarse lijn te zien. Veel meer is toch niet nodig als je fiets. Met de zoomfunctie van het scherm kun je precies zoveel detail weergeven als je nodig hebt. Ik zet hem meestal op 80m. Als je meer wilt zien kun je beter even afstappen.