Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fiets gps - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

fiets gps

Die capaciteit van telefoon accu's hangt sterk af van het model en de fabrikant. Als voorbeeld de (in Nederland niet zo populaire) Asus Zenfone serie, daar is een standaard model en dan nog een stuk of 4 (of misschien nog wel meer) extra versies waarbij er één (de max) is die specifiek een veel grotere accucapaciteit heeft. (verder is er een versie speciaal voor foto's, de zoom en zo nog een paar)

Marktleider op dit moment is de Lenovo P2 met een capaciteit van 5100mAh, al een stuk beter, maar niet genoeg voor dagenlang zonder bijtanken vooruit te kunnen. Of die S7 gangbaar is, tja het is zeker een populaire telefoon, maar je moet toch een behoorlijke liefhebber zijn om zoveel voor een toestel neer te tellen. Ik snap dat iedereen denkt dat ze gratis bij je abonnement zitten maar ik kan voor -mij- niet een telefoon van €300 + verantwoorden, laat staan eentje van 600 of meer.

Het begint aardig offtopic te raken, maar gebruikt er hier al iemand recente modellen zonne-energie opladers? Het schijnt dat de oplaad capaciteit recentelijk erg is verbeterd zodat het ook bij Nederlands licht meer rendabel wordt, en het gewicht / formaat is daarbij ook kleiner geworden. Ik heb er echter nog weinig van gehoord van mensen met praktijk ervaring. Let wel dat ik het niet over de waka-waka lader of dergelijke lage capaciteit heb, maar beter / sterker.
Felix Fietst schreef: Ik ga ervan uit dat de topmodellen van de Androidmerken elkander niet veel ontlopen in capaciteit.
De "topmodellen" zijn niet noodzakelijkerwijs de beste modellen voor een navigatietelefoon. Behalve accucapaciteit helpen o.a. ook een minder scherp scherm, minder ram, minder van allerhande apps en een lager geklokte processor bij de accuduur (en zet je oledscherm op veel zwart en je ips-scherm op veel wit, iirc). Zeg maar al de dingen die een Garmin vanzelf doet :).
wat een informatieve thread!

Alles wat ik 'per ongeluk' in weken heb ontdekt (en over misgeïnformeerd ben) wordt beschreven. velen dank!

Ik overweeg nu mijn garmin (die mij verkocht is omdat gps op een telefoon niet kon zonder internet) terug te brengen. Ondertussen ga ik onderzoeken of ik kan gaan navigeren op mijn lumia 650 (windows 10). stroom regelen we via een naaf dinamo en powermonkey lader.

Opzoek naar de meeste geschikte app die werkt op windows :D

dit is nog wel een punt van aandacht voor een vakantiefietser

WARNING : Do not store your smartphone in DryBag for extended periods in direct sunlight or hot environments. Please refer to your smartphone Important Product Information Guide for operation temperatures.

High Temperature Warning : Extended use of your smartphone in DryBag in direct sunlight may cause the smartphone to overheat and cease to work properly. If this occurs, remove your smartphone from DryBag and move it to a cooler environment. Allow it to cool completely before resuming use.
luchtfietser schreef:dit is nog wel een punt van aandacht voor een vakantiefietser

WARNING : Do not store your smartphone in DryBag for extended periods in direct sunlight or hot environments. Please refer to your smartphone Important Product Information Guide for operation temperatures.

High Temperature Warning : Extended use of your smartphone in DryBag in direct sunlight may cause the smartphone to overheat and cease to work properly. If this occurs, remove your smartphone from DryBag and move it to a cooler environment. Allow it to cool completely before resuming use.
Ik heb met die Drybag in India bij +35 graden en loodrechte zon gefietst en de telefoon bleef probleemloos werken. Maar dat kan natuurlijk per telefoon verschillen.
Ik heb ooit eens m'n telefoon in de navi houder in de auto, in de hete spaanse zon laten zitten voor een klein kwartiertje. Ik schat dat het ergens tussen de 35 en 40 graden was in de schaduw, in de zon en dan de auto... zeg jij het maar. In ieder geval dit model schakelde zichzelf uit (telefoon) Nu werd hij toch al erg heet tijdens het navigeren, dus dat zal niet meegeholpen hebben. Dus inderdaad het zal aan het model gelegen hebben. Ik durf het niet meer met 100% zekerheid te zeggen, maar volgens mij was het een Huawei telefoon.
Overigens nog niet belicht maar wel relevant voor de topicstarter: wellicht is het prettig een keuze te maken voor 1 wijze van energievoorziening. Wat bedoel ik daarmee?

In Zuid-Amerika ontkom je er vaak niet aan om te kamperen. Dan heb je ook een hoofdlampje nodig. Rond de evenaar wordt het namelijk steevast rond 18.00 uur pikkedonker. Daarnaast heb je wellicht nog andere elektronica bij, zoals een digitale (SLR-)camera, een tablet, een laptop en/of een e-reader. Alle apparaatjes zullen ook opgeladen moeten worden. Of je kunt ervoor kiezen om zo weinig mogelijk apparaten mee te nemen.

Een keuze kan zijn om zowel navigatie als verlichting via USB van energie te voorzien. Er zijn hoofdlampen welke opgeladen worden via USB, smartphones, maar ook zijn er batterijopladers voor (mini-)penlites op USB.

Smartphones zijn er niet op (mini-)penlite batterijen, maar hoofdlampen des te meer.

Voor digitale camera's durf ik zo niet te zeggen wat het handigste opladen is. Voor DSLR's zijn er losse accu's te verkrijgen en deze zijn vaak behoorlijk zuinig. Dan is het vaak handiger om meerdere accu's te gebruiken, dan om al kamperend op te laden. Ik weet helaas niet of er ook USB-opladers voor dergelijke accu's verkrijgbaar zijn. Dat zou dan natuurlijk wel een uitkomst kunnen bieden.

Voorbeeld voor de niet-zo-fotografen met een moderne smartphone: veel foto's van een smartphone zijn prima genoeg voor een fotoboek na de reis. Met een beetje framen en geduld zou je er zelfs nog mee in een tijdschrift kunnen komen, vermoed ik zo. Voor echte actiefoto's is dat weer niet bruikbaar, maar voor landschappen en reportage van de reis kan het zeker voldoende zijn.
Dan kun je kiezen voor:
  • smartphone voor foto's en navigatie;
  • hoofdlamp op USB;
  • powerbank voor energievoorziening.
Een compacte en handige combinatie waarbij wellicht zelfs 1 kabeltje en stekker voldoende is.

Zo kun je zelf verder bedenken wat een handige combinatie is voor je behoeften.
Er zijn twee verschillende effecten van hoge temperaturen op electronica die me voor een fietser van belang lijken:

- acute oververwarming, zal over het algemeen tot (tijdelijk) niet meer functioneren leiden, soms zal die zichzelf uitschakelen
- effect op de levensduur van de electronica

Het eerste probleem merk je vanzelf. Het tweede is sluipender. Voor de laatste neem ik het eerste plaatje dat ik zo snel vind: http://www.apiste-global.com/enc/techno ... il/id=1262 . In dit plaatje kun je zien dat levensduur exponentieel afneemt met de temperatuur, ongeveer 2x zo kort voor iedere 10 graden celcius.

Een component dat normaal op 40 graden funcioneert dat in een zak in de zon zit en nu op 70 graden draait gaat dus 8 maal korter mee. Ik zou dus een dure telefoon of GPS niet warmer laten worden dan nodig.
Qua smartphone: iemand die daar tevreden mee is en alleen maar goede ervaringen heeft kan ik slechts feliciteren.

Afgelopen zomer had ik een samsung S6 mee op vakantie in Midden Frankrijk en die schakelde zichzelf, bij circa 30 graden liggend op de campingtafel in de zon vanzelf uit vanwege oververhitting. Bij de HTC van m'n dochter hetzelfde.

Nu was het wel zo dat ter plekke de GSM ontvangst vrij slecht was. Ik meen dat de telefoon daardoor ook harder moet 'werken' en daardoor ook zichzelf nog extra verwarmt. En wellicht dat je toestel op de fiets verkoeling krijgt van rij-wind.

Qua Drybag:
Ik geloof niet zo in die dingen. Als het regent heb je meestal ook vochtige lucht; de kans op condensvorming binnen de drybag is erg groot en zal zich ook in het interieur van het toestel vormen. De kans dat je moisture-indicator daardoor verkleurt is groot; daar gaat het toestel niet aan kapot maar het gaat wel ten koste van je garantie.

Qua garantie: ik heb de afgelopen jaren twee waterdichte telefoons gehad. De Motorola Droid RAZR en panasonic eluga. Beiden gingen kapot, met diagnose 'waterschade => geen garantie'. En noch toestelleverancier noch fabrikant was van dat standpunt af te brengen.

De RAZR was de tweede, en toen was ik het zodanig principieel zat dat ik m'n rechtsbijstandverkering heb ingeschakeld, uiteindelijk leidend tot een nieuw toestel. Heb 'm toevallig afgelopen maand weer even ingezet toen m'n (eveneens waterdichte) S7 edge het begeven had. Dat laatste niet agv waterschade, maar vanwege strepen op het scherm (onder garantie gerepareerd).

Als gezegd: ik feliciteer iedereen met goede ervaringen met de telefoon maar reken mezelf daar niet toe. In de auto gebruik ik bijna altijd met veel plezier de smartphone; outdoor hou ik het echt op dedicated device. Als iemand me vraagt waarom gooi ik 'm met droge ogen een paar meter van me af... Ja, daar krijgt ie krassen van, maar die had ie toch al... ;)
EnriceV schreef:Powerbanks leveren meestel stroom op 5 Volt en hebben dus weerom een capaciteit die je niet zomaar mag vergelijken. Neem je een powerbank van 20 000mAh, dan zit daar dus 5*20=100Wh in.
Pas op, dit is verraderlijk. De capaciteit van powerbanks wordt aangegeven in mAh bij de spanning van de interne accu, dus 3,7V. Een powerbank van 20.000mAh heeft dus 74Wh aan energie.
MrGPS schreef:Afgelopen zomer had ik een samsung S6 mee op vakantie in Midden Frankrijk en die schakelde zichzelf, bij circa 30 graden liggend op de campingtafel in de zon vanzelf uit vanwege oververhitting. Bij de HTC van m'n dochter hetzelfde.
Persoonlijk navigeer ik eigenlijk nooit liggend op een campingtafel in de zon.
luchtfietser schreef:wat een informatieve thread!
Opzoek naar de meeste geschikte app die werkt op windows :D
Ik heb goede ervaringen met GeoGPS for windows. Werkt met OSM/OFM.

https://www.microsoft.com/en-us/store/p ... blggh188h2

Lumia 650 is een goede keuze! Klein scherm, lage resolutie = laag gebruik. Ik gebruik hem enkel voor navigatie en ben heel tevreden mee!
MrGPS schreef: Qua Drybag:
Ik geloof niet zo in die dingen. Als het regent heb je meestal ook vochtige lucht; de kans op condensvorming binnen de drybag is erg groot en zal zich ook in het interieur van het toestel vormen. De kans dat je moisture-indicator daardoor verkleurt is groot; daar gaat het toestel niet aan kapot maar het gaat wel ten koste van je garantie.
Is dat een ervaringsfeit of een veronderstelling? Want in tientallen gebruikerservaringen op bv. Amazon (die om andere redenen lang niet allemaal positief zijn) en Futurumshop lees ik geen enkele verwijzing naar malheur vanwege dit natuurkundige verschijnsel, dat bij een sterke temperatuurdaling inderdaad zou kunnen optreden. Bij regen is er wel een ander bezwaar van een Drybag: je moet de hoes eerst droog vegen voordat je de telefoon via het scherm kunt bedienen.
(Dit begint wel een beetje een soort fietshelmdiscussie te worden... :wink: )
Malheur is wel net effe iets anders dan verkleurde vochtindicators, waar Mrgps het over heeft. Toestel zal prima werken en blijven werken, maar je garantie is aan gort.
eindgebruiker schreef: Persoonlijk navigeer ik eigenlijk nooit liggend op een campingtafel in de zon.
Sure. Ik geef ook al aan dat rijwind benodigde verkoeling kan bieden. Maar zon en smartphone zijn geen vrienden...
peter de rijk schreef:
Is dat een ervaringsfeit of een veronderstelling?
Het is een ervaringsfeit dat een hoesje om de smartphone al snel condensvorming aan de binnenzijde kan hebben (en dat zal iedereen die hiermee werkt kunnen bevestigen). Wat ik niet zeker weet is of de verkleuring van de moisture indicator ook inderdaad daardoor veroorzaakt werd.

Waar het me in essentie om gaat is dat de constatering dat het met de smartphone ook goed kan gaan niet impliceert dat de smartphone daarmee gelijkstaat aan een 'dedicated device'. Zelfs niet als de smartphone als 'waterdicht' vermarkt wordt.

Ook al kies je er zelf voor met de smartphone te werken, en heb je daarmee prima ervaringen: dat wil niet zeggen dat iemand die voor een dedicated device 'dus' een verkeerde keuze maakt.
Interessante aspecten gelezen die mij zeker helpen in de keuze voor een nieuwe GPS. Het is herkenbaar dat een Dakota 20 wat lastig afgelezen is met zonlicht, wel heb je daar mooie houders voor zodat je dit probleem wat kan beperken. Wat is nog niet gelezen heb is dat dit schermpje niet krasvast is , na verloop van tijd zul je zien dat er slijtage plekken komen, Bij mij is dat wel het geval. De diverse geluiden over een AA of vaste accu is voor mijn geen twijfel, Een AA geeft mij een vertrouwd gevoel dat ik altijd nog een een setje kan kopen mocht onverhoopt de oplaadbare op zijn dan wel de lader is overleden.

Qua grote vindt ik het prettiger een iets groter scherm te hebben als de Dakota 20 en gelijk aan de Dakota de mogelijkheid voor een sd kaartje voor een back-up van de route / kaart.
De optie om met een telefoon te rijden is geen optie. Deze zit onder in de tas en alleen in geval van nood of op vaste momenten om ff met het thuisfront te kunnen bellen. Trouwens we hebben altijd een ouderwetse kaart bij ons , een gps geeft ons te weinig overzicht van waar we zijn binnen een regio.

Ben benieuwd wat je uiteindelijk hebt gekocht.
Ik heb tijdens een fietstocht in Rusland gewoon mijn Samsung Galaxy S4 gebruikt voor de navigatie, wel uitgerust met een super-size batterij, 7800mAh in plaats van de gewone 2800 mAh. De S4 hield zich prima, ik gebruikt OSM-And voor de navigatie. Nou stelt dat in Rusland meestal niet veel voor: er is meestal maar een weg, foutrijden is niet zo makkelijk.

Een handleiding om GPX-tracks te maken in Google en die in je smartphone te plaatsen heb ik hier staan:

http://zwartwit.galama.net/posts/2017/F ... avigation/
henk huizenga schreef: Qua grote vindt ik het prettiger een iets groter scherm te hebben als de Dakota 20 en gelijk aan de Dakota de mogelijkheid voor een sd kaartje voor een back-up van de route / kaart.

Trouwens we hebben altijd een ouderwetse kaart bij ons , een gps geeft ons te weinig overzicht van waar we zijn binnen een regio.

Ben benieuwd wat je uiteindelijk hebt gekocht.
Oplopend in grootte uit de dakota serie, kom je daarna uit op de oregon, nog iets groter de montana met als max de monterra. Je kan ook wel wat vergelijkingsfilmpjes op youtube vinden mocht je geen winkel om te vergelijken in de buurt hebben.

Je weet dat je op toestellen ook in en uit kan zoomen. Ik geef toe dat het niet ideaal is, maar als je even stil staat en de tijd ervoor neemt kan je je prima orienteren op zowel de regio, als iets dichterbij. Het is voor mij juist het aanpassen van de schaal (en daarbij direct aangeeft waar je staat) wat het zo fijn in gebruik maakt. Desalniettemin altijd goed om een echte kaart bij te hebben.

Vraag je nou aan jezelf om hier te melden wat je gaat kopen met die laatste zin?
Typisch het WF forum weer , een maand lang en 3 pagina`s lang doorzagen over een simpele vraag. Allerlei andere dingen worden weer van stal gehaald waar tevens ook weer flink over doorgezaagd wordt.

Bekijk dit filmpje even van MisterGPS voor de verschillende kenmerken van toestellen :
https://www.youtube.com/watch?v=BYpaTDfJHuk

En voeg daar aan toe dat er een nieuwe en mijn inziens heel interesante kandidaat bij gekomen is :
https://buy.garmin.com/nl-NL/NL/p/156873

Veel meer is het niet jongens , TS heeft 2 berichten geplaatst en kijkt elders ook op andere fora , waarom toch zo doorzagen / zeiken en ondertussen evt nieuwkomers wegjagen ?
(foutje)
Ik gebruik een smartphone met OsmAnd voor navigatie. De route plan ik vantevoren op google maps, de resulterende gpx-track plaats ik in OsmAnd. Werkt prima. OsmAnd heeft all maps offline op je telefoon, dus internet onderweg heb je niet nodig. Een handleiding heb ik hier geschreven:

http://zwartwit.galama.net/posts/2017/F ... avigation/

Je hebt wel extra accu's nodig, of een driedubbelzware accu, of een powerbank. Maar dat koop je allemaal op eBay voor twintig euro.