Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kleinste, lichste slaapzak 3 seizoenen - Forum Wereldfietser

Kleinste, lichste slaapzak 3 seizoenen

Hoi mensen,
Ik ben op zoek naar de kleinste, lichtte slaapzak voor 3 seizoenen. Vind het niet erg om in het vroege voorjaar met kleren aan in mijn slaapzak te liggen.

Ik heb een voorselectie gemaakt.
Wie heeft er goede ervaring met een zo klein mogelijke slaapzak?

Prio's zijn: afmeting ingepakt, gewicht.....pas daarna de prijs.

Ben benieuwd naar jullie meningen.

merk model gewicht afmeting ingepakt temperatuur comfort temperatuur limit extreme temp prijs

Exped Ultralite 300 M 590 26 - 18 9 5 -9 € 299,00
Exped Ultralite 500 M 740 22 - 20 5 -1 -16 € 389,00

Yeti VIB 250 L 620 25 - 11 9 € 349,00
Yeti VIB 400 L 830 30 - 15 2 -3 -19 € 449,00

Cumulus Lite Line 200 535 19 - 15 9 4 -10 € 189,00
Cumulus Lite Line 300 640 22 - 16 4 0 -15 € 209,00
Cumulus Lite Line 400 755 25 - 17 2 -4 -20 € 229,00
ik heb alleen ervaring met de cumulus x lite 200
http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categ ... d=63&vid=6
en het is echt een zeer klein pakvolume en dan heb ik om mijn lengte er nog een baan bij laten maken
heb hem nu een paar weken gebruikt en ben zeer te vrede
heb er nog niet mee geslapen onder de 8a9 graden maar nog niet koud gehad en nog geen kleding er in aan gehad ik schat in dat rond het 0 graden moet lukken met bv een donsjackje aan of bodywarmer en ook een muts op
de binnenstof is wel echt heel licht en dun
vind ik geen probleem maar het zal wel iets minder lang mee gaan vermoed ik
zelf heb ik er altijd een binnentijk in
ik heb met rits gekozen zodat ik hem open kan ritsen als het warm is
ook het online bestellen via polen ging snel en goed en ze reageren ook snel op vragen
Ter vergelijking van inpak maat en gewicht :)

AfbeeldingCumulus sleeping bags
Als geld toch geen rol speelt:
http://www.phdesigns.co.uk/desert-race- ... eeping-bag

Tot nul graden, 430 gram, 10x36 cm
Of als het nog lichter moet (330 gr), en je geen koukleum bent: http://www.phdesigns.co.uk/minim-ultra- ... g-k-series
Een lange rits maakt zo'n slaapzak al gauw ruim 100 gram zwaarder, en groter. Een halve rits kan een goed compromis zijn.

Een heel lichte slaapzak kun je nog weer veel bruikbaarder maken door de combinatie met een donsvestje (misschien 150 gram). Dat geeft je al gauw 5 graden extra temperatuurbereik, en flexibiliteit. Dan moet je wel zorgen dat de slaapzak niet al te smal is.
Ik heb (onder andere) de Yeti VIB 400 L.
Goed afgewerkt, waterafstotende tijk, lang genoeg voor iemand van 1m90.
Is ook compact. Past samen met matje, minikussentje, slaapshirt, lakenzak en nog wel ander klein grut in een rollerbag. Dat is namelijk mijn maatstaf: passen alle slaapspullen in een rollerbag? Heb geen tijd om te meten.
Ook ik heb de Cumulus X-lite 200 incl. zakje 480 gram. Deze slaapzak zonder rits (zie motivatie Wim) bevalt mij erg goed en ik heb de rits nog niet gemist. Volgens mij al gebruikt tot - 8, wel met liner en donsjasje!
Ik heb de Cumulus 400 met 1 baan verbreed + waterafstotende buitentijk. Vind hem prima slapen, netjes afgewerkt en een mooi klein pakformaat. Kleiner kan natuurlijk altijd doch ben een kouwkleum. Vind alleen hun hoesjes erg klein en heb daarom een BigAgnes pumpsack gekocht die tegelijkertijd dienst doet als pomp voor de Xtherm mat.
Mijn ervaring leert dat de temperaturen die ze opgeven kloppen met de werkelijkheid.
bodhi schreef:ik heb met rits gekozen zodat ik hem open kan ritsen als het warm is
Ik ben al jaren aan het wachten totdat mijn huidige slaapzak niet meer goed is om dan een quilt te kopen: een slaapzak zonder rits en daarmee zonder onderkant. Ik slaap namelijk altijd met de rits open rechtstreeks op het matje. Dat blijkt zelfs op een luchtbedje niet echt veel uit te maken omdat geplet dons bar slecht isoleert; lekker in een warme zomernacht. Op een down mat heb ik op bevroren ondergrond daarbij heerlijk geslapen.

Verder is de warmte van een mat in relatie tot het gewicht en afmeting een functie van de kwaliteit dons, de afmeting van de zak (niet groter dan nodig), de vraag of je een evt muts wel gebruikt, de tijk, de aanwezigheid van de rits maar ook van het functioneren van de tussenschotten. Bij mijn huidige slaapzak (TNF ca. 1995) heb ik er veel last van dat het dons in de loop van de nacht naar de zijkanten wegzakt en ik in de vroege uren als het het koudst is alsnog onder twee laagjes tijk slaap. Die laatste eigenschap zul je niet in de gegevens terugvinden.
Een slaapzak kleiner maken doen wij met een compressie zak.
Hi Marco,

Ik zal mijn antwoord van FB hier ook even delen, wellicht hebben meer mensen daar wat aan:

Wij hebben meerdere zakken van Cumulus. De warme Teneqa 700 die we op reis mee hadden en voor de zomer heeft Elmar een Lite Line 200 en ik een Lite Line 300 met een pietsie extra vulling bij de voeten (ik ben een koukleum).
Je kunt 'm dus ook customizen, een baan erbij. Dons anders verdelen, kleur, buitentijk etc.
We hebben de zomerzakken niet aangepast (op die extra vulling bij mijn voeten na). Als het vochtig is, dan wil dat nog wel eens neerslaan en dan warmt 'ie minder omdat we hier de goedkopere buitentijk (standaard) hebben. Afgelopen winter bij -4 ermee geslapen, heel vochtig buiten. Tegen de ochtend kregen we het allebei een beetje koud, doordat de buitentijk het vocht niet genoeg had buiten gehouden.

Verder zijn wij echt heel erg tevreden over de kwaliteit. De Teneqa's 700 zakken hebben het tijdens die lange reis ook echt goed uitgehouden en doen het nog steeds prima.
Zelf vind ik de 200 te licht / koud, Elmar vindt 'm prima, maar misschien was kamperen bij temperaturen onder 0 ook niet het juiste moment voor deze zakken. In Italië en Slovenië kwamen ze beter tot hun recht en deden ze het meer dan goed.
Pakvolume is heel netjes, gewicht ook.
De zipper mist alleen een geleider vind ik.
Ik kan ervaring met de Cumulus X Lite 200 met rits-zonder capuchon delen; prachtige slaapzak, lekker licht met 460 gram, maar wat mij betreft te koud voor 3 seizoenen. De buitentemperatuur moet toch echt wel boven de 5 graden zijn wat mij betreft.
Ook met extra kleding kan ik het niet aangenaam krijgen bij enkele graden boven nul.
Ik denk zelf dat in het algemeen een donshoeveelheid van rond 300-350 gram beter geschikt is voor 3 seizoensgebruik. Wat dat betreft heb ik geleerd dat (temp)comfort voor gewicht gaat in slaapzakkenland.
Een idee is wellicht een 'quilt', bij gelijke warmte iets lichter dan een slaapzak.
Ik ben in afwachting van een Cumulus quilt 350, en kan er dus nog niets over zeggen.
Ik heb een (extra brede) PHD Minimus met 200 gram 900 cuin dons, en een lange rits om het koeler te kunnen hebben. Achteraf vind ik het bereik tot 5 graden toch wat te beperkt, ook als ik mijn donsvestje aandoe. In het voor en najaar is het niet steeds genoeg. Ik ben kortom toch net iets te enthousiast geweest in mijn grammenjacht. Daarom heb ik voor mijn zoon een Minimus 300 gekocht, en met een waterafstotende tijk. Verder over PHD niets dan lof. In de sale zijn de prijzen twee keer per jaar ook niet al te idioot.
Kortom, veel hangt toch wel af van het benodigde temperatuurbereik. Drie seizoenen in het zuiden is iets anders dan drie seizoenen in in het noorden.
Ik ben geen koukleum, maar ook geen fanatieke winter kampeerder. Ik heb meestal bij 10 graden of warmer ruim voldoende aan de cumulus magic (nog kleinere lichtere broertje van de x-lite) Als het kouder wordt dan 5 graden zal ik waarschijnlijk extra kleding aan mogen trekken om comfortabel te blijven.

Ik zeg er wel bij dat ik op een exped downmatras lig. Dit voegt natuurlijk een hoop meerwaarde aan isolatie toe. Al is deze inmiddels ook al weer erg oud, dus er zal tussentijds ook wel verbetering bij zijn. Mijn tip dus: kijk ook naar waar je je slaapzak op legt ;)
Mijn slaapzak ligt op een lichaam... Ik gebruik een flexdreamer systeem van Bikefeeling, waarbij er een hoes om het slaapmatje (exped synmat 7) wordt geschoven waar twee donsgevulde wangen aan zitten en waar dan de slaapzak of het laken op geritst kunnen worden. De slaapzak is standaard in twee soorten verkrijgbaar, zomer en winter, maar ik denk dat je er zoveel of zo weinig dons in kan laten doen als je zelf wilt.
Voordeel is dus dat je met de helft aan dons toch dezelfde isolatie hebt, dons waar je op ligt isoleert niet.
Polling schreef:hoes om het slaapmatje
Systemen waarbij er iets om het matje wordt geschoven vergroten het koelende oppervlak en zijn dus kouder en/of zwaarder dan systemen waarbij je jezelf met de slaapzak tot iets compacters kunt oprollen.
Leon, zo begrijp ik je niet.
Polling schreef:Mijn slaapzak ligt op een lichaam... Ik gebruik een flexdreamer systeem van Bikefeeling, waarbij er een hoes om het slaapmatje (exped synmat 7) wordt geschoven waar twee donsgevulde wangen aan zitten en waar dan de slaapzak of het laken op geritst kunnen worden. De slaapzak is standaard in twee soorten verkrijgbaar, zomer en winter, maar ik denk dat je er zoveel of zo weinig dons in kan laten doen als je zelf wilt.
Voordeel is dus dat je met de helft aan dons toch dezelfde isolatie hebt, dons waar je op ligt isoleert niet.
Mooi systeem, maar dusdanig zwaar en volumineus dat ik het niet voor de hand liggend vindt voor "Kleinste, lichtste slaapzak".

Ik ben zelf wel geïnteresseerd in iets dergelijks, al denk ik dat je met een flinke XL quilt en een cocoon zijden 2 persoons zak lichter uit komt (nog steeds relatief zwaar tov de echte lichtgewicht opties).
Wim schreef:Leon, zo begrijp ik je niet.
Op het plaatje twee dwarsdoorsnedes van slaapzakken en matjes. Misschien wat aangezet maar voor de duidelijkheid. In balpenblauw matje en slaapzak. In oranje het deel daarvan waar warmte doorheen lekt.

Boven traditioneel. Je kunt de slaapzak tot tegen je lichaam leggen. Van het matje wordt effectief alleen het deel gebruikt waar je op ligt.
Onder met een overschuifsysteem. De slaapzak reikt tot op de randen van het matje. Je kunt de slaapzak op grondniveau niet tegen je lichaam leggen. Door het hele matje lekt warmte.
Afbeelding
Het veronderstelt inderdaad een goed isolerend matje. Verder werkt het in mijn ervaring prima met een tweepersoons slaapzak. Bij een eenpersoons zie ik het nut niet zo.