Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Decathlon Quickhiker Ultralight III - Forum Wereldfietser

Decathlon Quickhiker Ultralight III

Half juni willen wij 3 weken in Duitsland gaan fietsen. Voor de eerste keer een tent mee.

Al een tijdje aan het rondneuzen voor 2 persoons tent met binnenruimte.
Zo'n beetje alle merken en modellen zijn wel voorbij gekomen. Met Hilleberg en Nigor hoog op ons lijstje.

We zijn 1.76 en 1.56 lang. En qua tent kamperen onervaren. Een tipi vinden we niks.

Maar nou vraag ik mij af, wat zou er voor deze trip mis zijn met b.v. de Quickhiker Ultralight III of zelfs een IV van Decathlon? ook hier op het forum ook enkele keren genoemd. We zoeken iets waar voor we nu op dit moment niet meteen de hoofdprijs hoeven te betalen, dat als het bevalt we later altijd nog kunnen investeren in iets duurzamer, als we dat nodig vinden.

Ook keken we naar de Vango 350, maar die is al weer zwaarder. Of juist toch verder naar de Vango kijken ondanks extra gewicht?
Wat zou het grootste nadeel van de Quickhiker zijn?
Hallo Jan

Dat lijkt een hele aardige tent als ik het allemaal doorlees. Het lijkt een simpele maar goede tent. Ik vind het lastig om te bepalen of dit nou beter is dan een iets betere tent maar dan tweedehands, zodat je ook niet al teveel geld kwijt bent. Heb je voor jezelf een lijstje gemaakt met wensen? Ik zie dat hier geen grondzeil in de voortent ligt. Dat scheelt gewicht, kan met mooi weer zelfs prettig zijn maar als het regent is het minder prettig en moet bagage misschien naar binnen. Echt ruim is de tent niet op de smalste deel. Welke matrasjes hebben jullie? Past dat goed? Ik las dat na 4 weken er scheurtjes in de tent waren gekomen (een van de reviews). Jullie gaan 3 weken. Betekent dat veel opbouwen en afbreken of langer op dezelfde plek? Allemaal overwegingen wellicht voor een duurzame(re) tent. In ieder geval lijkt het erop dat deze tent makkelijk opzet.

Ga er in ieder geval even heen om te passen en te kijken. Dat is echt een eerste vereiste.

Je schreef over Nigor. Keek je of Eureka niet toevallig dat zelfde model in een UL uitvoering heeft? Eureka is net wat goedkoper.
Wij hebben een Quickhiker 4, en die is echt huge! Onze 3(grote) kinderen slapen erin en met 5 kunnen we er makkelijk in eten/ spelletjes doen bij matig weer. Die is echt veel te groot voor 2.

Nu hebben pa en ma wel een nieuwe tent nodig en ik twijfel zelf dus nog tussen een Quickhiker 3 en een tent van Ali, zoiets:Naturehike. Die is lichter én goedkoper.
Ik heb een Quickhiker Ultralight III. Afgelopen voorjaar anderhalve week mee in Engeland geweest en van de zomer mee naar Santiago de Composella gefietst.

Prima tent. Lekker licht, zet makkelijk op en niet duur! Na zo'n 5 weken gebruik nog niets kapot aan en de tent heeft zich goed bestand getoond tegen een aantal hele flinke regenbuien.

Ik gebruik de tent alleen voor mezelf en dan is die met mijn 180 lengte meer dan ruim zat. Met zijn tweeën zou ook prima moeten kunnen.

Baggage gaat bij zowel droog als nat weer in het voorportaal. Met waterdichte tassen is het geen probleem dat er geen grondzijl in het voorportaal ligt.

Leuk feature vind ik dat je aan de achterkant van de tent de buitentent kunt oprollen en dan door een groot gaas naar buiten kunt kijken. Heb zo een aantal avonden heerlijk van de sterren liggen genieten! Bovendien blijft het zo bij warm weer aardig behagelijk in de tent.

Ik kan de tent helaas niet vergelijken met duurdere tenten.

Ik heb plannen om in juni met deze tent naar Ijsland te gaan. Decathlon geeft aan dat de tent getest is bij windsnelheden van 70km/h. Zijn er mensen die kunnen aangeven of dit genoeg is voor het winderige Ijsland?
Het zou me verbazen als je met deze tent in de problemen komt. De maat lijkt me prima, en zo'n voortent is ook handig. Zo te zien is dit een nette imitatie van de modellen van de dure fabrikanten. Ik zou er niet mee naar de Noordkaap willen en dergelijke, dat dan weer wel. Als zulke tenten erg licht zijn (en dit is best licht) dan komt dat vaak door een licht (en kwetsbaar) grondzeil. Ik zou er dus zeker een ondergrondzeil bij gebruiken, en desondanks ook niet verwachten dat het grondzeil het eeuwige leven heeft. Verder lees ik dat je de tent niet zonder binnentent zou kunnen opzetten. Als dat klopt vind ik dat wel een nadeel. Bij onze Hilleberg en Helsport tenten kan dat wel, en dat gebruik ik ook als het slecht weer is. Dan haal ik 's morgens de droge binnentent er eerst uit, om hem apart droog op te bergen. Doe je dat niet dan maakt de natte buitentent de droge binnentent nat, en heb je 's avonds een probleem als het nog of weer regent.
Wij hebben zelf ook nog een Eureka tent, en mijn ervaring daarmee is niet zo geweldig. Het stikwerk was echt onder de maat, en we hebben al twee keer kleine reparaties moeten laten uitvoeren. Ook staat het ding eigenlijk niet zo mooi. Hilleberg en Helsport zijn dan toch wel een heel andere kwaliteit.
Ik zou voor een 'drie'-persoonstent gaan. Het gewicht en de ruimte is helemaal niet slecht. Verder de afweging maken tussen een goedkopere tent die minder lang meegaat of nu al investeren in een betere tent.

Zo'n goedkopere tent zal in mijn ervaring bij forse regen en na enkele tientallen keren gebruik gaan lekken op een naad. Dat kan je makkelijk maken met seam-sealer. Een wat meer genoemde tent (je schreef het zelf al; bijvoorbeeld Hilleberg) is een investering voor vele malen fijn op weg.

Te overwegen valt om een tweedehands tent te kopen, veel mensen kunnen/willen niet meer kamperen omdat er een vogel 's nachts te hard aan het fluiten was of zoiets. Die bieden hun tent na één keer kamperen aan omdat ze weer gevlucht zijn.
Bijvoorbeeld deze tent

Daarmee kan je voor een erg gering bedrag (zeker in verhouding tot het bedrag wat je kwijt bent voor elke overnachting onder een vast dak) testen of het wat voor jullie is. Maar met met een wat uitgebreidere zoektocht in het verschiet.

En zo'n 'goedkopere tent' kan wel degelijk jarenlang plezierig dienst doen. Mijn tent gaat nu vijf seizoenen mee.
Ik heb de Quickhiker Ultralight II vorig jaar gekocht en slaap daar in m'n eentje heerlijk ruim in. Hiervoor had ik de 1,5 persoons Decatlon ultralight (de bruin met oranje tent), en die begon na 5 jaar toch net iets te klein te worden (1,86 meter en 120 kilo zijnde). Ik duwde met m'n voeten vaak de binnentent tege het buitendoek aan, en dan ging het lekken soms.
Decathlontenten zijn in mijn ervaring veel waarde voor je geld, en als je net begint, of maar 1 of twee keer per jaar binnen Europa op pad gaat, voldoen ze 99% van de keren wel denk ik.
Bedankt voor jullie opmerkingen zover.

Om een aantal vragen te beantwoorden
- we zullen dagelijks opzetten en afbreken. eindjuni/begin juli alleen DE.
- Er is geen budget issue. het is de eerste keer met tent en willen kijken hoe het bevalt. tweedehands Hilleberg of iets anders houden we zeker in de gaten.

- Eureka hebben we ook gekeken, die heeft dan alleen de Bighorn 3D en is een stuk zwaarder en duurder.
- de binnentent/buitentent noodzakelijk gelijk opzetten is voor ons ook een min punt. Bij Vango kan dit wel en deze heeft ook meteen een grondzeil voor 5,15kg
- de Quikhiker IV is mischien wellicht wel erg groot en zullen we schrappen.

ons lijst is nu los van budget en in willekeurige volgorde.
Quickhiker III
Vango Omega 350
Hilleberg Kaitum (andere uiterste :-), GT versie is mischien wel onze droomtent)
Nigor Oriole
Wij hebben vorig jaar de Vango Omega 350 gekocht, nadat de 16 jaar oude Vaude tent met een weekendje proefkamperen lek en niet goed te repareren bleek (wel een poging gedaan....).
Alvorens een keuze te maken heb ik een aantal tenten de revue laten passeren. Van Hilleberg tot Decathlon.

De Vango sprak mij aan vanwege zijn hoogte, die net wat hoger is dan veel van zijn soortgenoten. Verder sprak de prijsstelling en het ruime voorportaal mij ook aan.
Bij andere tenten moet je vaak al weer een extra grondzeil aanschaffen, terwijl deze met de Vango wordt meegeleverd en in de 5,15 kg begrepen is.

De buiten en binnentent kunnen los van elkaar worden opgezet en dat vind ik bij natte weersomstandigheden echt wel een pré: snel de buitentent opzetten, spullen naar binnen en dan binnen verder rommelen en de binnentent er in hangen.

De tent is ons erg goed bevallen: uitstekende prijs/kwaliteitsverhouding, goed bestand tegen regen (helaas veel dagen regen gehad), opzetgemak, doordacht concept.
Het enige nadeel is dan misschien het gewicht, hoewel ik dit persoonlijk niet echt een nadeel vind.
Tijdens de vakantie ben ik zeker 3 kg overtollig lichaamsgewicht verloren, dus compenseert dat weer het eventuele extra gewicht van de Vango tent.

Ik kan 'm je van harte aanbevelen!

(En voor de moralisten onder ons: nee, ik heb geen aandelen of belangen in Vango, de importeur of één van de dealers)
Voordeel van zowel die Quecha als Vango is de maat. In tegenstelling tot de duurdere trekkerstenten gaat men niet uit van 50 cm matten. Dat is wat ik het probleem vind van Hilleberg. Prachtige tenten, maar een 4 persoonstent gaat uit van 4 50 cm matjes. Logisch als je gewicht wil minimaliseren, maar dat gaat bij ons dus niet passen met twee 64cm matten en twee 50 cm matten.

Nadeel is weer de maat... pakgewicht en pakmaat zijn relatief groot tov de lichtgewichtjes.

Tip1: Bij allebei de tenten kan je afslanken met lichte Y haringen.
Tip2: kijk ook naar de ultralichte Tipi's zoals van Nikor of de voortzetting van de Shangri-la tentjes die de tovenaar hier aanprijst (ik ben het merk even kwijt).
Die Quickhiker 3 is natuurlijk evenmin een echte driepersoons tent want slechts 140 cm breed bij het voeteinde. Daar passen zelfs geen drie 52 cm matjes naast elkaar. In een Hilleberg Keron 3 kan dat nog wel. De praktische vuistregel is dus om altijd een tent te kopen voor 1 persoon meer dan de specificatie aangeeft.
Bij de specs van tenten is het aantal personen ruim bemeten, maar daar staat dan tegenover dat de grammen vaak wat te zuinig worden gecommuniceerd... ;-)
Precies, die Eureka van mijn dochter was meer dan een kilo zwaarder dan de specificatie. Hilleberg daarentegen lijkt op papier vaak wat zwaar, maar is in werkelijkheid precies het opgegeven gewicht. Als goedkope tenten erg liucht zijn moet je je sowieso zorgen maken. Echt licht materiaal dat toch sterk is, is gewoon peperduur. Het zou mooi zijn als de fabrikanten van budget tenten wat zwaarder mariaal gebruikten, vooral voor de grondzeilen.
loknor schreef: Tip2: kijk ook naar de ultralichte Tipi's zoals van Nikor of de voortzetting van de Shangri-la tentjes die de tovenaar hier aanprijst (ik ben het merk even kwijt).
Luxe Outdoor, voor 2p zouden de Hexpeak F6 of Octapeak dan in aanmerking komen, echter de TS is niet gecharmeerd van tipi's dus dat wordt 'm denk ik niet.
Inderdaad geen fan van een Tipi, met dank aan Polling en zijn Nigor Wickiup IV hebben we dat afgelopen weekend nog vastgesteld.

We zijn met twee, en de matjes zijn 65 breed, dus bij de Quickhiker is die 140cm aan voetend dan ook net goed.

En wat de Vango betreft heb ik om het gewichtsverschil op te lossen nog een paar maanden de tijd om dat op andere wijze voor elkaar te krijgen. :oops: :oops:

Edwin, weet jij wat het werkelijk gewicht van de omega 350 is?
We zijn met een Quickhiker Ultalight III twee jaar gelden naar Zuid Frankrijk, en vorig jaar naar Rome geweest. Vooral vorig jaar veel regen gehad. Ondanks dat ik heel slordig met mijn tent om ga, direct en desnoods nat in de tas proppen, geen enkele lekkage of ander problemen gehad. Ik ben zeer tevreden over deze tent. Heb er wel andere haringen bij gekocht. Ook bij Dechatlon. Ook deze bevallen al vele jaren super.Afbeelding
Ik kampeer al 2 seizoenen met deze tent met veel plezier. Rap op te zetten en af te breken. Enige nadeel vind ik dat de opening niet erg praktisch is. De binnentent heeft een halve maanvormige ingang en de buitentent een V vormige uitgang :?: :x maar dan op de kop. :lol: Ik moet me -zeker met een natte buitentent- als een slangemens naar buiten zien te bewegen om niet nat te worden. En met mijn 190 en geen 18 meer voel ik me zeker sochtends geen slangenmens :lol:

Met jullie lengte zul je daar minder moeite mee hebben verwacht ik. :)
jasmon schreef:Inderdaad geen fan van een Tipi, met dank aan Polling en zijn Nigor Wickiup IV hebben we dat afgelopen weekend nog vastgesteld.

We zijn met twee, en de matjes zijn 65 breed, dus bij de Quickhiker is die 140cm aan voetend dan ook net goed.

En wat de Vango betreft heb ik om het gewichtsverschil op te lossen nog een paar maanden de tijd om dat op andere wijze voor elkaar te krijgen. :oops: :oops:

Edwin, weet jij wat het werkelijk gewicht van de omega 350 is?
Ik heb 'm even voor je gewogen, misschien niet de meest nauwkeurige manier, maar ik heb alleen maar een personen weegschaal en deze gaf het volgende aan:

Met de Vango tent onder de armen weeg ik 85,0 kg en zonder weeg ik 79,9 kg (zonder tent dan hè? wel met kleren aan :P )
Dus die 5,15 kg die zij aangeven beschouw ik wel als betrouwbaar.

Ik heb er ook nog een footprint bijgekocht en die weegt 500 g. Misschien een overbodige aanschaf, maar met al die regen die we vorig jaar gehad hebben gaf dit toch net even een beter gevoel.
Als je alles nat inpakt is het allemaal wel wat zwaarder.... Desondanks (gewicht) vorig jaar een keuze gemaakt waar ik nog steeds heel blij mee ben. We hebben er twee weken en later nog een weekend mee gekampeerd (beide keren op de fiets). Dit jaar gaan we er weer mee op pad, een aantal weekenden en een paar weken zomervakantie en allemaal weer op de fiets.
Wij hebben deze tent met z'n tweeën ook al 2 jaar met veel plezier gebruikt.

+ Opzetgemak
+ Ruim voor 2 personen
+ Prima prijs- / kwaliteitsverhouding, nooit iets stuk gegaan
+ Prima gewicht en pakformaat
- Onpraktisch in- en uitstappen
- Er zijn nog lichtere tenten...

Dus dezelfde punten zoals een aantal anderen al gemeld hebben eigenlijk :)
Zowel de Quickhiker Ultralight III als de Vango Omega 350 lijken mij een prima keuze.
Even wat verschillen op een rij:

De Quickhiker kost € 199,95 bij Decathlon, de Omega € 279,95 (webshop fietsvakantiewinkel), ook te vinden voor € 269,- bij Soellaart. Het gewicht is 2,60 kg vs. 5,15 kg, een aanzienlijk verschil 2,55 kg in het voordeel van de Quickhiker. De pakmaat is 40 x 15 cm vs. 48 x 20 cm.

Naast het grote verschil in gewicht is er ook een groot verschil in formaat, namelijk:
hoogte van 110 cm aflopend naar 95 cm voor de Quickhiker en van 135 cm aflopend naar 125 cm aflopend voor de Omega 350.
De totale lengte is 315 cm vs. 435 cm. De lengte van de binnentent is gelijk, maar van het voorportaal 100 cm vs. 210 cm, waarbij de Omega 350 aanzienlijk ruimer is.
Ook in breedte is er een verschil, namelijk 200 cm aflopend naar 140 cm vs. 220 cm aflopend naar 200 cm.

Die extra ruimte (ook in hoogte) heb ik met slecht weer als erg prettig ervaren bij de Omega 350. De Ortlieb front rollers classic en de Ortlieb back rollers classic van ons beiden, maar ook de city rollers van ons zoontje passen uitstekend in het voorportaal (in totaal dus 10 fietstassen en 2 stuurtassen).
We hebben er met ons drieën prima in kunnen slapen. Persoonlijk zou ik geen kleinere tent willen, omdat ons zoontje soms bij ons in de tent slaapt en soms in z'n eigen tentje.
Voor de keren dat we zonder kinderen op stap gaan en dan toch een kleine tent mee willen nemen, maar met name voor de zomervakantie voor onze zoon(s) hebben we de Vango Tempest 200 besteld n.a.v. het andere draadje met daarin de verwijzing naar de aanbieding.

Kies je voor gewichtsbesparing en volstaat de ruimte die de Quickhiker je biedt, dan lijkt mij deze tent een uitstekende keuze, zeker gezien de prijs (en de positieve reacties van de anderen).

Als je graag wat meer ruimte hebt, in zowel de binnentent als in het voorportaal en neem je het extra gewicht van 2,15 kg voor lief, dan is de Omega een uitstekende keuze, ook gezien de prijs (en mijn positieve ervaringen :wink: )

Succes met je keuze!
(Ben wel benieuwd welke het gaat worden en waarom...)