Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fiets gps - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

fiets gps

luchtfietser schreef:Bedankt voor de tip Jasmon. Osmand had ik ook even bekeken maar deze is niet gratis, 3 euro per kaart (5 kaarten gratis) Spanje alleen al is opgedeeld in 20 kaarten, Maar wij gaan bijvoorbeeld al half Europa door dus daar blijft het niet bij. Wordt een prijzige gps om alleen een track te uploaden.
Ik begrijp dit niet? Osmand en vele andere navigatie-apps voor de smartphone, zoals Viewranger en Ride with GPS, gebruiken gratis OpenStreetMap-kaarten en het uploaden van gps-tracks is met geen van deze apps een probleem. Osmand kost hoogstens een paar euro als je de +-versie wilt hebben.
Tsja, zoals ik al aangaf, ik ben mijn weg aan het zoeken temidden van de gps mogelijkheden. Ik ben hier niet bekend mee.

Als ik osmand open dan geeft de app aan dat je 5 kaarten gratis krijgt. dat een kaart 2,99 euro kost, en als ik een land selecteer krijg ik een rits van kaarten.

Overigens is het mij nu wel gelukt om een track te uploadne in maps.me. Inderdaad converteren naar mkl, mailen en dan gaat het automatisch (bedankt voor de tip)

Ik ploeter nog even door en probeer alles wat beter te leren kennen. We zijn met z'n tweeën. Uiteindelijk hoop ik op een smartphone offline kaarten te hebben, met de tracks die we willen fietsen en archiescampings er op voor een van ons. Mijn indruk is dat deze drie tezamen allene op android kan. En voor de ander het routeboekje. Lijkt me een ideale situatie.

(inmiddels is deze topic wat off track geraakt)
Je hebt gratis osmAnd : https://play.google.com/store/apps/deta ... mand&hl=nl" en betaalde OsmAnd+ https://play.google.com/store/apps/deta ... plus&hl=nl

Bij de gratis versie weet ik niet goed wat de beperkingen zijn, maar bij de + versie, betaalde dus, heb je in principe geen beperkingen in de app (behalve opslag op je toestel, en eventuele download limieten van je provider) Je zou daar dus ook alle landen die je wilt bezoeken kunnen neerzetten. Het is niet de meest intuïtieve app, maar kan wel het meeste. Ik geloof dat ie momenteel in de voordeel is al kan de actie alweer voorbij zijn (eenmaal aangeschaft kan je de prijs niet meer makkelijk zien)
Ik heb een aantal jaren gefietst met een Garmin Edge 705 voor de statistieken en een Sony Xperia Active voor navigatie, omdat ik navigeren op de Edge 705 matig vond werken (de processor was te traag). De Active is nu vervangen door een Xperia Z1 Compact en die vind ik minder geschikt voor navigatie (te groot, gebrek aan goede mount) en de Edge 705 begon wel oud te worden. Daarom heb ik nu een Garmin Edge 1000. Fantastisch ding, mooi groot scherm, geen crashes waardoor je strava track incompleet wordt, uploaden van gpx werkt altijd, prima accu duur, compact genoeg voor op de racefiets, goed af te lezen in de volle zon, alles wat ik wil, maar goedkoop is hij zeker niet. Wat ik ook erg handig vind is dat je een plek op de kaart kunt aanwijzen en dan zeggen, maak de route er naar toe, erg handig om bijvoorbeeld naar het centrum te fietsen, zeker omdat hij ook netjes de grote wegen ontloopt.

Op de telefoon gebruik ik nog altijd oruxmaps. Kaarten vind je op http://www.openandromaps.org/en/downloads/europe, als je er met de smartphone heen gaat heb je een install on oruxmaps knop en alles gaat vanzelf, ideaal. Oruxmaps kan ook gpx bestanden over de kaart zetten zodat je weet waar je route loopt. Ik heb het rendertheme Elevate van dezelfde site erbij en dan heb je alles wat je weten wilt over je omgeving en bovendien redelijk ver uitgezoomed al alle campings uit openstreetmap. In Duitsland was dit overzicht zeer compleet en daar gebruikte ik de telefoon met name om een camping te vinden en om de route voor de komende dag te bekijken (hoewel ik dat ook wel met dezelfde software op de tablet deed). Als je je wat meer verdiept in de opties van het theme heb je ook de Eurovelo routes, de LF routes in Nederland, het hele knooppunt netwerk en allerhande buitenlandse fietsroutes er als overlay op staan, echt briljant. Ook voor ad-hoc navigatie gebruik ik de telefoon wel. En ja, ook de laptop was nog mee als vierde device om routes op de Garmin te zetten (ik heb onderweg nog routes van het net geplukt).

De combo Edge 1000 / Xperia Z1 is een beetje de 'geld speelt geen rol' optie, samen toch het betere deel van 1000 euro. Als geld wel een rol speelt vind ik oruxmaps fantastisch, als je je een beetje met het elevate theme speelt (uitleg op de genoemde website) dan is het een fantastische kaart voor onderweg.
Leuk overzichtje maar helaas met weinig diepgang. Het lijkt bijna een opsomming van 20 random offline navigation apps met de korte omschrijving van de app-store ge-copy pasted. Maar ik geef toe dat de belangrijkste en bekendste apps wel allemaal aan de beurt komen. Wat het iets minder nuttig maakt is dat er weinig onderscheid gemaakt wordt tussen auto / fiets en voetganger en diepgang waarom je nou juist app xxx of app yyy zou moeten nemen.
Verder wordt bijvoorbeeld google maps genoemd bij offline, ok het KAN wel, maar het is toch echt een draak van een app om offline te gebruiken. Online is het een van de beste.
Voor mij was de grote eyeopener de sovjet maps, waar ik nog nooit van gehoord had, topo schaal helaas 100k, voor fiets nog wel te doen, voor wandelen is het net aan te slecht. Maar zoals vermeld is het voor sommige gebieden in 3e wereld landen best redelijk materiaal. Al zou ik niet snel m'n leven wagen met kaarten uit de jaren '80 als ik ECHT naar die gebieden zou afreizen.
Bedankt voor het delen van de link.
Leuk overzicht, mijn favoriet staat er ook bij :) Ik gebruik Galileo op iOS.

Mijn belangrijkste redenen:
Maximaal schermgebruik, geen menubalken o.i.d. Zelfs geen bovenbalk (met provider, laadindicator e.d.).
Eigen vectorkaarten, zijn een fractie kleiner (minder MB) maar hebben vooral een rustig kaartbeeld. OSM vind ik erg onoverzichtelijk in gebieden waar veel routes zijn. Prima om te bekijken in hotel of camping maar minder plezierig om je eigen spoor te volgen.
Ik fiets met een Garmin GPSmap 62st. Inderdaad wat lomp, maar groot voordeel is dat ie werkt met losse, al dan niet oplaadbare batterijen. Heel handig als je op een lange fietsvakantie bent. (Doet bijna 3 fietsdagen van 8 uur op 2 simpele AA-batterijen; overal ter wereld te koop)) Ben per ongeluk ook in het bezit van de nieuwste Garmin 64st. Heeft een veel mindere batterijduur, ben er nog niet achter waar dat precies aan ligt. En heb op de racefiets nog een oude Garmin Edge 800. Licht, maar lastig te bedienen. Knoppen van 62 en 64 vind ik op de fiets veel handiger te bedienen.
Even terugpakken op de drycases voor de smarthpones. Kun je je telefoon nog wel aan een lader koppelen van de naafdinamo als deze in een drycase zit?
Bij die van Topeak wel. Anderen weet ik niet.
Voila, we hebben besloten.

Het wordt een eTrex Touch 35.
We denken daar een goede reisGPS mee te hebben maar ik kan er toch ook op de koersfiets mee trainen.

Bedankt voor alle input!

Oh ja, moest er iemand eentje tweedehands hebben, laat maar weten!