Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Donzen slaapzak terug in oude conditie brengen? - Forum Wereldfietser

Donzen slaapzak terug in oude conditie brengen?

Beste Wereldfietsers,

Ik ben net student af en ben momenteel een fietsreis aan het plannen op de Balkan. Aangezien ik momenteel nog geen baan heb kunnen vinden moet het allemaal een beetje low budget. Nu kan ik tweedehands voor een vriendelijke prijs aan een donzen slaapzak komen. Echter, de eigenaar heeft hem twee jaar lang opgeborgen in de meegeleverde (kleine) zak. Overal op internet lees ik dat dit schadelijk zou zijn voor het dons en dat je de slaapzak op zou moeten bergen in een grotere zak.

Mijn vraag is nu, hoe schadelijk is dit en is het mogelijk om de slaapzak met wat kunstgrepen weer in goede conditie te krijgen? Of is dit onmogelijk en kan ik beter op zoek gaan naar wat anders?
Ik zou hem niet kopen. Ik zou de eigenaar de tip geven dat hij/zij een kleine kans heeft dat het nog iets zou kunnen worden als je de slaapzak laat wassen. Het adres daarvoor is:
http://tatteljee.nl/nl/slapen/eenpersoo ... k-reinigen
Daarna kun je nog zien wat je er voor geeft.
Zelf wassen is geen optie: het wassen zelf gaat prima maar drogen is een probleem.
Aan de lijn krijg je hem niet droog. Ik heb dat wel eens geprobeerd tijdens een hittegolf van 35 graden in de schaduw. Het duurde drie dagen en ik moest een aantal malen per dag de klompen dons proberen uit elkaar te wroeten.
Een donzen slaapzak is ook te groot voor normale drogers. Je kunt de zak er wel in maar dan roteert hij alleen maar en wordt niet opgeschud.
Ik droog hem altijd in een paar dagen als het warm is omdat we geen droger hebben. Je moet dan wel blijven opschudden. In een gewone droogtrommel kan je wel een dozen slaapzak droge als je er een paar tennisballen bijdoet.

Voor het wassen- Duur donswasmiddel hoef je niet te kopen. Je wasmiddel moet wel alkali vrij zijn. Ik zelf was al mijn was met allepozeep en dat is prima. Maar marseilliezeep of een andere zeep gebaseerd op olijfolie is prima. Wel even oplossen van te voren.
Wit schreef:In een gewone droogtrommel kan je wel een dozen slaapzak droge als je er een paar tennisballen bijdoet.
Dat ligt wel aan de hoeveelheid dons in de slaapzak Wim. Jij hebt lichte slaapzakken. Ik heb er een die 1500 gam weegt. Toen die nieuw was vulde hij de hele droogtrommel.
Dank voor de antwoorden! De slaapzak is +- 850 gram dus niet heel groot. Maar goed, ik begrijp dat het dan alsnog een gok blijft...
Tijdens onze grote reis van 13 maanden zat onze slaapzak in een compressie zak dat is nog kleiner dan de gewone zak waar jij het over hebt. En... hij doet het nog steeds :wink: Maar tussen onze reizen door krijgt hij in de berging gewoon de ruimte. De prijs, de kwaliteit en de manier waarop de slaapzak gewassen en gedroogd gaat worden, bepaalt een beetje of het verstandig is om de zak te kopen.
Wit schreef:Tijdens onze grote reis van 13 maanden zat onze slaapzak in een compressie zak dat is nog kleiner dan de gewone zak waar jij het over hebt. En... hij doet het nog steeds
En nooit uit de compressiezak gehaald om erin te slapen?

;)

Carl
Carl schreef:
Wit schreef:Tijdens onze grote reis van 13 maanden zat onze slaapzak in een compressie zak dat is nog kleiner dan de gewone zak waar jij het over hebt. En... hij doet het nog steeds
En nooit uit de compressiezak gehaald om erin te slapen?

;)

Carl

Goh daarom hadden we het zo koud boven op de Himalaya ... goeie tip Carl! 8)
Een gok? Valt mee.
Naar onze ervaring is fijne vervuiling in de dons eerder funest dan strak opruimen.
Ik heb oudere exemplaren gewoon in de wasmachine gewassen met een wolwasmiddel uit de lokale supermarkt. Van een effect van de bijgevoegde tennisballen heb ik niets gemerkt. Wél van de noodzaak het drogen goed in de gaten te houden: de dons regelmatig opschudden en keren, en naast/over de radiotor leggen zodat het drogen zo snel mogelijk gaat.

Het is sowieso de moeite van het proberen waard, al is het maar omdat dons van levende dieren komt en een mensenleven mee kan.