Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies gevraagd: budget zadel? - Forum Wereldfietser

Advies gevraagd: budget zadel?

Hoi iedereen,

Ik ben mijn eerste grote fietstocht aan het plannen, enkele maanden door Europa in de lente en zomer (waarbij dit forum trouwens al een grote hulp is geweest!). Ik heb een koga met mixed frame als fiets, maar daarop stond een selle royal zadel dat mij niet lekker zit. Ik ben dus op zoek naar een ander zadel. Over Brooks heb ik al veel lof gelezen, maar mijn budget is niet al te groot, zeker niet als ik ook nog een goede fietsbroek wil kopen. Daarom:
- is een fietsbroek noodzakelijk? Zou ik beter een goed leren zadel (brooks) kopen en dan zonder fietsbroek rijden, of investeren in een degelijke fietsbroek en een goedkoper zadel nemen?
- krijg je een tweedehands brooks zadel nog goed 'gevormd' naar je eigen zitvlak?
- qua zadels die binnen mijn budget vallen heb ik momenteel de terry fisio of een tweedehands terry butterfly op het oog, heeft er iemand daar ervaring mee?

Alvast bedankt!
beste Noortje,

ik zou kiezen voor een fietsbroek en een normaal zadel. de zeem van de fietsbroek geef je veel meer comfort en voorkomt schuren; een onderbroek kan veel eerder heel andere ervaringen geven....
Brooks maakt prima zadels, maar ik heb er niks meer mee.
een gebruikte Brooks kan zich nog naar jouw zitvlak vormen als het leer niet al te veel is opgerekt (bijvoorbeeld doordat eerdere gebruiker te enthousiast aan de spanschroef vooronderaan het zadel gedraaid heeft. een likje vet aan de onderkant van het zadel helpt hierbij ook.

ik vind zelf een Flite zadel (race-/triathlon-zadel van decennia terug) heel fijn. hard en smal dek en lichte titanium rails, maar het dek en de rails veren best een beetje. van de tegenwoordige zadels heb ik prima ervaringen met het standaardzadel Plush van Velo, bijvoorbeeld hier:https://www.mtbgigant.nl/zadel-velo-plu ... zwart-rood of hier https://www.internet-bikes.com/fietszad ... =velo&pn=2 Zo'n standaard zadel blijft onder mijn forse gewicht al snel een jaar dagelijks stadsfietsgebruik en langer heel en zit voor mij prima.

en het is allemaal heel persoonlijk, zo'n zadel gezien pasvorm, lichaamsbouw, voorkeuren, sentimenten, ervaringen, etc. 8)
succes! hoogframe
nog een tip: en heb je dan (uiteindelijk) dat fijne zadel gevonden, bestel er gelijk nog twee (mits je budget dat toelaat), want zadels slijten en in de fiets(onderdelen)wereld is veel veranderlijk.
Om ook een andere kant weer te geven:

Ik fiets al jaren zonder fiets(onder)broek op een zadel van Selle Royal. In mijn geval de Respiro.

Dit zadel ondersteunt me op de zitbotjes maar is niet zo hard als een Brooks (die ik ook een aantal jaren heb gehad). Ik gebruik wel een onderbroek zonder naadjes (bv Odlo of Kaikkalla) en zonder padding. Voordeel van dit soort onderbroeken is dat het heel snel droogt.

Op de site staat een prijs van €70. Ik heb hem recentelijk nog, via internet, gekocht voor ongeveer €40. Dit was een aanbieding dus even zoeken kan zinvol zijn.

Maar los hiervan kan ik me alleen maar bij hoogframe aansluiten. Het is een zeer persoonlijke kwestie. Het beste is een goede fietsenmaker zoeken die je verschillende zadels uit laat proberen.
Die Respiro is ook voor mij een dijk van een zadel. Geen gewenning zat daar gelijk als een vorst op. Wel of geen wielerbroek ligt aan het aantal kilometers.
Mijn vrouw is erg tevreden over een Rose zadel. Prijsklasse 30-35 euro.
Het is een RedX type met een gleuf in het midden, een speciaal vrouwenmodel. Zal waarschijnlijk niet meer te koop zijn, maar deze lijkt er op:
https://www.rosebikes.nl/artikel/rose-g ... aid:703417

Een fietsbroek is voor de overgrote meerderheid een eerste levensvoorwaarde bij fietstochten.

Zelf ben ik weinig kieskeurig. Ik fiets op allerlei Selle Italia en Fizik zadels.
Haha, de Velo Plush die hoogframe linkt kreeg ik ook eens toevallig in mijn bezit en is mijn huidige zadel geworden, en ik heb er inderdaad ook spontaan drie besteld :). Ik zou alleen deze nemen:

https://www.mtbgigant.nl/zadel-velo-plush-3011-zwart

De gekleurde varianten hebben naden bij die kleurtjes en die zijn niet waterdicht. Als het zadel echt langdurig in de regen staat zuigt het foam vocht op wat er de volgende dag uitkomt als je erop gaat zitten :).

Maar omdat een zadel superpersoonlijk is dit beter: veel fietsenmakers hebben een bak met probeerzadels, en bieden een daarmee zadelomruilservice, je mag dan zo'n zadel uitgebreid proberen en omruilen tot je helemaal tevreden bent. Sommige fietsenmakers hier bieden die service voor al hun zadels, ook gloednieuwe.

Ik persoonlijk heb ook een voorkeur voor zadelpennen waarmee je de hoek van het zadel traploos in kunt stellen (dus niet met een klemming met getande ringetjes). Dat kan voor mij net het verschil maken tussen wel en niet goed zitten.
quote="N00RTJE"
>Over Brooks heb ik al veel lof gelezen, maar mijn budget is niet
> al te groot,
Tweedehands is een goede oplossing.
Voor 30 à 40 euro is een goed vrijwel niet gebruikt (<1000 km) zadel te vinden, mits je volodende tijd neemt en er voor wilt rijden/reizen.
Je moet wel opletten dat het het model Brooks van je keuze is, dat het onbeschadigd is, dat het zadel niet is opgerekt of doorgezakt en dat de spanbout niet al op het einde zit waardoor naspannen niet meer mogelijk is. In dat laatste geval is het zqadel versleten ook al ziet het er prachtig uit.

> - is een fietsbroek noodzakelijk? Zou ik beter een goed leren zadel (brooks)
> kopen en dan zonder fietsbroek rijden, of investeren in een degelijke
> fietsbroek en een goedkoper zadel nemen?
Beiden. Op de stadfiets heb i keen brookszadel en fiets ik probleemloos in mijn spijkerbroek naar de stad en zo maar op de spoertieve fiets heb ik hetzelfde zadel maar op de langere tochten bevalt me een fietsbroek dan toch beter.

>- krijg je een tweedehands brooks zadel nog goed 'gevormd'
> naar je eigen zitvlak?
Zoals al gezegd moeten de indrukkingen van het gebruik door een ander noch niet veel voorstellen.
Dit is dus niet goed: https://www.google.nl/imgres?imgurl=htt ... mrc&uact=8
Hoi Noortje,
Ik heb een terry fisio te koop voor 15 euro. Ik heb deze zelf ongeveer een maand gebruikt en ben toen overgestapt op een ander zadel. Laat het maar weten als je interesse hebt om het zadel over te nemen.
Ik heb een Terry Figura GT. Ondertussen zit het zadel er zo'n 35 000 km op. Heel tevreden over.
Ik heb nog wel een Brooks B17 zadel te koop in het zwart. Zo goed als nieuw met in totaal zo'n 250-300km en niet/nauwelijks sprake van ingereden. Reden van de verkoop is dat ik op mijn nieuwe nieuwe fiets nogal diep zit (stuur stuk lager dan zadel) en ben verder gewoon niet zo enthousiast over het zadel. Heb liever gewoon een hard en smal racefiets zadel (Fizik Arione).

Eventueel ook nog een nieuw potje Brooks proofide.
Heel erg bedankt voor de reacties, iedereen!
Ik heb de tips ter harte genomen en ben om te beginnen eens naar een fietsenmaker geweest, waar ze erg behulpzaam waren. Ik ben er buitengegaan met een Terry Figura zadel, dat ik eventueel kan terugbrengen als ik er niet tevreden over ben. Voorlopig bevalt het me goed! Het kostte me maar 35 euro, dus nu heb ik geld te besteden aan een goede fietsbroek. Dat lijkt me, afgaand op jullie reacties, om te beginnen het meest comfortabel. Wat een hulp, dit forum!
N00RTJE schreef:Wat een hulp, dit forum!
Ja, leuk hè. Wij zijn straks natuurlijk heel benieuwd naar je vorderingen mbt je reis door Europa. Lijkt me een geweldig vooruitzicht.